DAC med USB eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC med USB eller ikke?

Fikk fortalt av en kar at hvis en kjøper en DAC med USB kobling så kan man spille MP3 (192kbs) rett fra data uten noe spesielt tap av kvalitet i forhold til vanlig CD.
    HVis jeg i stedet brenner ut musikken på en CD eller DVD og kjører gjennom DVD spilleren min og videre til en DAC så vil jo det i prinsippet være like godt som en DAC med USB ikke sant?
    Bare lurte på om det med USB direkte kan gi noen fordeler, bortsett fra at man slipper å brenne ut plater

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Fikk fortalt av en kar at hvis en kjøper en DAC med USB kobling så kan man spille MP3 (192kbs) rett fra data uten noe spesielt tap av kvalitet i forhold til vanlig CD.
    HVis jeg i stedet brenner ut musikken på en CD eller DVD og kjører gjennom DVD spilleren min og videre til en DAC så vil jo det i prinsippet være like godt som en DAC med USB ikke sant?
    Bare lurte på om det med USB direkte kan gi noen fordeler, bortsett fra at man slipper å brenne ut plater
    du slipper å ha noe som helst drivverk, er sikkert litt tap gjennom dette. Du kan lagre all musikken du har på en hardisk og vips så slipper du alle cdplater, du trenger faktisk ikke en gang reise deg for å sjifte artist.
    Om du har filene som mp3 vil vel ikke dette være like bra som vanlige cdplater, men det er nå en annen diskusjon.

jeg liker forsjåvitt å ha en cdspiller, og cdplater med cover, vil ikke ha noe datamasjin i mitt anlegg :P

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB har kun en funksjon dersom du vil bruke en PC som kilde. Dersom du får dekket behovet ditt ved å bruke en cd-spiller med mp3 støtte o.l så trenger du ikke USB på DAC'en din.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    jeg liker forsjåvitt å ha en cdspiller, og cdplater med cover, vil ikke ha noe datamasjin i mitt anlegg :P
    Er enig med deg der, selv om musikk på pc'en er praktisk. Var en MP3 slave før, men kjøper nå inn cd'er av det jeg hørte på før på mp3.
    Tar bare tid å kjøpe inn 3000 ++ plater
    PC'ene er også for langt unna til at det er noe interessant.

Får prøve å få høyest mulig kvalitet på kjernekomponentene først så får vi se
    Takk for svar!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle ikke du kjøpe en Zhaolu dac da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skulle ikke du kjøpe en Zhaolu dac da?
    Jo det stemmer. God husk du
    Den er ikke dyr, men måtte prioritere nye bakhøyttalere først. Er utrolig spent på hva en slik Zhalou kan gjøre. Har en følelsee av at den kan åpne opp litt av lyden og gjenngi lyden med mer fylde og "live" følelse. Er i allefall det jeg ønsker å få til til slutt

Grunnen til jeg spurte om USB mulighet var at da jeg solgte mine gamle DM 302 til en kar så anbefalte han meg en DAC med USB, men jeg forestillte meg selv også at det ikke vil være nødvendig for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er det for slags dac da???
    stello har vel også gode usb dacer, skal vistnokk være utrolig bra. Andervik audio som fører her til lands.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    hva er det for slags dac da???
    stello har vel også gode usb dacer, skal vistnokk være utrolig bra. Andervik audio som fører her til lands.
    Sjekk den linkendiykits.com
    Nederst på siden kan du trykke deg inn på Zhalou..
    Her er en test som er ganske oppløftende Clash of the titans: Benchmark DAC-1 vs. LeVry DA-10 vs. upgraded Zhalou DAC - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Poenget med en "ekte" USB-dac (USB -> I2S) er vel å unngå konvertering til SP/DIF formatet. Dette skal visstnok gi lydmessige fordeler.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •