Fra 5.1 til 2.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 5.1 til 2.1

Hei,

Jeg bygde meg opp et litt "heftig" 5.1 anlegg, men solgte etterhvert komponenter. Planen var å bytte ut til bedre, men jeg har merket at jeg ikke savner 5.1, etter jeg har 2.1.

Jeg sitter nå egentlig og tenker litt:
    Trenger jeg 2.1? Hvorfor har jeg surroundreciever?

Flere som meg eller? Jeg tenker faktisk litt på å gå til 2.0 og heller ha en god integrert forsterker.. hmm..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er litt i samme situasjon som deg, da jeg i går måtte ta ned bak høyttalerne mine pga. plass.
    Det jeg lurer på da kan det jeg har igjen brukes til film, eller må jeg skaffe nye når jeg får bedre plass. Laget nettopp en tråd om det så trenger ingen svar på min post her sånn sett.

Skjønner at du vil gå over til stereo forsterker for å få et finest mulig lydbilde i stereo, i forhold til å kjøre med en surroundreciever. I mitt tilfelle ville jeg ikke gått over til ren stereo, da jeg ser mye film og vil gjerne ha .1 kanalen for sub.
    Om jeg skal tilbake til å kjøre med bakkanalene eller ikke gjennstår jo å se.

Det virker jo som du er blitt kvitt trangen til 5.1 oppsettet så da er vel kanskje det ikke så langt å gå fra 2.1 til 2.0 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje en god integrert med pre hadde vært noe?? vurderte det samme selv. kom over en surround forsterker på finn som e måtte ha.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært der eg også.:-)

2.0 lenge, så 4.1 og tilbake til 2.1.. Savna egentlig ikkje bakhøyttalerne så veldig..

Den virkelig store overraskelsen var når senter kom i hus, denne har eg forelsket meg i! Lyden på film har alltid vær meget god, men med senter i samme serie, så var det som eit slør blei fjerna, eit slør eg ikkje viste var der. Talen blei klarere, det var forventa, men alt anna blei og så mykje reinere og bedre overraska meg. Bakgrunnsmusikk, effekter osv. i frontene.. ALT!

Trudde nesten at når eg har front høyttalere til nesten 30k, at det ikkje skulle være så stor forskjell med og uten senter. Rekna med det mest var med sweetspot, og fokus på tale..

Kan nok leve med 3.1 og kanskje 3.0, men til film må eg ha senterkanalen min..;-)

Til musikk derimot, så er det 2.1 evnt. 2.0 som gjelder!

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk fra 5.1 til 2.0, har ALDRI angret et eneste sekund. Filmlyden ble jo mer pysete men musikk? Akk så vakkert, tv'en blir nesten aldri brukt lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg savner hverken senterkanalen eller bakhøyttalerne...

Hold stereo og surroundanlegg separat sier nå jeg...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Hold stereo og surroundanlegg separat sier nå jeg...
    Ja, klart det er best men nå har ikke alle muligheten til det.
    Vil nok ikke gå bort fra 5.1 tror jeg. Ikke over lengre tid i allefall. Ikke før de gamle bakhøyttalerne er solgt har jeg begynt å se på nye som er mer anonyme i sitt utseende.

Gå for 2.0 eller 2.1 hvis musikk er viktigst, ellers ville jeg funne et godt all round alternativ. Kjører du ekstern DAC vil jo du få dradd mest mulig ut av recieveren, hvis du da ikke har en killer CD-spiller.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg delte opp film oh musikk. Jeg bruker nesten aldri surround nå, nyter heller musikken, hender seg jeg ser på film på stereoannleget også. Funker veldig bra det også. enste jeg savner er subb. Men det blir det nokk, en liten XTZ tror jeg vil gjøre jobben hovedsaklig til musikk, men også for å spe på litt til film. Bruker sikkert ikke kinoen mere en 5-10 ganger i året, nesten unødvendig å ha den føler jeg. Men junior vil nokk ha stor glede av den etterhvert, så den for nokk bare stå.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, har nå et to-kanals (2.2) og et 5.1 system i stua. Prøvde å kombinere men det ble aldri bra.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •