PC som lydkilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC som lydkilde

Skal jeg koble PC'en til stereoanlegget så er eneste løsning pr. i dag å bruke en 5 meter lang kabel (minijack ut fra PC), akkurat det har jeg motforestillinger mot så musikken jeg har på PC lytter jeg bare til på hodetelefoner.

Men jeg har gått med tanker om å kjøpe meg ny CD-spiller (planen er å gjøre dette i desember da man blir mildere beskattet), da sett for meg at det kan bli en Rega-spiller som kommer i hus (men skal lytte til flere spillere når den tid kommer).

Spørsmålet mitt er følgende:

Kunne det vært en ide og kanskje heller oppgradere PC'en med bedre lydkort etc.?

Ville dette i så fall blitt vesentlig dårligere enn en CD-spiller som den "billigste" Reaga'en (Som jo ikke er så billig)...

Hva måtte jeg oppdatert i PC'en og hvor mye dårligere tror dere lyden ville blitt fra PC kontra CD-spiller?

Trenger kanskje en ok DAC også?

----

Noen ide om hva jeg kan handle/gjøre for at PC'en skal kunne bli en tilnermet lik eller like god avspiller som CD-spilleren? I så fall så skal jeg kanskje ikke satse på ny CD-spiller, men heller bruke maskinen som kilde og vil få en del mer igjen for å oppgradere maskinen fremfor å kjøpe CD spiller.

PS; Målet er ikke praktisk betinget og med tanke på brukervennlighet etc., da ville jeg umiddelbart gått for å oppgradere PC'en. Målet er derimot lydmessig, og skal jeg oppgradere PC'en fremfor å kjøpe en ren CD-spiller så er det fordi lyden er i noenlunde samme klasse eller bedre lydmessig...

Lurer egentlig bare på om jeg kan få i pose og i sekk, eller om jeg skal legge fra meg tankene om å oppgradere PC'en og heller sattse på en ren CD-spiller da det er bedre???

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere løsninger for å bruke PC som kilde. Bedre lydkort er et alternativ. Selv bruker jeg i dag Slim Devices sin Squeezebox som det er skrevet mye om på forumet. Jeg har også liggende deler til en USB-dac som jeg håper å få lyd i innen et par uker.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox.. Er ikke den ganske dyr?

Opp mot 20.000 må jeg da ut med? stemmer ikke det...??

I så fall, det er for dyrt for meg. Skal ha både ny kilde og forsterker (sistnevnte trolig ett bra bruktkjøp - men skal bruke en del på begge, men nær 20.000 for bare kilde blir mer enn hva jeg kan se meg råd til).

Ser mange mener at en PC kan fungere vell så bra som en dedikert CD-spiller, jeg er derimot usikker og har vanskelig for å slå meg til ro med det... Men for all del, det ville vært utrolig fint om så stemte og om PC'en kan fungere som en vell-lydende kilde som ikke står tilbake for Rega CD-spilleren så går jeg for å oppdatere PC'en.

Å skifte lydkort er ikke vanskelig, tross alt kjøpt kabinett og deler og satt sammen PC'en selv, så den biten går bra. Å kjøpe en DAC og koble til er heller ikke så vanskelig.

Med ett budsjett på rundt 8000 til kilde (maks 10.000, men vil helst ikke betale så mye), hvilken muligheter har jeg da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox koster rundt 2500,-
    Det er Transporter du tenker på. Den koster ca 17000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv valgte jeg å bygge en lydløs PC med et brukbart lydkort for avspilling av musikk. Dette er en løsning jeg ikke angrer på. Jeg har lagt alle CD'ene mine (flac) inn på hardiskene (3x500GB).

Jeg gikk for et Lynx TWO B lydkort. Det koster noe, men dette sammenlignes av mange med CD/DAC-løsninger til mange 10-talls tusen kroner.
    Kortet er relativt dyrt i norge (ca 10k), men det kan kjøpes i tyskland, sveits osv for ca 1000,- €. Selv kjøpte jeg mitt i Jakarta i vår. Fikk det for 900,- US$.

Kortet har 6 analoge balanserte utganger (kan sende ut DTS/DD i 5.1 gjennom disse direkte til eff.forsterkere), 2 analoge innganger, 1 digital utagang og 1 digital inngang.

Med tanke på oppgraderinger senere i livet så var det nettopp dette som var grunnen til at jeg gikk for PC som avspiller. Et lydkort er langt billigere å erstatte enn en lekker DAC eller CD-spiller med finish til $$$.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det jeg trenger for å bruke PC som kilde er:

1: Ett godt lydkort + Squeezebox?

Og nok en DAC...??

---

Men det store spørsmålet er:

Hvordan ville det låte om jeg f.eks. brukte:

2500 kroner på Squeezebox'en
    ca 2500 kroner på ett godt lydkort
    Restrerende på en ny eller brukt ekstern DAC

Kontra en ren CD-spiller i noenlunde samme prisklasse (rundt 8000 til sammen)...

Noen fordeler/ulemper ved begge løsninger?

Eventuelt, trenger man DAC'en om man har Squeezebox og ett godt lydkort?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke både lydkort og Squeezebox. En av de greier seg.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei. bare en av de!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker dette kortet
    Procom Music - 1212M
    det gir veldig mye lyd for penga.. føler ikke behov for noe bedre egentlig. omtrent på høyde med min doxa dac som kostet 6500kr i sin tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ett godt lydkort i seg selv kan ene og alene være nok?

I så fall, hvordan låter det i forhold til en ren CD-spiller?

Mulig jeg setter inn ett bra lydkort heller enn å kjøpe ny CD-spiller da? vell og merke om det ikke gir vesentlig dårligere lyd enn hva en CD-spiller gir.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går for squeezebox kan det gjerne være greit med en ekstern DAC. Men om du kjøper et godt lydkort, f.eks et av disse Lynx-kortene, så tviler jeg på at du har behov for ekstern DAC, da disse allerede har meget gode DAC-er.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å sammeligne lydkort mot cdspiller er ikke noe annerledes enn å sammenligne en cdspiller med en annen
    denne myten om støy og dårlig lyd fra pc er bare tøv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i utgangspunktet mer lysten på å bruke maskinen som kilde, heller enn en CD-spiller, da det er mer brukervennlig synes jeg. Men vil som sakt ikke gå på for store komprimiss lydmessig. Dessuten vil jo noe slikt åpne for at Mp3-formatet også trolig vil låte bedre på anlegget, noe som vil gi meg mer musikk og ikke minst gratis. Finner ikke all musikk på lossless formater som FLAC etc., og slik det er i dag så kobler jeg ikke fem meter lakrissnøre (med minijack utgang) til mitt 4-500 kroners helt ordinære lydkort og spiller MP3 over anlegget. Har litt motforestillinger mot det kontra å bruke Marantz'en jeg har i dag, så det går ett skille her, noe musikk lytter jeg til på anlegget mens alt annet via hodetelefoner mens jeg er på maskinen.

Det ville vært en drøm om maskinen kunne vært en god CD-spiller og jeg kunne koblet den til anlegget...

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsåvidt litt av det samme problemet. Jeg bruker nå for tiden kun PC som kilde. Jeg kjører digitalt ut (S-pdif) til Yamaha AVR'en som tar seg av DA-konvertering på et absolutt godt nivå. Nå kommer oppgraderingskløa, og jeg kommer til å satse på en tokanals integrert, sannsynligvis. Da blir jeg nødt til å kjøpe en DAC. Altså, lydkortet er integrert i hovedkortet, skikkelig dårlige greier, men digitalt er digitalt. Minijack ut fra det kortet i sammenligning er noe av det aller drøyeste jeg har hørt.

Kikket litt rundt på hifisentralen og fant et par fine DAC'er til ikke langt over 2000 ferdig importert. Er nok det jeg kommer til å måtte gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Altså, lydkortet er integrert i hovedkortet, skikkelig dårlige greier, men digitalt er digitalt. Minijack ut fra det kortet i sammenligning er noe av det aller drøyeste jeg har hørt.
    Når det gjelder lydkort på PC er det ikke alltid slik at "digitalt er digitalt". Jeg tenker da på resampling til 48kHz.

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Når det gjelder lydkort på PC er det ikke alltid slik at "digitalt er digitalt". Jeg tenker da på resampling til 48kHz.

-k
    Har du Vista installert er det problemet borte.

Jeg kjører fra pcen optisk til en dac, videre balansert til for/pre. Bruker en vanlig FujitsuSiemens Scaleo pc med onboard lydkort.

Pcen som kilde er minst like bra som min Pioneer 668. Men brukergrensesnittet da......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Det kan stemme. Jeg har manglende kunnskaper om resampling fra digitale kilder, men for å sette det opp mot hverandre, så vil prioriteringen min være en DAC istedet for et lydkort med høyrere resampling, da "digitalt er digitalt" tankegang får deg ganske langt, når vi snakker om noe som uansett blir dårligere enn en god CD-spiller, men fortsatt absolutt bra nok til å kunne bruke til hverdags.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    made4u, har du ikke dac i recieveren din? i så fall er det jo bare å kjøre coax eller optisk rett i recieveren.
    hvis ikke du har det, holder det å kjøpe en dac. ingen vits i dyrt lydkort når det skal overføres digitalt rett i en dac?
    eller hva?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Det kan stemme. Jeg har manglende kunnskaper om resampling fra digitale kilder, men for å sette det opp mot hverandre, så vil prioriteringen min være en DAC istedet for et lydkort med høyrere resampling, da "digitalt er digitalt" tankegang får deg ganske langt, når vi snakker om noe som uansett blir dårligere enn en god CD-spiller, men fortsatt absolutt bra nok til å kunne bruke til hverdags.
    Jepp, skaff en brukbar dac og kjør opt/coax fra pc, sørg for å ha Vista. Med dette kommer du ganske langt i forhold til en "god" cd-spiller. IMO

Edit:

Klargjøring forskjell mellom digital lydstrøm XP vs Vista. Kontruktørene av lyddelen i Vista anser at det digitale lydsignalet i Vista kan regnes som "bitperfekt". Noe XP ikke klarte "rett ut av boksen". Forskjellen var hørbar, til og med for meg
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •