Spørsmål skifte av delefilter + kondensator

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål skifte av delefilter + kondensator

Elektronikk er ikke mitt bord for å si det slik, jeg har alltid hørt med ørene og øg latt resten få være opp til andre... Derfor også disse spørsmål:

Spørsmål om skifte av delefilter i høytalere:

Mange med eldre høytalere bygger seg nye delefilter til disse, jeg vurderer nå det samme til mine høytalere. i den forbindelse har jeg ett spørsmål om ca. pris.

Hva jeg vil bytte er dette:

- Høytalerterminalene (dem kunne vært bedre ja)
    - Nye kabler innvendig (til hver membran - 4 i alt)
    - Selve delefilteret

PS; Det sitter en vippebryter på terminalen, den kan man stille slik at dem spiller nøytralt eller man kan dempe/øke mellomtonen med ca. 3 db - håper der finnes terminaler med en tilsvarende bryter - fordyrer også dette delefiltere noe? Skal bygge det opp igjen etter orginale spesifikasjoner.

For all del, er ikke ute etter en eksakt pris men da mer en cirka pris inklusive komponenter og arbeid...??

Spørsmål om skifte av kondensatorer i forsterker:

Har en eldre forsterker som skulle hatt nye kondensatorer. Her igjen lurer jeg på cirka pris kondensatorene og arbeidet inkludert...?

En annen ting jeg lurte på er om det er annet i en eldre forsterker som burde skiftes/oppgraderes etc...? Kan den "trimmes" om jeg skal kalle det noe slikt... Tenker ikke da effektmessig, men med hennsyn til enda bedre lyd - hvilken muligheter har enn og er det i så fall dyrt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan stadig bruke din vippebryter selvom du skifter delefilter, delefiltret vil sitte etter denne "Contour" bryteren så det har ingen betydning.
    Du kan også bypasse denne Contour, bare ta av den røde ledningen til Contouren på innsiden av terminalen i "koppen" og sett ditt nye delefilters pluss til denne terminal. Senere kan du bare sette denne røde ledningen på igjen om du trenger Contour funksjonen tilbake.
    Det er bedst bare å bypasse den, trenger du senere en liten dempning til diskant f.eks. kan en liten motstann på diskanten gjøre susen.
    Jeg skal forklare i en PM.
    Intern kabel, der kan du bruke hvasomhelst egentlig, men en god skjermet kabel koster ikke mange kroner (PR fra Clas Ohlsson) og du trenger ikke mer enn 2 meter til hver høyttaler. Ellers er Kimber 4TC eller 8TC å anbefale om du vil bruke penger.
    Nye terminaler, som originale, finder du hos Madisound i USA, koster ca. 6 kr per styk tror jeg. Ellers har de fornuftige terminaler hos Eltek også, men, se opp, de MÅ ha samme diameter i pinnen der går igjennom terminal koppen, ellers er du ute å kjøre og originale IMF kopper finder du ikke mer nei.....
    Detaljer om delefiltret har vi snakket om på PM.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Niels (og dere andre)...

Nå er jeg godkjent i IMF-forumet på Yahoo...

Fant der en oppskrift på nye delefiltere, skal legge ut filene og sende link til deg (bl.a.) og forhøre meg om at det er alt som er nødvendig for å bygge nye... (???) Forventet meg nesten litt mer info jeg, men så kan jeg ikke mye om emnet heller...

Linker kommer etter hvert som jeg får lagt ut "oppskriften" på dem. Kan ikke linke herfra da dem ligger i ett lukket forum (IMF-forumet du anbefalte Niels).

PS; Fixer linker og kommer med flere tilbakemeldinger i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger jeg vite mer, eller er dette oppskriften?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS; Jeg kan sende større bilde av noen av bildene her - spesielt det nederste...

Om noe skulle mangle, hva da eventuelt?? *Her er jeg grønn*

---

Hva koster det sånn cirka å bygge disse?

Noen her som kan slikt og ville bygget dem for meg? Sender så kostnad for komponenter og frakt etc. i så fall...

Har en venninne som har studert til service-tekniker som har loddebolt - så skulle nok ha fått installert filtrene om jeg hadde hatt dem... Skal ha ok kabler i dem, men ikke til enhver pris...

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet selv mine delefilter og interkabling (Se min "modde" tråd). Jeg valgte å beholde de orginale spolene men byttet kondesatorer og motstander, i tillegg la jeg asfaltplater inni høytaleren for å dempe litt.

Prosjektet mitt kom på ca 1300 kr. Jeg brukte Mundorf Supreme kondensatorer fra Eltek. På Eltek sine sider kan du selv se hva det koster med nye kondesatorer. (finner du ikke rett verdi kan du paralellkoble kondensatorer til ønsket verdi).

Dine høytalere er nok litt mer avansert i delefilteret enn mine, så blir nok litt dyrere alt etter hvor mye du vil byttet ut. Trenger du spesialviklete spoler koster dette 50 kr ekstra hos eltek. Prisen vil jo og variere alt etter hvilke kondensatorer du vil bruke. Men jeg har god erfaring med Supreme

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS; Om noen her på forumet kan skifte kondensatore på forsterkere (helst i Bergen da jeg da kan komme innom med forsterkeren min, eventuelt sende den til noen ett annet sted i landet) så kan noen få gjøre dette for meg også - og holder vedkommende til her i Bergen så vil jeg gjerne se hvordan dette foregår samt lære litt så jeg kanskje senere kan gjøre slik selv...(???) Ville vært veldig interessant å lære seg da!!

Vedkommende kunne fått låne saken en stund også, fått hørt med egne øyne hvorfor jeg mener at Luxman'en er verdt å modifisere - selvfølgelig ikke til enhver pris da det er mye å gå på i forhold til forsterkere i høyere klasser - men kom over ett par IMF CM2 stativhøytalere i går (bydd på dem, riktignok litt mindre enn han hadde foreslått da dem må sendes og det koster en del - bød 800 kroner inklusive frakt)... Men uansett, CM2'ene og Luxman'en ville vært ett spennende par i samspill, hadde nok fått mye ut av hverandre og Luxman'en hadde nok passet bedre med de høytalerene enn hva dem gjør med mine nå (selv om det er levlig oppsettet jeg har i dag).

Meld fra om noen er villig til å ta på seg en slik oppgave!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er dem jeg har bydd 800 (inklusive frakt) for;

Som dere kan se av mitt medlemsalbum så har jeg eid slike før - avbildet med dem i bakgrunnen på ett annet bilde for dem av dere som har sett det... I alle fall, jeg satte dem oppå de veldig mye større Transmissionline høytalerene og lot de små spille. Ikke en sjel som hørte dem trodde at det var de små som spilte, dem kunne IKKE spille slik dem gjorde - måtte vise at det ikke var de store som spilte for å bevise at det ikke var tull det jeg sa. At dem kan overbevise for stativhøytalere å være skjønenr dere jo også av følgende spesifikasjoner hentet fra IMF sine sider:

SPECIFICATION
    Dimensions: 480 x 255 x 275 mm (18:1/4" x 1W x 10 3/4") wide
    Drive Units: 200 mm (8") Bass/Mid - laminated dome 25 mm (1") Tweeter - soft dome
    Crossover Frequency: 3 kHz
    Frequency Response: 34 Hz to beyond audibility
    Efficiency: 1 m Pink Noise - 86 dB at 1 watt
    Matching Impedance: 8 ohms nominal
    Recommended Amplifier Power: 10 watts to 100 watts per channel RMS
    Net Weight: 13.4 kilos (29.48 Ibs.) (pair)
    Gross Weight: 17.0 kilos (37.40 Ibs.) (pair)
    Cabinet Finish: Walnut Veneer - optional light beechwood trim

Min kommentar: Litt tungderevne muligens med 86 dB følsomhet. Men du verden hvordan de overbeviser nedover i frekvens for stativhøytalere å være...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, dette filter er , selvfølgelig nesten helt likt Tls80, og veldig enkelt å bygge.
    Glem alt om de R2, R3 og R4 motstander der sitter der, de er til "Contouren". Du trenger bare én motstand da, en 15 ohm 7 watt, R1.
    Resten er enkelt og du finder komponenter på Eltek, men jeg skal sjekke min gamle oppskrift angående trådtykkelse.....
    Dette filter koster ikke så mye, glem hvad jeg sagde før......
    Blott husk å sjekke på IMF forum om den 0,1 uf i super diskanten, der var en del snakk om den, men jeg tror vi kom frem til at den var korrekt....
    Kontakter dig senere.
    På bildet ser du Tls 80 filtret, slik vil ditt se ut også, du trenger da å la filtret ligge nede i transmisjonlinjen, eller oppe på toppen av røret til mellomtonen, det er ganske stort og tungt.
    Det andre bildet er fra min daværende kino med 2 x RSPM, 2 x Tls 80, 2 x Compact II, Thule IA350B og Sony crt projektor. Det var tider det...

Nu er der noen ting di IKKE skal gjøre, jeg har prøvd dette så du skal ikke lage samme dumme feil som mig.
    Var jeg dig ville jeg IKKE skifte intern wire. Da må du lodde de gamle ledninger av elementene, og med diskanten kan dette gå veldig veldig galt og du kan fort se dig selv på E-bay hvor du leter etter erstatninger for dine brente diskanter....
    Når du har filtret ferdig, da tar du terminalkoppen ut veldig forsiktigt, løsner forsiktigt den skrue der holder den lille røde wire fra "Contouren" på pluss polen, og tar den av. Da vikler du noe isolerende tape rundt denne lille wire. Nu tar du av pluss og minus wiren fra samme terminaler, disse går opp til delefiltret, disse vikler du også med tape og legger tilbake inn i kabinettet.
    Da tar du ut bassenheten slik du kan komme til bak denne, her finder du alle ledninger fra enheterne, de løber sikkert i en fals i siden av kabinettet og da kapper du ledningene til enheterne. (før du gjør dette har du merket disse med "Superdiskant pluss" "Superdiskant Minus" osv slik du har kontroll. Kontroller at du har ledning nok til å plasere filtret hvor det skal være før du kapper !!
    Nu kan ledningene fra terminalene settes på det nye filter, pluss til pluss og minus til felles minus. Da settes alle ledninger fra enheterne på de respektive pluss poler, og alle minus ledninger til felles minus.
    Du trenger en ny kabel fra terminalen opp til ditt nye filter, mål av og monter denne på terminalene og trekk den opp til det nye filter. Pluss til pluss og minus til felles minus.
    Da er du ferdig, monterer bassenheten igjen som du har hatt ute (vær veldig forsiktig når du tar denne ut, det er en fordel om høyttaleren ligger med baksiden ned på gulvet når du gjør dette) monterer terminalkoppen, pass opp for ikke å stramme skruerne for mye, treet går lett istykker, og du slår på forsterkeren......
    Denne fremgangsmåte betyr, at skulle du ha behov for de originale delefiltre igjen, da sitter de stadig i kabinettet hvor de alltid har sittet, de har aldrig vært ute jo. Da samler du alle de gamle ledniger igjen, og du er original igjen !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine CM2 var annerledes enn dem jeg hadde, andre membraner og annen port.

Besøkte IMF-hjemmesiden i dag og der var din type avbildet. Ble derfor usikker på hvilken type jeg har bydd på (om det er den typen du hadde eller mine gamle??). Som sakt, kjenner jeg ikke den typen du hadde og er ganske usikker på hva jeg har bydd på - er dine gamle CM2'er i orginal stand verdt 800 kroner? Mine gamle CM2'er var i alle fall verdt den prisen. Skal be han som selger dem sende meg bilder av dem!!

Så til det store spørsmålet - ville du bestilt komponenter og bygget nye delefiltere for meg, dersom jeg sendte deg penger for ale utgifter du skulle ha (sender det på forskudd selvfølgelig) - blir om 2-3 mnd. i så fall, da jeg skal innvistere i noe nytt utstyr de neste to månedene og derfor har en del utlegg da.

I så fall, om du kan bygge dem for meg - skal jeg da rive ut terminalene med vippebryteren som justerer lyden også? Sender den i så fall til deg om noe trenger byttes der...

Som sakt kan jeg ikke noe om dette og kunne ikke ut fra beskrivelsene bestilt komponenter selv heller - kan eventuelt sende infoen til Eltek og latt dem plukket komponenter for meg og så fått noen til å bygge det for meg.

Skal snakke fint med noen om å installere dem i høytalerene også når jeg er kommet så langt at jeg har de nye filterene...

PS; Der er ett "problem", akkurat super-diskanten. Den er ikke orginal i disse, desverre! Er satt inn en helt ny av forrige eier, kjenner desverre ikke denne - skal kanskje bytte denne ut etetr hvert, leiter etter en orginal superdiskant.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikker kjøpt CM serien, den du hadde bilde av, den er mye nyere.
    Mine var Compact II, en gammel sak , men den hadde også output til 35hz. Jeg hadde nye filtre i disse også, pluss en Scan Speak 98000 diskant !
    Du skal ikke røre høyttalerne før alt er klart......
    Diskanten til Tls50 er helt sikker drøftet på IMF Forum, prøv søk funksjonen.
    Vi snakkes via PM

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM2 heter dem ja...
    Så CM-serien da.

Da er det samme som mine gamle som er til salgs!
    Anbefalt dem for en nå, å reise innom og lytte til dem koster intet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •