Noen som har opplevd et antiklimax?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har opplevd et antiklimax?

Noen som har drømt lenge om en oppgradering og når man endelig har det i hus hører man ikke forskjeld? :?

Jeg har lenge vært interessert i hifi og må innrømme at jeg ble en smule forbauset og skuffet da jeg kjøpte ny Benchmark DAC1 som skal være blandt verdens beste hva målinger angår i allefall. Jeg klarte ikke å høre forskjeld fra min syv år gamle micromega dvd spiller. DAC1 hadde en noe høyere gain på signalet, enn fra DVD spilleren, så jeg kompenserte med å kjøre variabelt signal ut slik at volumet ble likt for testing og sammenligning. Dette var trist...

- Men den viste seg å være en formidabel hodetelefonforsterker og skapte således en helt ny interesse :-D

Er det noen andre som har opplevd et skikkelig antiklimax??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ok gått på en smell her ja.
    Den DAC1 har nok ikke noe i verdenstoppen å gjøre i følge diverse tester.
    Den ble slått skikkelig av blant annet den Zhalou DAC'en til 1500,- som jeg skal kjøpe nå i høst.
    Lest testen her:
    Clash of the titans: Benchmark DAC-1 vs. LeVry DA-10 vs. upgraded Zhalou DAC - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio
    Ellers har jeg ikke noe erfaring med slikt antiklimaks. Er heller positivt overasket i det siste selv uten å ha byttet noe utstyr.
    Den Zhlou'en er nok neste. For håpe ikke noe antilimaks oppstår da. Tviler på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benchmark dac-1

Jeg opplevde det samme med Benchmark dac-1 da den kom i hus.

Jeg klarer ikke høre noe forskjell i lyden mellom Benchmark dac-1 og den interne DA konverteren i en eldre DVD spiller, Phillips DV1000.

Min konklusjon er at at dagens DA konvertere er gode nok og at det er lite å hente på en oppgradering her. Det koster omtrent det samme å lage en dårlig DAC som en god DAC.

Jeg tror ikke Benchmark dac-1 er noen dårlig DAC som "lurer" antyder, og jeg er redd at også han vil oppleve et antiklimaks når Zhlou'en kommer i posten. Kanskje tar jeg feil.

Hørte forskjell i lyden mellom Phillips DV1000 (24/192) og en 15 år gammel NAD CD spiller med 1-bit konverter til Phillipsen favør.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel veldig an på hvilke komponenter den nye "drømmen" kobles til.

Var selv skuffet over overgangen fra billig DVD(Philips ett-eller-annet, ca en 1000lapp) til dedikert CD-spiller(H/K HD970), i første omgang.
    Koblet til surroundreceiveren min(Marantz SR54000), ga den ikke noe stort løft, egentlig. En smule mer oppløsning og bittelitt mer trykk i mellomtone/bass, men ingenting som på det tidspunktet forsvarte prisen.

Men nå har den fått følge av en H/K 970 stereoforsterker, og det stiller seg ganske annerledes. Selv mine småtamme B&W602S3 har fått en ganske annen oppløsning, bassdynamikk(ikke å forstå at det er snakk om noe stort bassfundament(bor i blokk, så er sikkert like greit )), bedret stereoperspektiv og også et snev av råskap i lyden som jeg har savnet.

Et problem som plaget meg spesielt med det gamle oppsettet, var at bassen "forsvant" når mellomtonen hadde litt å jobbe med, dette har bedret seg betydelig. Men, det er selvsagt grenser for hva 2-veis stativhøyttalere kan prestere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var for noen år siden, en helt ny 720p projektor var hengt opp i taket.

På grunn av at ordentlige kabler ikke var inkjøpt enda så ble det kjørt komponent med følgende:

Kablene besto av 3 lakrissnører, en gul som fulgte med et videokamera på 80 tallet (tror jeg) og en hvit og rød som man hadde liggende fra et impulskjøp en gang.

Men bildet var flott allikevel, riktig bra faktisk.

Noe senere ble det lånt inn en ekslusiv komponent kabel til kr 10.000,- , halvparten av det projektoren kostet - nå skulle bildenirvana endelig oppleves, forventningen var større enn før pakkeutdelingen på julaften når jeg var 10 år.

Men den gang ei - det var ikke mulig å se forskjell. Lang i trynet = ja, kabelskeptiker etter dette = ja, ble denne kabelen kjøpt = NEI!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber er som regel kobber, det som kan være noe er at de faktisk har en sjerm rundt den lederen som skal lede signalet :P

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øystein
    Kobber er som regel kobber, det som kan være noe er at de faktisk har en sjerm rundt den lederen som skal lede signalet :P
    Bruker ikke lakrissnører i hjemmekinoen/hifien lenger, men det er på grunn av at jeg vil ha kabler av bedre kvalitet når det gjelder terminering og skjerming - som du nevner.

Projektoren blir nå matet med hdmi/dvi
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •