Ny tråd: Test CD for AV Forum - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 74
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hans Theessink-Where the southern crosses the dog (dynamikk/mellomtone)

Ben Harper-whipping boy (mellomtone/diskant)
    Ben Harper-Jah work (bass/dynamikk)

Bobby McFerrin-Mere words (mellomtone)
    Steely Dan-Babylon sisters (tror det er det den heter) (dynamikk)
    Kari Bremnes-Per og pål og Janus (bass/dynamikk)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er åpenbart at ikke én kjeft her i tråden (bortsett fra Gwandarion) har tenkt på opphavsrettigheter... :?

Det blir svært dyrt dersom opplaget ikke er rimelig stort.
    Det er blant annet det jeg er inne på ....

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært ute og reist noen dager, så har ikke fått fulgt opp tråden her.

Jeg har nå vært i kontakt med en "bekjent" som kan være med å produsere dette, men det ser ut til å bli dyrt med tanke på begrenset opplag. Jeg vil motta mer informasjon om pris om noen dager, så for øyeblikket kan jeg ikke komme med mer info en dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betaler glatt 300-400kr for en slik cd. kan alltids laste ned lossless, men det er jo ulovlig.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel like greit om det bare legges ut en liste så kan folk skaffe låtene selv på sin måte? Men synes ideen til Gwandarion er knallbra, men som nevnt; mye arbeid!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Er vel like greit om det bare legges ut en liste så kan folk skaffe låtene selv på sin måte?
    Noe av ideen her må vel være at denne CD skal ha "ultra lyd", og da kreves det noe mer enn de fleste av oss har av utstyr. Vanlig brenning og komprimerte filer holder ikke.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja poenget må være å få den beste kvalitet som er å oppdrive. Jeg skal også høre med en kolega på jobben som spiller inn cd i studio om dagen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så klarte er det viktigst med best kvalitet. Snakket ikke om mp3 her, men jeg tror det blir vanskelig å få dette projesjonelt gjort. Man må kanskje ty til den lokale platebutikken da eller fars platesamling og leite etter disse. Men kanskje vanskelig det og...

Men er det folk som har kontakter her tror jeg ikke dette er noe problem, men så var det disse rettighetene da.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halve tanken med denne CDèn er jo at lydkvaliteten er topp, men sanglisten har jo selvfølgelig også sin verdi. Jeg oppfordrer alle til å være med på å lete etter den billigste muligheten for å realisere dette. Gode forslag mottas gjerne også på PM!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husk at en slik cd må mastres, noe som gjør det hele poengløst ettersom det vil ødelegge mye as seregenhetene til hver enkelt sang. Det er en grunn til at "best of" skiver og absolute music skiver ikke høres like bra ut som originale album/singler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det "billigste" - blir nok til slutt å kjøpe skivene orginalt - med de "beste" låtene, og lage sin egen "samle-CD"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Noe av ideen her må vel være at denne CD skal ha "ultra lyd", og da kreves det noe mer enn de fleste av oss har av utstyr. Vanlig brenning og komprimerte filer holder ikke.
    Hva er det som gjør at en CD laget på en fabrikk får en "ultra lyd" som ikke er mulig på en kopiert/brent CD?

Og hva er galt med komprimering så lenge det ikke er lossy?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En cd jeg har fått ståpels av er Anja Garbareks Balloon Mood. Husker dessverre ikke spesifikt hvilken låt det var, men opplevelsen gikk på ren og herlig bass.

Vokal (og gitar):
    Laurynn Hill Live 2CD - Mystery of Iniquity (på cd2)

DrE

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva er det som gjør at en CD laget på en fabrikk får en "ultra lyd" som ikke er mulig på en kopiert/brent CD?

Og hva er galt med komprimering så lenge det ikke er lossy?
    Ser ingen hensikt i å diskutere brent kontra trykket CD igjen. Eller å disktutere muligheter som finnes i et studio kontra hvilke muligheter man har hjemme. Jeg bare konstaterer at jeg hører forskjell på CD'er som er laget på disse to måter.

Med hensyn til komprimering så sier jo ordet nok. ... Og hva er i det hele tatt poenget med å komprimere hvis man kan la det være?

Dersom en ev. referance cd skal lages med brenning og komprimering er i alle fall ikke jeg interessert.

Er nok egentlig ganske enig med flageborg. Jeg har allerede en liste med referanse melodier fra forskjellige CD'er. Og det er nok det greieste.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg mente. Greit å ha en liste som er utgangspunkt for innkjøp av referanse plater, og senere lage denne avforum test cd'n utifra disse låtene. Men for all del ikke la dette bli en diskusjonstråd, kom heller med forslag til låter!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen hensikt i å diskutere brent kontra trykket CD igjen. Eller å disktutere muligheter som finnes i et studio kontra hvilke muligheter man har hjemme. Jeg bare konstaterer at jeg hører forskjell på CD'er som er laget på disse to måter.
    Hvem har nevnt studio? Det er da ikke snakk om å remixe/editere noen av låtene....

Med hensyn til komprimering så sier jo ordet nok. ... Og hva er i det hele tatt poenget med å komprimere hvis man kan la det være?
    Ordet sier ingenting. Ordet komprimering betyr ikke nødvendigvis tap av informasjon.

Poenget er vel at om enkelte ønsker å produsere en slik CD hjemme, har de kanskje enkelte av sangene lagret i et lossless komprimert dataformat (slik som undertegnede). Å hevde at datafiler som har vært komprimert er for dårlig for en demo-CD blir i mine øyne useriøst og misvisende for enkelte som kanskje ikke er veldig "teknisk" på det området.

Som Flageborg sier så fint, det beste er nok å kjøpe orginal-CD, hente ut de riktige sangene og brenne en AVforum Test-CD ut i fra det. Så får de som vil av en eller annen grunn ha sin CD produsert på en fabrikk gjøre det, med de økonomiske og praktiske problem det måtte medføre.

Alternativt man kan enkelt og greit lagre Test-CD`en på en NAS harddisk, kjøpe en billig SB og hoppe elegant over alt av brenning og CD-spillere. Litt off-topic, men men...

Får å være litt on-topic, så kan jeg vise til denne tråden jeg lagde for en stund siden. Ble dårlig fulgt opp av meg, da det rett og slett kom inn vanvittig mange (og sikkert gode) forslag. Den er i allefall et godt utgangspunkt for mange gode låter og hva de er gode på.

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...bor-vaere.html

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD Cover

Laget et forslag til CDCover ;-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det unna.. Og kjekt er det! Heller etterhvert mot at flageborg sitt forslag er det som er lettest gjennomførbart. Inntill videre i alle fall. Vi fortsetter likevell tråden for å samle inn flere go-spor. Jeg skal også se gjennom tråden HåkonN tipset opp og se hva vi kan hente fra denne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Listen er nå igjen oppdattert, men jeg har ikke hørt alle forslagene selv. Er noen låter havnet i feil gruppe er det bare å gi beskjed.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har nevnt studio? Det er da ikke snakk om å remixe/editere noen av låtene....
    Nei, men det snakk om å få laget CD'n på fabrikk, og hvem har mulighet til å lage en "master" for det hjemme?

Ordet sier ingenting. Ordet komprimering betyr ikke nødvendigvis tap av informasjon.
    Klart det blir et tap av informasjon i og med at signalet skal pakkes ut og gjengis. Uten komprimering slipper men et ledd, og alle ledd gjør noe med signalet, i alle fall slik jeg ser det, og kan høre det.

Poenget er vel at om enkelte ønsker å produsere en slik CD hjemme, har de kanskje enkelte av sangene lagret i et lossless komprimert dataformat (slik som undertegnede). Å hevde at datafiler som har vært komprimert er for dårlig for en demo-CD blir i mine øyne useriøst og misvisende for enkelte som kanskje ikke er veldig "teknisk" på det området.
    At det blir useriøst og missvisende for deg får være din sak. Jeg har ikke behov for å vite om all teknikken som ligger bak. Det er lyden som teknikken gir meg som er det avgjørende, og der er det faktisk øret som er dommeren, ikke om man "vet alt" om det tekniske.

Som Flageborg sier så fint, det beste er nok å kjøpe orginal-CD, hente ut de riktige sangene og brenne en AVforum Test-CD ut i fra det. Så får de som vil av en eller annen grunn ha sin CD produsert på en fabrikk gjøre det, med de økonomiske og praktiske problem det måtte medføre.

Alternativt man kan enkelt og greit lagre Test-CD`en på en NAS harddisk, kjøpe en billig SB og hoppe elegant over alt av brenning og CD-spillere. Litt off-topic, men men...

Får å være litt on-topic, så kan jeg vise til denne tråden jeg lagde for en stund siden. Ble dårlig fulgt opp av meg, da det rett og slett kom inn vanvittig mange (og sikkert gode) forslag. Den er i allefall et godt utgangspunkt for mange gode låter og hva de er gode på.

http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...bor-vaere.html
    Føler at jeg ikke trenger å kommentere dette.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •