Trenger råd? BENCHMARK DAC-1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd? BENCHMARK DAC-1

DA - Konverter

Planlegger å oppgradere kilden. Har nå en eldre Phillips DVD 1000 som jeg bruker som CD avspiller.

I utgangspunktet er jeg en skeptiker i forhold hvor mye det er hente lydmessig med å putte penger i en ny Cd-spiller. Innrømmer likevel at det var en betydelig forskjell mellom min nåværende Phillips DVD 1000 og en 15 år gammel NAD Cdspiller med en bitstream konverter i favør Phillips. Først trodde jeg at NAD hadde en bedre mellomtone men oppdaget fort at den simpelt hen manglet topp og bunn og at mellomtoneområdet slik ble fremtredene.

Jeg har ikke tid til å videre eksperimentere med blindtesting i jakten på en mulig bedre kilde. Har vurdert å kjøpe Hegel CD2PA da den høster gode kritikker, men som skeptiker har jeg ikke alltid tillit til kritikerene. Et mer spennende alternativ på papiret er å beholde DVD spilleren min og kjøpe en ekstern DAK, BENCHMARK DAC-1. Har ikke anledning til å foreta en blindtest selv. Innbiller meg at eksterne DAK'er er mer riktig priset sammenlignet med HighEnd CD-spillere.

Er det noen som har noen råd/kommentarer i forhold til oppgraderingen?
    En viss edrulighet i kommentarene verdsettes, da jeg som sagt er en skeptiker.

Høyttalere: Martin Logan Vista
    Forsterker: Hegel H1 MKIII

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    DA - Konverter

Planlegger å oppgradere kilden. Har nå en eldre Phillips DVD 1000 som jeg bruker som CD avspiller.

I utgangspunktet er jeg en skeptiker i forhold hvor mye det er hente lydmessig med å putte penger i en ny Cd-spiller. Innrømmer likevel at det var en betydelig forskjell mellom min nåværende Phillips DVD 1000 og en 15 år gammel NAD Cdspiller med en bitstream konverter i favør Phillips. Først trodde jeg at NAD hadde en bedre mellomtone men oppdaget fort at den simpelt hen manglet topp og bunn og at mellomtoneområdet slik ble fremtredene.

Jeg har ikke tid til å videre eksperimentere med blindtesting i jakten på en mulig bedre kilde. Har vurdert å kjøpe Hegel CD2PA da den høster gode kritikker, men som skeptiker har jeg ikke alltid tillit til kritikerene. Et mer spennende alternativ på papiret er å beholde DVD spilleren min og kjøpe en ekstern DAK, BENCHMARK DAC-1. Har ikke anledning til å foreta en blindtest selv. Innbiller meg at eksterne DAK'er er mer riktig priset sammenlignet med HighEnd CD-spillere.

Er det noen som har noen råd/kommentarer i forhold til oppgraderingen?
    En hvis edrulighet i kommentarene verdsettes, da jeg som sagt er en skeptiker.

Høyttalere: Marin Logan Vista
    Forsterker: Hegel H1 MKIII

Hadde nok gått for en Hegel spiller der.

Benchmark har jeg aldri hørt noe selv men den høster gode kritikker.
    Har sett andre skrevet at den er knallgod til å begynne med men blir dritkjedelig i lengden, vet ikke hvordan du tar det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel?

Takk for respons. Hvorfor ville du valgt Hegel'en?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons. Hvorfor ville du valgt Hegel'en?

Den står vel i stil på lydsignatur med forsterkeren. Så er det en bedre løsning en separat DAC på et litt skranglete driverk etter min mening

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er det motsatte av Necroth, man får mye mer lyd for pengene med en god DAC på ett skranglete (etter Necroth's utsagn) drivverk enn om man legger tilsvarende i en ny spiller.

Rett og slett fordi DAC'en er det viktigste leddet. For prisen av en DAC skal du betale alvorlig mye mer penger for en CD-spiller som skal gjøre begge begge jobbene og låte tilsvarende like godt.

Har man derfor ett drivverk (uavhengig hvilket det er) så legger man heller pengene i DAC og får mye mer igjen enn om man kjøper en spiller til å gjøre jobben.

Jo da, man vil nå sitte igjen med en spiller med bedre drivverk om man bruker pengene på en bedre spiller - men til samme pris vil da DAC'en være av dårligere kvalitet, det vil gi dårligere lyd og man må som sakt kaste ut mer enn man trenger og bruke mer penger på en spiller om man skal oppnå samme resultatet i en boks.

Derfor min uenighet... Kjøpe deg en DAC du, du vil nok ikke ha verdens beste drivverk men pytt - du vil sitte igjen med mest og har forbedret det desidert viktigste leddet!!

Eks: Med en CD-spiller til 2k + en DAC til 10k, kommer man lenger enn med en spiller til 12k.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig vi er uenige her ja, men det er vel det dette forum er til:-D

Jeg mener bare og si det at en litt gammel dvd-spiller kan være et veldig dårlig drivverk og at det ikke er like enkelt og finne DAC'er innenfor rimelighetens grenser som matcher komponentene dine bedre enn Hegel selv.

Men for all del, viss du kjøper deg en DAC du får annbefalt som kan passe din referanse så er det ingen problemer og stabilisere drivverker ditt med noen enkle grep.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg ikke er teknokrat så støtter jeg intuitivt resonnementet ditt made4u. Det er ut fra samme resonnenment jeg vurderer en ekstern DAC. Som skeptiker så har jeg i utganspunktet liten tror på drivverkets betydning for lyden. Vet heller ikke om drivverket i phillips'en er så mye dårligere enn mye annet hvis det nå har seg slik at det har en betydning. Har man en ekstern DAC er det lett å teste denne påstanden med en blindtest. Man kan alternativt også laste musikken inn på en harddisk og bruke den som kilde.

I forhold til Necroth sin kommentar så er jeg ikke ute etter en gitt lydsignatur. Jeg søker nøytralitet og linearitet, noe som en del opplever som kjedeligt. Kanskje vil du si at dette er en lydsignatur i seg selv.

Det hadde vært artig å hørt fra noen teknokrater om de har noen tanker om ekstern DAC eller fra noen som har lyttet på en slik til sammenligning med gitte CD-spillere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noe å tenke over, en dac der koster veldig lite , testet sammen med Mark Levinson og Meridian utstyr, og han vil IKKE bytte tilbake til Benchmark Dac 1......
    Beresford TC-7510 DAC - New kid on the block
    Er i en Mark IV verson nå tror jeg, den er bl.a. diskutert her :
    [REVIEW] Beresford TC-7510 MKIII DAC (56k warning) - Page 8 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio
    Og jeg der just har brukt en mindre formue på en Bryston dac, vel, jeg sparer da en kabel så.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke noen formening om nevnte DAC, men at en DAC kan være en ok innvistering fremfor den som sitter i CD-spilleren/DVD-spilleren fra før er udiskutabelt for min del... Jeg har hørt det med egne ører...

Mest har man muligens igjen med litt "eldre" spillere kan jeg tenke meg, hørt en Sansui spiller fra midten av nitti spille som den aldri gjorde før da den fikk en DAC å levere signal til - det var ett løft uten like...

Skal ikke ta diskusjonen hvor mye bedre eller ikke bedre lyden ville blitt på en splitterny modell i dag - det vet jeg ikke men vil nok annta at dess høyere opp i prisklassen enn kommer dess mindre har man igjen kontra den som allerede står i CD-spilleren om man kjøper seg en...

Har man derimot en DVD-spiller så ville jeg personlig definitivt satest på en DAC i en viss prisklasse, fremfor å brukt den samme summen på en CD-spiller i tillegg til DVD'en. Og ja, inntil det motsatte er erfart og bevist i egne ører så tror jeg saktens at jeg ville hatt mer igjen for en slik innvistering også. Definitivt!! Men mulig sammenligningstester ville overasket meg der - for all del, selv om jeg som sakt tviler på det!

Hvilken DAC man eventuelt velger er en helt annen sak, men at en DAC kan ha noe for seg det har jeg selv hørt og det skulle saktens tålt en blindtest i de fleste hjem og for selv "utrente" ører...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstern DA-konverter billig bakdør til HighEnd lyd?

Takk for kommentarer!

Har lest om Beresford TC-7510 her:
    Beresford TC-7510 DAC MKII - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Dette er et spennende alternativ til Benchmark Dac 1 spesielt med tanke på prisforskjellen. Er overrasker over at eksterne DA-konvertere er lite diskutert på dette forumet. Er det så få her som tror på at en billig ekstern DA konverter kan hamle opp med dyre HighEnd CD-spillere? Når man leser om slike konverter på forum utenfor Norge skulle man tro at dette er en billig bakdør inntil god lyd som setter CD-spiller produsenter i forlegenhet.

Er det noen her som tror at f.eks Beresford TC-7510 til 150 euro sammen med en eldre DVD spiller kan hamle opp med f.eks Hegel sin CD2PA eller tilsvarende spiller i samme prisklasse?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er overrasker over at eksterne DA-konvertere er lite diskutert på dette forumet. Er det så få her som tror på at en billig ekstern DA konverter kan hamle opp med dyre HighEnd CD-spillere? Når man leser om slike konverter på forum utenfor Norge skulle man tro at dette er en billig bakdør inntil god lyd som setter CD-spiller produsenter i forlegenhet.
    Det kan vel ha sammenheng med at de fleste her kjører lyden digitalt inn i en surroundreceiver/-forsterker.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •