Bedre lyd etter å ha malt panelet på veggene???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd etter å ha malt panelet på veggene???

Nå er det vel ca. 10 dager siden anlegget var opp sist. Har i mellomtiden malt paneltet på de tre veggene som finnes rundt anlegget. (3 lag)
    Nå fikk jeg en følelse av at jeg fikk bedre og mer bass ved å spille samme musikk med samme volum/settings.
    Kan dette stemme eller er det bare det psyskiske ved å bli kvitt det kjedelige trepanelet?
    Skiftet bassportene bak på frontene fra tette til lange rør (20 cm) som stikker inn i HT. Men dette har jeg testet før uten så store forskjeller.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns bilen min går fortere når den er nyvaska. hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du er inne på noe der. Kan være jeg bare er glad for å ha anlegget oppe igjen
    En bør vel aldri undervurdere slike ting som dette. Ikke ved første øyekast i allefall. Er vel som med mat. God presentasjon gir bedre smak osv.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om placebo funker bra for deg så er det jo bare fint det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det var Jotun du brukte, er det ikke rart du opplever forskjeller. Jotun (spesielt det produsert før nov. 2006) er kjent for å gi bedre trykk i de laveste frekvenser....

Neste gang får du prøve å male med Flugger som du blander med en liten dråpe h-melk. Smoothere lyd skal du lete lenge etter....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe tror ikke den går igjennom nei men regner med det er pga sittet lenge uten anlegg ja..

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dersom det var Jotun du brukte, er det ikke rart du opplever forskjeller. Jotun (spesielt det produsert før nov. 2006) er kjent for å gi bedre trykk i de laveste frekvenser....

Neste gang får du prøve å male med Flugger som du blander med en liten dråpe h-melk. Smoothere lyd skal du lete lenge etter....
    Veldig veldig bra poeng du får frem mellom linjene. *Applaus*

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke en mulighet for de akustiske egenskapene til veggene er forandret etter det er blitt malt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er det ikke en mulighet for de akustiske egenskapene til veggene er forandret etter det er blitt malt?
    jo kanskje litt men dette villle i så fall ikke blitt merket på bassen, snarere diskanten, tror jeg:???:

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Nå er det vel ca. 10 dager siden anlegget var opp sist. Har i mellomtiden malt paneltet på de tre veggene som finnes rundt anlegget. (3 lag)
    Nå fikk jeg en følelse av at jeg fikk bedre og mer bass ved å spille samme musikk med samme volum/settings.
    Kan dette stemme eller er det bare det psyskiske ved å bli kvitt det kjedelige trepanelet?
    Skiftet bassportene bak på frontene fra tette til lange rør (20 cm) som stikker inn i HT. Men dette har jeg testet før uten så store forskjeller.
    Det er vel mulig at veggene er blitt mere luft-tette etter malingen, og det vil isåfall være med på å påvirke lyden.
    Det er en kjent sak fra bilstereoverdenen ( DB drag ) de som bygger seriøse anlegg prøver å tette bilens kupe så mye som mulig for å få mest mulig lydtrykk.
    Så etter min mening kan det utmerket godt være noe i det at du erfarer forskjell..
    Kan vel også være at møblene ikke står på helt samme plass som førdu malte?
    Skal ikke mange cm til for å merke forskjell..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Det er vel mulig at veggene er blitt mere luft-tette etter malingen, og det vil isåfall være med på å påvirke lyden.
    Det er en kjent sak fra bilstereoverdenen ( DB drag ) de som bygger seriøse anlegg prøver å tette bilens kupe så mye som mulig for å få mest mulig lydtrykk.
    Så etter min mening kan det utmerket godt være noe i det at du erfarer forskjell..
    Kan vel også være at møblene ikke står på helt samme plass som førdu malte?
    Skal ikke mange cm til for å merke forskjell..
    Jeg har jo ikke noe målte resultater her så kan jo ikke være sikker på noe, men jeg fikk altså en slik følelse..
    Alle de små profileringene i panletet er jo drastisk forandret, så ikke vet jeg...
    Møblene står ganske likt, men skal ikke se bort fra at det er bedre nå av den grunn. Skal poste noe bilder en gang av den håpløse situasjon jeg er i, med overdimensjonerte møbler i forhold til plass hehe.
    Får jo aldri noe sweetspot med disse møblene.
    Takk for svar alle.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ryddet i kablene mine her om dagen..

Og jeg mener at jeg fikk et lite løft i lyden bare ved å skjule dem bedre... Men Jeg blir sikkert bare lurt av fru placebo... :P

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Nå er det vel ca. 10 dager siden anlegget var opp sist.
    Har du muligens plassert høyttalerene på en bittelitt annen måte enn de sto før du ryddet dem unna for og male?

Høyttalerplassering har alt og si.. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Har du muligens plassert høyttalerene på en bittelitt annen måte enn de sto før du ryddet dem unna for og male?

Høyttalerplassering har alt og si.. :-)
    Jeg har vært ekstra nøye med plassering nå, målt opp på millimeteren i front, men siden jeg ikke har noen sweet spot får jeg best lyd helt bak med bakveggen, selv om det er lengre fra enn den vil være i en likesidet trekant. Får si meg fornøyd som det er nå
    Takk for alle svar

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo er fantastisk for de som opplever det. Desverre er det ikke slik at vennene du skal imponere gjør det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Placebo er fantastisk for de som opplever det. Desverre er det ikke slik at vennene du skal imponere gjør det samme.
    Hehe.
    Har sjekket litt mer og det ser nok ut til å ha trukket sofaene som av plassmessige grunner litt tilbake hjalp. Ikke mer en 10-15 cm lenger bak faktisk.
    Blir helt gal med tanke på denne stuen. Er kanskje 50 cm for kort til at en skal få et ganske mye bedre resultat. Samt at jeg ikke har noe vegg på høyresiden av sitteposisjon. grrr
    Skulle gjerne hatt en bedre anlegg, nyere bil og en ny leilighet. Noen som føler seg gavmild?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette er noe av det samme jeg opplevde for litt siden. Jeg satt meg ned for å spille litt piano rett etter vi hadde satt en ny sjenk inn i stua. Kunne banne på at lyden var anderledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja akkustikk er snodige greier, men alt er jo matematikk så alt kan jo regnes ut hvis man har endeløse muligheter med tanke på plass, utstyr og penger til å skaffe de små tingene som trengs.
    Blir nok noe måleutstyr en gang i fremtiden når jeg har et dedikert rom for kjemmekino, men før det er det bare tull. Kanskje bare en Radioshack om litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •