Den perfekte strømkurs!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den perfekte strømkurs!

Jeg skal etterhvert legge 2 stk kurser til min hjemmekino. Disse kursene skal levere stabil og renest mulig strøm uten støy, spennigsfall og andre ulumskheter. Alt dette skal også gjennomføres uten tap av dynamikk eller detaljer i lydbildet. Det skal heller ikke ligge noen padder å slenge, eller settes noen form for bokser i kontakter. Er ikke så opptatt av noe spesielt overspenningsvern da jeg alltid vil dra ut kontakter ved reise eller tordenvær.

Det jeg tenker meg er 2x 16A med 4mm2 ledning (eller 6 mm2!!!?) og en eller annen strømrenserboks i sikringsskapet. Tykke ledninger skal sikre at man ikke får spenningsfall når kraftige subber og effektforsterkere "peaker". Hvilke komponenter skal sitte i skapet og videre i "den perfekte strømkurs"? Vil gjerne ha konkrete tips på disse komponentene. Spesielt på strømrenser, men også hvis det finnes spesielt gode kabler eller stikkontakter.

Selv om denne tråden er har en litt pompøs vinkling er jeg ikke ute etter gullkabler med sølvkontakter. Skal være innen rimelighetens grenser men være istand til å gjøre det beste ut av et gjennomsnittlig grumsete norsk strømnett.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe problem med støy, dårlig stømkvalitet til vanlig? Hvis du ikke har det så ser jeg ikke poenget med noe "rense" duppeditt. Men...

Hvis det skulle være perfekt, no cost, så hadde jeg kjøpt en feit frekvensomformer/UPS thingy. Da blir du kvitt alle uhumskheter fra nettet, og har et anlegg som kan spy på med mer spenning (Opp til sqrt(2) av nettspenningen) når dette trengs. UPS'en må kjøre matestrømmen gjennom vekselretteren uavhengig av driftstilfelle!! Da får du kongestrøm på de to kursene, men introduserer masse støy til alle andre kurser (og naboen sine) men dem driter vi vel i?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ringer til elektrikern og sier at du skal ha 2stk 16A kurser med 6mm2 tilførsel må du ikke bli for sjokkert hvis du hører latter i andre enden av telefonrøret. 2,5mm2 holder langt og lenge, og 16A stikkontakter er ikke beregnet for 6mm2.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Koss fikk du til dette Roffe?
    Mumle.... Aner ikke hvordan denne havnet i denne tråden. Jeg tror jeg skal rydde litt... ops:

Siden jeg er moderator har jeg nå fjernet min irrelevante posting i denne tråden og lagt den der den hørte hjemme. Beklager forvirringen. Alle oppfølgerpostinger er også fjernet.

Når det gjelder valg av ledning til strømkurser, så er det ingen grunn til å ha 4 eller 6 kvmm kabel i strømkursen. Man må skille mellom strømmen som går til høyttalerne og strømmen som går til anlegget. Det hele er et enkelt effektregnskap. P = U * I (Effekt = Spenning * Strøm). Tykkelsen på kabelen har noe å si for strømmen som skal gå i den. La oss si at anlegget trekker 2400W. Med en spenning på 240V betyr dette at strømmen i kabelen blir 10A. Dette er 1,5kvmm kabel laget for å takle uten varmgang overhodet, selv innebygget i en isolert vegg. Tilsvarende for 16A kurser er 2,5kvmm.

Når det gjelder høyttalere, så er de ofte lavimpedante i de mest effektkrevende delene av musikken (bassen). En høyttaler på 2ohm som bruker 1000W fra forsterkeren trekker en helt annen strøm. P = U * I og ohms lov U = R * I gir P = R * I^2 -> I = sqrt ( P / R) = sqrt ( 1000 / 2) = 22 A. Det er altså fullt mulig å trekke mye mer strøm gjennom høyttalerkablene enn gjennom nettkablene med mindre effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringer du trenger i skapet:

16A sikring med C karakterestikk. Dette har med startstrøm og hvor lenge du kan "overbelaste" sikringen.
    En vanlig 16A sikring med B karakterestikk tåler 3 ganger merkestrømmen. Altså 3*16 = 48A i ca 1 sekund.
    En 16A / C karakterestikk tåler 5 ganger merkestrømmen. altså 5*16 = 80A i ca 1 sekund.

Hos deg ville jeg valgt en 16A/C sikring.

Litt om spenningsfall:

Spenningsfall skal være max 4% i huset ditt. Av dette skal det være max ca 1% på inntakskabel og resten på kurssikringene. 4% av 230V er 9V. Det er ikke alltid at man har 230V inn i huset. Dette kan variere med +6/-10%. hos meg har jeg 236V i stikkontakten i stua.

De fleste norske kurser er sjelden på mer enn 30meter. Hvis vi regner spenningsfallet med 2.5mm2 kabel, 30 meter, 230V, forlagt i rør i vegg (A1) så blir spenningsfallet maximalt 8.2V. Med maximalt mener jeg at kursen er belastet med 16A (sjelden) og at tempraturen er korrigert til 70grader. (Da leder kablene dårligere.

Med 4mm2 kabler blir det slik: 5.12V
    Med 6mm2 kabler blir det slik: 3.4V

For å finne % regner du:
    3.4V
    ------------ = 1.47%
    (230:100)

Spenningsfall for en- og to-fasekurser regnes slik:

p*1,2/L/2
    ∆U= ------------ * IB
    A

p= ledningsmotstand (spesifikk) v/20grader, for kobber: 0,0178
    1,2= korrigerer p til 70 grader
    L= lengden på kursen
    2= 2 faser.
    A= tverrsnitt på kabel
    IB= hvor mye strøm. her bruker du bare 16A ved en 16A kurs.

Husk:

2.5 mm2 ledninger, bruk 16mm rør.
    4mm2 ledninger, går i 16mm rør, helst 20mm
    6 mm2 ledninger, bruk 20 mm rør..

Håper dette hjalp noe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    De fleste norske kurser er sjelden på mer enn 30meter. Hvis vi regner spenningsfallet med 2.5mm2 kabel, 30 meter, 230V, forlagt i rør i vegg (A1) så blir spenningsfallet maximalt 8.2V. Med maximalt mener jeg at kursen er belastet med 16A (sjelden) og at tempraturen er korrigert til 70grader. (Da leder kablene dårligere.

Med 4mm2 kabler blir det slik: 5.12V
    Med 6mm2 kabler blir det slik: 3.4V
    Altså, 30 meter 2,5mm2 gir spenningsfall på 8,2V ved 16A?
    Hele kretsen har da en motstand på R = U / I = 230 / 16 = 14,3 ohm. Alminnelig spenningsdeling tilsier da at spenningsfallet på 8,2V tilsvarer 14,3 *8,2 / 230 = 0,5 ohm. Siden det er 60 meter enkeltleder i kretsen, så er motstanden per meter enkeltleder da 0,5ohm / 60meter = 0,008ohm/ eller 0,016ohm/meter parkabel.

Det høres jo fornuftig ut, men jeg ble litt overrasket over at spenningsfallet er såpass. Det henger vel nettopp sammen med at kursen er kontinuerlig maksimalt belastet.
    Så til et spørsmål: Hvis denne kursen skal benyttes til stereo, da kan den vel ikke belastes slik at den trekker kontinuerlig 16A? Det er vel stort sett bare oppvarming som trekker strøm kontinuerlig på den måten?
    En dedikert strømkurs til AV vil ha et høyst variabelt strømtrekk, og da skal det vel mye til at temperaturen øker til 70grader?
    Hvor vanlig er det egentlig å trekke 4mm2 eller 6mm2 kabler for 16A kurser?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar. Kjempefint at dere tar teori så grundig. Tror jeg vil nøye meg med 2.5mm2 da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et AV-anlegg er av natur en varierende belastning på strømnettet. Av den grunn er det ikke sikkert at spenningsfallet kan ignoreres helt. Men dette er også avhengig av strømforsyningene i anleggets komponenter. En godt regulert strømforsyning er temmelig immun mot slike variasjoner.

Hvis vi sier at man har en 16A kurs som ved maks belastning har et spenningsfall på 8,2V, så utgjør det omtrent 3,6%. Det som er interessant er at den samlede motstanden på 0,5ohm som nettkablingen utgjør er temmelig konstant.
    Hvis vi ser på tilfellet der anlegget bare trekker 1A, så er da spenningsfallet over kabelen på bare 0,51V, noe som utgjør et prosentvis spenningsfall på kun 0,43%.

Dette betyr faktisk at man teoretisk (dersom strømforsyningen er følsom for eksterne spenningsvariasjoner) kan få resultater der peaker blir noe redusert i forhold til det kontinuerlige strømtrekket. Resultatet KAN bli redusert dynamikk.
    Men som sagt: I praksis vil strømforsyningene i kvalitetsutstyr være så godt regulert og (for konvensjonelle strømforsyninger) være utstyrt med såpass store kondensatorreservoarer at dette er neglisjerbart.

Uansett: Den ULTIMATE strømkurs minimerer spenningsfallet, så det kan jo hende det er litt å hente på tykkere kabling dersom utstyret i anlegget er følsomt for spenningsvariasjoner. Jeg vil vel likevel si at lengden på kablene i kursen har minst like mye å si. Sånn sett kan det vel være greit om lytterommet er vegg i vegg med sikringsskapet. Det må vel være det ultimate, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Et AV-anlegg er av natur en varierende belastning på strømnettet. Av den grunn er det ikke sikkert at spenningsfallet kan ignoreres helt. Men dette er også avhengig av strømforsyningene i anleggets komponenter. En godt regulert strømforsyning er temmelig immun mot slike variasjoner.

Hvis vi sier at man har en 16A kurs som ved maks belastning har et spenningsfall på 8,2V, så utgjør det omtrent 3,6%. Det som er interessant er at den samlede motstanden på 0,5ohm som nettkablingen utgjør er temmelig konstant.
    Hvis vi ser på tilfellet der anlegget bare trekker 1A, så er da spenningsfallet over kabelen på bare 0,51V, noe som utgjør et prosentvis spenningsfall på kun 0,43%.

Dette betyr faktisk at man teoretisk (dersom strømforsyningen er følsom for eksterne spenningsvariasjoner) kan få resultater der peaker blir noe redusert i forhold til det kontinuerlige strømtrekket. Resultatet KAN bli redusert dynamikk.
    Men som sagt: I praksis vil strømforsyningene i kvalitetsutstyr være så godt regulert og (for konvensjonelle strømforsyninger) være utstyrt med såpass store kondensatorreservoarer at dette er neglisjerbart.

Uansett: Den ULTIMATE strømkurs minimerer spenningsfallet, så det kan jo hende det er litt å hente på tykkere kabling dersom utstyret i anlegget er følsomt for spenningsvariasjoner. Jeg vil vel likevel si at lengden på kablene i kursen har minst like mye å si. Sånn sett kan det vel være greit om lytterommet er vegg i vegg med sikringsskapet. Det må vel være det ultimate, eller?
    Jeg er ikke ingeniør på dette området, men det høres fornuftig ut alt du sier. Det ultimate mht spenningsfall er å ha AV rom så nærme som mulig teknisk rom.

Å trekke 4mm2 kabler på en 16A kurs har jeg fortsatt tilgode å gjøre. Men det er fullt mulig, of fornuftig når du har lange lengder. Derimot har jeg trukket 2.5mm2 på 10A kurser.

Jeg ville tatt et multimeter og målt spenningen på inntaket. har du mindre enn 230 volt ville jeg kanskje trukket 4mm2, dersom du har utstyr som trekker mye strøm, og som krever helt opp mot 230 volt.

en kurs blir skjelden/aldri maximal belastet. Man skal dimensjonere anlegget slik at det aldri trekker mer enn 80% mht utvidelser.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel også være en fordel og dra en skjermet kabel i rør - eventuelt åpen forleggning - med tanke på støy. Istedet for å benytte enkeltledere i rør.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det kan vel også være en fordel og dra en skjermet kabel i rør - eventuelt åpen forleggning - med tanke på støy. Istedet for å benytte enkeltledere i rør.
    Sant nok, men å legge PR 2x2.5/2.5 i 16mm rør er ikke alltid like lett! Da må det brukes mye pollywater og rør-anlegget bør være bra lagt!

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennings fall i kabelen er avhengig av strømmen i kabelen som sagt lenger oppe. Og det hender at anlegget trekker høye peaker med strøm av nette, ved f.eks ein høg bass tone.
    Som forklart over så tåler B sikring 3xIn og C 5xIn, og vist anlegget trekker 5x32A som er 160A så vil spenningen droppe vesentlig meir. Og da vil den tåle ein peake i 1 sek.
    Kan tenke dere hvor mye den tåler i ein peak på noen micro sekund. Men da må du ha eit monster av eit anlegg
    Med 2x 2.5mm2 så vil du ha 5mm2 til sammen og meir en nokk til eithvert anlegg vil eg tru. Dette er vel meir vesentleg for folk som har eit stort anlegg på ein 10A kurs med 1.5mm2.

Vist det er vanskeleg å trekke 2x2.5 pr så trekker du heller pfxp 2x2.5.

mvh
    Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal ta den helt ut når det gjelder spenningsfall er vel kanskje 6mm2 og en teknisk stikk til effektforsterkeren en tanke? Kursen trenger ikke sikres høyere enn 16A. Resten av elektronikken forsynes via egen 16A kurs.

Skulle vel ikke være noe i veien for å lage til en 4mm2 tilkoplingskabel med teknisk plugg til effektforsterkeren? Dette blir samme måten en komfyr er tilkoplet på. Samtidig er kontaktflatene mellom stikk og plugg en god del større enn vanlig stikk - noe som sikrer enda bedre ledningsevne.

Så kommer problemet med å trekke PR 2x6mm2 i 20mm rør
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Spennings fall i kabelen er avhengig av strømmen i kabelen som sagt lenger oppe. Og det hender at anlegget trekker høye peaker med strøm av nette, ved f.eks ein høg bass tone.
    Som forklart over så tåler B sikring 3xIn og C 5xIn, og vist anlegget trekker 5x32A som er 160A så vil spenningen droppe vesentlig meir. Og da vil den tåle ein peake i 1 sek.
    Kan tenke dere hvor mye den tåler i ein peak på noen micro sekund. Men da må du ha eit monster av eit anlegg
    Med 2x 2.5mm2 så vil du ha 5mm2 til sammen og meir en nokk til eithvert anlegg vil eg tru. Dette er vel meir vesentleg for folk som har eit stort anlegg på ein 10A kurs med 1.5mm2.

Vist det er vanskeleg å trekke 2x2.5 pr så trekker du heller pfxp 2x2.5.

mvh
    Frode
    Er ikke helt med på 5x32A.. Hvor får du de tallene fra? tenker du på I5 på en 32A kurs?

PFXP 3G2.5 har en ytre diameter på 11mm. PR 2x2.5/2.5 har en ytre diameter på 6,8*9,3 (oval) Alt dette jmf. Hovedkatalogen jeg sitter med..
    dvs, XP er tjukkere, og du må bruke 20 mm rør..

Var ikke for å være kverulerende

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal ta den helt ut når det gjelder spenningsfall er vel kanskje 6mm2 og en teknisk stikk til effektforsterkeren en tanke? Kursen trenger ikke sikres høyere enn 16A. Resten av elektronikken forsynes via egen 16A kurs.

Skulle vel ikke være noe i veien for å lage til en 4mm2 tilkoplingskabel med teknisk plugg til effektforsterkeren? Dette blir samme måten en komfyr er tilkoplet på. Samtidig er kontaktflatene mellom stikk og plugg en god del større enn vanlig stikk - noe som sikrer enda bedre ledningsevne.

Så kommer problemet med å trekke PR 2x6mm2 i 20mm rør
    Veldig pent med teknisk stikk i stua

Men du trenger ikke teknisk stikk selv om du trekker 4mm2 og den er sikret med 16A i andre enden!

Men når vi først er inne på teknisk stikk, så kan du jo heller sette opp en 20A eller 25A automat, og fast tilkoble effektforsterkeren! Føler at det er litt utenom topic da :/

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter å skumleser tråden og mitt elektriker hjerte stopper nesten av latter

men.. å legge pr i rør er lik enkelt som å drikke kaffe da det finnes ferdig trekt og da er problemet borte...

Dere er gale

Edit: henger meg på det Roffe skriver! det er realiteten ganske nøyaktig. Å måle strøm/spenning er ikke bare de resultatene du får med et clas instrument og spenningsfallet i realiteten er ofte lite selv på kurser 25++ Når jeg måler så er det ofte kun et par volt det er snakk om fra Inntaket og til stikk lengst borte fra fordeling

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

men.. å legge pr i rør er lik enkelt som å drikke kaffe da det finnes ferdig trekt og da er problemet borte...

Dere er gale

Edit: henger meg på det Roffe skriver! det er realiteten ganske nøyaktig. Å måle strøm/spenning er ikke bare de resultatene du får med et clas instrument og spenningsfallet i realiteten er ofte lite selv på kurser 25++ Når jeg måler så er det ofte kun et par volt det er snakk om fra Inntaket og til stikk lengst borte fra fordeling
    Må jo ha det litt moro også da

Men med tanke på at noen kjøper seg en tilkoplingskabel til tusenvis av kroner (og hører stor forskjell? ), så kan det vel også være noe i og eliminere støy, spenningsfall og øke kontaktflatene for tilkoplet elektronikk.

Finnes det å kjøpe rør med ferdig trekt PR?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller

Dere er gale

Helt enig! Men Spenningsfall blir jo alltid målt til verst tenkelig scenario.. Er det jeg har regnet ut.. Hos meg har jeg 1-2 volt, men da er det jo ikke noe belastning på kursen! hadde kursen vært belastet fullt ut ville jeg jo fått et annet resultat!

ang PR i rør, så lever du kanskje i en verden der det ikke finnes skolegutter og læregutter.. Heldig er du

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    Men når vi først er inne på teknisk stikk, så kan du jo heller sette opp en 20A eller 25A automat, og fast tilkoble effektforsterkeren! Føler at det er litt utenom topic da :/
    Fast tilkopling er kanskje det ultimate ja, vrihylser i infelt boks via ledning til effektforsterker da eller? Burde sikre enda bedre forbindelse

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes det å kjøpe rør med ferdig trekt PR?

Ja!
    PREFIX PR 2x2.5/2.5, 50 meters rull. El. nr. 12 515 45.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •