Lyd i campingvogn!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Lyd i campingvogn!

Hehehe... er ikke helt sikker på om dette er rett forum, men uansett:

Har kjøpt en gammel campingvogn som kommer til å bli brukt en del til diverse festligheter :-D

For øyeblikket står det en gammel Bang & Olufsen Beocenter oppå to store, 30år gamle høytalere (veier minst 30 kg pr stk!) ute i forteltet. Dette oppsettet kobler vi mp3-spillere, bærbare cd-spillere eller pc'er til alt etter hva vi vil høre på!

Det hele fungerer bra, og lydtrykket er absolutt på festnivå når vi skrur opp volumet!!

Problemet er at dette ikke er noe særlig å dra med seg rundt omkring. Vi bruker det kun når vogna står hjemme. Et annet problem er at vi er avhengige av 220V for å kunne bruke det!

Har derfor lyst til å sette sammen noe som er litt mer hendig og portabelt, og som kan brukes inne i vogna eller ute i forteltet alt etter som...

Det blir et prosjekt i absolutt nederste prisklasse, og målet er å skape festlyd, ikke god lyd! :-D

Signalkilden blir mest sansynlig en Pioneer CD/RDS bilradio. Tenker å kjøre signalkabler fra denne og til en forsterker. Har tenkt en god del på å bruke en (kanskje to) T-amp til dette (istede for en bilstereoforsterker).

Dette skal i sin tur kobles opp til noen billige høytalere. Her vurderes mange alternativer: DIY, billige satelitthøytaler/bokhyllehøytalere (genexxa, dynavoice, eltax!), kanskje får jeg plass til noen smale gulvhøytalere, eventuelt noen PC-høytalere med sub!

Målet mitt er med andre ord:
    • Så gratis som mulig
    • Høy partyfaktor
    • Må gå på 12V
    • Billig billig billig

Er det noen kreative tenkere der ute som har innspill til dette mildt sagt uvanlige prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Her var det en løsning som slo meg ganske så med en gang..

En passe stor Boomblaster fra JVC

denne har stor partyfaktor + tåler fælt mye, samt at den spiller VELDIG godt!

JVC NO » Aktiviteter › Pressemeldinger › RV-NB20 :JVCs nye BoomBlaster CD-system med aktiv bass har tilkopling for iPod og innebygd gitarforsterker

edit: url

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    camper

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kentri
    Heisann!

Her var det en løsning som slo meg ganske så med en gang..

En passe stor Boomblaster fra JVC

denne har stor partyfaktor + tåler fælt mye, samt at den spiller VELDIG godt!

JVC NO » Aktiviteter › Pressemeldinger › RV-NB20 :JVCs nye BoomBlaster CD-system med aktiv bass har tilkopling for iPod og innebygd gitarforsterker

edit: url
    Takk for tipset! Det er sikkert en veldig bra løsning. Men jeg er ute etter noe litt mer utenom det vanlige... :-D

En løsning som får folk til å heve på øyenbrynene når de ser den. Hadde vært morsomt å putte en sub under sofaen f.eks. Eller fått plass til to gulvhøytalere i hjørnene bak sofaen, samtidig som man hadde muligheten for å ta de ut i forteltet dersom man ville det!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivers
    de vil vekke litt oppmerksomhet.. veldig lettdrevne og behøver ingen kasse, ergo flate og lett å flytte på. men koster 2500kr inkl frakt da..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt litt i vognen og kommet fram til at jeg slipper å gjøre noen endringer på innredningen i campingvogna dersom jeg holder meg innenfor målene 20X26X80cm...

Det betyr vel at jeg ikke kan ha større enn 8" elementer, med mindre jeg plasserer dem i en kasse under sofaen! :-D Har sett litt på denne DIY-høytaleren fra Ljudia:

Med 4stk 8" skulle det gi et areal tilsvarende en 15"... Men jeg må isåfall tilpasse høytalerkassen slik at den passer inn (originalmål: 280x1200x350 mm) og muligens kutte ut ett element...

Den mest realistiske løsningen er nok å satse på etpar satelitthøytalere og en sub?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser faktisk at det er mulig å få klemt inn etpar Dynavoice F6 innenfor målene over (har litt å gå på i høyden).

Ser også at dersom jeg går for en trekant-konstruksjon (er det mulig?), så kan jeg få inn en 10".... da blir målene på de tre høytalersidene 25X25X30cm...

Husk at målet mitt er høyt trykk, ikke fin lyd! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg at jeg har funnet en løsning på høytalerspørsmålet, i alle fall når det gjelder hvilken løsning jeg skal gå for;

Kjøper et sett billige stativhøytalere. Disse plasseres i hjørnene bak sofaen. I tillegg bygger jeg 2 sub-kasser på ca 55l pr. stk (37X30X50cm) som plasseres under sofaen... Tenker å putte en 12" i hver kasse!

Noen som har forslag til hva slags elementer jeg bør velge? De må være billige, men bør tåle festbruk og kunne spille i en kasse med de målene over... :-?

Vurderer å koble høytalerne sammen slik at en sub og en stativhøytaler spiller sammen som en treveis høytaler (noen som skjønner hva jeg mener?)...

Det jeg er litt usikker på, og trenger innspill på, er planen min om å bruke t-amp til å drive høytalerne... Vil en t-amp kunne levere nok kraft til å drive så store høytalere? Hva med to?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg få mer ut av en bilforsterker enn en t-amp? Satser som sagt på innehøytalere så motstanden ligger vel rundt 6-8 ohm... hvordan vil isåfall en bilforsterker reagere på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med denne Monacor 12/24V PA-forsterkeren?

Kan den være et alternativ til t-amp, ettersom jeg er ute etter høy lyd og ikke fin lyd?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer bilstereo 4 x 50 Watt DEH1900R - elprice.no
    evt. 2900R til rundt 12-1300kr
    har en 2800 selv. funker bra den. men de er egentlig 2x 28watt som det står i bruksanvisningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Pioneer bilstereo 4 x 50 Watt DEH1900R - elprice.no
    evt. 2900R til rundt 12-1300kr
    har en 2800 selv. funker bra den. men de er egentlig 2x 28watt som det står i bruksanvisningen.
    Jeg har allerede signalkilde. Er ute etter en forsterker som kan driver både på 12v og 220v alt etter hva som er tilgjengelig!

Har vurdert t-amp lenge, men er usikker på om den vil klare å drive så store høytalerelemeter som det jeg planlegger ( 2X 10" eller 12")...

Kommer nok mest sansynlig til å kjøpe en t-amp for å teste det ut på noen høytalere av tilsvarende størrelse før jeg bestemmer med! Slik jeg oppfatter t-amp, så er den en fintspillende forsterker og ikke en høytspillende forsterker!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det kommer helt ann på hvilke elementer. den driver mine 15". men den original t-ampen har litt lite bass pga for små kondiser, og ruller av rimelig fort.

kitene fra 41hz.com er mye bedre, til ca samme pris. amp3 og amp6 bruker samme chip. så er der noen med litt mer effekt som også går på 12V dc.

er det ikke like greit å kjøpe de dynavoice til 995kr da. blir mye styr og fort dyrt med 2 separate basskasser osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel det kommer helt ann på hvilke elementer. den driver mine 15". men den original t-ampen har litt lite bass pga for små kondiser, og ruller av rimelig fort.

kitene fra 41hz.com er mye bedre, til ca samme pris. amp3 og amp6 bruker samme chip. så er der noen med litt mer effekt som også går på 12V dc.

er det ikke like greit å kjøpe de dynavoice til 995kr da. blir mye styr og fort dyrt med 2 separate basskasser osv.
    Dynavoice F6 du sikter til? Dersom noen kan bekrefte at dette er høytalere som leverer partybass, så er de i posten til uka sammen med en t-amp...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er flere her inne som har kjøpt de.
    vet ikke om ordene billig, partybass og t-amp går helt i hop.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nei desverre.

ikke noe serlig party bass av F6 desverre, spiller bra men ikke med mye bass.
    Da ville jeg heller gått for en subb i tilleg til noe annet her er det en som kanskje passer inn fra CV : Finn Torget - CERWIN-VEGA VE-28SX Subwoofer

Skal du ha party stemning så finn deg en gammel stereo forsterker, som du kan få kjøpt for en 1000 - 500 kr og noen brukte Klipch, CV eller kanskje noen proson saker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    ikke noe serlig party bass av F6 desverre, spiller bra men ikke med mye bass.
    Da ville jeg heller gått for en subb i tilleg til noe annet her er det en som kanskje passer inn fra CV : Finn Torget - CERWIN-VEGA VE-28SX Subwoofer

Skal du ha party stemning så finn deg en gammel stereo forsterker, som du kan få kjøpt for en 1000 - 500 kr og noen brukte Klipch, CV eller kanskje noen proson saker.
    Som du ser i den første posten, bruker jeg idag en gammel B&O Beocenter på voldsomme 2X22W, koblet opp mot to tunge, gamle beist av noen høytalere, og dette gir partylyd i massevis!

Det jeg er ute etter er en 12V løsning som kan bruker både inni og utenfor vogna alt etter hva som kreves!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere : Bilstereo : Lyd - elprice.no
    ymse utvalg
    hvilken pioneer kilde er det du har da? antar den er integrert med amp, låter ikke bra?

jeg har prøvd t-amp i bilen. på relativt lettdrevne 94db jbl cascade høyttalere eller hva de het var det tydelige mangler i bassen. så da må man opp på elementareal.
    kjøpte en billig integrert pioneer og det svingte mer. selv om kanskje t-amp var mer oppløst å detaljert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere : Bilstereo : Lyd - elprice.no
    ymse utvalg
    hvilken pioneer kilde er det du har da? antar den er integrert med amp, låter ikke bra?

jeg har prøvd t-amp i bilen. på relativt lettdrevne 94db jbl cascade høyttalere eller hva de het var det tydelige mangler i bassen. så da må man opp på elementareal.
    kjøpte en billig integrert pioneer og det svingte mer. selv om kanskje t-amp var mer oppløst å detaljert.
    Usikker på modellen. Er en gammel som står i bilen for øyeblikket! Skal bytte denne i en ny og dermed blir den gamle satt i campingvogna!

Har tenkt på bilstereo-forsterker, men klarer ikke å bestemme meg!!!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12v

Ok fikk ikke helt med meg at det var snakk om 12v nei.

Men da er jo saken grei, kjøp deg noe slikt noe det er mange å velge mellom på den siden : www.megabillig.no MEGABILLIG AS og ha fire billige høytalere.

Burde være mulig å gjemme bort en liten aktiv bilsubb en plass i en campingvogn og ha noen hus eller 6x9" høytalre i noen kasser en annen plass.

så kan du ha noe slikt når du er hjemme: www.megabillig.no MEGABILLIG AS party party ikke for noe annet.

Edit: Ta en kikk i Torshov bilrekvisitas katalog side 169 eller noe slikt, billige forsterkere samt 10" aktiv 12v subb til 999,-. der får du party lyden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •