Squeezbox bedre enn Krell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezbox bedre enn Krell?

Kom over en annonse på Squeesbox der det sto blant annet følgende;

Genierklært blant annet i Stereophile:

"I could detect no difference
    between the digital outputs of the Krell
    playing the CD and the Squeezebox
    playing the losslessly compressed file of
    the same track through the B100-DA’s
    internal DAC"

Hvor useriøse går det an å bli? Ble ikke akkurat fan av Stereophile nå. Det er jo som å si at en Lada kjører med bedre komfort enn en Maybach.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Hvor useriøse går det an å bli? Ble ikke akkurat fan av Stereophile nå. Det er jo som å si at en Lada kjører med bedre komfort enn en Maybach.
    Så lenge signalet fra begge kildene blir konvertert i den samme DACen skal det vel litt til at det er hørbar forskjell. Jeg synes ikke utsagnet høres skammelig useriøst ut.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner heller ikke problemet. Såfremt signalet blir sendt digitalt fra Squeezeboxen og Krell cd-spilleren og konvertert i en egen DA-konverter så synes jeg ikke det er spesielt rart at det var vanskelig å høre forskjell. Det sier kanskje litt mer om at det ikke er nødvendig med svært dyre cd-spillere dersom man bruker en egen DA-konverter.

Kjører selv all lyd fra PC eller Sonos digitalt til forsterkeren, og jeg klarer ikke å høre noen forskjell når jeg kjører lyden digitalt til DA-konverteren som er innebygget i Lyngdorf TDA2200, hverken fra pc, Sonos eller cd/dvd-spiller. Har også prøvd Lyngdorf sin CD-1 som rent drivverk, men kunne heller ikke høre noen forskjell mellom denne og Sonos, pc og Denon 3930 så fremt signalet var digitalt.

Men dersom man hadde sammenlignet signalet analogt, ville nok situasjonen vært litt annerledes ;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, de færreste (hvis noen) av oss hører forskjell på digitale signaler. De analoge krangles det imidlertid stadig vekk om :-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle Squeezbox være noe dårligere "drivverk" enn en CD-spiller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jepp, de færreste (hvis noen) av oss hører forskjell på digitale signaler. De analoge krangles det imidlertid stadig vekk om :-)
    Joda, om klokkeprosessoren til et drivverk er av dårlig standard er det null problem å høre det. Har selv blindtestet et gammelt Micromega drivverk vs. en helt ny Toshiba DVD-spiller på samme DAC, og forskjellen var stor....langt større enn jeg hadde forventet.

Men hvorfor bruke mye penger på et dyrt drivverk når man har Squeezbox? :-D

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk kan jo skrive 2-3 siders avhandlinger om forskjellen mellom en 75Ohms digital coax-kabel og en annen... Do not underestimate the power of placebo

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Joda, om klokkeprosessoren til et drivverk er av dårlig standard er det null problem å høre det. Har selv blindtestet et gammelt Micromega drivverk vs. en helt ny Toshiba DVD-spiller på samme DAC, og forskjellen var stor....langt større enn jeg hadde forventet.
    Hvem vant? Micromega eller Toshiba?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå føler jeg at du snakker mer om et designfeil enn forskjellen mellom to digitale signaler. Går samplingsklokka feil så blir signalet feil til slutt, uansett hvor bra/dyrt utstyret ditt koster ...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok at det kan være meget hørbare forskjeller på gamle og nye drivverk. Gamle drivverk hadde mye høyere jitterverdier enn nye, noe som mange mener å høre. Selv har jeg aldri utført noen seriøs test med ulike digitale kilder så jeg skal ikke påstå noe som helst. I SB har det allerede blitt jobbet en del for å få lav jitter på digitalutgangen, så det overrasker meg ikke at man ikke kan skille den fra en krell.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen samplingsklokke er perfekt, og det har ingenting med designfeil å gjøre. marsboer er inne på dette på jitter (nei det er ikke en dansende haifai-alv) som er en konsekvens av dårlig samplingsklokke. Det er gjort forskning på jitter og hvor hørbart dette er.... Google.

Micromega vant. Det var en uhyre stygg sak fra tidlig 90-tallet som man sikkert får kastet etter seg på finn.no for slik og ingenting. Toshibaen var en helt ny DVD-spiller til rundt 2000kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen samplingsklokke er perfekt, og det har ingenting med designfeil å gjøre. marsboer er inne på dette på jitter (nei det er ikke en dansende haifai-alv) som er en konsekvens av dårlig samplingsklokke. Det er gjort forskning på jitter og hvor hørbart dette er.... Google.
    Nå må jeg si meg litt uenig her.

Ingen samplingsklokke er perfekt: der er jeg enig i. Men jitter er IKKE en konsekvens av dårlig samplingsklokke men en parameter som de som lage kretskortene må klare å holde nede. Hver eneste oscillator eller digital krets har egen jitter (lite eller mye). Gode kretser (ofte dyrere) har lav jitter mens de dårligste har høyere jitter. Velger man feil krets eller oscillator for å behandle et digital signal betyr til slutt for mye jitter (dårlig samplingsklokke som du kaller det) ift spec'en. Det gjør at signalet er samplet feil og receiveren får feil data (ift kilden). For høy jitter er hva jeg kaller designfeil.

Nå har jeg ikke lest spec'en som er brukt i denne saken men jitter i andre spec'er som PCI express eller FibreChannel må være ganske lav. Du som designer trenger å være veldig forsiktig for å ikke bryte spec'ene.

At det er hørtbart vet jeg ikke noe om, siden jeg har ikke prøvd.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte meg en Logitech Squeezebox igår
    Blir spennende å teste den ut!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Ingen samplingsklokke er perfekt: der er jeg enig i. Men jitter er IKKE en konsekvens av dårlig samplingsklokke men en parameter som de som lage kretskortene må klare å holde nede. Hver eneste oscillator eller digital krets har egen jitter (lite eller mye). Gode kretser (ofte dyrere) har lav jitter mens de dårligste har høyere jitter. Velger man feil krets eller oscillator for å behandle et digital signal betyr til slutt for mye jitter (dårlig samplingsklokke som du kaller det) ift spec'en. Det gjør at signalet er samplet feil og receiveren får feil data (ift kilden). For høy jitter er hva jeg kaller designfeil.
    Designfeil eller ikke, min erfaring er at det varierer en del (i allefall nok til at det er hørbart) på ulike drivverk. Jeg har forøvrig ingen veldig stor erfaring i forskjellige drivverk, og jeg er ikke nødvendigvis av den oppfatningen at dyrest nødvendigvis alltid er "best". Selv har jeg alltid av økonomiske grunner brukt en DVD-spiller som drivverk.

Squeezbox har fått hardbarkede hifi-entusiaster til å kaste ut sitt tunge utstyr med separat drivverk, DAC og strømforsyning til fordel for den lille svarte plastsaken Squeezebox (med ekstern DAC). Rett og slett for de er så ærlige å inndrømme at de ble tatt på senga....de klarer ikke å høre forskjell. For meg er det ganske imponerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezbox har fått hardbarkede hifi-entusiaster til å kaste ut sitt tunge utstyr med separat drivverk, DAC og strømforsyning til fordel for den lille svarte plastsaken Squeezebox (med ekstern DAC). Rett og slett for de er så ærlige å inn drømme at de ble tatt på senga....de klarer ikke å høre forskjell. For meg er det ganske imponerende.
    Squeezebox tenker jeg også på. Det er ikke noe tvil at Squeezebox'en er en utrolig bra produkt. Koblet til en NAS RAID bør den være lett å bruke for alle i huset. AAC/5.1 lyd er også noe som du får gratis som jeg har forstått :-D. Sonos er noe jeg vurderer også.

På en annen side så er du nødt til å rippe hver eneste CD du ønsker å spille ...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox tenker jeg også på. Det er ikke noe tvil at Squeezebox'en er en utrolig bra produkt. Koblet til en NAS RAID bør den være lett å bruke for alle i huset. AAC/5.1 lyd er også noe som du får gratis som jeg har forstått :-D. Sonos er noe jeg vurderer også.

På en annen side så er du nødt til å rippe hver eneste CD du ønsker å spille ...
    Enig at det er litt kjedelig å måtte rippe alle CDene. Jeg får Sonos-systemet til helgen mest sannsynlig, så har begynt rippingen allerede. Bruker under ett minutt på å rippe en "standard" CD i wmp lossless, så avhengig av hvor mange CDer man skal rippe, går det faktisk ganske fort unna. Synes det er greit å bruke litt tid på det én gang, for så å forenkle musikkspillingen for all fremtid. Mye mindre rot og slitasje på CD/drivverk er også glimrende for min del.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rippinga går fort det. Husk at det bare en en one-off jobb. Kan ellers varmt anbefale SB3. Gleden ved å ha hele platesamlinga tilgjengelig via et par tasttrykk må bare oppleves. En cd-spiller kommer aldri inn i mitt hus igjen...

Testet også digital utgangen fra SB3 mot Primare DVD30 rett inn i Lyngdorf TDA2200 uten å kunne detektere noen som helst forskjell i lyden. Da fikk attpåtil DVD30 fordelen av å bruke en dyr Nordost digital kabel mens SB3 brukte en billig monster kabel.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at der står imellom "DIGITAL outputs between the Krell and SB3".
    Som der står i testen er der stor forskjell analogt. Trådstater har kanskje misforstått.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AAC/5.1 lyd er også noe som du får gratis som jeg har forstått :-D
    Det er noe jeg ikke helt har fått med meg. Squeezeboxen har en 2ch DAC, og jeg ser ikke helt hvordan du kan få 5.1 ut fra den. Kan man rippe SACD på en slags måte og sende 5.1 via digitalutgangen kanskje? Har du en kildehenvisning?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt vanskeligt, og du må stadig sende 5.1 infoen til en surround dekoder.
    Men der er litt info her om DTS musikk osv. : Playing AC3/DTS tracks sourced from DVD - Slim Devices : Community : Forums
    Med Transporter kan du streame DTS til surround dekoderen din : DTS CD Recommendations? - Slim Devices : Community : Forums

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •