Ripping med ITunes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ripping med ITunes

Vet ikke om dette er riktig del av forumet, men prøver meg her.

Har tenkt mye rundt temaet å digitalisere mine 300 CD’er for å slippe å ha alle i stua, og finne en grei løsning på det hele innefor mine økonomiske rammer. Har etter hvert kommet fram til følgende fremgansmetode. Fruen har allerede en Ipod nano, så det virker fornuftig å følge det sporet. Jeg har da tenkt å anskaffe en 80 Gb Ipod. Hadde da tenkt å rippe CD’ene mine gjennom Itunes. Planen er å bruke Ipod’en som musikkbank og koble den inn på et ennå ikke kjøpt hylle-anlegg. I tilegg vil jeg også bruke Ipoden p reise og i bil. I første omgang vil jeg rippe CD’ene over på en ekstern harddisk koblet opp mot laptopen.

For å ta det med en gang: Er fullstendig klar over at mange (særlig audiofile og datafriker) får åndenød når de hører IPod og ITunes. Men jeg er ikke frik (OK litt gadgetfrik da) av noen slag. Jeg vil bare ha en grei og enkel måte å gjøre tingene på.

Etter å ha lest litt rundt på forumet her hadde jeg tenk å rippe med 320 kbp/s. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å ha et high-end anlegg til 100.000 kroner, så bedre enn det ser jeg ikke noe poeng i.

Så i den forbindelse har jeg noen spørsmål til dere som er litt mer vant til Itunes. Leser mye rart om det programmet at det gjør som det vil og tar over datamskinen din, så det er ikke alltid lett å vite. Om man har en link til et sted hvor svar på alle mine spørsmål finnes, så er jeg takknemlig for det :

1. Er det så at når jeg først har registrert Ipoden på en PC, så kan jeg ikke laste opp til den fra andre PC’er?
    2. Om du har flere Itunes bibliotek, er det greit å så de sammen?
    3. Kan andre program enn Itunes nyttiggjøre seg filene som er rippet med Itunes?
    4. Kan Itunes biblioteket knyttes opp mot Squeezebox?
    5. Kan musikken eksporteres til Ipoden med en lavere oppløsning enn den som den først ble rippet med for å spare plass?
    6. Jeg har en del eldre mp3-filer i en haug. Er det greit å få det inn i itunes?
    7. Er det ukomplisert å flytte hele biblioteket fra eksterndisken til en fremtidig PC eller NAS?

Ellers:
    Er det noen som har et forslag til et hylleanlegg hvor jeg kan koble til Ipoden til max 5.000 kroner. Må også ha CD-spiller, da jeg ikke slipper til ungene på Ipoden for å kjøre hits for kids.

På forhånd takk for alle svar.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har valgt riktig mp3-spiller og avspillingsprogram for er det et program som er enkelt å bruke så er det iTunes! :-D

Skal prøve å svare her.

1. Hvis du slår av automatisk oppdatering så kan du legge inn musikk fra alle pcr med windows. Da må du legge det manuelt. Men hvis du velger automatisk oppdatering så knytter iPoden seg til din pc. Men hvis du skal bruke ipoden på en mac og så en pc så blir det problemer. da må iPoden formateres

2. Dra mappen med musikk over på itunes. vips så har du alt der. Playlister er enkelt å lage

3. De fleste programmer greier å spille av AAC hvis du velger det som filformat (best kvalitet, mest effektivt. bedre enn mp3) Velger du mp3 så kan det selvfølgelig spilles av overalt. iTunes er ikke et totalt forskjellig program fra f.eks win amp

4. Ja, det mener jeg...

5. Da må du re-konvertere filene dine til lavere kvalitet i itunes. Lag f.eks en playlist. velg alle de som skal konverteres og velg konverter.

6. Som sagt er iTunes ikke totalt forskjellig fra andre musikk programmer, så det går helt fint! itunes er bare et BEDRE program enn alle andre, men stiller med de samme grunn-prinsipper som Winamp osv.

7. Nei. All musikken legges i mapper og kategoriseres under EN musikk mappe. Enkelt å flytte og dra over på andre harddisker, osv.

Hvis du ikke skal bruke musikken på dyre anlegg trenger du ikke rippe mer enn 192 kbps AAC, det tilsvarer 256-320 mp3.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har intrykk av at iTunes ikke klarer rippejobber så utrolig bra. Jeg bruker derimot et skikkelig program laga for å kunne rippe og brenne cd'r i god kvalitet. Den ripper til de fleste formater. Alt fra MP3 VBR til FLAC (lossless audio) til APE (lossless audio). Jeg bruker da også Winamp istedet for iTunes da jeg ikke liker iTunes i det hele tatt :P Man mister mye dynamikk og detaljer når man komprimerer filer. Du kan leve med dette med software du får som en slags "plugin" til en del musikkprogrammer, da også iTunes (mener jeg) Jeg bruker et lite hendig program som heter Direct FX 8. Dette fungerer som dyrere soundblaster lydkort fungerer med sin "crystalizer". Dette skjer i realtime, og er utrolig hendig da det kan kompansere for tapt dynamikk og tapte detaljer. Feks. Kan programmet behandle i realtime mp3 filer i 128kbps sånn at dem høres ut som 320kbps. Detta er utrolig kjekt da man ikke kan garantere at en får høykvalitets mp3'r og slikt bestandig på nettet. Ta feks iTunes Store der hvor iTunes selger cd'r over nett i i overkomprimerte mp3 filer (128kbps). Man kan tom. (JA FAKTISK!) Tilføre dynamikk med Direct FX 8!! Og det fungerer også til en viss grad. Din rippa musikk blir ialfall mye mer "nytbar" etter litt tukling i Direct FX 8.

Angående bruk av iPod vil jeg bare si at man får mange plugins til nesten alle programmer som gjør programmet kompitabelt til iPoden din. Feks spillelistekopiering og slikt

Men du får det sikkert til KOSKOS!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rippet 250 cd´er med ITunes, har endda ikke hørt en eneste feil....
    At man mister dynamikk ved å "zippe" filer er noe tøv......sikkert derfor at f.eks. Stereophile IKKE hører forskjell på en cd avspilt av en Krell cd spiller kontra en rippet Lossless kopi overført trådløst til en Squeezeboks !!
    Desuten, entusiaster laster ikke ned musikk i 128 kbps fra nettet, man laster enten ned 24/96, 24/48 eller kjøber cd´en og ripper den....
    Vil du ha noe der funker med hensyn til lyden fra en Squeezeboks laster du ned Inguz romkorreksjon og bruker den.
    Anbefaler inntil videre ikke en NAS, ser ut til der er en del der har problemer med disse....

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilføye dynamikk? Det er jo bare å mikse litt på equalizeren det.

iTunes har knallbra encoder og utfører rippejobber uten feil, spesielt når du gjør det til AAC. Er enig i at iTunes store burde øke bitrate'n men det er vanskelig å høre at sangene der er kun 128 kbps... Men det er alt for lite uansett...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det så at når jeg først har registrert Ipoden på en PC, så kan jeg ikke laste opp til den fra andre PC’er?
    Mener bestemt at innholdet på iPoden erstattes helt ved den nye overføringen.

5. Kan musikken eksporteres til Ipoden med en lavere oppløsning enn den som den først ble rippet med for å spare plass?
    Nei. Du kan imidlertid sjekke ut Anapod Explorer.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Tilføye dynamikk? Det er jo bare å mikse litt på equalizeren det.
    Dynamikk har ingenting med EQ og gjøre. Den musiklalske kontrasten blir ikke større selv om du endrer frekvensresponsen...

Min erfaring med itunes er at det fungerer svært bra og er meget brukervennlig. Til vanlig bruk er det genialt, mens entusiaster muligens vil savne kraftigere funksjoner, krypteringsfrie filer, bedre lydkvalitet, etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •