Anbefaling av aktivt delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av aktivt delefilter

Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt NAD C320 forsterker til strereoanlegget. Fra før har jeg et par små stativhøyttalerne, og en 8" aktiv sub. Subben er i dag koblet til anlegget ved at den er koblet på høyttalerkablene mellom forsterkeren og høyttalerne.

Forsterkeren har en ekstern kobling mellom forforsterker og effektforsterker. Subben har én inngang og én utgang. Med andre ord er det kun mulig å bruke subbens interne delefilter til et monosignal dersom man ønsker å drive den med et linjesignal.

Det jeg vil er å koble på et aktivt delefilter etter forforsterkeren, men før effektforsterkeren, og bruke dette til å dele signalet til subben. På denne måten vil all den dypeste bassen overlates til forsterkeren i subben.

Er det noen som har noen innvendinger, kommentarer eller tips? Jeg er spesielt interessert i tips til hvilke delefilter som kan være aktuelle her. Filtrene bør ligge i en moderat prisklasse (under 2000 kr).

På forhånd takk for alle svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke helt med her, hvilken sub er det du har ??
    Har du en aktiv sub har denne som regel delefilter innebygget, hvorfor bruker du ikke det da ? Legg høyttalerkabler til subben fra forsterkeren, regulér på bryteren hvor høyt opp i frekvens den skal spille, resten går da fra "Speaker Out" på subben via høyttaler kabler til dine stativhøyttalere.....nesten som det er nå.
    Og du kan selvfølgelig bruke stereo signal, også hvis du bruker Line Inn, de to kabler fra PreOut går inn i en 2 hunn til 1 han splitter, og denne setter du i Line Inn på subben....men da mister du jo din forsterker ! Den vil ikke fungere hvis du bruker PreOut til subben og da ikke kan sette kablene tilbake i Main INN !! Hva skal da drive dine høyttalere ?

Eller, la dine stativ høyttalere spille full-range med kabler fra forsterkeren som den gjør nå, sleng på et sett ekstra høyttaler kabler fra forsterkeren til subben "Speaker INN" terminaler, reguler igjen hvor høyt opp i frekvens den skal spille og reguler volum på subben. Langt det letteste....

Uansett, skiller du for-og effektforsterker i din amp gjør du det unødig komplisert og jeg er redd alle vinninger går opp i spinninger altså....
    Man bruker delefiltret i subben til å avlaste høyttalerne i bassen, og bestemme hvor høyt opp i frekvens subben skal spille, det er jo derfor filtret er der, du trenger ikke endda et filter. Forsterkeren driver IKKE noe i subben, den har jo innebygget forsterker selv...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •