Bytte ut gammelt Tandberg-anlegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut gammelt Tandberg-anlegg?

Jeg er helt ny på forumet, og kjøper sjelden HiFi.
    Men jeg skal nå ha en gave til mine foreldres bursdag, og lurte på om det kunne være noe å skifte ut deres gamle anlegg.

De har i dag en Huldra 10 fra 1972-73 og et par Tandberg-høyttalere TL2520 som ble kjøpt samtidig.
    Det begynner å bli vanskelig å skifte kanal (du kan vri, men det flytter seg ikke på skalaen), flere knapper nekter å henge, og det blir gjerne noe spraking når man trykker på knapper.
    Høyttalerne har nok ikke den beste diskanten jeg har hørt.
    De har en Dual 1228 platespiller
    I tillegg har de en Yamaha CDX-396 CD-spiller som de anskaffet seg for et par år siden .

Nå har jeg sett at flere fortsatt sverger til dette type anlegg, og lurer derfor på om det ville være riktig å skifte ut forsterker og høyttalere med

Cambridge Azur 640A v2
    B&W DM602 S3 (på stativ)

Tuner kan man jo skaffe seg i tillegg (vet at Tandbergen er bra her hvis den blir reparert).

Så spørsmålet er: Hva er best?
    Reparere Tandbergen hos reparatøren i Åmot
    Reparere + kjøpe høyttalerne
    Kjøpe forsterker, høyttalere (og ev. en ny tuner)

Eller gå for andre løsninger?

Anlegget benyttes først og fremst til klassisk musikk, ofte med sang (opera, romanser).
    Kan legge til at rommet er på ca 25 kvm, at anlegget ikke skal kjøres på "full guffe", og at de ikke er glad i for utpreget bass i lydbildet, men en ren klang med detaljrikdom.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo evt. kjøpe en receiver, det er jo forsterker og tuner i ett.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, jeg kikket litt på dette også.
    Men har forstått det som om Cambridge'n har god og ren lyd til en bra pris, mens f.eks. NAD C720BEE (omtrent i prisklasse som Cambridge + tuner) hadde mer basstrøkk men mindre tydelig lydbilde.
    Andre gode alternativer her?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips, skal du selge, da legger du alt dette inn på Alternativ Audio siden for høyeste bud innen en tidsfrist.
    På dette forum digger man utstyret du har, og de vil sikkert på det kraftigste anbefale dig IKKE å skifte anlegg......
    Meld dig inn på AA Forum og post en tråd, se hvilken respons du får...
    Utstyret kan sagtens repareres/renses.....

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

He he!Ja da,jeg frekventerer AA også ja.
    Om du ikke MÅ ha sourround,så reparer,for all del.Det er ikke bedre lyd å oppdrive idag heller til en overkommelig sum.Høyttalerene ville jeg nok ha byttet da.Kan anbefale Klipch B 3 til 3000.-om nytt er aktuellt.
    Et par skikkelige høyttalerkabler,og ev en oppgradert pick-up om det er aktuellt å spille plater.1228 er en aldeles fortreffelig spiller,som glatt spiser Rega til frokost,om du gir den gode arbeidsbetingelser!CD-spillere som passer til Huldra 10 vil være (de jeg kan stå inne for)Marantz og Tandberg sine egne.Ligg unna Sony.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det blir aktuelt å skifte den Yamahaen de har.
    Men da tror jeg nok et par nye høyttalere kan være tingen, så beholdes resten.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel forsåvidt ikke TL 2520 så aller verst,produksjonsåret tatt i betraktning,men det er nok bare å innse at høyttalerutviklingen(i motsetning til forsterkerutviklingen)har gått framover.Mine små Klipch B 3 spiller store ringer rundt 2520 paret mitt.-Og det til bare halve størrelsen!Du må,i midlertid være obs på at Huldra 10 vil ha høyttalere med høy følsomhet(i alle fall over 90 db).Den spiller ikke godt i det hele tatt med feil høyttalere,men det gjelder jo i like stor grad for en ny forsterker også.Så-hjemlån av innspillte høyttalere er å anbefale her også,før du kjøper.Skulle du finne på å følge anbefalingen ang B 3,så vær obs på at til en småhøyttaler å være,så vil den ha laaang innspillingstid.Innpå 100 timer faktisk!
    Tror jeg kan garantere deg at du vil bli svært fornøyd med denne gullklompen.Som sagt så skal du høyt opp i pris for å finne tilsvarende lydkvalitet i dagens marked.Faktisk har jeg ikke truffet en eneste en som faktisk har hørt H 10,TR 1000,TR 2075..som har sagt seg uenige.Kan kanskje virke som det er litt smått med watt,men det er ikke sammenlignbart med dagens juksewatt.Den yter 2x35 EKTE watt,og det er ca tilsvarende 2x 70+- juksewatt!

Mvh Rune

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Nå er vel forsåvidt ikke TL 2520 så aller verst,produksjonsåret tatt i betraktning,men det er nok bare å innse at høyttalerutviklingen(i motsetning til forsterkerutviklingen)har gått framover.Mine små Klipch B 3 spiller store ringer rundt 2520 paret mitt.-Og det til bare halve størrelsen!Du må,i midlertid være obs på at Huldra 10 vil ha høyttalere med høy følsomhet(i alle fall over 90 db).Den spiller ikke godt i det hele tatt med feil høyttalere,men det gjelder jo i like stor grad for en ny forsterker også.Så-hjemlån av innspillte høyttalere er å anbefale her også,før du kjøper.Skulle du finne på å følge anbefalingen ang B 3,så vær obs på at til en småhøyttaler å være,så vil den ha laaang innspillingstid.Innpå 100 timer faktisk!
    Tror jeg kan garantere deg at du vil bli svært fornøyd med denne gullklompen.Som sagt så skal du høyt opp i pris for å finne tilsvarende lydkvalitet i dagens marked.Faktisk har jeg ikke truffet en eneste en som faktisk har hørt H 10,TR 1000,TR 2075..som har sagt seg uenige.Kan kanskje virke som det er litt smått med watt,men det er ikke sammenlignbart med dagens juksewatt.Den yter 2x35 EKTE watt,og det er ca tilsvarende 2x 70+- juksewatt!

Mvh Rune
    Må få lov å være dypt uenig med deg. Etter mitt syn har det ikke skjedd så mye på høyttalerutvikling. Det er fremdeles en membran, en spole og en magnet som flytter luft, slik det har vært i mange 10år. Det som har skjedd er elektronikken (delefilter) i en høyttaler er sterkt forbedret. Greit nok at dårlige pappmembraner er skiftet ut med bedre materialer, men det er nesten alt.

Forsterkerteknologi derimot har gjort mange hopp. Bedre strømforsyninger, elektrolytter, mer stabile transistorer (ens) + mye mer kan nevnes.

Såvidt jeg kan huske var de fleste forsterkere fra den tiden oppgitt i W Sinus, gjerne i 4 ohm, og det vil jeg ikke kalle "ekte" watt.

At nevte Tanberg modell låter bra er vel en subjektiv vurdering.

Bør vel legge til at ovennevnte betrakninger gjelder lav til mellomprisede produkter. På den såkalte "hi-end" siden er det noe anderledes.

Når det gjelder anbefaling om å reparere Tandbergen osv er jeg med på den, men husk på at det KAN bli som å reparere en gammel bil. Det ene delen må skiftes etter den andre, og kan i lengden fort koste mye penger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om huldra`n thom har er noe i nærheten av tr200 blir det garantert bare nedtur med en ny budsjetts cambridge.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    om huldra`n thom har er noe i nærheten av tr200 blir det garantert bare nedtur med en ny budsjetts cambridge.
    Jeg har ikke med et eneste ord nevnt cambridge. Kun kommentarer til ulfsn og generelle betraktninger ... som er mine meninger.

Ok?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Dypt uenig er det lov å være.Erfaringen min sier det motsatte.-Men ja dette gjelder produkter som den gangen var betegnet som budsjett eller mid-fi.
    Det er kassene som utgjør den største forskjellen på høyttalersiden,siden den gangen,ikke elementene.Som møbelsnekker med noen selvbygg på baken,og operasjoner av enda fler,kan det ikke være tvil om at det har betydd mye for høytt.utviklingen
    Subjektiv vurdering!Meningsløs ytring!Naturligvis er det subjektivt. Om ikke lyd generellt er subjektivt oppfattet,kan man legge ned sider som denne.(+ alle "fagblad")Da er det jo bare å lese alle spesifikasjonene,og så vite akkurat hvordan det lyder.
    Ekte watt er hva,både gamle og nye forsterkere, faktisk yter,og ikke hva det står de yter,og ikke å forglemme hvordan de yter.Det gjelder forsåvidt i dag også det-vil jeg tro..

Mvh Rune

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kassene som utgjør den største forskjellen på høyttalersiden,siden den gangen,ikke elementene.
    Enig når det gjelder opp til en viss klasse, men det har blitt laget meget gode kasser helt siden 40 tallet. Kan jo i farten nevne Klipchhorn, Hartsfield og Paragon.

Ekte watt er hva,både gamle og nye forsterkere, faktisk yter,og ikke hva det står de yter,og ikke å forglemme hvordan de yter.Det gjelder forsåvidt i dag også det-vil jeg tro..

Mvh Rune
    Helt riktig, og derfor oppgir fleste "seriøse" produsenter sine watt ifølge "RMS" og "FTC" normen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •