Tanker om CD-mediet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker om CD-mediet

Hadde det vært opp til meg, ja da skulle musikken kommet på minnekort i stedet for CD-plater. Minnekort man kunne stikke direkte inn i forsterkeren eller for-forsterkeren hvor også DAC'en satt...

I ett slikt tilfelle ville man forkortet signalveien radikalt og man kunne luket bort den mekaniske delen det er med en CD-spiller med drivverk... Hva med minnekort man kunne stukket inn i en slott og så ble signalet fra dem overført med optisk kabel til DAC'en som laget analoge signaler av det hele og derfra gikk alt sin vante gang...

Ville ikke det vært en lydmessig forbedring av de store da? Jeg ser for meg det, hva mener dere? Eventuelt at det kom i egne bokser...

Noen som mener annet her?

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke slikt da?

Du kan jo "rippe" cd'ene dine inn på ett minnekort, og så koble det til forsterkeren på ett vis.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minnekort? Det må da være mye bedre med en av de løsningene som allerede finnes på markedet med harddiskbasert avspilling og geniale søkefunksjoner. En 500gb disk lagrer mye lossless musikk. Selv bruker jeg ingen CD-spiller lenger, og sitter komfortabelt i sofaen med fjernkontrollen og velger mellom flere tusen album på få sekunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om slikt finnes? Vell... Ikke sett musikk solgt på minnekort jeg i alle fall...

Blir ikke det samme å ha det på PC'en, harddisk er jo mekanisk og det forkorter i alle fall ikke signalveien å kjøre alt via PC'en...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge leve cd
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du sitter og ruger på forferdelig masse penger; be my guest. Kjøp så mange minnekort du orker.

Poenget er at selv om prisene på minnekort raser, er det fortsatt uforholdsmessig dyrt med permanent lagring på slikt medie. Punktum - finale osv.....

Selv lagrer jeg alle album på harddisk. Denne kloner jeg jevnlig eller dobbeltkopierer. Sånn sett sitter jeg rimelig sikkert - med tanke på datahavari.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Blir ikke det samme å ha det på PC'en, harddisk er jo mekanisk og det forkorter i alle fall ikke signalveien å kjøre alt via PC'en...
    Du mener det blir dårligere lyd om det digitale signalet leses av en harddisk fremfor et minnekort? For det første blir alt fra harddisken buffret i et minne før det når dine ører, og for det andre vil ikke de siste nanosekunden en harddisk bruker på å starte avspillingen være mer hørbart forskjellig enn det vil være å smøre sine høyttalerkabler inn med alve-sperm. Selve signalet er 100% likt om det kommer fra en harddisk eller et minnekort (noe annet ville ha gjort en PC ubrukelig). Forskjellen ligger i behandlingen senere i signalveien. En god DAC er fortsatt nødvendig...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avlesning fra en mekanisk disk kontra en SD disk skal ikke avvike, marginale feilavlesninger i lagringsmediene ville kompromitere all bruk av teknologien, ganske enkelt.
    Det finnes mange SD (solid state) løsninger på markedet, både for pc-basert avspilling og per dac-feed.
    Å selge musikk på et minnekort forkrøpler progresiviteten i det teknologiske markedet, behovet for et dedikert lagringsmedium per album, film (enhet) er en sagablott for de som ønsker det. Det er også vanskelig å "oppbevare" data på SD-media i uendelig tid.
    Burwen Bobcat fikk mye skryt ifjor, KRELL mente det var en overlegen måte å presentere signalet på, for å nevne ett eksempel. Mediadelen er antakeligvis den fronten av markedet som kommer til å forandre seg mest radikalt i tiden fremover. Lagringskapasitet koster ikke det samme som før og folk med våre lyd-nykker søker en bedre bit-rate enn det Red Book kan tilby. Med nye diskmedia med stor kapasitet på markedet, billige lagringsløsninger for datamaskiner og nye formater i gryningen tror jeg det så absolutt blir spennende de neste fem årene.
    Legger ved en av ukes søte nyheter: SSD-enhet på 256 GB

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om det noen gang kommer å bli solgt minnekort med musikk vet jeg ikke.

Men det finnes vel en del spillere nå som tar minnekort/usb-minne. Noen bilstereo,dvd-spillere og receivere har det.

Edit: la til receivere
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min siste forsterker, 5200ES fra Sony, har USB-inngang. Den takler både pinner og harddisker. Formatet på sporene, derimot, må være som angitt i manualen.

Kjekt og greit, men det benyttes jo ikke ofte. Foretrekker CD eller avspilling fra PC via DAC. Låter som en drøm! Sånn sett ingen sporbar forskjell mellom PC (+ evt. DAC) og CD-spiller (+ evt. DAC).

Selvsagt kommer det an på komponentenes kvaliteter, men dog...

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eierglede for anlegg finnes i høy grad, ta vare på eiergleden av det å ha en cd mellom fingrene !

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Eierglede for anlegg finnes i høy grad, ta vare på eiergleden av det å ha en cd mellom fingrene !
    Hør hør!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To problemstillinger var utgangspunktet for mitt innlegg.

1: Det snakkes mye om drivverket i CD-spillerene og viktigheten av dette (ville minnekort eliminert)

2: Signalveien ville blitt vesentlig kortere og det vil gi lydmessige fordeler

Jeg snakket ikke om å ha musikken på PC'en da dette jo blir lang signalvei og ikke er noe annerledes enn å ha en CD-spiller. De fleste PC'er spiller nok kanskje også dårligere enn en CD-spiller. Kommer i grunn an på PC'en/CD-spilleren.

Så det er avklart!!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To problemstillinger var utgangspunktet for mitt innlegg.

1: Det snakkes mye om drivverket i CD-spillerene og viktigheten av dette (ville minnekort eliminert)

Jeg snakket ikke om å ha musikken på PC'en da dette jo blir lang signalvei og ikke er noe annerledes enn å ha en CD-spiller. De fleste PC'er spiller nok kanskje også dårligere enn en CD-spiller. Kommer i grunn an på PC'en/CD-spilleren.

Så det er avklart!!

Ok! du får prøve blindtest du da.. høre om det er noe forskjell!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minnekort? Hvorfor i all verden skal man kjøpe musikk på minnekort?
    Jeg har tror på noe nye greier som har kommet nå, hvor man kan kjøpe musikken direkte uten noen fysisk lagring. Internett tror jeg det heter. Jeg har litt trua på det jeg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker også tanken med minnekort og ingen mekaniske bevegelige deler ved avlesing osv, og skulle gjerne hatt CD og DVD sammlinga i lossless format på et robust "solide state" minne format.

Når det gjelder lengden på signalveier osv, anser jeg det ikke som noen spesiell gevinst lydmessig så lenge man er i det digitale domene før DAC, men det at man ikke er avhengig av laser picuper og elektromotorer for avlesning og man kanskje med det også fjerner eventuelle jitter produserende enheter og faktorer, det vil vel kunne være et skritt i riktig retning. Mange cd spillere har mer problemer med jitter på digital utgangen mot en ekstern DAC, enn hvis man bruker den interne cddac som klokker og mer har styr på synkroniseringen av selve lese prosessen. Denne problematikken blir mindre med bruk av minnekort og hardisk avlesning, så det er helt klart et skritt i riktig retning å fjerne seg fra den typiske jitter følsomme optiske cd avlesningen.

Moderne hardisker er "flinke" til å ta vare på data og sende jevne data strømmer osv, men pga den mekaniske oppbyggningen er det en ting som er 100% sikkert, og det er at disse på et eller annet tidspunkt vil feile, miste data og "ta kvelden" (på minst gunstige tidspunkt osv), men det er vel også en svakhet med dagens minnebrikker, så litt usikkerhet og bacup tagning er vel fortsatt nødvendig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivverket i seg seg er ikke så viktig så fremt at det er av en minimumskvalitet. Det er en grunn til at flere high-end produsenter bruker vanlige 5.25" CD-ROM spillere som drivverk. Derimot det som skjer rett etter platen har blitt avlest, er at en klokkeprosessor blir involvert. Og det er denne som gjør de lydmessige forskjellene på ulike drivverk.

Lyd ut fra minnekort må også leses av og behandles.

Kjøp en alt-i-et receiver med innebygget dvd-spiller, så har du korte signalveier. Om den digitale signalveien øker fra 10cm til 60cm har ingenting å si. Dersom en slik økning hadde tilført klokke-problemer, bit-tap eller jitter ville data-alderen hvært ganske anderledes enn slik vi kjenner den i dag, og Bill Gates ville sannsynligvis jobbet på McDonalds.

Jeg snakket ikke om å ha musikken på PC'en da dette jo blir lang signalvei og ikke er noe annerledes enn å ha en CD-spiller. De fleste PC'er spiller nok kanskje også dårlig enn en CD-spiller. Kommer i grunn an på PC'en/CD-spilleren
    Jeg anbefaler deg å prøve før du danner deg noen meninger om en slik løsning. Poenget er selvfølgelig å bruke en ekstern DAC. Nå har det forøvrig aldri vært snakk om noen PC, men for eksempel Squeezebox eller Sonos. Flere har byttet ut fra 100 000kr CD-rigger til en slik løsning, og ser seg aldri tilbake. Og jeg garanterer at det forandrer din måte å lytte til musikk på.....sannsynligvis for alltid.

Sjekk Slim Devices : Transporter & Squeezebox : Free your music! og Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lang signalvei??? Que?

Har du prøvd å sette PCen nærmere? Kanskje det hjelper... ;-)

Jeg er enig med de andre her - vil du unngå CD-drev-problematikken, bruk en filserver og en eller annen form for media-boks. Rip CDen med et godt program med en gang du har kjøpt den og du trenger aldri å ta den fram igjen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg fra PC via en tre meter lang optisk Monster-kabel. Funker uuuuutmerket...! :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Selv kjører jeg fra PC via en tre meter lang optisk Monster-kabel. Funker uuuuutmerket...! :-D
    Tidligere kjørte jeg pc til dac med en 10m lang optisk kabel - fikk en del drop-outs av dette.

Byttet til 10m coax - no more drop-outs...... litt ot men allikevel
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •