Gikk innom Hificenteret i dag...lite smart! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Selv syntes jeg at konserter er best på et 5.1 eller 7.1 system, ikke fordi det kommer så mye intrumenter og vokal i bakkanalene, men fordi under en konsert kommer all lyd fra alle kanter og det er det som skaper stemning.... ja kanskje bortsett fra om man står bak alle de 20 000 menneskene som er på konserten da, men det er vel neppe derfor man kjøper en musikk-DVD.

Multikanals lyd har jeg ikke så mye av... kunne vært artig å testet litt mer på dette punktet, selv om det kanskje ikke alltid er helt realistisk (360graders sirkler med bongo-trommer for eks.). Noen demoer jeg har fått, har sannelig vært morsomme, og det er vel det som er hele poenget med denne interessen IMO, ikke alltid hva som 100% "korrekt".

Når det er sagt, så er det vel hevdet under enhver tvil om at et 5.1 anlegg som skal yte det samme som et 2-kanals anlegg blir betraktelig dyrere. Gang det med 3-4.......minst.

Valgene man gjør baner vel ned på sine prioriteringer og preferanser.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det var i 1975 Dolby stereo så dagens lys men.

Lytter du på musikk i surround? Har du vært på mange konserter hvor det er surroundlyd?
    Har du vært på mange innendørskonserter hvor det IKKE er surroundlyd?
    ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    Har du vært på mange innendørskonserter hvor det IKKE er surroundlyd?
    ;-)
    Har ikke vært på noen med surroundlyd nei, har du? Hvilke?
    Eller tenker du på uønsket ekko fra vegger, og folk som står rundt deg å hyler?

Nå var det egentlig at et surroundanlegg ikke har noe å stille opp mot et tilsvarende dyrt stereoanlegg, på musikk, som jeg var ute etter å presisere. Det kan det vel ikke være noe som helst tvil om?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er fett er at med et skikkelig heftig 2 kanals anlegg så vil man oppnå et tilnærmet 360 graders fullstendig sammenhengende surroundlydbilde selv på film og konsertdvd'er.
    Jeg trodde det ikke før jeg fikk oppleve det selv, men slik er det i hvertfall.

Dette krever selvfølgelig at man sitter i sweetspot, så fleksibiliteten er ikke akkurat på topp.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer har helt rett.
    Med godt oppsett - og det hele kalibrert og vinklet rett - vil man i beste fall oppnå 360° lydbilde med et rent stereooppsett. Man behøver dog ikke alltid sitte i sweet spot for å kunne oppleve dette, men akkurat der er selvsagt opplevelsen mest optimal.

Ellers må jeg si at denne tråden interesserer meg lite. Dette grunnet unormalt mye svada fra enkelte bidragsytere... :neutral:

Mer svares det i hytt og gevær på ting man åpenbart ikke har snev av egenopplevd erfaring på. Synsing er (dessverre) en farlig egenskap... :?

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med marsboer, men er noe todelt (kunne ikke la være)

Om du har lite budsjett vil du etter min mening få et ganske enkelt eg bra resultat med surroundoppsett kontra et stereooppsett. Dette er grunnet med at i billiganleggene opererer omtrent hver høytaler som en egen enhet, uten vidre samarbeid med resten som et system uten god spredning. Med andre ord kan man lett peke ut hvor ht er, med hvilke egenskaper... Da mener jeg du kan komme langt med surround da du har flere lydkilder som sprer lyden bedre rundt i rommet. Er da noe vanskeligere å peke ut ht'erne da de smelter noe mer sammen.

På en annen side, om du har et noe skikkelig budsjett, mener jeg stereo er det mest ultimatet. Et godt stereooppsett med gode komponenter og ht'ere anbefaler jeg sterkt å oppleve. På riktig kvalitetsnivå på et stereoanlegg vil høyttalerne forsvinne helt fra lydbildet. Du vil ikke huske at de er der før du opner opp øynene igjen. Musikken vil faktisk omgi deg, og du vil heller høre på musikken, istedenfor selve høyttaleren. En annen viktig grunn er at du får mye mindre problemer med iterferens (og noe akustikk) med et stereo-oppsett. Dessuten kan det hende du får råd til den dynamikken og renheten i musikken du faktisk ønsker deg?

eneste måten å finne det ut på er å høre

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •