Den perfekte strømkurs! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Må jo ha det litt moro også da

Men med tanke på at noen kjøper seg en tilkoplingskabel til tusenvis av kroner (og hører stor forskjell? ), så kan det vel også være noe i og eliminere støy, spenningsfall og øke kontaktflatene for tilkoplet elektronikk.

Finnes det å kjøpe rør med ferdig trekt PR?
    Det er morsomt å regne på ja Helt til den dagen du får regningen

Man får kjøpt ferdig trekt til alt mulig tenkelig... Det er mine bestevenner
    Tror du får opptil 2&4 pr i ferdigtrekt..

Men PFXP som det nevnes finnes ikke, og den personen som vurderer det seriøst har like seriøs problemer

Bauer : Enig med at belastning spiller en rolle også MEN uansett, det er vel sikkert like lurt som å kjøpe en 10000 kroners overspenningsvern og koble den til en ujordet stikk og si at man har en glimrende beskyttelse

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    Hos meg har jeg 1-2 volt, men da er det jo ikke noe belastning på kursen! hadde kursen vært belastet fullt ut ville jeg jo fått et annet resultat!
    Hvis du ikke har noen belastning, hvordan får du da spenningsfall?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste om en i Japan der lagede opp ekstra "sikringskap" bak stereoen, én kurs til hver komponent, ferdig ! Da trenger man heller ikke tenke på diverse, gjerne dyre, nettkabler !
    Jeg har da enormt "spenidingsfald" her i Oslo. På dagen måler jeg gjerne ca. 236 volt, på kvelden ca. 245...., ganske naturligt det.
    Spendingsfald ellers, ja, da skal du kanskje ha ganske stort forbruk..., og det har jeg ikke råd til.....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med spenningsfall skulle jeg tro var ivaretatt med kondensatorene i elektronikken.

Men hvis det ikke er tilfelle så vil jo et stort tversnitt være å foretrekke. Så hvis vi snakker om den "perfekte strømkurs" så vil jo størst mulig tversnitt være å foretrekke.

Ved måling av spenningsfall med et vanlig multi-instrument så vil den nok ikke rekke og registrere kritiske spenningsfall av effektuttak som forsterkeren gjør når du spiller musikk. Bass-slag er jo ganske korte - tidsmessig.

Hadde vært intressant å hatt et instrument som klarte å lese av strømpeaker ned til periode-nivå ved belastning av en effektforsterker. Men, som nevt - dette kanskje elimineres av kondenstatorene som er en del av strømforsyningen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Hvis du ikke har noen belastning, hvordan får du da spenningsfall?
    I kabelen, det er jo det som diskuteres i tråden

Niels : Hvis du har 242 volt i stikkontakten så er ikke spenningsfallet hos deg utslagsgivende i noen grad. E-verket har et "krav" om å levere 220 eller 230v hjem til deg. Og uansett så ligger du over dette.

Men lurer på om denne "japan" løsningen er så billig Men ganske smart. Jeg har det også litt sånn da sikringsskapet er vegg i vegg med rommet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde vært intressant å hatt et instrument som klarte å lese av strømpeaker ned til periode-nivå ved belastning av en effektforsterker. Men, som nevt - dette kanskje elimineres av kondenstatorene som er en del av strømforsyningen.
    Et oscilloskop vil klare dette ( vet ikke om det er slik det skrives eller om det er riktig navn på den tingen jeg tenker på ) Men det måler ihvertfall alt du vil på en skjerm, fungerer på samme måte slik man måler hjerteslag og puls på et sykehus. Husker dette fra elektronikken på skolen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Leste om en i Japan der lagede opp ekstra "sikringskap" bak stereoen, én kurs til hver komponent, ferdig ! Da trenger man heller ikke tenke på diverse, gjerne dyre, nettkabler !
    Med tanke på elektromagnetisk støy - så er dette en særdeles dårlig løsning.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Et oscilloskop vil klare dette ( vet ikke om det er slik det skrives eller om det er riktig navn på den tingen jeg tenker på ) Men det måler ihvertfall alt du vil på en skjerm, fungerer på samme måte slik man måler hjerteslag og puls på et sykehus. Husker dette fra elektronikken på skolen.
    Jeg bruker noen databaserte instrumenter for måling av spenningskvalitet på jobben. Disse står vanligvis og registrerer på høyspentkurser, kunne sjekke om de kan benyttes på hjemmeinstallasjon også - problemet er oppløsningen på målingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kabelen, det er jo det som diskuteres i tråden

Niels : Hvis du har 242 volt i stikkontakten så er ikke spenningsfallet hos deg utslagsgivende i noen grad. E-verket har et "krav" om å levere 220 eller 230v hjem til deg. Og uansett så ligger du over dette.
    Vis det ikke er noen belastning er det heller ingen støm. da kan det jo ikke være spenningsfall!

E-verket skall levere en spenning som er 230 +/- 5%

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Vis det ikke er noen belastning er det heller ingen støm. da kan det jo ikke være spenningsfall!

E-verket skall levere en spenning som er 230 +/- 5%
    Så fort du kopler inn et måleinstrument så vil det gå en strøm (veldig liten men) = spenningsfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fort du kopler inn et måleinstrument så vil det gå en strøm (veldig liten men) = spenningsfall.
    Ja, og vis du ser på hva saken egentlig handler om vil du se at det er det som var problemet. Det var en som sa han hadde 1-2volt spenningsfall ved ingen belastning:-D !

Kommer jo ann på hvordan instrument du bruker det da. Må jo være et dreiespoleinstrument(alla Fluke f.eks.)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om måleinstrumentet trakk så mye strøm at man fikk spenningsfall på 2-3v på kursen ville man nok varm i hånda ganske fort...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Om måleinstrumentet trakk så mye strøm at man fikk spenningsfall på 2-3v på kursen ville man nok varm i hånda ganske fort...
    Vel med et måleinstrument fra 1770 og en 2km lang kurs med 0,75mm2 så kan det vel skje?

Uten at det blir varmt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er morsomt å regne på ja

Bauer : Enig med at belastning spiller en rolle også MEN uansett, det er vel sikkert like lurt som å kjøpe en 10000 kroners overspenningsvern og koble den til en ujordet stikk og si at man har en glimrende beskyttelse
    overspenningsvern i ujordet stikk er konge :P

Locco:

Klart det er belastning, men ikke 3680W..

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    Er ikke helt med på 5x32A.. Hvor får du de tallene fra? tenker du på I5 på en 32A kurs?

PFXP 3G2.5 har en ytre diameter på 11mm. PR 2x2.5/2.5 har en ytre diameter på 6,8*9,3 (oval) Alt dette jmf. Hovedkatalogen jeg sitter med..
    dvs, XP er tjukkere, og du må bruke 20 mm rør..

Var ikke for å være kverulerende
    Hehe er ikkje kverulerende når du diskuterer. Det eg meinte med 5x32 er at han skal ha 2x 16A kurser =32 A tilsammen. 5x meinte eg med at vist han skal ha c automat kan han kjøre med 5 ganger merkestrøm i 1 sek.Pfxp etter min erfaring er lettere p.g.a den er rund og er meir møylig og holder formen bra. Dvs at vist du bøyer pr i ein sving så vil den holde bøyen resten og gjøre det vanskeleg og trekke. Vist du skjønner..

Eg er elendig å forklare

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Ikke sant! MEN strøm er ikke konstant. Altså du har ikke 230 V i en stikk. Det er gjennomsnittet av den strømmen du har.. Altså en peak topp og bunn ( sinuskurve ) det er dette et måleinstrument måler! OG et måleinstrument er ikke verdt noe, det opererer ikke med 100% resultater som betyr at 5 volt forskjell kan være bare instrumentet, og 2 volt er ikke noe som man kan si er spenningsfall når man bruker et hvermannsen multimeter...... Om man ikke bruker et instrument i 3000,- klassen så er ikke 5 volt noe å tenke på..

Og en annen ting er jo at det går strøm i en kabel selv om den ikke har belastning, det er jo et tap uansett, har du en fordeling ( stikk ) så har du et tap, du har også mekanisk tap og varme tap. Dette tapet får du uansett kvadrat, MEN min "faglige" vurdering av saken er at det er høl i hue å vurdere noe annet en 2,5 til en 16A så lenge man snakker om normale lengder...

Det er mange faktorer som spiller inn og om man ikke har kontroll på disse så kan man lett bli forvirret

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Hehe er ikkje kverulerende når du diskuterer. Det eg meinte med 5x32 er at han skal ha 2x 16A kurser =32 A tilsammen. 5x meinte eg med at vist han skal ha c automat kan han kjøre med 5 ganger merkestrøm i 1 sek.Pfxp etter min erfaring er lettere p.g.a den er rund og er meir møylig og holder formen bra. Dvs at vist du bøyer pr i ein sving så vil den holde bøyen resten og gjøre det vanskeleg og trekke. Vist du skjønner..

Eg er elendig å forklare
    Du glemmer et par viktige ting slik som samtidighetsfaktor, uten denne så er regnestykket ditt verdiløst

Og pr i rør løste vi med ferdigtrekt, men det går greit og trekke i rør uansett da er det makt og mange fy ord dom gjelder

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel med et måleinstrument fra 1770 og en 2km lang kurs med 0,75mm2 så kan det vel skje?

Uten at det blir varmt?
    Tja, her snakker vi vel i realiteten om moderne måleinstrument og kurser på maks 30 meter...

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer et par viktige ting slik som samtidighetsfaktor, uten denne så er regnestykket ditt verdiløst

Og pr i rør løste vi med ferdigtrekt, men det går greit og trekke i rør uansett da er det makt og mange fy ord dom gjelder
    Hehe jau. Har brukt ferdigtrukke prefix eg og, glemte det ops:.

Eg skulle berre bevise eit poeng, det eg sa var jo i praksis nesten umuligt med eit "normalt" anlegg. Skulle berre bevise at du vil få eit stort spenningsfall da anlegge fekk høy peake, og det er som oftest da du trenger spenningen.

Men vist du har 2 kurser på eit anlegg så ville eg sett bort i sammtidighets faktoren, for vist du har eit anlegg på 2 kurser så vil dem nok ha ein lav normal strøm. Men trekke godt fra begge kursene da bassen kom. Men det er berre vist du bruker effekt på begge kursene.

Og du kan foresten bruke eit multimeter med høy reaksjonstid på noken ms og sette den på "peak" for å måle peakene. Ville ikkje brukt eit osciloscop siden den ikkje akuratt er den letteste tingen å bruke.

mvh

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf

Og du kan foresten bruke eit multimeter med høy reaksjonstid på noken ms og sette den på "peak" for å måle peakene. Ville ikkje brukt eit osciloscop siden den ikkje akuratt er den letteste tingen å bruke.

mvh
    Da snakker vi om 3000,- klassen da jeg har et psycho fluke instrument som gjør alt mulig..

Men et oscilloskop var et ekstrem tilfelle da, og det mest riktige selv om det er litt av en jobb som du sier

Og om man har et anlegg som trekker mer en 2 & 16 A ville jeg heller ha lagt opp en til istedenfor å trekke en større kvadrat som i realiteten ikke har noen funksjon

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •