Tanker om CD-mediet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer darkz sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror det blir litt for dyrt med musikk og film på minnekort fremfor disker. Bluray får vel 50gb data og en 50gb minnepenn er dyrt:P Så hd filmer på minnepenn tviler jeg på, selv om tanken er god. Man har jo problemer med å lese av en dvd med litt støv på, så med tetterer komprimering på blueray så er det nok med et mikrostøvkorn før filmen hopper

Nei, platemedium er dødt løp, men så lenge minnekort er for trege og dyre for musikk og hd filmer så får en leve med dem:P

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med HoJ's første innlegg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har nesten ingen signalvei, kjører trådløst...og jeg sparer en kabel da dac´en sitter i forsterkeren.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at htpc-fenomenet kommer til å ta over mye...
    Men, i likhet med Lp-entusiastene så kommer vel og så Cd-folket til å bestå;-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    To problemstillinger var utgangspunktet for mitt innlegg.

1: Det snakkes mye om drivverket i CD-spillerene og viktigheten av dette (ville minnekort eliminert)

2: Signalveien ville blitt vesentlig kortere og det vil gi lydmessige fordeler

Jeg snakket ikke om å ha musikken på PC'en da dette jo blir lang signalvei og ikke er noe annerledes enn å ha en CD-spiller. De fleste PC'er spiller nok kanskje også dårligere enn en CD-spiller. Kommer i grunn an på PC'en/CD-spilleren.

Så det er avklart!!
    Noen praktisk "signalvei" starter jo ikke før signalet konverteres til analogt eller i det minste blir behandlet som et audiosignal av en eller annen chip/klokke/etc i DA-konverteren. Om PCen står 1 eller 100 meter unna når man spiller av på f.eks en squeezebox og om man bruker kablet eller trådløst (snart kommer det vel nettverkskabler med gullkontakter for bedre lyd) spiller ingen trille.

Her vet du nok kort og godt ikke hva du prater om. Den digitale avlesningen vil være 100% perfekt, og noe jitter/klokkefeil vil ikke innføres før ved DA-konverteren/der den digitale strømmen kjøres ut via en SPDIF fra avspilleren til DA-konverteren.

Det er med andre ord ingen som helst praktisk forskjell med et minnekort rett i forsterkeren og musikk lagret på en pc i bygget ved siden av overført med trådløst nettverk.

Med tanke på buffring og avlesing fra minne så skjer jo dette stort sett uansett som andre nevner her. Jeg kan jo som eksempel nevne at jeg trekke ut strømpluggen av den trådløse routeren min i 5-10 sekunder for å få den resatt _uten at squeezeboxen slutter å spille musikk/blir avbrutt_. Det er altså snakk om ganske grei minnebuffer som musikken faktisk spilles av fra.
    --
    Thorbjørn

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mye av sjarmen og faktisk ha musikken din på et "håndfast" medium. Å ha CD-koverene på rad og rekke, for å så bruke litt tid på å finne en passende sang er jo rett og slett koselig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •