Her var en artig diskusjon i ett annet forum, hva mener dere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 82
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    det var da en hårete påstand uten å ha hørt anlegget mitt. At jeg pakker en høyttaler til la oss si 20k så betyr ikke det at den låter bedre i mitt anlegg på mitt rom, enn de jeg har som koster halvparten.
    Jeg sier ikke at en hvilken som helst høytaler til 20k låter bedre. Jeg sier bare at dersom du legger sjela i å finne den beste høytaleren til 30k til ditt rom så vil dette låte vesentlig bedre enn det du har. Dette anser jeg nærmest som et faktum, og at du mener noe annet anser jeg bare som rettferdiggjøring ovenfor deg selv for å være helt ærlig.

Men:
    Det er helt opp til deg å gjøre de prioriteringer du mener er best! Jeg har selv hatt vesentlig dyrere forsterkere enn høytalere på grunn av ymse prioriteringer der og da. Jeg sier bare at fra et objektivt synspunkt så vil man absolutt alltid oppnå bedre lyd med en matchet høytaler til sitt rom til 30k og en tilsvarende matchet forsterker til 20k enn dersom man har matchet høytalere til 10k og forsterker til 40k.
    Dette er ren logikk og er egentlig ikke særlig diskutabelt.
    Legg merke til matchet... Ikke en hvilken som helst tilfeldig kombinasjon. Selvfølgelig er det mulig å få bedre lyd med et bra matchet oppsett med høytalere til 10k, sett opp mot et dårlig matchet oppsett med høytalere til 30-40-100k, men det er ikke poenget her..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd! Fordelingen jeg har gjort blir ved nærmere utregning følgende på det jeg bruker i stereo:

CD - 15 %
    Pre - 9 %
    Effekt - 20 %
    Høyttalere - 54 %
    Kabler - 2 %

Synergien fungerer bra. Jeg er forøvrig av den oppfattning at rom, høyttalere og effekt har mest å si, men pre og kilde skal definitivt ikke undervurderes. Det viktigste er uansett hvordan den totale pakken matcher.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På generelt grunnlag og uavhengig av om utstyret passer i rommet og til elektronikken, ja så mener jeg at man får det man betaler for i stor grad.

Mener ikke med det at det nødvendigvis er slik at dyrt er bedre, men snakker man om store forskjeller så er det klart at dyrt som regel er bedre.

Men for all del, man kan kjøpe dårlig for mye på samme måte som man kan kjøpe bra billig.

Ett eksempel var i gamle dager da jeg bad en kamerat kjøpe noen Dali stativhøytalere til en lav pris. Han kom da igjen med noen vesentlig større gulvhøytalere fra Dali som kostet en del mer, bedre vil jeg ikke si at dem var, snarere tvert imot hadde han gjort ett dårlig kjøp da de små mine jeg hadde den gangen låt vell så bra.

Ingen regel at dyrt nødvendigvis er bedre, men ofte er det nettopp det når prisdiferansen blir vesentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikken min (slik oppsettet står akkurat her og nå vell å merke) har jeg gitt 600 kroner for (brukt) - lånte en kabel av en venn en gang, med de tilkoblet så så fordelingen (om jeg ikke medregnet høytalerene) helt spinnvill ut. Var signalkabler til 3000 kr og høytalerkabler som også kostet vilt mye... Om jeg skal tippe så så det vel noenlunde ut som dette:

Elektronikken: 18-20%
    Kabler: 80-82%

Kjøere forresten akkurat nå med lakrissnører til 19.90 kjøpt på Europris, men skal hente opp noen av mine gamle kabler nå neste helg. Også bestilt nye bananplugger, ikke av lydmessige årsaker der jeg vil si at dem ikke har noe for seg (snarere tvert imot), men av praktiske årsaker så trenger jeg dem da det er 30 minutter med banning og steiking hver gang jeg skal flytte alt til annet rom etc., ville vært fint å kunne gjøre det samme på 45 sekunder med ett smil...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema.

AKkurat nu er fordelingen i stereo slik:
    • Cd-spiller: 10,5%
    • Forsterker: 30%
    • Høyttaler: 54,1%
    • Kabler: 5,4%
    Føler dette er en fornuftig fordeling mtp prisklassen jeg selv opererer i for øyeblikket (ikke at den er så veldig høy..) Uansett er og blir dette et noe vanskelig tema å diskutere. Mange her har sagt det før, og jeg sier det igjen: matching er alfa-omega. Dessuten vil jo prosentfordelingen bli anderledes etterhvert som prisen øker (tenker da på nye produkter, da det som made4u sier blir helt feil å sammenlikne gamle produkter som yter bra, og har mye høyere bruksverdi).

Er videre helt enig i fordelingen marsboer har, her står høyttaler for den helt klart større delen av budsjettet. Og det er fakta at når man jobber på det nivået med forsterker til 20-30K, samt cd-spiller til rundt 20K begynner forskjellene å bli små i forhold til et anlegg til en brøkdel av prisen.

Høyttalerene er helt klart det viktigste leddet, men elektronikken er absolutt også noe som har betydning.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnet om mitt til prosent også:

Høytalere: 69,74 %
    Forsterker: 17,47 %
    Signalkilde: 11,88 %
    Kabler: 0,92 % (HT og bal. XLR)

Det ser ut som om det er brukt svært lite på kabler. Jeg er ingen kabelskeptiker men liker å ha et avslappet forhold til temaet. Kablene er av typen BetterCables og er av god kvalitet.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Har du prøvd andre høyttalere? Hvilke og med hvilket resultat?

Oi, var den ment til meg?

Har alltid brukt Kef Q90, men så prøvde jeg MA og var solgt. Akkurat den lyden jeg ønsker. Kefene er svært gode allroundhøyttalere, men føler kanskje at tiden har løpt fra dem, iallefall i forhold til MAene som er av ganske ny dato.

Ellers har jeg hatt SF Minima, Concertino, Klipsch RB35(Ikke med Naim), ATC A7 innom systemet. (Men da hadde jeg Naim Nait 3, som er endel hakk dårligere).

SF Minima spiller bra, kan også spille overraskende høyt. Concertino er ikke like god, i mine ører. Kanskje litt slapp. Spilte også på Doxa 07 pre og Linn LK140 på disse, og da spilte det mye mer kontrollert og dynamisk. ATCene er noen finfine skoesker, er ikke så tungdrevne, men har lav følsomhet, og liker mange watt. Dønn nøytrale og er nådeløse min kjip elektronikk. Spilte stort med Yamaha 2x450 watts PA-forsterker. Midgard kanskje.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    En slik kalkulering blir jo helt feil. Det fornuftige er å kjøpe noe som er godt nok i den prisklassen man legger seg i!

I mitt tilfelle har jeg høytalere til 100k, forsterker til 25k og signalkilde til 17k.
    Prosentvis blir jo dette helt merkelig, men jeg vil likevel påstå at anlegget ikke blir dårlig av den grunn. En forsterker til 25k vil f.eks ikke ruinere lyden i et anlegg nok til at den gemene hop ville brydd seg eller merket forskjell. Dvs at i mitt anlegg står signalkilden for 17% av verdien på høytalerne.
    har ikke du en nad 7kanaler? du bør altså dele forsterkerprisen din på ca 3

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

Kanskje han biamper.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er min fordeling;

- Cd: 22,2%
    - Forsterker(for/effekt): 40%
    - Høyttalere: 27,7%
    - Kabler: 10,1%

Føler nesten jeg burde kline til med litt bedre høyttalere jeg nå etter jeg har lest her. Uansett, meget fornøyd med mitt oppsett. :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kanskje han biamper.
    fordelt på 7 like dyre print
    det sier segselv at en stereoeffekt til 25k somregel vil være av en litt annen kaliber

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    Niks. Har NAD M3 jeg nå. Prioriterer stereo for tiden. Hadde M25 før. Så med andre ord, ekte dual mono stereoforsterker og godlyd for alle 25k
    Effekttrinnene er forøvrig ganske like lydkvalitetsmessig, men forforsterkeren i M3 er meget god, og det er her Master serien klangen legges til om man kan si det slik. Effekttrinnene er faktisk ganske nøytrale. Om dere da vil karakterisere effekttrinnet i M3 som dårlig til prisen eller M25 som bra får være opp til dere

Jeg er ikke i tvil om hva jeg mener....

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt en gjevn oppgraderingskurve, jeg tar store skippertak og koser meg med det. Hifi'en er jo ikke ferdig på langt nær, men så langt spiller dette mer enn OK.

Høyttalere - 78%
    Forsterker - 17%
    Kilde - 5%
    Kabler - <1%

Neste hopp vil gi en mye større prosentandel på forsterkersiden, kilde og kabler kommer jeg ikke til å gjøre stort med.

Newcomer b&w hjemmekino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oss meg så har jeg cd spiller og effektblokker som begge er dyrere enn høytalerene. (om man regner nypris)
    Men da er jo alt tilrettelagt for oppgradering på høytalersiden

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd dette. Har aldri regnet på dette før nå men for mitt (kino) oppsett ser det slik ut:

55,9 % Høyttalere
    36,7 % Forsterker(e)
    5,2 % Kilde (DVD spiller)
    2,2 % Kabler

Har en dedikert CD spiller på "trappene" så bildet vil nok endre seg noe.
    Har heller ikke brukt mye penger på kabel - er vel der jeg har minst tro på at det er mye å hente. PS3 er ikke inkludert da dette er en spillkonsoll med BD kapasitet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Kjører med medfølgende kabler og lampeledning til ett par kroner meteren du RuneW?
    Om ikke akkurat lampett-ledning, så i alle fall en billig Biltema-ledning, ja. Da har jeg vel rundt 80,- igjen til eksklusive signalkabler... ;-)

Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Ville puttet litt mer i CD-spilleren jeg da selv om jeg nok foretrekker en "upraktisk" platespiller.
    Hmmm? Tenker du på at jeg skrev at jeg aldri ville kjøpe CD-spiller igjen, eller? Jeg kommer til å streame nonlossy fra HD på en server kombinert med en Sqeezebox eller lignende. Blir litt vanskelig å sette opp regnestykket da...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig regnestykke dette..
    Men, skulle jeg ha regna ut sånn ca. så ligger prisen min på 25% på ht, 35% forsterker og 30 på cd/dac... Bruker dette regnestykket ofte og mener at jeg har fått mye igjen på ei sånn løsning:-)
    Hvorfor kjøpe Ferrari med V4? Når man kan få en ST10 med Vipermotor? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette er en bra fordeling:

Utgangspunkt:
    høyttalere

forsterker: minimum det halve av høytt. verdi (par)
    cd-spiller: ditto

Altså:

Høytt: kr. 30.000
    forsterker: min. kr. 15.000
    cd-spiller: min. kr. 15.000

Jeg synes også at forsterker og cd-sp. ikke burde koste mer enn HT. Altså maximalt det samme som HT:

Altså:
    HT: 30.000

forsterker: 30.000
    cd-spiller: 30.000

Her går grensen mener jeg.

Kabler (signalkabel mellom forsterker og cd-sp + høyttalerkabler) synes jeg bør stå for minimum 5-10 % av HT-pris. Når prisen begynner å bli over 30.000-40.000 (kanskje også 20.000) for HT burde kanskje kablene være verdt enn 10 % da lyden fra kablene blir mer avslørende jo dyrere utstyr du har.

Altså for HT til 30.000 hadde det gjort seg med kabler for ca. 5000.

Så må man jo se på alder: en cd-spiller til nypris i 1999 til kr. 10.000 spiller neppe like godt som en cd-spiller til 10.000 fra 2005 (fra samme merke)?
    HT er det vel mindre forskjell på. Kanskje også forsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt av den formening at forsterkeren er viktigere enn kilden da den kan skape mer trøbbel enn CD-spilleren. Om CD-spilleren koster 11 eller 15 lapper er ikke så mye forskjell å snakke om. Tar man de 4.000 sparte og legger i forsterkeren så den nærmer seg 20 lapper i stedet for 15 så (sammen med høytalere som krever sitt) har man mer igjen mener bestemt jeg!!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel helt an på hva musikksmak en har...
    Ett så lite budsjett på signalkilde kan vel strengt tatt forsvares ved at man hører på musikk ved ett høyere nivå slik at musikkens små nyanser ikke er så viktig..
    Eller at man lytter til rock..
    En middels god spiller nå til dags er fortsatt en god spiller, men de mangler ofte det en god spiller har. resonansdemping, godt driverk, god konvertering og ett forsterker trinn. Hvis ikke forsterkerdelen i utgangen er god nok så kan fort resultatet som med en vanlig forsterker. Mindre stram bass som blir kompensert med "festbass", 2D gjengivelse av musikken og en diskant som "spytter" mere enn å være klar og distinkt. samme er med en forsterker.. Hva skal man med med en stor og flott høyttaler når man ikke har en forsterker som kan stanse og stoppe elementet så presist at det yter den rettferdighet?
    Det anlegget som har gitt meg mest mulig musikalitet pr. krone til dags dato kostet: 23K for cd, forsterkersett (Talk) til 17K (egentlig 40K, men var på tilbud) og ht til 20K... Aldri har så lite gitt meg så mye ståpels..

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •