Lyd i campingvogn! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Takk for tipset! Det er sikkert en veldig bra løsning. Men jeg er ute etter noe litt mer utenom det vanlige... :-D

En løsning som får folk til å heve på øyenbrynene når de ser den. Hadde vært morsomt å putte en sub under sofaen f.eks. Eller fått plass til to gulvhøytalere i hjørnene bak sofaen, samtidig som man hadde muligheten for å ta de ut i forteltet dersom man ville det!
    Hvorfor skal du ha noe utenom det vanlige??? Er det bare et skryteannlegg du skal ha? I så fall kan du bare kjøpe det dyreste.....og gi **** i lyden....snakk om camping...(hi hi )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Hvorfor skal du ha noe utenom det vanlige??? Er det bare et skryteannlegg du skal ha? I så fall kan du bare kjøpe det dyreste.....og gi **** i lyden....snakk om camping...(hi hi )
    Nja.... skal ikke være det dyreste, men det skal være en løsning som får folk til å heve på øyenbrynene!

Billig, lett flyttet partylyd med andre ord!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig, lett flyttet partylyd med andre ord!
    Der røyk eltax-forslaget mitt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du stiller ganske tøffe krav

centerkjeden brukte å selge noen proson HFC-10 til 2k med 2x10" rundt konfirmasjonstider. ikke så tungdrevne heller, men vet ikke om de er tilgjengelig lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du stiller ganske tøffe krav
    Hehehe... Dette er bare et lite hobbyprosjekt (bokstavlig talt siden det er en Hobby campingvogn!) som tillater meg å tenke litt kreativt! :smile:

Vet nok at jeg stiller urealistiske krav, i og med at det skal koste så lite som overhode mulig!

Har faktisk vært inne på tanke å slakte etpar store, billige høytalere og bygge nye kasser som passer bedre til vogna!

Et spørsmål angående signalkilden min: en gammel Pioneer DEH-P725R-W på 4X35W(maksimalt) og 4X22W(kontinuerlig, DIN45324, +B=14,4 V) (skrevet rett av bruksanvisningen).

Vil jeg kanskje kunne drive høytalerne vha denne like godt som vha f.eks. t-amp??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye spørsmål!

Planen for øyeblikket er som følger: Teste om jeg klarer å drive etpar høytalere (HiFi-høytalere, ikke bilhøytalere) kun vha den gamle bilstereoen (se forrige post for spec) før jeg bestemmer meg for om jeg bør utvide anlegget.

Vi snakker her om å finne så lettdrevne (billige, under 1000,-) høytalere som mulig. Følsomheten bør vel ligge godt over 90dB...

Spørsmål: Hvor store elementer bør jeg satse på? Store elementer flytter jo mer luft, men vil det være vanskeligere for en så liten forsterker å spille høyt uten at det blir bare skurring dersom elementene blir for store?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på mine 15" spiller jeg iallefall partynivåer med t-amp. og bassen er tight og kontrollert.
    er nok mer snakk om å velge rette høyttaler enn størrelse. men følsomheten øker til større det er!

såg forleden på tv en elektromagnet som løftet nesten et tonn bare ved hjelp av 4 lommelyktbatterier(!) så tror ikke tyngen av membranet er av særlig faktor. innenfor rimelighets grenser naturligvis.. sats på papp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at jeg har funnet høytalere til dette noe spesielle prosjektet!

Fant etpar billige Proson Twin V6 til salgs. Disse passer nesten inn i hjørnene bak sofaen i campingvogna. Så jeg må enten modifisere vogna litt, eller høytalerne litt... :-D

De har muliheter for bi-amping (iallefall ut fra de bildene jeg har sett). Det betyr at jeg kan bruke alle fire kanalene på Pioneer-spilleren min...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode HT.

Har målt litt i vognen og kommet fram til at jeg slipper å gjøre noen endringer på innredningen i campingvogna dersom jeg holder meg innenfor målene 20X26X80cm...

Det betyr vel at jeg ikke kan ha større enn 8" elementer, med mindre jeg plasserer dem i en kasse under sofaen! :-D Har sett litt på denne DIY-høytaleren fra Ljudia:

Med 4stk 8" skulle det gi et areal tilsvarende en 15"... Men jeg må isåfall tilpasse høytalerkassen slik at den passer inn (originalmål: 280x1200x350 mm) og muligens kutte ut ett element...

Den mest realistiske løsningen er nok å satse på etpar satelitthøytalere og en sub?
    Har ei oppusse campingvogn selv, og bruker faktisk akkurat disse ljudia ht'er i den. Montert inn i dører etc.
    Låter forferdelig, men er da mer enn nok lyd

PK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var monteringen i gang! Anlegget består av den gamle Pioneeren som nevnt tidligere, pluss to Paradigm Micro og en Paradigm passiv 8" sub.

Høyttalerne er mine egne. Det var de første jeg handlet hos HiFi-klubben. De har stått i garasjen hos mamma og pappa og samlet støv i noen år nå. Hadde faktisk glemt at jeg hadde dem! :-D

Har koblet sammen og testet anlegget, og det blir da lyd av det! :-D Kan spille ganske høyt, men skrur jeg mye opp høres det ganske grusomt ut! :-D Men på en annen side var aldri vellyd en del av dette prosjektet! :-D

Har ikke montert ferdig enda, for jeg har ikke bestemt hvor jeg skal plassere spilleren, pluss at jeg mangler noen meter kabel!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way; den værste skurringen når jeg skrur opp kommer av at Microene spiller hele registret slik de er koblet nå. Finnes det noen måte å fjerne de laveste frekvensene fra signalet til disse høytalerne??

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •