Holbarheten på helt vanlige musikk cd-er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Holbarheten på helt vanlige musikk cd-er

Jeg velger å dra frem en god gammeldags diskusjon fra cd-mediets spede barndom. Hvor lenge varer en cd-plate?

Det er nå godt over ti år siden jeg kjøpte min første cd-plate, og jeg registrerer at det er massevis av bitte små "huller" i aluminiumsbelegget inne i cd-platen? Ingen av mine nyere cd-er ser slik ut, og jeg stiller da spørsmålet:

Har dette med alder å gjøre eller er dette et resultat av gammeldagse produksjonsmetoder?

I og med at jeg har hundrevis av cd-er samlet opp gjennom tiden, så er dette svært bekymringsverdig.

En annen ting jeg har hørt rykte om er at platebransjen for å ha mer kontroll over varigheten av nye medier cd-er som dvd-er produserer dem slik at de ikke skal holde lenger enn en viss periode. Dette for å ha kontroll og presse forbrukeren til å kjøpe på nytt når det gamle eksemplaret ikke lenger fungerer. Dette passer også godt sammen med kampen mot det å ha muligheten til å ta sikkerhetskopier av sin dyrebart innkjøpte musikksamling.

Er det noe hold i dette? Har dere hørt noe? Hva mener dere?

Jeg har i hvertfall ikke kjøpt en eneste cd på over et halvt år nå på grunn av dette. Mit motto er: "Alt som er verd å samle på kommer på vinyl allikevel".

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aluminium oksyderer og forsvinner, så normale cd'er blir dårligere og dårligere
    etter hvert. Hvorvidt dette er noe forskjellig fra en lp som slites hver
    gang du spiller den kan jo diskuteres opp og ned i mente. :-) Husker cd'er
    skulle vare evig når de kom, og like etterpå
    var det noen som mente de bare kom til å vare i 10 år. Nå har jeg cd'er
    godt eldre enn 10 år som fremdeles virker, men regner med at de har flere
    bitfeil en tidligere. Skal du ha noe som virker lenger så kjøp cd'er der
    belegget i midten er av gull. Ikke sett det helt store utvalget i slike, men
    noen er det jo.

I tillegg blir jo plasten ganske sprø etter hvert, lett å se dersom du
    bøyer litt på en gammel cd og en ny en.

Rip alle cd'ene dine til harddisk mens du ennå har sjansen (og det
    fremdeles er lov). :-)

Etter teorien om at alt som er bra også kommer på vinyl så kan man
    vel også si at alt som er bra har du også råd til å fornye ved å kjøpe
    samme cd på nytt sånn omtrent hvert 10.-20. år... :-)

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ok
    Etter teorien om at alt som er bra også kommer på vinyl så kan man vel også si at alt som er bra har du også råd til å fornye ved å kjøpe samme cd på nytt sånn omtrent hvert 10.-20. år... :-)
    Nei, har kjøpt cd-en en gang - det holder. Vinyl som jeg har fra før som er 30-40 år gammel funker fortsatt bra. Litt knitring og varme i lyden er bare kos...

Men rippe... Ja, det holder jeg på med! Men når man har godt over 1000 cd-er...

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Synes det blir litt feil å måtte kjøpe CDene omigjen. Det betyr jo at du må betale om igjen for et produkt du egentlig eier allerede. Men per i dag så er det i hvertfall lov å ta kopi av egne CDer - og da har man et alternativ (enn så lenge.. :-/).

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av XDread

Nei, har kjøpt cd-en en gang - det holder. Vinyl som jeg har fra før som er 30-40 år gammel funker fortsatt bra. Litt knitring og varme i lyden er bare kos...
    Mnja, har aldri skjønt det der med peiskos. Kan aldri huske å ha hørt noe slikt på "live" musikk, så kan ikke helt skjønne at det er noe man "må" ha
    på et playback. Har primært plassert det i kategorien "vinyl-fantaster bortforklarer/nedtoner faktiske problemer med vinyl". :-D

Men rippe... Ja, det holder jeg på med! Men når man har godt over 1000 cd-er...
    Litt automatikk i rippe-programmet så er det vel bare snakk om å droppe en ny cd i spilleren en gang hvert 5-10 minutt. Klart det tar litt tid, men
    lite jobb.

Sitat Opprinnelig postet av mag
    Tja. Synes det blir litt feil å måtte kjøpe CDene omigjen. Det betyr jo at du må betale om igjen for et produkt du egentlig eier allerede.
    Mnja, jeg synes egentlig det er helt greit å kjøpe noe på nytt når den forrige kopien begynner å bli slitt. Spørsmålet er vel hva man egentlig
    kjøper, en liten rund, flat ting som etter hvert blir slitt ut på akkurat samme måte som nesten alle de andre tingene som går an å få kjøpt
    idag, eller full tilgang til innholdet til evig tid. Dersom man ser på musikk mer som en forbruksvare knyttet til det mediet det ble kjøpt på kontra
    den litt vage eierskapet til det du får tilgang til gjennom mediet (dvs musikken) så er det vel ikke så halvgalt. Du kjøper da vel en ny radio
    dersom den gamle begynner å bli litt slitt, selv om du i utgangspunktet har samme funksjonalitet fra før. Samme med vaskemaskiner, bukser,
    biler etc. Eneste forskjellen her er forventning. Man forventer ikke at en bil skal vare evig, og jeg forventer heller ikke å gå i butikken og hente en
    ny cd dersom jeg skulle være så dum å ripe den gamle så mye at den ble uleselig. Men det ville jeg jo gjort dersom forventningen ved cd-kjøpet var
    full tilgang til musikken til evig tid (ref kopisperrer etc).

Ikke det at jeg er pro-RIAA, tvert imot. :-)

OK

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at jeg (for lenge siden) hørte at CD-er skulle ha en teoretisk levetid på 200 år.
    Dette gjelder vanlige musikk-CD-er.

Når det gjelder brente CD-er har disse en mye kortere holdbarhet.
    Dessuten tåler de (og data-CD-er) mye mindre riper osv.

Men hadde vært interresant å få vite ting om temaet fra noen som har meget god greie på det.

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnja, jeg synes egentlig det er helt greit å kjøpe noe på nytt når den forrige kopien begynner å bli slitt.
    Men hva gjør man hvis CDen ikke er mulig å oppdrive lenger? Jeg syns i hvertfall man bør ha muligheten til å ta vare på produktet man har kjøpt (ved å overføre innholdet til en ny CD-plate).

Det samme gjelder en gammel radio. De fleste ville nok kjøpt en ny, men jeg synes de som ønsker det kan få lov å reparere den selv. Selv om det blir et litt søkt eksempel :-)

Lignende tråder

1. Interessert i akustisk musikk?
    By Pogwaq in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 2
    Siste melding: 09-02-2004, 10:55
  2. Endelig nesten helt fornøyd
    By Per Johnny in forum CRT projektorer
    Svar: 16
    Siste melding: 06-01-2004, 21:04
  3. Svar: 22
    Siste melding: 02-16-2004, 17:55
  4. Meridian - helt rått!