Her var en artig diskusjon i ett annet forum, hva mener dere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 82
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Steike, da har jeg gjort skivebom!

CD/vinyl: 50%
    Forsterkeri:40%
    Høyttalere:10%
    Kabler:1%

Men det spiller helt ok allikavel.
    Hvilke komponenter er det snakk om?

Så lenge du har vinlysnurre, pickup, riaa og cd-spiller så er det klart det river litt mer i budsjettet. Man trenger jo ikke dyrere høyttalere og forsterker fordi man legger til eksempelvis mulighet for å kunne spille av vinyl.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    hmm fakta eller ei, finnes flere veier til rom og det der. Finnes ingen fasitsvar på hvor mye man skal legge her og hva man skal legge der. I mitt anlegg koster utstyret veil: spiller ca 10k, høyttalere med underlag, ca 10k, forsterker ca 43k, kabler 2-3K (i deler DIY). Etter noen av deres fasitter på hva som gir folk god lyd så burde jeg kjøpe noen høyttalere til veldig mange penger, men for min del har jeg inen planer om det for øyeblikket, det neste som skal ut her cdspilleren, for så at nettkablene skal sjiftes ut med noen fra furutech mest sannsynelig vis. Høyttalerne regner jeg med jeg har en god stund til. Så kan man jo spørre hvorfor jeg ikke sjifter høyttalerne som ifølge "kalkulatoren" er det absolutt svakeste ledd bør låte "dårligst". Fordi som dere sier høyttalerne er det som påvirker lyden mest, samt at jeg liker lyden i dem veldig godt. Hadde jeg blitt mer fornøyd med å legge pengene andre steder enn det jeg har gjort. Nei det tror jeg absolutt ikke!
    Man kan jo spørre seg om du kunne kommet i mål med en rimeligere forsterker da.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvilke komponenter er det snakk om?

Så lenge du har vinlysnurre, pickup, riaa og cd-spiller så er det klart det river litt mer i budsjettet. Man trenger jo ikke dyrere høyttalere og forsterker fordi man legger til eksempelvis mulighet for å kunne spille av vinyl.
    Som menighetsmann er jeg fortapt foran husalteret...

CD- Naim CDX
    Vinyl - Rega P25/Otrofon Rondo blå/Trichord Dino+
    Forforsterker - Naim NAC102/HiCap/Napsc
    Effekt - Naim Nap 250
    Høyttaler - Monitor Audio GR10
    Bruker de kablene som følger med, plus Naim NACA5 høyttalerk.

Bag End suben brukes ikke om dagen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo spørre seg om du kunne kommet i mål med en rimeligere forsterker da.
    Har ikke prøvd allverden av forsterkere, men av de jeg har prøvd er det den jeg har nå som absolutt har spilt best på disse høyttalerne i mitt rom, at oppgradering til denne forsterkeren var verdt pengene er det for meg ingen tvil om, samt at den er en del av mine framtidsplaner med anlegget. At eiergleden med å ha denne forsterkeren er enorm skal jeg ikke nekte for

andre forsterkere jeg har prøvd er fra: cayin, hegel, musical innovation, audio analogue, nad og adyton.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre høyttalere? Hvilke og med hvilket resultat?

Edit: Egentlig var denne ment til C Ahlshus, men det var jo et relevant spørsmål til Finvåg også.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At eiergleden med å ha denne forsterkeren er enorm skal jeg ikke nekte for
    Dette er jeg veldig enig i. Det er bare visse komponenter man har veldig lyst på - uansett om det er det mest fornuftige valget eller ikke. Kunne gjerne tenkt meg et digert gammelt Krell beist selv.......hmmm
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre høyttalere? Hvilke og med hvilket resultat?
    har ikke prøvd allverden av høyttalere på mitt rom av praktiske årsaker (bor på helgeland). Har hørt en del høyttalere på demo, uten at det egentlig sier hva en høyttaler er i stand til. Både høyttalere som er mye dyrere og billigere, jeg mener ikke at min høyttalere er bedre en de jeg har hørt, alle låter forskjellig og jeg liker måten mine spiller på. Alle høyttalere har begrensninger, og de mine høyttalere har kan jeg lett leve med. Jeg kan gjerne innrømme at mine drømmehøyttalere ikke er de jeg har men pga rommet jeg bruker vil større høyttalere være håpløst.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem kunne ikke tenke seg ett digert gammelt Krell-beist her?
    Om ikke Krell så er det ellers mange andre jeg kunne tenke meg ett beist fra, Audio R. og ja... Skal ikke liste opp!!

Når jeg sitter og tenker over verdien på produkter så er den ganske relativ, noen produkter synker raskere i verdi enn andre mens andre igjen nær ikke synker for mye i verdi.

Hva er verdien på en ny forsterker som har en veiledende pris på 5.000 kroner f.eks. i forhold til en eldre en som man kjøper brukt for halve prisen men som spiller desto mye bedre... Der og da, i anntall kroner er den nyeste dobbelt så mye verdt, gi forsterkerene ett år og den nye har sunket til nivå med den som er mer forseggjort, på sikt vil den beste ha mer verdi enn den i utgangspunktet dyrere.

Skal verdien beregnes ut fra pris eller spilleglede (lyden)? Mange der ute sitter på klenodier som er så mye mer verdt enn hva det kan se ut som. Selv sitter jeg på ett par høytalere som med tid og stunder skal få seg ny elektronikk som er mye mer verdifull enn dem, men likevell vil elektronikken være av mindre verdi for meg enn selve høytalerene.

Satt bare og tenkte for meg selv her, at prisen av mitt eget anlegg ikke helt kommer til å rime helt med prosentsatsene jeg satt opp da jo mine høytalere er billigste ledd men dog ikke svakeste vil jeg si. Når den tid kommer selvfølgelig!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=shakudu]CD-spiller: 1.500 kr (7,5%)
    Forsterker: 8.000 kr (40%)
    Høytalere: 10.400 kr (52%)
    Kabler/plugger etc: 100 kr (0,5%)

Langt på vei enig i denne ,sånn veldig ca..
    Etter det jeg har hørt av høyttalere,faktisk en del vintage og nyere (OG nye),så er jeg sannelig litt i tvil om det er nødvendig å bruke såå mye på høyttalere.La meg bare si at det er mange høyttalere som er direkte dårlige på en del anlegg,men det skal være mulig å komme i mål uten å bruke skjorta!
    Noen,rett og slett,billige,nye høyttalere spiller så bra at man skulle tro det sto om livet selv.Noen nye,dyre spiller ikke så fryktelig godt i forhold til pris.
    Bruk litt tid,og gjerne ta hjemlån.Forsøk flere,og ikke nødvendigvis tro at en type er så billig at den umulig kan være noe særlig.Det virker som det faktisk har skjedd noe på høyttalerfronten de siste åra!
    For egen regning kan jeg jo tilføye at det er mye bra brukt også da..-Men da må du nesten vite hva du skal se etter,så det kan vi jo ta en annen gang-kanskje..........
    Mvh Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u

Skal verdien beregnes ut fra pris eller spilleglede (lyden)? Mange der ute sitter på klenodier som er så mye mer verdt enn hva det kan se ut som. Selv sitter jeg på ett par høytalere som med tid og stunder skal få seg ny elektronikk som er mye mer verdifull enn dem, men likevell vil elektronikken være av mindre verdi for meg enn selve høytalerene.

Satt bare og tenkte for meg selv her, at prisen av mitt eget anlegg ikke helt kommer til å rime helt med prosentsatsene jeg satt opp da jo mine høytalere er billigste ledd men dog ikke svakeste vil jeg si. Når den tid kommer selvfølgelig!!
    Forstår jeg deg rett så tror jeg du er inne på noe..
    Jeg tipper at du liker dine høyttalere ganske så godt og at de gir deg mye glede, og kansje noe spessielt, selv om man vet det kansje ikke er det "beste" produktet man har. Og det er stort sett slike produkter man velger å beholde i lengden. Akkurat slik som jeg vet at mine høyttalere ikke er det sterkeste leddet i min kjede, å istede for å kvitte meg med dem å kjøpe noe dyrere og objektivt sett kansje bedre, så velger jeg å prøve å få det ytterste ut av dem.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat slik som jeg vet at mine høyttalere ikke er det sterkeste leddet i min kjede, å istede for å kvitte meg med dem å kjøpe noe dyrere og objektivt sett kansje bedre, så velger jeg å prøve å få det ytterste ut av dem.
    Jeg har det litt på den måten selv. Samtidig klarer jeg ikke å kvitte meg med ting uten videre, blir vel glad i de på en måte.

Har aldri fortstått og kommer aldri å forstå de som holder på med et slikt turbo utbyttingstempo. Gjør jeg en endring i mitt oppsett bruker jeg gjerne noen uker - kanskje noen måneder - på å lytte igjenom masse musikk (og film) for å se om forbedringen gjelder hele veien.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bruktkjøp kan være så gode at de får meg til å stille spørsmålstegn ved mye nytt, høytalere, forsterkere og også platespillere fra 70 og 80 årene kan låte forykende bra - forutsatt at man finner de rette produktene selvfølgelig. Så bra at man skal langt opp i pris før man får tilsvarende god lyd (men da har det også kostet desto mer), er man usedvanlig heldig så finner man eldre produkter som også spiller vell så bra og på linje med selv dyrt utstyr på denne siden av 2005-tallet. Jeg vil påstå at intet er mer igjen for pengene enn å nettopp se mot noe brukt!!

Så jeg besøker ofte Finn.no og andre sider der spennende produkter av og til dukker opp. Selv skal jeg kjøpe meg en ny CD-spiller (muligens en Rega men skal teste andre også), hva det blir med resten er jeg usikker på enda men hadde jeg hatt penger til det så skulle jeg seriøst vurdert Luxman effektforsterkeren jeg har snakket litt om i det siste som er til salgs på Finn akkurat nå. Jeg gleder meg bare til handlerunden jeg skal ha i desember da det er skattelette, skal spare frem mot det. Men for all del, en CD-spiller fra 80-tallet skal jeg IKKE dra i hus, den skal være ny i alle fall... Forsterkersettet derimot...

Skal finne noe spennende for kronene mine i alle fall...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik kalkulering blir jo helt feil. Det fornuftige er å kjøpe noe som er godt nok i den prisklassen man legger seg i!

I mitt tilfelle har jeg høytalere til 100k, forsterker til 25k og signalkilde til 17k.
    Prosentvis blir jo dette helt merkelig, men jeg vil likevel påstå at anlegget ikke blir dårlig av den grunn. En forsterker til 25k vil f.eks ikke ruinere lyden i et anlegg nok til at den gemene hop ville brydd seg eller merket forskjell. Dvs at i mitt anlegg står signalkilden for 17% av verdien på høytalerne.

Når det er snakk om billige anlegg, slik som høytalere til 5000 og forsterker til 3000 så ville det i mine ører vært fornuftig å brukt et par tusen på cd-spiller. I dette tilfellet ville det tilsagt 40% av prisen på høytalerne, noe jeg synes er fornuftig i dette tilfellet.

Prosenten er forskjellig i begge tilfellene, men jeg synes begge er fornuftige valg.
    Det jeg IKKE synes er særlig fornuftig er når høytalerne IKKE er det dyreste elementet i kjeden. Høytalerne er jo de som faktisk lager lyd. Eneste unntak der man faktisk ønsker mest mulig valuta for pengene er dersom kun høy lyd prioriteres med billige effekthungrige høytalere. Da kan det være fornuftig å kjøpe CV til 5k og effekt til 10k.
    Selvfølgelig vil man få bedre lyd med et effekttrinn til 20k på høytalere til 10k, men jeg mener oppriktig at man hadde fått mye bedre lyd for pengene ved å ha effekt til 10k og høytalere til 20k i stedet.

Men men, det er nå min mening.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I mitt tilfelle har jeg høytalere til 100k, forsterker til 25k og signalkilde til 17k.
    Etter min mening høres dette ut som en veldig bra måte å fordele pengene på. Spiller nok meget bra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Synes kanskje at det er litt sært å bruke kalkulatoren for å finne ut hvilke komponenter som matcher :twisted:
    Det kan jo være en bilig forsterker som passer veldig godt sammen med en dyr CD spiller og et par dyre høyttalere, og så kan du ikke kjøpe det for at brøken din ikke går opp? Merkelig spør du meg...
    HELT ENIG!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har det litt på den måten selv. Samtidig klarer jeg ikke å kvitte meg med ting uten videre, blir vel glad i de på en måte.

Har aldri fortstått og kommer aldri å forstå de som holder på med et slikt turbo utbyttingstempo. Gjør jeg en endring i mitt oppsett bruker jeg gjerne noen uker - kanskje noen måneder - på å lytte igjenom masse musikk (og film) for å se om forbedringen gjelder hele veien.
    Slike jeg ser det tar det en god stund før man blir godt kjent med egenskapene til et produkt, sånnsett er det veldig rart synes jeg og selge produkter som kunn er brukt en liten periode, da man kansje ikke engang har fått spilt inn produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg IKKE synes er særlig fornuftig er når høytalerne IKKE er det dyreste elementet i kjeden. Høytalerne er jo de som faktisk lager lyd. Eneste unntak der man faktisk ønsker mest mulig valuta for pengene er dersom kun høy lyd prioriteres med billige effekthungrige høytalere. Da kan det være fornuftig å kjøpe CV til 5k og effekt til 10k.
    Selvfølgelig vil man få bedre lyd med et effekttrinn til 20k på høytalere til 10k, men jeg mener oppriktig at man hadde fått mye bedre lyd for pengene ved å ha effekt til 10k og høytalere til 20k i stedet.

Men men, det er nå min mening.
    nei alle prioriterer forskjellige og mine er vel nesten omvent av dine. Selv om en høyttaler kansje alltid er det svakeste ledd, så er det veldig mange som når sitt mål med hjelp av rimelige høyttalere og dyrere elektronikk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm fakta eller ei, finnes flere veier til rom og det der. Finnes ingen fasitsvar på hvor mye man skal legge her og hva man skal legge der. I mitt anlegg koster utstyret veil: spiller ca 10k, høyttalere med underlag, ca 10k, forsterker ca 43k, kabler 2-3K (i deler DIY). Etter noen av deres fasiter på hva som gir folk god lyd så burde jeg kjøpe noen høyttalere til veldig mye penger, men for min del har jeg ingen planer om det for øyeblikket, det neste som skal ut her cd-spilleren, for så at nettkablene skal skjiftes ut med noen fra furutech mest sannsynelig vis. Høyttalerne regner jeg med jeg har en god stund til. Så kan man jo spørre hvorfor jeg ikke skjifter høyttalerne som ifølge "kalkulatoren" er det absolutt svakeste ledd og bør låte "dårligst". Fordi som dere sier høyttalerne er det som påvirker lyden mest, samt at jeg liker lyden i dem veldig godt. Hadde jeg blitt mer fornøyd med å legge pengene andre steder enn det jeg har gjort? Nei det tror jeg absolutt ikke!
    Jeg sier ikke at du ikke har bra lyd nå, men jeg påstår 100 prosent sikkert (i mitt hode) at du hadde fått enda bedre lyd med gode høytalere til 30k og forsterker til 20k i det samme anlegget..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at du ikke har bra lyd nå, men jeg påstår 100 prosent sikkert (i mitt hode) at du hadde fått enda bedre lyd med gode høytalere til 30k og forsterker til 20k i det samme anlegget..
    det var da en hårete påstand uten å ha hørt anlegget mitt. At jeg pakker en høyttaler til la oss si 20k så betyr ikke det at den låter bedre i mitt anlegg på mitt rom, enn de jeg har som koster halvparten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg deg rett så tror jeg du er inne på noe..
    Jeg tipper at du liker dine høyttalere ganske så godt og at de gir deg mye glede, og kansje noe spessielt, selv om man vet det kansje ikke er det "beste" produktet man har. Og det er stort sett slike produkter man velger å beholde i lengden. Akkurat slik som jeg vet at mine høyttalere ikke er det sterkeste leddet i min kjede, å istede for å kvitte meg med dem å kjøpe noe dyrere og objektivt sett kansje bedre, så velger jeg å prøve å få det ytterste ut av dem.
    Mitt forhold til IMF er spesielt ja, så difinitivt!! Ikke bare dem jeg har, men også andre modeller av merket. Så dem skal beholdes lenge...

Nå blir jeg aldri klok på det der med høytalerene deres, da dem kan låte så vidt forskjellig. Har nok de på papiret dårligste IMF'ene i transmissionline-serien jeg, men dog dem jeg har hørt best (også bedre enn de større modellene)... Mulig det er utstyret jeg har hørt dem på som er grunnen, mine var koblet opp på ett rør-forsterkersett til 90.000 kroner en gang, og aldri har dem spilt bedre. Riktig så godt låter dem ikke her hos meg, så dem har mer potensiale enn hva jeg har fått ut av dem med mine økonomiske rammer.

Planen er nå en gang å skifte dem ut, til fordel for ett par større søsken... Men ikke til enhver pris, da en slik utskiftning ikke nødvendigvis trenger å være til det bedre om jeg ikke finner eller har råd til utstyr som håndterer dem bedre... Har desverre ikke hørt noen av de anntatt bedre IMF'ene spille som dem sikkert kan, men tror så avgjort likevell at dem er bedre enn mine tross at jeg har min erfaring med at de minste har låtet best...

Jeg elsker IMF'ene mine, rett og slett - dem er lidenskap... Men som sakt, jeg gleder meg alvorlig til å få bedre elektronikk, for ikke å snakke om ett bedre (større) rom - dem vil da komme bedre til sin rett enn dem gjør nå og i kombinasjon med det rette rommet og elektronikken så står dem ikke tilbake for mye nær sakt uansett prisklasse og årgang. De er ett av få produkter jeg virkelig har fått ett forhold til, om jeg skal kunne kalle det noe slikt - få produkter man opplever dette med og da blir det også mer ordinært for enn.

Artig når man får det slik til ett produkt, at det gjør inntrykk på enn - for min del er det utelukkende av lydmessige grunner og du skulle så avgjort ha hørt dem på bedre utstyr enn det helt ordinære jeg har - i mine øyne så fortjener IMF'ene komponenter til flerfoldige titusner. Og jeg er ikke så sikekr på hvem som gjør skam på hva da, om det er komponentene som gjør det på IMF'ene eller omvendt... Det man har lidenskap for er ikke det første man ville byttet ut, så jeg skal finne noe jeg får større lidenskap til før ett slikt bytte kommer - slik jeg ser det nå så er det nok bare ett par andre IMF'er jeg ser for meg - men du verden, jeg er åpen for overaskelser da og jeg fikk nesten en slik i ett møte med ett par elektrostater som også var høytalere jeg godt kunne fått ett tilsvarende forhold til men kom til at jeg totalt sett liker IMF'ene bedre.

Rørklangen og vinyl er også noe jeg har ett lidenskaplig forhold til, og så må jeg tillegge at Rogers høytalere fra de 80 samt ikke minst Luxman fra samme tid har gjort ett visst inntrykk på meg. Fikk også hakeslepp en gang i ett møte med en gammel rør-radio, ikke fordi den var optimal lydmessig i sin beskjedenhet, men du verden hvor jeg tenkte mitt om alt styret rundt Tivoli Audio sine små greier da dem til sammenligning låter dårlig og på mange måter kan sees på som tilsvarende sammenligning i mine øyne da radioen var en liten mono-sak funnet på ett loft.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •