Elsket og hatet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elsket og hatet

Den finnes noen produkter som i HiFi-verden er både elsket og hatet, produkter noen ikke kan leve uten mens andre ikke vil ha inn i stua for alt i verden. Kan nevne platespiller, rør-produkter, Cervin-Vega m.m. Men en nesten mer omstridt sak er himmel eller *******sboksen BBE Sonic Maximixer.

Hva er deres forhold til denne, kjenner dere den forresten?

Skal kjøpe meg en slik jeg nå i neste mnd., for bruk på noe elektronisk musikk der jeg for min del synes den har noe for seg. Yello f.eks., ikke dem man setter på for å nyte lyden, det er mer musikk for en opplevelse. Hva blir ikke da bedre enn en "Musikk på steroider"-boks (som om ikke Yello sine plater er oppblåst nok i seg selv), noen ganger vil man bare bli litt overveldet som da man ser en actionfilm, ikke fordi den er realistisk men fordi det er en opplevelse. Greit med turbo-knappen trykket inn da, og slik sett er BBE'en en AHA-opplevelse av dimensjoner.

Andre ganger vil man sette seg ned med musikken, ikke fordi man vil bli overveldet og overøst av lydeffekter/effektivisering av sådann, men fordi man bare vil slappe av med enkel og musikals musikk. Da kan man gå utenom overveldsboksen med høy imponatoreffekt.

Blir kanskje uglesett av de mest innbarkede High-End entusiastene jeg etter å ha snakket om denne boksen, noen skal jo bare ha det nøytralt til alle tider - vell, alt etter som sier bare jeg...

Forresten noen som har en til salgs brukt, så slipper jeg å bestille ny fra Danmark. Vært i kontakt med firma som importerer det dit, men ikke funnet forhandlere som selger boksen i norge mer (noen som vet om noen?)...

Så, hva synes dere om at jeg skal innvistere i boksen og den i seg selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det ikke en sjel av dere som har noen formening om denne? Merkelig synes jeg...

Er det fordi dere ikke kjenner til denne, eller fordi den er "tabu" å snakke om?

I mine øyne er den ikke mer tabu enn f.eks. Yello og mye annen "musikk" er i utgangspunktet. Ikke mer tabo enn surround - av og til vil vi bedras litt...

Nå er nok det sikkert mange High-End folk som rynker på nesen bare dem hører om boksen, for noen skal ikke musikken for noe i verden foringes eller sprites opp om man vil... Og jeg skjønner dem, akustisk musikk er hellig for meg... Men det var det med mye av den elektroniske musikken da, den bryr jeg meg ikke like mye med om den låter på en måte elelr en annen, den kan i større grad tilpasses det man ønsker å høre der og da (musikken i seg selv er ofte ett bedrag sammenlignet med vanlige instrumenter).

For dere som ikke kjenner BBE'ens effekt. Her er en demonstrasjon, gir ikke ett helt riktig bilde selv om den kan gi ett inntrykk... Men en ting før dere tester linken, kjør fortrinnsvis lyd til høytalerene heller enn å bruke hodetelefoner.

Demonstrasjon

Se ellers Welcome to BBE Sound om dere vil lese mer om maximixerene

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som seriøs bullshit i mine øyne ivertfall. Uten at jeg har sett noe særlig nermt på dette...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke nær kjennskap til denne boksen du snakker om, men det er vel som du sier en slags loudness-liknende greie?

Når jeg leser dine innlegg her nå virker det på meg som du har misforstått noe veldig grunnleggende når det gjelder lydgjengivelse. Nøytral/realistisk lyd er ikke kjedelig som du her antyder. Har du et nøytralt anlegg skal f.eks. musikk som Yello høres ut som det er på "ster(e)oider". Du skal ikke trenge en "turbo-knapp" for å oppnår aha-opplevelser i det alle helligste for å si det slik, da er det et eller annet galt en plass.

Nøytralt i forhold til virkeligheten er jo det beste, med mindre man vil bedras litt da som du sier.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sakt at enkel akustisk musikk (en del elektrisk også for den saks skyld) er kjedelig. Selv har jeg ikke brukt for annet enn ett volume-hjul på en forsterker og liker å lytte til den rene kilden (ufarget)...

Men akkurat Yello (og en del annet) setter jeg ikke på for å lytte til musikk, til det er det i utgangspunktet for overveldende og svulmende... Men ja, jeg innrømmer å ha lyttet til slik for å se hva anlegget kan varte opp med i de mest ekstreme situasjoner, og da kan man bli overasket over hva anlegget varter opp med... Skal enn i slik sammenheng teste grenser så hvorfor ikke ta den fullstendig ut og trykke inn en knapp som får lydbildet til å virke 5 meter bredere og 4 meter høyere etc - en turboknapp for nær sakt det meste da man får mer av nær sakt alt... Det er litt artig da (kan være i alle fall), men det betyr ikke at man spiller musikk med knappen inne fordet - sant jeg ville gjort det med noen skiver av elektrisk musikk ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet dere demoen?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg testet demoen.
    Må si meg litt enig med cowboy her. "Målet" er vel å få musikken til å låte mest mulig som produsenten har "ment" at den skal låte. Når musikken kommer på plate er den jo ferdigmixet, er den ikke...
    Ser ærlig talt ikke poenget med denne boksen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artige saker det der.

Jeg har lest om de før, vet at kjente tv-produsenter benytter de i sine lydsystemer.

Viste ikke du fikk kjøpt slikt til stereoen. Hvor i Danmark får man kjøpt dette- og hva koster det?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Artige saker det der.

Jeg har lest om de før, vet at kjente tv-produsenter benytter de i sine lydsystemer.

Viste ikke du fikk kjøpt slikt til stereoen. Hvor i Danmark får man kjøpt dette- og hva koster det?
    Prisliste: http://www.musikpartner.dk/pdfpriser/BBE%2001.07.pdf

MUSIKPARTNER, kvalitets produkter | Forside

Det er ingen forhandlere for dem i Norge nå, var det for noen år siden med tidligere modeller, men de ble aldri så kjent og solgte aldri mye annet enn i professionelle miljøer.

Besøker man derimot hjemmesidene til diverse studioer så finner man ofte både en og flere BBE'er. ble nysgjerrig på boksen jeg ser du og har surfet som en gal rundt omkring for å finne forhandler her på bjerget (den i danmark er nærmeste nå, har vært i kontakt med dem da de importerer for hele norden og butikken de solgte dem til her i landet har sluttet med dem da de nær bare selger dem til professionelle miljøer og markedet der er ikke så stort). Derfor fikk jeg mail fra dem om at jeg ikke fikk den via dem og de hennviste meg tilbake til Danmark hvor jeg fikk beskjed om at dem kunne sende meg den på bestilling.

Vet ikke om nevnte priser er veiledende til forhandlere eller kunder, håper på at jeg skal få dem til den prisen som kunde jeg og da spare mye i forhold til hva dem ble solgt for her på bjerget da noen ble hentet opp hit og bare var å finne i utvalgte hifi butikker hva jeg vet i alle fall.

I USA f.eks. har de boksene tatt kraftig av og det selges mye og dem går for en virkelig billig penge. For noen er nettopp en slik boks nær som frelse, for andre igjen er det helt ubrukelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig sak det der. Effekten er akkurat den samme som Chrystalizer effekten på X-fi lydkortene. Det virker som om transienter forsterkes, slik at musikken får mer liv. Selv foretrekker jeg helt klart lyden uten slike spesialeffekter i lengden, selv om enkelte sanger kunne hatt godt av det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Testet dere demoen?

Dette syntes jeg var tulleboks.. Mye bedre å kjøpe noen gode kabler

Over til topic.. Hvis en skal kjøpe noe som forandrer lyden så hvorfor ikke en skikkelig EQ, denne boksen synes jeg har for få instillinger, da ødelegger en mye av lyden. Selv er jeg imot slike ting liker å ha det nøytralt.. Eller kjedelig som noen kaller det.. Da slipper jeg å traske frem og tilbake for å stille etter hvert som lyden forandrer seg fra inspilling til inspilling..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel egentlig godt forstå at folk kjøper sånt.
    Men, hadde vel regna med at dette var noe for CV'ere?
    Tror jeg heller bruker pengene på kabler eller modding av forsterker:-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke noe jeg kommer å skaffe meg med det første. Har en digital eq som jeg kan bruke.

Men det er jo ikke til å komme fra at en del cd'er er inspilt utrolig tamt. Uansett hi-end anlegg og ønske om å spille musikken slik produsenten har ønsket det - så høres det "flatt" ut.

Her hadde det passet godt med en turbo-knapp
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Her hadde det passet godt med en turbo-knapp
    Nitro?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Nitro?
    Ja eller en slik vender som han "Alene Hjemme" fyren vrir på i begynnelsen av en Michael Jackson musikk-video, er det "insane" det står? hehe

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du synes denne tilfører noe du mangler, har du valgt helt feil utstyr etter dine preferanser. Dette synes jeg er en fy-fy boks. Til og med i studio er denne på kanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Om du synes denne tilfører noe du mangler, har du valgt helt feil utstyr etter dine preferanser. Dette synes jeg er en fy-fy boks. Til og med i studio er denne på kanten.
    Hehe.
    Hvordan kan du si at til og med i studio er denne på kanten? Er ikke meningen med et studio å lage musikk som produsenten/artisten vil at folk skal høre på? Hvis prousenten vil bruke en slik boks for å lage sin musikk så er jo det HELT GREIT!!!

Så til om vi forbrukere skal bruke denne boksen.
    La oss si vi har to mennesker med to forskjellige anlegg. (dette blir en lang utredning)
    nummer 1: Har et anlegg som all eksperter sier er noe av det beste en kan få for lydgjenngivelse.
    nummer 2: Har et anlegg til 10000,- som mange her inne har, men som ikke er like godt til å gjenngi lyden som nummer 1 sitt anlegg.

Vil det da bety at nummer 2 ikke skal kunne høre på musikken fordi anlegget hans ikke er godt nok relativt i forhold til slik produsenten mente det skulle lyde? For det er jo manipulering av produsentens/artistens lydbilde i indirekte forstand.

-> Altså er utstyret en så stor påvirkningskraft i forhold til hvordan lyden skal gjenngis at det blir individuelt og opp til nummer 2 om han liker det eller ikke.

Så tilbake til boksen det er snakk om.
    Hvis da nummer 1 eller nummer 2 liker elektronisk musikk og ønsker å "fylle" rommet og tweake lydsignaturen litt for å gjøre musikken litt bedre i sine ører, så kan jo ikke det være så galt?

Dette kan jo sammenlignes med å tweake litt på en Equalizer eller lignede og det er veldig mange som skrur opp bassen litt på elektronisk musikk.

Selv hører jeg på all musikk bortsett fra Trance og Dance, og inkluderer Mozart, Chopin, Tsjaikovksi, Yello, Pink Floyd, Aha, World Music, Nils Petter Molvær, Patty Labelle, Johnny Cash, Biosphere, Richie Hawtin, Miles Davis, Pounding Grooves, Glenn Wilson.

Her finner du noe av musikken og den ombefatter det meste av musikk på markedet.
    Spiller jeg Mozart, står anlegget på nøytralt, Spiller jeg Yello, Pounding Grooves eller Glen Wilson osv så skrur jeg fra kl. 11 til 12 på Gain på subben eller recieveren. Kanskje mer i korte perioder for å føle litt på lyden.

Nå ble dette en lang post, og jeg er ikke helt uenig med mye som blir sagt. Men hvis en er så fornøyd med eget anlegg eller med sin egen smak selv at en sier fyfy til alt og alle som har andre preferanser en en selv og som kanskje ønsker å "leke" seg litt med lyden i utvalgte låter så blir det feil.

Til slutt. Spill musikken slik du vil, og ta i mot råd fra andre som mener de vet noe om det du spør om

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Vil nok si meg enig her ja...
    Høres det så lite magisk ut det man har i sin egen stue at man må bruke en "fuskeboks" for å få det til å låte bra, ja da...

Kjenner en her på forumet som er helt ekstrem når det gjelder dette. Og han ville aldri ha kjøpt noe sånt for å få bedre lyd, og han bruker vel mindre enn det vi gjør sånn totalt sett siden han investerer rett, og i produkter han garantert vil få videresalg på. Uten tap.

I samme lille grad som jeg kvier meg fra alt som har tonekontroller..
    For som jeg har nevnt tidligere: er det rett sammensatt så vil ikke sånne ting ha så mye å si. Og en tonekontroll vil ta fra en god kabel dets gode egenskap: Å bringe lydsignal fra A-B uten å rote det helt til og kanskje gi anlegget en av sine små egenskaper som kanskje kan få det på rett vei;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •