Hvem får mest igjen for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvem får mest igjen for pengene?

Det er en ting jeg har lurt litt på.Hvem er det som får mest lyd igjen pr. krone brukt?

Han som kjøper et stereoanlegg til A:250.000,-,B:100.000,- eller han som kjøper et til C:25.000,-?

Hvilke av disse tre som har funnet den perfekte kombo til hver sin pris har fått mest igjen for pengene sine?Spennt på hvilke svar dette vil gi....

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er enkelt= den med minst penger har fått mest uansett hvordan du regner. Når man begynner å "klatre" i penge-karusellen så flyr kronene fort. Du får aldrig "mye" igjen for å oppgradere fra et anlegg fra 100 KNOK til 180 KNOK for å ta et eksempel.
    Bruktkjøp er swt ultimate "Tweak" når det gjelder kost/nytte effekt. Dessverre for oss som liker å få noe nytt i hylla......:-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektivt sett:C, Subjektivt sett:A eller B. Eierglede er utrolig viktig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som føler lidenskap for sin innvistering vil jeg si, hva man får igjen er ikke målt i lyd pr krone men i tilfredshet. Der noen får lite igjen for mye får andre til sammenligning mye igjen for lite...

Men for å si det slik; Jeg har hørt stereoanlegg noen har satt sammen for halvparten av pengene andre har brukt, der den som har brukt minst penger på sitt har hatt det jeg ville hatt med meg hjem dersom jeg fikk velge - det har fått meg til å spørre hva pokker noen søker og hvilken referanse de veier innvisteringene sine opp mot?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han som bruker minst på anlegget får vel teknisk sett mest for pengene. Jo dyrere du kjøper, jo mindre er endringene. Vil si at det stemmer når du passerer en hvis grense, 20k for høyttalere? Vanskelig å si:-D

Men du skal ikke se bort ifra at personen som kjøpte det dyreste anlegget har funnet en match som passer ham perfekt, mens ham som kjøpte et rimelig et skal bare spille litt av og til. Da mener jeg han som la ut mest har fått igjen mest for pengene sine

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, leste litt kjapt igjennom den første posten

Han som er mest fornøyd kan du vel si har fått mest for pengene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eierglede foran alt annet..

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Eierglede foran alt annet..
    Enig der ja!
    Merkelig hvor mye mer musikk du hører på når du har fått noe nytt og bedre. Sikkert feil holdning vil mange mene, men jeg synes komponentene gir like mye glede som musikken...

Vel nesten like mye:-D

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja:)

Mange gode svar her vil jeg si

jeg mente selvfølgelig det på en slik måte at alle de tre hadde samme ønskene og musikksmak men kjøpte i forskjellige prisklasser.

Jeg har litt tro på at man kan ha eierglede i alle prisklasser,og at det ikke trenger og koste skjorta for at man skal være tilfreds.Med det mener jeg en gylden middelvei er det beste og vil sette min tro på at b:er det alternativet man får mest igjen for.

Hadde jeg byttet ut min cayin 153b med en hegel h200 så ville jeg vel fått en god del forbedring (liker den h200,derfor nevnte jeg den,hehe Og med en slik forsterker så må man vel opp i kanskje ikke 100.000 men 70-80.000 for å komplettere,eller?Der tror jeg man virkelig har mye spilleglede og hente

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avhenger jo av kjøperes kjøpekraft, betalingsevne.

Om A, som kjøper anlegg til 250.000, har en saldo i banken på 15.000.000 mens C, som kjøper til 25.000, har en saldo på 50.000 så blir regnestykket slik:

A: 250.000 av 15.000.000 = 1,6% investeringsandel
    C: 25.000 av 50.000 = 50% investeringsandel

A har da fått mest igjen for pengene, totalt sett.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Alt avhenger jo av kjøperes kjøpekraft, betalingsevne.

Om A, som kjøper anlegg til 250.000, har en saldo i banken på 15.000.000 mens C, som kjøper til 25.000, har en saldo på 50.000 så blir regnestykket slik:

A: 250.000 av 15.000.000 = 1,6% investeringsandel
    C: 25.000 av 50.000 = 50% investeringsandel

A har da fått mest igjen for pengene, totalt sett.
    Det var jo en måte å sette opp et regnestykke på, men kan du forresten til slutt også forklare sammenhengen mellom investeringsandel og
    mest god lyd igjen pr. krone.

Er desverre ikke utannet økonom, så jeg har litt problemer med å helt se disse sammenhengene.....

Jeg vil egentlig trodd at pga lydkvalitet pr. krone faktoren fort ville bety mere for en audiofil med 50Kkr i banken og et nærliggende tenkt resultat av det kanskje ville bety at innkjøpene måtte vært grundig testet og planlagt på forhånd og følgelig ville ført til et oppsett med høy lydkvalitet/kr

For en som har betydelig mere kronasje i bakhånd, ville kanskje ikke lydkvalitet/krone bety like mye økonomisk, og en mer naturlig følge av det heller ville bety at det for han var lettere kjøper dyre komponenter som kanskje ikke er like godt matchet til hverandre, og kanskje ikke får den samme virkningsgraden av godlyd/krone.

I praksis er det kanskje sånn at grunne til at en bare har 50Kkr på bok, betyr at pengene fort ryker ut på dårlige kjøp og salg og vedkommende kanskje derfor har et dårlig matchet 250k anlegg, og at han med 15Mkr, har såpass mye i banken fordi han er super gjerrig, og ikke bruker penger på noe som helst annet enn et "billig" anlegg til 25kkr.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det har ingenting med følelser eller lydopplevelse å gjøre - dette er rene tall. Ville bare vise at hva folk kjøper/investerer, i de aller fleste tilfellene, er begrenset av disponible midler.
    Selv kjøpte jeg til rundt 15K, men hadde jeg hatt lommeboka full så hadde jeg valgt annerledes. Til tross for at jeg har gjort et svært godt kjøp og er strålende fornøyd med anlegget til 15K.

Men du har et godt poeng i at en med lomma full av $£$£$£ nok ikke legger så mye jobb i å finne riktig anlegg. Det blir kanskje slik:

"Hallo, er det B&O butikken? Ja, dette er ultraviktigsuperflinkdirektør Fisefin. Jeg har fått bygget en villa på 678 m2 og skal ha AV anlegg.
    Dere ordner dette, jeg skal ha blablabla og linker ditt og datt og , ja du vet.
    Dere ordner og installerere og send meg regning etterpå, takk"

Sikker noen som skulle ønske de hadde det slik, men da mister de også noe på vegen

Newcomer Syltynn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mistanke om at de fleste som bruker 250K på lydutstyr gir blaffen i hva det koster, de skal kun ha det beste som kan kjøpes for penger. Her er kun det dyreste det beste. Litt sånn p....is forlenger spør du meg.........

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..tror kanskje vedkommende med lite penger er mye mere bevisst på hva han skal kjøpe og investerer sjeldnere enn han med 15KK i banken, som gjerne bytter ut 1-2 ganger iløpet av året? Kjøper mye 2.hand og på tilbud.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syltynn
    Har en mistanke om at de fleste som bruker 250K på lydutstyr gir blaffen i hva det koster, de skal kun ha det beste som kan kjøpes for penger. Her er kun det dyreste det beste. Litt sånn p....is forlenger spør du meg.........
    Er alltid det å ha noe som er litt påkostet "penisforlengelse"?
    Tror ikke det er mange som kjøper anlegg for å få status. Synes det er kjempeflott at noen har råd eller tar seg råd til å kjøpe akkurat de komponentene de ønsker seg. Det å ha et svindyrt anlegg er vel egentlig heller ikke akkurat noe som veldig mange blir sjarmert av, man blir vel heller bare sett dumt på, så å kalle det penisforlengelse blir jo helt feil.
    En dag når jeg får råd til å kjøpe akkurat det jeg vil ha så kommer jeg til å gjøre det også. Men kan vel ikke akkurat si det vil ha noe virkning for min "status".

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kast ut fordommene dine, så går alt så mye bedre.

De fleste som bruker mye penger på utstyr, er entusiaster, vil jeg tro. Anlegg er ikke noen penisforlenger, IMO.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike uttalelser holder ikke mål. Det finnes kanskje noen med mye penger som ikke bryr seg spesielt om utstyret, men hvis du ser på mange av dem som ferdes her på forumet så er det en god del som har utstyr som fort kommer opp i 200-300K (ny pris). Det vil være en drøy påstand å si at disse er gjort av penger og kun bryr seg om å vise seg frem. Det blir bare helt feil!

Selv har jeg brukt ganske mye penger på anlegget de siste par årene. Jeg har gradvis oppgradert og arbeidet hardt for å få råd til krem-utstyret. Det ville jeg ikke gjort om jeg bare skulle skryte! Dessuten er det slik at man faktisk får det man betaler for, selv om high-end nok er litt for dyrt i forhold til hva man kan får i de rimeligere prisklasser.

Jeg ble såpass provosert av utsagnet over at jeg bare måtte svare. Jeg er forøvrig enig med C. Alshus. Hold fordommene dine for deg selv. Anlegg er ikke noe som gir spesiell status ettersom vanlige folk ikke klarer å se forskjellen på en høytaler til 10K og en til 100K. Det samme gjelder for elektronikk...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med det som blir sagt. Å kjøpe et anlegg til 250k er en dårlig måte å få seg status på siden den gemene hop ikke klarer å skille et anlegg til 10k fra et til 250k likevel. Status innad i miljøet kanskje... Det finnes bedre måter å forlenge p....sen på dersom man har 250k å bruke

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant spørsmål... Det sies at økt lydkvalitet i high end land blir stadig dyrere jo mer anlegget koster... Ikke sikkert at noen vil høre forskjell på et anlegg satt opp til 120.000 kr. mot et som koster 220.000 kr. - noen vil sikkert påstå det men da bør de særdeles stor interesse innen lyd (jeg klarer ikke det).

Jeg vil si 40.000 kr for et anlegg vil gi deg alle basic-kvalitetene i HiFi; Man får knallhøyttalere til 20.000 kr., en ordentlig integrert forsterker til 10-12.000 kr. og en veldig bra CD-spiller til 8-10.000 kr... Tror du får et anlegg da som klarer å underholde selv kravstore lyttere. Også mener jeg at 150.000 kr. er det som er akseptabelt - mer enn det hadde jeg aldri brukt selv om jeg hadde vunnet lotto ;P

Du burde ha lagt in 40.000 kr. som alternativ, da jeg tror det er den prisklassen som skiller knallbra anlegg fra bra anlegg.

Mitt koster 12.000 kr. nå (inkl kabler og DAB tuner) og jeg savner noe her og der. Neste oppgradering blir å bytte ut Dynavoice M-65 høyttalerne og Cambridge Audio 640-serien med Triangle Celius ES og Cayin forsterker/CD-spiller for en skikkelig dynamikkbombe kombo.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel et lite intrykk av at ikke 250K er så veldig mye i denne sammenhengen for et komplett HIFI anlegg, og tror heller ikke at de mulige bivirkningene du nevner, gjør seg så veldig gjeldende før det mer er 250k på komponent nivå man snakker om, hvis det noen sinne blir slike sammenhenger. Av og til er vel også bare en sigar en sigar, og et stereo anlegg bare noe man bruker for å oppleve musikk.

Hva størrelsen på snoppen angår, var det vel en litt morsom under-diskusjon her inne tidligere, der det gikk i antall % av kropsvolum. Fikk intrykk av at det etter hvert muligens ble noen skyldige Kg på vekta også....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •