Høyttalerplassering: Av og til er 6mm nok

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerplassering: Av og til er 6mm nok

Jeg har de siste dagene ikke fått satt av så mye "kvalitetstid" til lytting som jeg kunne ønske. Men i kveld har jeg fått en drøy time helt for meg selv, og satte på en av de nye CD-platene som jeg synes funker fint i bilen og i hodetelefoner på PC, men som jeg ikke har blitt helt fortrolig med i sweet spot i stereoanlegget gjennom de siste dagenes sporadiske lytting. Det har akkurat vært som om hele lydbildet er forskjøvet og utflytende. Ikke så ille som når høyttalerne spiller i motfase, men likevel. Jeg har vridd høyttalerne litt inn, vridd på hodet, flyttet lyttestolen etc.
    I kveld gikk jeg gjennom alt det samme uten å komme i mål, og bestemte meg for å finne fram tommestokken. Resultat: høyre høyttaler 61,0cm fra veggen bak, venstre høyttaler 60,4cm fra veggen bak.
    - "Det kan umulig ha så mye å si", tenkte jeg, men for perfeksjonismens skyld justerte jeg slik at også venstre høyttaler nå står 61,0cm fra bakveggen.

Jeeezez! Der falt lydbildet på plass. Ingen hodevridninger eller lignende nødvendig. Syngedamen perfekt plassert midt i lydbildet, trommeslagene fikk plutselig klar plassering i lydbildet, og bredden brettet seg ut mellom en halv og en meter på utsiden av høyttalerne. Herlig! Det holder ikke alltid med en millimeter (jf. Anne Grete Preus), men her var det altså ikke mer enn 6mm som skulle til...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel milimeterjustering på høyt nivå, er det ikke moro når det fungerer, jeg måtte gjennom nesten samme prosedyre som du da jeg hadde Helicon 400.

Anne Grethe tok nok litt hardt i med bare 1

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om 4mm er nok.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, ja. Og vinklingen mot sweetspott :-O

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Høres ut som om 4mm er nok.
    Skulle stemme bra det 61,0 til 60,6 skulle da virkelig bli 4mm.

Tror Roffe strøk i matte jeg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrivefeil, eller regnefeil Roffe?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Skulle stemme bra det 61,0 til 60,6 skulle da virkelig bli 4mm.

Tror Roffe strøk i matte jeg
    Nei, jeg skrev bare feil. Det var 60,4mm jeg målte. Sånn kan det gå. Og for å skryte litt, så er vel mattekarakterene mine av de bedre. Tror svarene i denne tråden viser at folk synes det er morsommere å påvise feil hos andre enn å diskutere hifi-erfaringer...

Altså en skrivefeil, og den er nå rettet i opprinnelig innlegg. Sånn er det når man fokuserer på 6 (da blir lett 60,4 til 60,6).

Poenget mitt er uansett hvor lite som skal til. Dette tar man ikke på øyemål... Noen som har opplevd noe lignende?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff. Her henger vi oss opp i en skrivefeil. Beklager Roffe.

Har brukt mye tid på plassering, men sjelden fått det skikkelig til. (har flyttet mye, så har måttet starte forfra mange ganger.) Det er jo ikke så rart når det er snakk om millimetre da...... :???:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror også jegb må finbnbe fram tomstokken. Hvilke høytalere har du? Tenkte på størrelse etc.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Dette var interessant.. Jeg visste at det var viktig MEN at man må frem med skyvelære for å sette de på plass det.....

Ser at det er på tide å begynne med kalibrering igjen ser jeg...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Poenget mitt er uansett hvor lite som skal til. Dette tar man ikke på øyemål... Noen som har opplevd noe lignende?
    Jeg opplevde noe lignende med Dali Helicon 400, dog ikke så ekstremt som 6 mm kanskje, men dem var svært kilne på plassering. Det samme opplevdes med Etera III, da min gode venn SunZeeker hadde disse, dem var nok enda mer ekstreme og da prater vi nok milimeterjusteringer. Synes selv dette er litt morsomt, fordi det er så sabla gøy når man endelig får det til, ikke sant roffe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har BEL 2.5 (mkI), for dem som måtte lure.

Det er like moro hver gang når det faller på plass, og det er ikke første gang jeg har vært framme med meterstokken, men det er første gang utgangspunktet har vært såpass liten forskjell. Tidligere har det ofte dreid seg om et par cm. Da har jeg faktisk ikke vært så nøye som jeg var nå (ihvertfall ikke bevisst), men det er tydelig for meg at få millimeter teller, ihvertfall her hos meg.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, jeg har alltid vært veldig nøye med målene, så vet egentlig ikke hvordan det låter om jeg setter den ene 4mm fram, men det skal prøves!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å teoretisere litt:

Mennesker skal jo kunne høre frekvenser inntil 20kHz, men la oss se på f.eks. 10kHz. Det vil si at en bølgelengde varer til 1/10000 sekund. Hvis vi antar at lydens hastighet er 344m/s, så er altså en bølgelengde omtrent 344/10000 = 0,034 meter eller 3,4cm. 6mm utgjør ca 17% av bølgelengden, eller en faseforskyvning på 60grader. Det er jo lov å tenke seg at det er hørbart... ...men jeg vet ikke.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man begynner å jobbe med tilting av ML, så skjønner man fort at millimetere teller. Så tviler ikke på det du sier jeg, roffe, enten det er 4 eller 6 mm...

Særdeles moro er det hvertfall når ting faller på plass.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellig avstand fra bakvegg skaper faseforskyvninger som får lydbildet til å "hoppe vilkårlig rundt". Forskjellig avstand fra sidevegger endrer "bare" senter i lydbildet (på samme måte som å vri på balanseknotten). Jeg slet også vanvittig med slike faseforskyvninger en periode, til jeg knakk akkurat den nøtten.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er like moro hver gang når det faller på plass
    Hvorfor endrer du dersom det først har falt på plass? Never change a winning team - or a good speaker placement :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting står i stua, og på grunn av WAF-hensyn er ikke optimal lytteplassering det samme som den vanligste plasseringen. Derfor blir høyttalerne ofte flyttet på, og noen gangen går det såpass kjapt at man ikke rekker å finne fram meterstokken. Andre ganger blir de flyttet rett og slett fordi noen kommer borti dem.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som forårsaker det siste, burde få en smekk på fingrene. Ingenting er verre enn å sette seg ned til en lytterunde, høre at "alt" er feil, for så å finne ut at årsaken er at en knall har vært borti høyttalerne :-)

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nærmeste jeg kommer forskjeller i forhold til plassering er centimeterjustering, hvor nesten alt går på bassmengde i sweetspot. Høyre fronthøyttaler blir noe påvirket av vinkling, venstre fronthøyttaler blir ganske påvirket av avstand til sidevegg. Bakveggene har jeg faktisk ikke hørt noen enorm forskjell fra eller til, og de står ganske nære. 20-30 cm. Jeg skulle likt å justert opp soundcare spikes for å se om det har noe å si, men tårnene er såpass tunge at jeg ikke har mulighet for å gjøre noe slikt komfortabelt alene. Og når først folk er på besøk orker jeg ikke begynne med det.

Senest i går var det relativt mye mer bass å hente med en spesiell vinkling (krysningspunkt litt lengre bak hodet) enn rett mot sweetspot. Sannheten er at jeg skulle hatt et mye bedre rom, obos mur yter ikke stereoen godt på noen måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •