Hvor blir beste plassering av hjemmekino i et rom med skråtak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor blir beste plassering av hjemmekino i et rom med skråtak?

Flytter kanskje på et loft snart.
    Midt på gulvet er taket over 2 meter mens det går nedover på begge sider.
    Er ganske lavt om man står litt til siden fra midten.
    Rommet er ganske stort men blir mindre da det er skrå tak.
    Tre vegger og gulvteppen.

Legger ved en rask tegning, se her!
    Den tynne streken midt på er der taket er høyest, så går det nedover på hver side av den.

Hvor pleier det å gi best lyd i et rom der det er skråtak?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trappene kommer opp rett i rommet der? Sikkert rekkverk rundt også da, så ingen skal falle ned... Vell, det rommet der ville fått meg til å klø meg i hodet i alle fall... Blir ikke enkel plassering for deg det der...

Før helgen så løftet jeg også anlegget mitt opp på loftet der hvor det er skråtak, huseier har ikke leid ut det hybelrommet ser du, så jeg måtte prøve. Der er det også skråtak på begge sider... Var ett sant ******* og det hørtes forferdelig ut, så jeg bar tungt til ingen nytte og måtte bære hele stasen ned igjen og koble til der.. Ingen av de to rommene oppe fungerte og det ene av dem har vinkler som er helt for ille.

Jeg har ingen råd til deg annet enn at du må prøve deg frem, men så absolutt ikke enkelt ut det rommet der

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, takk, flere?
    Skjønner det at om det ikke blir hybelen med stue/kjøkken, bad og soverom blir det nok loftet.

Får håpe på hybelen! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak eller ei.
    Jeg kobla nettopp opp 5.1 på loftet med skråtak og lyden blei KNALL!!!
    Før var bassen ekkel pga rom str. men nå med et større rom ble det supert, både lyd og bass.

Aaah, herligt!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom med skråtak er som alle andre rom; unikt! Det finnes ingen fasit her, bare å prøve seg fram...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tilbygget, og da større stue, er nå i full gang hos meg og jeg er veldig spent. Det blir mønetak innvendig og ca 5meter på det høyeste!!
    Nå har jeg ikke slike trappe-problemer som deg, min stue bli mere kvadratisk - men klart jeg er spent på om lyden blir bedre eller verre.
    Jeg vil kanskje tro at materialvalg også er viktig. Trepanel suger vel til seg lyden, mens mur kaster lyden tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ut min nye hjemmekino en dag jeg får tid.
    Det som var ganske bra var at lytteposisjonen jeg først hadde var den beste i hele rommet

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mye greier om skråtak. Har anlegg nr 2 med skråtak.

Sett høyttalerne med ryggen mot det ene skråtaket, og lytteposisjon (der du sitter) med ryggen din mot det andre. At trepanel suger lyd er ukjent for meg, men er selvfølelig bedre enn speil. Mulig det er noen som har mur i andre etg, så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke det.

Newcomer Oracle_ sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også litt på dette.. Skal flytte ut til garasjen til høsten og der er det skråtak på begge sider, sånn som EspONE har.. Det er vell bare å prøve seg fram?
    Suger tre opp lyden? Har ikke hørt det før.. Håper da ikke det, for hele garasjen er av tre..

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se nok en gang .... Vanskelig?

Sett høyttalerne med ryggen mot det ene skråtaket, og lytteposisjon (der du sitter) med ryggen din mot det andre. At trepanel suger lyd er ukjent for meg, men er selvfølelig bedre enn speil. Mulig det er noen som har mur i andre etg, så det kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har ikke det.

Sitat Opprinnelig postet av Oracle_
    Jeg lurer også litt på dette.. Skal flytte ut til garasjen til høsten og der er det skråtak på begge sider, sånn som EspONE har.. Det er vell bare å prøve seg fram?
    Suger tre opp lyden? Har ikke hørt det før.. Håper da ikke det, for hele garasjen er av tre..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok feil, jeg flyttet suben fra høyre til venstre side og plutselig ble bassen enda bedre der jeg sitter.

Har en høyttaler på hver sin side av skråtakene mens sitteplassen er mere på venstre side under av skråtaket og bassen er også på venstreside så bassen setter seg godt i det området vil jeg si;D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som du har funnet beste plassering av høytalerne, og at subben leverer mest i lengst avstand fra trappehullet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det virker som du har funnet beste plassering av høytalerne, og at subben leverer mest i lengst avstand fra trappehullet
    Ja, jeg vil tro det. Selv om noe av bassen faktisk legger seg i trappa kommer det meste av den i min lytteposisjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass trenger vel som oftest inn i hjørner elelr trapper, slik at med et slikt skråtak vil vel det ligge mye basslukende hjørner her?
    Siden du har skråtak er det jo ikke masser av muligheter til å teste slik at kanskje noen møbler eller puter av noe slag kan hjelpe på. Det finnes vel egnet utstyr til dette regner jeg med.
    Kan jo være lyden blir knall med en gang også som nevnt her. Ingenting er jo bedre enn det.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et anlegg i et rom som er ganske likt det du beskriver. Bare satt høyttalerene der det falt meg naturlig. Kan ikke klage på lyden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassere sub ... hvorfor i he...te ikke bruke høyttalere som ikke trenger det?

Tror man at 2 høyttalere + sub er rimeligere en et par som ikke trenger sub?

Tull ... etter min mening.

Alt dette surret og prat om sub. Natta alså.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Plassere sub ... hvorfor i he...te ikke bruke høyttalere som ikke trenger det?

Tror man at 2 høyttalere + sub er rimeligere en et par som ikke trenger sub?
    Jeg tror ikke folk mener det er rimeligere med to høyttalere + sub i stedet for to høyttalere som man ikke trenger sub på. Kanskje de liker å ha en egen dedikert subhøyttaler som tar seg av de lavere frekvensene slik at de andre høyttalerene blir avlastet?

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel omtrent i samme situasjon nå.
    Har kjøpt meg klipsch fr63 som skal opp på loftet mitt som også har skråtak. Høytalerne blir stående foran en vegg som har et "kott/blind loft" bak seg, en vegg uten isolering. Rommet er ca 5.5mX3,5. Man kan vel altids mikse og trikse litt for å få "riktig" lyd....
    Er meget spent på hvordan lyden blir. Noen med erfaring?

NJJ

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet en del med plassering og demping i en loftstue.
    Har laget et falskt tak i spissen i skråtaket for å dempe bassen der. Brukte doble Rockwool akustikkplater i 60cm bredde langs hele taket fra spissen over høyttalerne og til litt bak sweetspot.
    Har også benyttet akustikkplater i skråtaket for demping av førsterefleksjoner. Mye, mye, mye å hente på å dempe rommet riktig.
    Se forøvrig her og der i tråden min om skråtak.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du sette på noen mål på tegningen din, så kan vi komme med forslag til plassering av utstyret.
    Ofte er det beste å spille på tvers av skråtaket, men innbiller meg at det blir litt for lavt for deg. Spesielt med tanke på plassering av lerret.

Er på ingen måte proff på dette, men håper å kunne gi noen tips underveis, da det har vært noen utfordringer i stua min:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •