Her var en artig diskusjon i ett annet forum, hva mener dere? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg sier ikke at en hvilken som helst høytaler til 20k låter bedre. Jeg sier bare at dersom du legger sjela i å finne den beste høytaleren til 30k til ditt rom så vil dette låte vesentlig bedre enn det du har. Dette anser jeg nærmest som et faktum, og at du mener noe annet anser jeg bare som rettferdiggjøring ovenfor deg selv for å være helt ærlig.

Men:
    Det er helt opp til deg å gjøre de prioriteringer du mener er best! Jeg har selv hatt vesentlig dyrere forsterkere enn høytalere på grunn av ymse prioriteringer der og da. Jeg sier bare at fra et objektivt synspunkt så vil man absolutt alltid oppnå bedre lyd med en matchet høytaler til sitt rom til 30k og en tilsvarende matchet forsterker til 20k enn dersom man har matchet høytalere til 10k og forsterker til 40k.
    Dette er ren logikk og er egentlig ikke særlig diskutabelt.
    Legg merke til matchet... Ikke en hvilken som helst tilfeldig kombinasjon. Selvfølgelig er det mulig å få bedre lyd med et bra matchet oppsett med høytalere til 10k, sett opp mot et dårlig matchet oppsett med høytalere til 30-40-100k, men det er ikke poenget her..

så du synes altså du sitter på den absolutte fasitt for hvordan få best mulig lyd? tror du ville bli overrasket over hvor mange som bruker rimelige høyttalere på dyrere elektronikk, men vi som jør det har vel stort sett kastet pengene ut av vinduet. At du syned vi som argumenterer for dette bare gjør det for å rettferdigjøre våre valg, sier litt mer om deg enn om oss. En slik "oppatogned" holdning tjener man lite på, bortsett fra troen på egen suverenitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Interessant tråd! Fordelingen jeg har gjort blir ved nærmere utregning følgende på det jeg bruker i stereo:

CD - 15 %
    Pre - 9 %
    Effekt - 20 %
    Høyttalere - 54 %
    Kabler - 2 %

Synergien fungerer bra. Jeg er forøvrig av den oppfattning at rom, høyttalere og effekt har mest å si, men pre og kilde skal definitivt ikke undervurderes. Det viktigste er uansett hvordan den totale pakken matcher.
    Jeg er stadig forbauset over at flere ikke nevner musikksjanger og egne preferanser. Jeg synes å legge merke til at "moro med lyd" gutta er opptatt av bass, fart og moro. Jeg kan tenke meg Akto ikke sitter og finlytter på instrumentplasseringer og romgjengivelse på klassisk musikk? Hvis jeg har rett i dette synes jeg fordelingen kan være god, men for mine preferanser blir fordelingen skjev.

Alså jeg mener at med rocke plater hvor det meste er tatt opp i mono og miksa til i etterkant med en drøss av lydspor , har kunstig romklang og ikke av høy kvalitet teknisk er ikke CD-spilleren like viktig som effektforsterker og høyttalere.

Derimot skal en konserthall gjengis er CD-spilleren meget, meget viktig. Jeg har følgende fordeling;

CD-spiller: 37%
    Forsterker: 25%
    Høyttalere: 24%
    Kabler: 13%

- med nypris men i forhold til hva jeg har betalt er det jevnere.

Det jeg har mest av alt har lagt mest merke til med dyr spiller (40k) er presisjonen. Den som ikke er så vesentlig med endel sjangre...

Ellers synes jeg det mest opptimale er å tenke på synergien. At de bidrar i samme retning, ingen flaskehalser, ingen store svakheter som dekkes over av en annen komponent. Alså at de er jevngode! Jeg prøvde min CD-spiller på en dårligere forsterker nylig og da får man ikke utnyttet kvalitetene. Jeg mener det er viktig å utnytte hverandres kvaliteter.

Men det er helt klart høyttalerne som påvirker mest, så at det brukes mest penger her synes jeg i de fleste tilfeller er fornuftig, men det er mange unntak fra regelen tror jeg.

Og jeg synes mange glemmer at få watt minsker prisen og er det ikke nødvendig med med kraftig forsterker blir jo fordelingen anderledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Marsboer på et generelt grunnlag men det kan finnes mange unntak. Alikevel tror jeg også at Finvåg kunne ha fått et enda bedre resultat med en av de beste høyttalere til 30k og en rimeligere forsterker (særlig om du ikke trenger en veldig kraftig forsterker).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg er stadig forbauset over at flere ikke nevner musikksjanger og egne preferanser. Jeg synes å legge merke til at "moro med lyd" gutta er opptatt av bass, fart og moro. Jeg kan tenke meg Akto ikke sitter og finlytter på instrumentplasseringer og romgjengivelse på klassisk musikk? Hvis jeg har rett i dette synes jeg fordelingen kan være god, men for mine preferanser blir fordelingen skjev.

Alså jeg mener at med rocke plater hvor det meste er tatt opp i mono og miksa til i etterkant med en drøss av lydspor , har kunstig romklang og ikke av høy kvalitet teknisk er ikke CD-spilleren like viktig som effektforsterker og høyttalere.

Derimot skal en konserthall gjengis er CD-spilleren meget, meget viktig. Jeg har følgende fordeling;

CD-spiller: 37%
    Forsterker: 25%
    Høyttalere: 24%
    Kabler: 13%

- med nypris men i forhold til hva jeg har betalt er det jevnere.

Det jeg har mest av alt har lagt mest merke til med dyr spiller (40k) er presisjonen. Den som ikke er så vesentlig med endel sjangre...

Ellers synes jeg det mest opptimale er å tenke på synergien. At de bidrar i samme retning, ingen flaskehalser, ingen store svakheter som dekkes over av en annen komponent. Alså at de er jevngode! Jeg prøvde min CD-spiller på en dårligere forsterker nylig og da får man ikke utnyttet kvalitetene. Jeg mener det er viktig å utnytte hverandres kvaliteter.

Men det er helt klart høyttalerne som påvirker mest, så at det brukes mest penger her synes jeg i de fleste tilfeller er fornuftig, men det er mange unntak fra regelen tror jeg.

Og jeg synes mange glemmer at få watt minsker prisen og er det ikke nødvendig med med kraftig forsterker blir jo fordelingen anderledes.
    Hele poenget er at man skal finne en match, ikke finne en pris. CD-spilleren min takler fint klassisk musikk, og jeg har mye av det selv om det ikke kan betegnes som noen favorittmusikk. Spilleren jeg benytter er en Meridian G08, den er valgt ut med omhu etter ca et år med testing.

Jeg setter pris på dynamikk, fart og moro. Det trenger en strengt tatt i høyeste grad ved klassisk musikk, mer enn noen annen sjanger.

Jeg tror også jeg er blandt en av de som jobber mest med det å få frem rommet og plasseringen av instrumenter. Alt jeg kjøper er et resultat av en bestått test i mitt eget rom. Du er hjertelig velkommen for en lytt, om du er interessert - jeg tror du vil flytte meg ut av den båsen du tydeligvis har plassert meg i

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, beklager om jeg har satt deg i feil bås ops: . Det var mest ment som et eksempel og jeg så kun etter fordelingen din. Visste ikke hvilken spiller du hadde, men Meridian G08 er vel en meget god spiller som ikke er billig?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx

1. Jeg synes å legge merke til at "moro med lyd" gutta er opptatt av bass, fart og moro.

2. Jeg kan tenke meg Akto ikke sitter og finlytter på instrumentplasseringer og romgjengivelse på klassisk musikk?

3. Hvis jeg har rett i dette synes jeg fordelingen kan være god.
    1. Du legger ikke merke til det vi er mest opptatt av og bruker mest tid på - detaljer

2. Ikke tenk mer på det - du tenker helt feil.

3. Total skivebom - synsing er noe d..........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avkledd på manglende research... glem det....

Det var poengene på et generelt grunnlag jeg ville frem til.....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Du legger ikke merke til det vi er mest opptatt av og bruker mest tid på - detaljer

1. Personlig bruker jeg mest tid på musikk.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det derfor du diskuterer elektronikk og høyttalere i hytt og gevær? Jeg innrømmer uten blygsel at utstyret er for min del vel så viktig som musikken.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okaida.

Hehehe, bra svart.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er greia med disse fordommene mot rock? Får inntrykk av at de fleste her som sier "du hører sikkert på rock du da, som greier deg med en billig spiller, eller, gosh, kjører musikk via pese" bare har hørt et par rølpete hårmetallskiver fra midten av åttitallet, eller primitiv stereomiksing av psykedelia fra 1965.

Rock er definitivt en sjanger som nyter godt av gode produksjoner, på samme måte som pop, jazz og klassisk. Ikke alt handler om bråkete gitarer og dårligst mulig lyd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Rock er definitivt en sjanger som nyter godt av gode produksjoner, på samme måte som pop, jazz og klassisk. Ikke alt handler om bråkete gitarer og dårligst mulig lyd.
    Hør, hør!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    så du synes altså du sitter på den absolutte fasitt for hvordan få best mulig lyd? tror du ville bli overrasket over hvor mange som bruker rimelige høyttalere på dyrere elektronikk, men vi som jør det har vel stort sett kastet pengene ut av vinduet. At du syned vi som argumenterer for dette bare gjør det for å rettferdigjøre våre valg, sier litt mer om deg enn om oss. En slik "oppatogned" holdning tjener man lite på, bortsett fra troen på egen suverenitet.
    Niks, sitter ikke med noen fasit nei. Men når det er snakk om å få best mulig lyd per krone når pengene skal fordeles så vil min "logikk" være mest fornuftig. Hva som er den beste høytaleren, og den beste elektronikken i ethvert tilfelle, vet vel ingen. Hva du velger å prioritere pengene dine på er for meg revnende likegyldig. Det er dine penger og du gjør som du vil med dem, uavhengig av hva såkalte "bedrevitere" som meg mener. Nå kommer jeg ikke til å kommentere dette noe mer, siden vi fort ender med drittslenging.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de på nevnte forum som har et av de råeste oppsettene bruker en DVD-spiller til ca 400 kroner om jeg ikke husker feil. Dog en DAC til sikkert en 8-10 lapper. Viktigste komponenten i følge vedkommende er lytterommet, med høyttalerene på en god andreplass.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Er det derfor du diskuterer elektronikk og høyttalere i hytt og gevær? Jeg innrømmer uten blygsel at utstyret er for min del vel så viktig som musikken.
    Mmmmm...
    Ingen musikk.. Ingen Hi-fi..
    (slipper iallefall unna høna eller egget diskusjonen her:-))

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder hva som er det viktigste leddet i et anlegg må jeg egentlig bare si at alt er viktig
    En "malplassert" enhet vil ødelegge hele helheten og dermed anlegget.

Når jeg satte inn Slimdevices Transporter f.eks. Da fikk jeg virkelig øynene (ørene?) opp for hvor mye signalkilden har å si for helheten. Men jeg har jo hatt lignende erfaringer med forsterkere og definitivt med høytalere også. Men av elektronikken så er min erfaring at DA konverteringen betyr aller mest for lydbildet som presenteres. Om denne sitter i Transporter, en CD-spiller eller i receiveren spiller ingen rolle. Det er i hvertfall enorme forskjeller i klang og lydbilde mellom forskjellige signalkilder. Mye større enn forskjeller mellom forsterkere. Det er i hvertfall min erfaring.
    Jeg vil ikke påstå at forsterkere ikke er viktige, for de er helt essensielle for å oppnå god lyd, men min erfaring er at det er i DA konverteringen det bør legges mest fokus på å oppnå sitt lydmessige ideal, rett og slett fordi forskjellene mellom disse er større enn mellom forsterkere. Dette har imidlertid ingenting med antall penger brukt å gjøre, bare med matching. Jeg ville fremdeles brukt en del mer på forsterker enn på signalkilde når som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva er greia med disse fordommene mot rock? Får inntrykk av at de fleste her som sier "du hører sikkert på rock du da, som greier deg med en billig spiller, eller, gosh, kjører musikk via pese" bare har hørt et par rølpete hårmetallskiver fra midten av åttitallet, eller primitiv stereomiksing av psykedelia fra 1965.

Hvis du har mitt innlegg i tankene er det absolutt ingen "fordommer". Jeg spiller selv mest rock. Men at det ofte er dårlige innspillinger og ikke krever like mye presisjon fra CD-spiller som ved akustisk opptak er for meg innlysende. For å si det slik hadde jeg bare spilt rock hadde jeg ikke kjøpt en såpass dyr CD-spiller til rimeligere høyttalere. Oppgraderingen fra din tidligere gode spiller ga meg klart mest fordeler ved f.eks klassisk musikk (bortsett fra dynamikk/basstrykk i dette tilfellet).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mmmmm...
    Ingen musikk.. Ingen Hi-fi..
    (slipper iallefall unna høna eller egget diskusjonen her:-))
    Hva med ikke noe utstyr - ingen musikk...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å, man kan alltids spille og synge selv

Selv gjør jeg begge deler - lytter OG spiller, men ikke samtidig siden mitt flygel dessverre ligger 1/4 tone under kammertonen - hehe

Men vi kan vel oppsummere med smak og behag.

Uansett er vi vel enige om at man bør lytte før man kjøper og ikke være hårreisende gal som meg som kjøpe alt på nettet uten å ha hørt det; verken enkeltvis eller satt sammen. Men for en flaks!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Livet er kjedelig når man ikke tar noen sjangser
    Er forresten ganske vanskelig å spille et storslagent symfonisk verk på egenhånd

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •