Hjelp,trenger hjelp med brum.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Hjelp,trenger hjelp med brum.....

hei,sliter med brum...i plstespillern(e)..

Stikket er jordet,med forgreningskontakt(6)pins..alle apparatkabler i samme forgrening..tv,cd,rørforsterker,Strømforsyning speedbox til platespiller..

Det var helt jævlig i stad på lav styrke(jeg har byttet platespiller i dag..Fra Nad 533,til project rpm 5,denne hadde egen jordingsklemme ved phonoinngang,så jeg jordet,med separat jordingskabel mellom platespiller og forsterkerkabinett..Dette hjålp en del..men forsatt er det noe brumm..

Naden hadde også til tider brum..men ikke så mye,pu stikkene på kablene i tonearmen sitter skikkelig på,det har jeg sjekket..

det brummer mest i høyttaler venstre,platespillern står ganske tett inntil denne,kan det ha noe å si??

det høres i høyttaler venstre dersom jeg napper ut strømforsyningskontakten til speedbox fra stikket,akkurat som det klikker i høyttaler da..

Noen som har noe tips....

Har prøvd med eksternt riia trinn,på aux..det er like ille da,så riiatrinnet i forsterkeren er nok inntakt...

Hvor langt fra bør platespillern stå fra høyttalerne??

Kan det ha noe å si at strømforsyningskablen til speedbox,strømforsyningskabler generellt som ikke har jord,ligger for nerme høyttalerkabler??

Håper på hjelp med dette,det er jævli irriterende,og ødelegger litt av gleden med vinylspillingen akkurat nå..

tenke,tenke...kan mine Nordost blue heaven høytt.kabler ha for lite isolasjon mht trømledninger rundet,eller er det kankje sistnevnte kabler som skaper problemer..

Til slutt,jordingspungtet tilforstrkerkabinett er iorden,det fikk jeg bevis på da jeg nappa av kablen,da ble det veldig høy brumm...

håper på svar...detta ekke gøy...har brukt mange spenn på hifi i det siste,og sånn som dette kan jeg bare ikke ha det..

P.s overhodet ikke brum fra cd spillern....???!

mvh Espen Saatvedt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må eksperimentere videre, noen ganger skal der være jording til riaa, og ikke lenger, andre ganger hele veien. Dine rca kabler fra platespiller er allerede jordet til riaa så igjen, ikke sikkert du trenger separat jordingskabel der.....
    Platespiller skal selvfølgelig stå så langt borte fra høyttalerne som overhodet mulig, vil du at pickuppen og dine plater skal få et kort liv ? Samtidig holder du den så langt som mulig borte fra forsterkere osv...., dvs som jeg skrev tidligere, på en vegghylle, Audio Magic har en fin sånn om du trenger. Hifiklubben har vel også.
    Vibrasjoner er platespillerens fjende nummer 1.....
    Alle kabler skal helst holdes separat, strømkabler løber ned racket på høyre side f.eks. signal-og høyttalerkabler ned venstre side, det er god kabel hygieine og forebygger interferens, spesiellt om du ikke bruker skjermede kabler.
    Du er sikker på din pickup er montert korrekt, hvilken pickup bruker du nå ?
    Turntable To Amp Set-Up For Low Hum And Noise

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har to spillere med ditto pu på...en project rpm 5og en nad..førstnevnte end Audio teknika og sistnevnte med goldring elektra,.

platespillern står ganske nærme høyttalern med mest brum i...får flytte litt på ting da..

Skal kjøpe meg ny spiller,da må jeg passe på å ev bestille lang tonearmkabel,eller kjøpe feks project med rca kontakter ??

Kabler og strøm og signal ligger samlet:???: kanskje på tide med en oppryddning,men problemet var ikke der med forrige transistor int forsterker da.....

Takk for tips..uansett om jeg bruker sep. riia eller int.rørriia så er det brum,koblet da sep riia inn på aux.

Kan tull med utgangsrør skape knitring i høyttalere??

Dette forkommer innimellom,men det er ganske lav lyd..

Tok ut kontakten for speedbox på project spiller,da klikket det i høttalerelement.Oppryddning snartes her nå...

Kan det ha noe for seg ev flytte både spiller og riiatrinn vekk fra forsterkern...2-3 meter,og ev bruke en slik veggghylle mht brum??

Espen

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se imellom linjene ...
    Har du et bilde av ditt anlegg ?

Sitat Opprinnelig postet av ixos 76
    Skal kjøpe meg ny spiller,da må jeg passe på å ev bestille lang tonearmkabel,eller kjøpe feks project med rca kontakter ??

Vet ikke helt hvad du mener med dette, med en lengere tonearmskabel ? En platespiller kommer normalt med en ledning med rca kontakter, denne settes bare i riaa inngangen. Er du heldig å ha separat riaa da betyr det vel at du kan plasere platespilleren et stykke borte fra forsterkere osv. siden du har kablen fra riaa´en også der går inn i forsterkeren. Normalt holder det å ha platespilleren 1/2 meter vekk fra alt annet med transformere eller magneter i sig.

Kabler og strøm og signal ligger samlet:???: kanskje på tide med en oppryddning,men problemet var ikke der med forrige transistor int forsterker da.....
    Men da må problemet jo ligge i den nye forsterker, eller i kablen der går inn i denne.
    Prøv med forsterkeren satt i veggen i et separat uttak..., bruk en skjøteledning om du ikke har noen i nærheten.
    Du siger jordingspunktet er ok, men er denne 6 uttaks forgrener satt i et støpsel med jord da ?

Takk for tips..uansett om jeg bruker sep. riia eller int.rørriia så er det brum,koblet da sep riia inn på aux.

Kan tull med utgangsrør skape knitring i høyttalere??
    Det vet jeg ikke, er rørene veldig gamle da ?

Dette forkommer innimellom,men det er ganske lav lyd..

Tok ut kontakten for speedbox på project spiller,da klikket det i høttalerelement.Oppryddning snartes her nå...
    Man må egentlig aldrig ta strømmen fra et apparat mens det er koblet til en forsterker der står på ! Du får en strmpuls igjennom hele systemet, dette kan være skadelig for både rørene i forsterkeren samt høyttalerne....
    Du skriver Speedbox, det er en hastighets kontrollerende sak, hvilken riaa er det du bruker sammen med forsterkeren da ???
    6moons audio reviews: Pro-Ject 1Xpression, Tube Box & Speed Box

Kan det ha noe for seg ev flytte både spiller og riiatrinn vekk fra forsterkern...2-3 meter,og ev bruke en slik veggghylle mht brum??
    Jeg hadde det først som på bildet her, platespilleren på top i et solidt tungt rack, men pga isolering fra et tregulv satte jeg en hylle opp på veggen rett bak racket, her stod platespilleren.
    Ledning gik ned i bunden av racket, her lå riaa´en inn bak, og da ledning fra denne og opp til forsterker.

Espen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •