5.1-lydoverføring fra laptop...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1-lydoverføring fra laptop...

Hei!

Hvis du har en filmsnutt i avi-format og med 5.1 DD-lyd på laptopen og ønsker å overføre lyden til høytalerne via en forsterker, er det da nok å kjøre en jack ut fra lydutgangen fra laptopen og inn på forsterkeren, forutsatt at jacken har en annen kobling i andre enden som passer til forsterkeren? Jeg tenker da på å beholde 5.1-lyden ut fra høytalerne og ikke bare 2.0-lyd eller Dolby Prologic...
    På forhånd takk!:-D

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jack er vel vanligvis kun brukt til å overføre analog signal, enten monolyd (med en svart stripe) eller stereolyd (to svarte tverrstriper på pluggen). Den brukes noen ganger til å overføre video også, uten at det er relevant her.

5.1-lyd må enten overføres via 5 analoge stereokabler + LFE, eller digitalt (f.eks. coax eller optisk). Skal du overføre analogt fra lydkortet ditt må du ha en Dolby Digital eller DTS-dekoder inne i PCen.

Tror svaret på spørsmålet ditt er nei. Men vent gjerne på flere svar før du konkluderer....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt avhengig av hvilken lydutgang du har på laptopen din. Du må ha en utgang som takler digital overføring, da en flexijack (Creative) eventuelt en optisk eller coax utgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags laptop har du ? Jeg hadde en Dell 8100 før hvor det var mulig å koble på S-Video utgangen en Dell splitter med flere utganger: S-Video, komposite og S/PDIF (coax). Jeg brukte denne til å overføre 5.1 lyd til min hjemmekino forsterker.

Nå finnes det mange laptoper med bare en analog stereo utgang (jack) og, som jeg vet, blir det ikke mulig å få 5.1 lyd ut av denne.

Docking stasjon med S/PDIF utgang eller ekstern USB/PMCIA lydkort er vel de to løsninger som kan redde deg ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hva slags laptop har du ? Jeg hadde en Dell 8100 før hvor det var mulig å koble på S-Video utgangen en Dell splitter med flere utganger: S-Video, komposite og S/PDIF (coax). Jeg brukte denne til å overføre 5.1 lyd til min hjemmekino forsterker.

Nå finnes det mange laptoper med bare en analog stereo utgang (jack) og, som jeg vet, blir det ikke mulig å få 5.1 lyd ut av denne.

Docking stasjon med S/PDIF utgang eller ekstern USB/PMCIA lydkort er vel de to løsninger som kan redde deg ...
    Hehe, ja, jeg har kun den minijacken ut. Men da fikk jeg samtidig svar på det at jeg kan bruke et eksternt lydkort, så da er jo saken grei:-D
    Takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker å ha sett en tråd om eksterne lydkort en stund siden hvor det kom opp et par bra alternativer. Husker ikke helt hva denne heter men du burde klare å finne den ganske lett.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har dette kortet Sound Blaster Audigy 2 ZS, og han er veldig fornøyd med sitt. Eneste er at softwaren ikke alltid er helt enig med den han vil gjøre (en reboot av kortet fikser det meste)

Ellers så har du Icemat og Zelman (pluss flere) som lager USB lydkort - tror også creative har et i Audigy serien

Så det er egentlig bare å finne ut hvor mye du vil bruke på dette, også har du en del muligheter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •