Her var en artig diskusjon i ett annet forum, hva mener dere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Her var en artig diskusjon i ett annet forum, hva mener dere?

En der kom med påstanden:

Bare deler av innlegget:

Sitat:
    Linn har rett i filosofien "dritt inn, dritt ut"
    Kommer til å anbefale folk som skal kjøpe komplett anlegg nå å bruke 40% på kilde, 30% forsterker, 25% høyttalere og 5% på kabel.

Jeg svarte (satt litt på spissen):

Jeg er så uenig som man bare kan få blitt!!

Sier ikke med det at kilden ikke er viktig, for all del, kilden er kjempeviktig og en kjede blir aldri bedre enn dårligste ledd i denne. Men, og her er ett kraftig men her som gjør at din påstand og fordeling blir grunnleggende feil...

For det første; Folk klarer i mye større grad å skille høytaler fra høytaler enn CD-spiller fra CD-spiller. Tør påstå at nettopp høytalerene alltid er det mest avgjørende i anlegget og at man med fordel kan legge igjen mer her dersom budsjettet strammer på, nettopp på bekostning av CD-spilleren som ikke er like viktig.

Det andre er at jeg annser forsterkeren som viktigere enn CD-spilleren også, da samspillet mellom denne og høytalerene ofte kan være kritisk. Ett tungt lass av tungdrevne høytalere på en liten forsterker som ikke klarer å levere strøm nok er ikke akkurat englesang i ørene - derfor er komboen der utrolig viktig.

Man kommer vesentlig lenger med å legge mer i høytalere og forsterker enn enn i CD-spilleren. F.eks.

Si nå jeg har en CD-spiller i 60.000 kroners klassen og kobler den til ett annlegg med ett par høytalere kjøpt for 1.990 kroner samt en forsterker til 1.490 kroner (ekstremt eksempel ja)... Det spiller ikke akkurat videre vakkert og man får på ingen måte glede av den dyre CD-spilleren som absolutt ikke får vist sitt potensiale.

Desto lenger kommer man med en CD-spiller til 1.490 kroner og forsterker til 30.000 samt høytalere som også koster 30.000 (ett anlegg som totalt koster 1.990 kroner mindre enn overforstående).

Jeg ville fordelt etter følgende brøk om noen har f.eks. 20.000 til rådighet;

CD-spiller: 4.000 kr (20%)
    Forsterker: 6.000 kr (30%)
    Høytalere: 9.500 kr (45%)
    Kabler/plugger etc: 500 kr (5%)

I nevnte eksempel så ville jeg om jeg skulle omøblert noe nok gått ned til 3.000 i CD-spiller da 25% ned på pris på CD-spilleren (i dette tilfellet en tusenlapp) ikke utgjør like mye som 25% økning til eller fra på høytalere og forsterkere... Den ekstra tusenlappen ville jeg i så fall muligens lagt inn i noe større forsterker og kanskje litt mer på høytalerene også, avhenger av hvor tung/lett last dem er.

Man får LITE igjen i form av lydkvalitet dersom man fokuserer for mye på selve lydmediet da jo de andre komponentene avgjør så mye mer og preger lyden i så mye større grad (det er ergo mye større kvalitetsforskjeller i høytalere og forsterkere enn det er i CD-spillere i forskjellige prisklasser.

Derfor min uenighet - men for all del, kilden er viktig den men ikke den man må prioritere høyt når man skal gå til innkjøp av nytt utstyr.

----

Hvordan ville dere satt opp regnestykket?

Det kommer nok an på hva enn tar utgangspunkt i kanskje, kan være ett par høytalere man har fått forkjærlighet til eller en forsterker for den saks skyld. Man vil jo da gjøre det beste ut av dette, men poenget mitt var at regnestykket hans og hvor man skal legge inn mest penger blir grunnleggende feil for min del og jeg er jo spent på hva dere synes da det jo sikkert er delte meninger her.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje at det er litt sært å bruke kalkulatoren for å finne ut hvilke komponenter som matcher :twisted:
    Det kan jo være en bilig forsterker som passer veldig godt sammen med en dyr CD spiller og et par dyre høyttalere, og så kan du ikke kjøpe det for at brøken din ikke går opp? Merkelig spør du meg...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eiern av dette anlegget virker fornøyd:

CD-spiller til 115000 og integrert forsterker til 10000,-

Hvilket forum hentet du originalinlegget fra? Send gjerne svaret på PM hvis du ikke ønske å legge det ut her.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spiller: 1.500 kr (7,5%)
    Forsterker: 8.000 kr (40%)
    Høytalere: 10.400 kr (52%)
    Kabler/plugger etc: 100 kr (0,5%)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Man får LITE igjen i form av lydkvalitet dersom man fokuserer for mye på selve lydmediet da jo de andre komponentene avgjør så mye mer og preger lyden i så mye større grad (det er ergo mye større kvalitetsforskjeller i høytalere og forsterkere enn det er i CD-spillere i forskjellige prisklasser.

Sikkert kjekt at du kommer med slike "fasit"-uttalelser, men ikke alle er enige.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg anbefale til en sånn begynner på bånn, og har et budsjett "vanlige folk" kan ta seg råd til:

Høyttalere ca. 50%
    Forsterker ca. 50%
    Kabler fra Biltema, er ikke så farlig med prosenten.
    CD-spiller kommer eventuelt senere.

Personlig har (eller hadde, gammel serie) mine høyttalere en villedende pris på 14500,-
    Receiver og monoblokker totalt 15000,-
    CD-spiller 6000,-
    Kabler ca. 1500,-

Så forholdet der er nok litt annerledes, men ville nok ikke valgt helk likt om jeg skulle begynt på nytt nå. Musikk kjører jeg helst via PC uansett, uendelig mye mer fleksibelt, så ville heller lagt penger i et godt lydkort og eventuelt en ekstern DAC enn en CD-spiller. Om jeg skulle anbefalt et anlegg til en som ikke ville bruke PC hadde jeg foreslått å kjøpe høyttalere og forsterker først, og så jobbe litt med CD-spiller, kabler og kanskje romdemping for å se hva man kunne få til.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Sikkert kjekt at du kommer med slike "fasit"-uttalelser, men ikke alle er enige.
    Er ikke det, vel, fakta da? Vanvittig mye større målbare forskjeller på romakustikk og høyttalere enn det er på CD-spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier på ingen måte at jeg sitter på noe fasit her... Men synes ikke tankegangen i det jeg skreiv er direkte dum heller. Men man må jo lytte seg frem til noe enn liker da, ingen mener annet. Å finne det enn liker derimot, det vil jeg påstå flere gjør ved ett gitt regnestykke enn ett annet.

Og er hentet fra Nettby hvor vi audiofile har en gruppe, men bare for medlemer denne gruppen og man må være registrert bruker for å delta/lese etc.

Men er aktuelt for alle som skal kjøpe stereo fra start av og også dem som skal oppgradere det dem allerede har.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu

Er vel omtrent her jeg også... bortsett fra at jeg aldri kommer til å kjøpe noen CD-spiller igjen.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, her må jeg regne litt- har jo hele budsjettet og resultatet ute på "Min hjemmekino", men det ble altså slik:

Høyttalere, par + sub = 27,4%
    Kilde (DVD) = 8,5%
    Kilde (CD) = 16,2%
    Receiver = 31,4%
    Kabler = 16,5

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med medfølgende kabler og lampeledning til ett par kroner meteren du RuneW? Ville puttet litt mer i CD-spilleren jeg da selv om jeg nok foretrekker en "upraktisk" platespiller.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjort en rekke undersøkelser på vitenskaplig nivå som har konkludert med at den faktoren som påvirker vår oppfattelse mest er frekvensgangen. På en soleklar andreplass kommer spredningsmønsteret. Det er ingen grunn til å diskutere riktigheten av akkurat dette eller tvile på det over hodet.

Om man gir blanke i disse tingene i høyttalerenden er det ingen mulighet til å rette opp dette andre steder i kjeden.

Om man har et irritasjonsområde i frekvenganten og legger en formue i en kilde som tilfeldig vis kamuflerer akkurat dette så får man en god totalsynergi. Da er det lett å bli forledet til å tro at det var nødvendig med en så dyr kilde for å få god lyd. Det finnes jo enda fler eksempler på superlyd med en helt komisk billig kilde. Når man velger å se bort fra slike ting så blir konklusjonene litt verdiløse etter min mening.

Dyr elektronikk og simple høyttalere blir for meg litt som en sportsbil med lite effekt og dårlige kjøreegenskaper. Man har liksom glemt bort de faktorene som er blant de helt grunnleggende for å prioritere helt andre og mindre vesentlige ting.

Imidlertid er jeg enig med dem som mener det er feil å sette opp et regnestykke for dette. Det finnes for eksempel høyttalere som trenger langt kraftigere forsterkere enn andre selv om de ligger i samme prisklasse. Videre når man et slags tak for hva som kan gjøres bedre i kilde og signalelektronikk sammenheng, mens når det kommer til forsterkere vil behovet øke med størrelsen på anlegget, og på høyttalersiden kan man bare dytte på mer og mer jo mer penger man har til rådighet (det er selvsagt ikke slik at pris og kvalitet alltid følger hverandre på høyttalersiden), det er liksom ikke laget noen høyttalere man til fulle kan si "er så bra at det ikke er noen vits i å gå lenger".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen dum vurdering, men når jeg tenker over hva som finnes så heller jeg mot å bruke enda litt mer på høyttalerne og enda litt mindre på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt under 0,5% av budsjettet mitt på forsterkeren jeg har nå, sant d.v.s. ca 2% av budsjettet akkurat slik anlegget står oppkoblet akkurat nå. Har ikke hele anlegget mitt er her på hybelen.

Men så fant jeg da også forsterkeren på Fretex for en hundrelapp. Nykjøp jeg tenkte på når jeg satt opp min veiledning...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Er ikke det, vel, fakta da? Vanvittig mye større målbare forskjeller på romakustikk og høyttalere enn det er på CD-spillere.
    Fakta, etter min mening. Samspillet mellom høyttaler og rom og "kvalitet" på begge disse har så og si alt og si, vil si 70-80 %. Men forsterker og signalkilde er jo også essensielt, men allverdens high-end låter skit hvis frekvensgangen i rommet ser ut som en fjellkjede i Himalaya og høyttaler ikke strekker til. Motsatt kan man få veldig god lyd fra billig elektronikk med en god høyttaler i et godt rom...
    Viktigere enn avspilleren er jo formatet, etter min mening. CD'n er jo håpløst gammeldags. DVD-Audio er overlegent det beste lydformatet. Her kan man snakke forskjeller. Dessverre sørget Sony og mannen i gata for at dette aldri tok skikkelig av. Det er en tilvenning å lytte på cd etter hver runde med noen av mine DVD-Audio plater. Dynamikk, klarhet og åpenhet, den mektige bassen, følelsen av "the real thing" er i en helt annen klasse enn CD.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på du hører forskjell på CD og DVD-A?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike, da har jeg gjort skivebom!

CD/vinyl: 50%
    Forsterkeri:40%
    Høyttalere:10%
    Kabler:1%

Men det spiller helt ok allikavel.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er min erfaring også.

Kan vel mulig ta en del penger (2000) fra forsterker over til høytalere hvis man ikke er avhengig av å spille så høyt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Steike, da har jeg gjort skivebom!

CD/vinyl: 50%
    Forsterkeri:40%
    Høyttalere:10%
    Kabler:1%

Men det spiller helt ok allikavel.
    Blir det ikke litt feil å skrive opp en samlet verdi av kildene, med mindre du bruker begge samtidig? Må nesten sette opp to regnestykker.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm fakta eller ei, finnes flere veier til rom og det der. Finnes ingen fasitsvar på hvor mye man skal legge her og hva man skal legge der. I mitt anlegg koster utstyret veil: spiller ca 10k, høyttalere med underlag, ca 10k, forsterker ca 43k, kabler 2-3K (i deler DIY). Etter noen av deres fasiter på hva som gir folk god lyd så burde jeg kjøpe noen høyttalere til veldig mye penger, men for min del har jeg ingen planer om det for øyeblikket, det neste som skal ut her cd-spilleren, for så at nettkablene skal skjiftes ut med noen fra furutech mest sannsynelig vis. Høyttalerne regner jeg med jeg har en god stund til. Så kan man jo spørre hvorfor jeg ikke skjifter høyttalerne som ifølge "kalkulatoren" er det absolutt svakeste ledd og bør låte "dårligst". Fordi som dere sier høyttalerne er det som påvirker lyden mest, samt at jeg liker lyden i dem veldig godt. Hadde jeg blitt mer fornøyd med å legge pengene andre steder enn det jeg har gjort? Nei det tror jeg absolutt ikke!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •