Ripping - hvilket format? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    Finnes det flere som tilbyr nedlasting av musikk med god kvalitet? Hørte at iTunes er startet å tilby bedre kvalitet på en del. Noen som vet hvilken kvalitet de har? Hva med Urge? Er det en bra tjeneste i forhold til iTunes?
    Mvh Nordbø

What file formats does URGE use?
    URGE uses the following file formats:

Media Type File Types
    Standard Audio MPEG Audio (mp3)
    WAV Audio (wav)
    Windows Media Audio (asf, wm, wma, wax)
    Playlists Audio Playlists (asx, m3u, pls, xpl, bpl)
    Media Playlists (mpl)
    URGE All Access subscription plan tracks Protected WMA
    URGE purchased tracks Protected WMA

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del driver og "teller litt på knappene"... FLAC er jo det foretrukne, kvalitetsmessig, men så tenker jeg:
    Hører jeg forskjell på FLAC og f.eks. 256kbps MP3?
    Det er ikke bare harddiskplassen som drar fordel av MP3. Det er langt flere spillere som støtter MP3 enn FLAC, hvilket gjør det meget enkelt å kopiere til portable MP3-spillere. Videre er FLAC ganske båndbreddekrevende, og dersom man f.eks. kjører FLAC over trådløst nett så vil man faktisk kunne oppleve treghet eller til og med hakking hvis det trådløse nettet er hardt belastet (og det er det gjerne hvis ungene sitter og spiller på nettet og kona surfer på Youtube).

Jeg har imidlertid ikke mye erfaring med FLAC kontra høy bitrate MP3 over gode anlegg, så om noen kan fortelle at de hører forskjell på disse formatene, så er jeg lutter øre... For meg er valget et valg mellom den ultimate lydkvaliteten og den ultimate brukervennligheten. Ikke enkelt, det der.
    Ja, det er vanskeligt, vi vil ha så god kvalitet som muligt, og den skal ta så lite plass som muligt.
    Med 256-320 mp3 trenger du ikke mer, mener jeg, men jeg er nu også av den oppfattelse at kvaliteten på musikken, innspillingsteknikken og masteringen er langt det viktigste for god lyd. Ved nedlasting av f.eks. Linn cd´er synes jeg lyden er meget god, faktisk bedre enn de fleste cd´er jeg har rippet.....
    Der var jo en test ute her, ligger den i cd spiller trådene ? Den kan du laste ned og da teste forskjellige oppløsninger, gjerne både i hodetelefoner og via høyttalerne.

Edit : her er den : http://avforum.no/forum/generelt-aud...-hor-selv.html

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forsøker meg på å rippe mine CD'er til HD, men jeg er litt i tvil om fremgangsmåten. Hvilken "action" bruker dere i EAC til ripping av CD-plater? Jeg har forøvrig satt opp EAC etter beskrivelsen linket her på avforum med flac.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på mitt eget spørsmål så bruker jeg "Action / Test and copy selected tracks / Compressed, er dette riktig? Det funker, men jeg vil nødig rippe alle CD'ene før jeg vet at det er riktig frengangsmåte.

Ved bruk av Mp3tag får jeg hentet opp cover av album, men dette overføres ikke til WMP11, noen som vet hvorfor? De fleste coverne kan jeg hente frem i WMP11, men desverre ikke alle (Nils Lofgren - Acoustic Live kom ikke opp)? En annen ting jeg lurer på er hvordan man unngår "gaps" på live plater?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    For å svare på mitt eget spørsmål så bruker jeg "Action / Test and copy selected tracks / Compressed, er dette riktig? Det funker, men jeg vil nødig rippe alle CD'ene før jeg vet at det er riktig frengangsmåte.
    Det er riktig fremgangsmåte ja. Da leser du hvert spor to ganger for å forsikre deg om riktig checksum.

De andre spørsmålene dine har jeg ikke svar på dessverre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt som "roffe" på dette. Bruker Apple iTUNES og konverterer filene til mp3 i 256kBps med WMA convert, men har nå oppgradert til iTUNES 7 og prøver meg med Plus filer som skal være ukodet og ha høyere bitrate.
    Jeg testet dette nå med Pink Floyd, Learning to fly fra Pulse - iTUNES Pluss, filen som ble lastet ned er en m4a og lar seg spille via WinAmp uten konvertering, 256 mBps - jippi!

Så konverterte jeg den m4a filen til en mp3 fil med WMA convert til 320kBps - mest for å teste om det er forskjell på m4a direkte fra Apple og mp3 via konvertering.
    Vanskelig å si om dette har noe å si, men jeg synes jeg hæører mere dynamikk, mere bass og litt bedre lyd i mp3 filen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral

Ved bruk av Mp3tag får jeg hentet opp cover av album, men dette overføres ikke til WMP11, noen som vet hvorfor? De fleste coverne kan jeg hente frem i WMP11, men desverre ikke alle (Nils Lofgren - Acoustic Live kom ikke opp)? En annen ting jeg lurer på er hvordan man unngår "gaps" på live plater?

Jeg kan ikke svare deg på spm om EAC, men jeg fikk ihvertfall opp coveret på Nils Lofgren - Acoustic Live når jeg rippet i WMP11....

Mvh Nordbø

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Jo høyere bitrate, jo bedre lyd, det vil si at WAV er best. Det finnes også Lossless MP3 eller ogg formater der ute, disse har også kvaliteter verdt å nevne.
    Både MP3 og ogg er desverre begge lossy.

Jeg vil personlig anbefale flac, om du vil unngå lossy komprimering. Flac bruker endel mere plass enn f.eks mp3 eller ogg, men vil fortsatt være ca halvparten av wav/pcm o.l.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Øverst i denne seksjonen er det klistret en guide av undertegnede som tar for seg de fleste momenter ved ripping og lydformater som har betydning for nybegynnere.

mvh
    knut

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •