Selgers utale om Abrahamsen! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er dere sikker på at Abrahamsen var sterk nok? Hvis ikke er jo resultatet lite troverdig.
    Det står vel i klartekst i minst to eksemplarer at den ikke var det?
    B&W 704 med sine 90dB\2.83V og en nominell impedanse på 8Ohm...
    Denon AVR-3803 gjorde en vesentlig bedre jobb på egenhånd. Men for all del, dette er en forsterker som vil glede mange. Jeg skulle gjerne hørt den på stativhøyttalere med litt snillere motstand.
    Men så jeg ikke tror dere skyter fra hofta hadde det vært greit om dere kunne utdype om dere har hørt den selv og i såfall på hvilket utstyr. Synse kan vi alle gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av Kolschtat
    Fullt mulig vi hadde opplevd en enorm forandring ved bi-amping eller bruk av to av V4 effekttrinnene, men dette gjaldt enkelt og greit en test av V2 som vi på forhånd hadde håpet skulle strekke seg lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bare sitere Håvard:
    [I]
    -Poenget her er at vi kansje hadde litt i overkant høye forventninger etter den enormt positive omtalen i Fidelity. Men burde jo hatt i bakhodet at den testen i stor grad var basert på testing med et sett Tannoy til 2000. om jeg husker riktig?
    Den ble testet mot referansen KEF iQ5. Selv om den er oppgitt til 70w har Abrahamsen oppgitt en dobling i 4ohm noe som skulle tilsi at den er veldig strømsterk. 704 har vel en bra dykk i impedanse, har den ikke?

Jeg synes Fidelity generelt er dyktige og troverdige men den testen er noe av det mest subjektive jeg har lest. Norsk-vridd?

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble testet mot referansen KEF iQ5. Selv om den er oppgitt til 70w har Abrahamsen oppgitt en dobling i 4ohm noe som skulle tilsi at den er veldig strømsterk. 704 har vel en bra dykk i impedanse, har den ikke?

Jeg synes Fidelity generelt er dyktige og troverdige men den testen er noe av det mest subjektive jeg har lest. Norsk-vridd?
    Ja, 704 detter ned til rundt 3ohm, men med tanke på at V2 iflg. Abrahamsen skal doble i 4ohm hadde vi allikevel håpet på et annet resultat. Står da også klart å tydelig at dette ikke er noe slakt av produktet men en stor forskjell mellom forventinger og hva vi opplevde! Ser ikke helt hvor du vil med dette, om noen sier at det spiller himmelsk på RF-63 tror jeg på det. Synes uansett at det er litt spesielt at Denon receiveren klarte seg bedre...

Angående testen i Fidelity så har du helt rett, jeg tenkte på testen av CDi-10 saken fra Primare. Har alt av Fidelity fra utgivelse nummer 9 mener jeg og anser det, som du gjør, som det beste hifi-magasinet i norden. Dette til tross for at det fra tid til annen blir litt i overkant subjektivt og med en forkjærlighet for norske produkter.

Jeg har uansett lite å tilføye i denne saken, skal selv teste den på SF Cremona Auditor når de kommer i hus, kansje med et annet resultat.

PS: Noen andre som har testet denne forsterkeren i et kjent oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan vel si hva man vil om kunnskapen til de ansatte på elkjøp, men det høres jo ikke ut som et fantastisk produkt når til og med de ikke synes kvaliteten er bra nokk, kan jo høres ut som produktene til abrahamsen er opphauset noe veldig av både tester og produsent. Hvis B&W 704 er for tung last, hva iallverden skal denne forsterkeren brukes på ? kansje horn er eneste veien å gå da..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt hvor du vil med dette, om noen sier at det spiller himmelsk på RF-63 tror jeg på det. Synes uansett at det er litt spesielt at Denon receiveren klarte seg bedre...
    Det var bare det at jeg syntes det var vanskelig å tro på at den spilte dårligere enn Pioneer til halve prisen. Og så ville jeg korrigere at 704 er en lettdreven høyttaler, men som du sier så virker Abrahamsen såpass strømsterk at den skulle takle 704 fint tror jeg. Ellers er det bare bare nysgjerrighet og HiFi på hjernen interesse:-|

Hvis man liker Klipsch så er det ikke så vanskelig for forsterkeren å tilfredstille lytteren tror jeg (hvis dere skjønte den).

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra min erfaring med feks. Eci3 så tror jeg at forforsterkerdelen på den uansett er verdt pengene så hvis man hadde feks koblet den sammen med en effekt med god kontroll nedover og litt varm oppover, som feks. Parasound, så tror jeg at det kunne ha blitt en morsom liten kombo? Eller?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Når det gjelder Abrahamsen (og alle andre produkter også...) så bør man kanskje høre det før man uttaler seg...
    Kolschtat, Gwandarion og jeg har testet Abrahamsen i kombinasjon med Marantz SA11-S1 og B&W 704 og vi fant at den ikke virket strømsterk nok til å ha full kontroll spesielt i bassområdet. Bassen ble lite definert og det blir verre desto høyere man spiller. På den positive siden finner man en behagelig og åpen mellomtone og en diskantgjengivelse som er som man kan forvente av en forsterker i dette prisleiet.
    Det som er helt definitivt er at det er mange som vil like Abrahamsen og matchet med høyttalere og en dertil egnet CD-spiller vil man helt sikkert kunne få ut den lyden man liker. At ikke vi syntes den kom helt i mål betyr ikke at den er dårlig! Og antydningen om at den skal være dårligere enn en Pioneer til halve prisen finner jeg noe underlig (uten at jeg har testet det).

EDIT: ser at Gwandarion kom meg litt i forkjøpet...
    De la til grunde det du nå sa, at de syntes den ikke virket strøm sterk og syntes at Pioneer var kraftigere en Abrahamsen. Og at Pioneer skule være svakere på pappiret. Selgeren la ikke så mye vekt på lydsignatur etter som jeg forsto han!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    De la til grunde det du nå sa, at de syntes den ikke virket strøm sterk og syntes at Pioneer var kraftigere en Abrahamsen. Og at Pioneer skule være svakere på pappiret. Selgeren la ikke så mye vekt på lydsignatur etter som jeg forsto han!
    Hvis dette stemmer og du ikke skrev dette i startinnlegget synes jeg det er ganske ille. At den ikke er strømsterk nok(?) til noen høyttalere er noe helt annet enn å si at den er generelt dårlig.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette stemmer og du ikke skrev dette i startinnlegget synes jeg det er ganske ille. At den ikke er strømsterk nok(?) til noen høyttalere er noe helt annet enn å si at den er generelt dårlig.
    Mener vel at den ikke yter det som står på pappiret.
    Da ser jeg bort i fra om vilke høytaler den brukes på og mener folk burde teste den på sinne egne høytalere før de kjøper for og finne ut om den kan dra de!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig ikke de tekniske dataene på papiret man bør være så opphengt i, men mere hvordan det høres ut når det spiller musikk i et virkelig oppsett.

Elkjøp har vel 30 dagers pengene tilbake returordning fremdeles på disse komponenetne også, så det er vel bare å teste dette ut og evaluere disse komponentene selv i eget oppsett ro og mak. Er den bra nokk, og har man råd, er det jo bare å glemme å levere den tilbake og nyte musikken...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de fleste andre produkter så har Abrahamsen sine også nok sine styrker og svakheter, og som de fleste andre produkter så passer dem nok bedre sammen med noe enn annet. På samme måte som de for de fleste andre produkter låter bedre i noen ører enn andre...

Jeg tror at det vil være kjøpere som er fornøyd med elektronikken hans, samt andre som ikke vil være det - ikke sikkert elektronikken vil passe like bra sammen med alle høytalere... Her er så mange faktorer og om noen hadde truffet ganske bra i valgene så kunne de plassert seg bort med tanke på lyttepossisjon og plassering i stuen, kanskje ikke rommet var det beste med tanke på komboen elektronikk og høytalere heller...?

Så noen vil uttale seg negativt om elektronikken, mens andre vil rose denne - alt etter som hva ørene deres oppfatter der dem får satt opp alt i stuen og lyttet til musikk.

Har ikke hørt Abrahamsen, så jeg skal ikke uttale meg. Men sier dette på generelt grunnlag, personlig har jeg ikke noen forventninger til eller fra og er åpen for at jeg kan både like elektronikken eller ikke være like begeistret for denne...

Skjønner i alle fall en ting etter å ha lest denne tråden, at det er delte meninger (og dem spriker godt) om hans elektronikk...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Som de fleste andre produkter så har Abrahamsen sine også nok sine styrker og svakheter, og som de fleste andre produkter så passer dem nok bedre sammen med noe enn annet. På samme måte som de for de fleste andre produkter låter bedre i noen ører enn andre...

Jeg tror at det vil være kjøpere som er fornøyd med elektronikken hans, samt andre som ikke vil være det - ikke sikkert elektronikken vil passe like bra sammen med alle høytalere... Her er så mange faktorer og om noen hadde truffet ganske bra i valgene så kunne de plassert seg bort med tanke på lyttepossisjon og plassering i stuen, kanskje ikke rommet var det beste med tanke på komboen elektronikk og høytalere heller...?
    Så noen vil uttale seg negativt om elektronikken, mens andre vil rose denne - alt etter som hva ørene deres oppfatter der dem får satt opp alt i stuen og lyttet til musikk.
    Har ikke hørt Abrahamsen, så jeg skal ikke uttale meg. Men sier dette på generelt grunnlag, personlig har jeg ikke noen forventninger til eller fra og er åpen for at jeg kan både like elektronikken eller ikke være like begeistret for denne...
    Skjønner i alle fall en ting etter å ha lest denne tråden, at det er delte meninger (og dem spriker godt) om hans elektronikk...

Dette bidrar ihvertfall ikke på noe konstruktivt vis. Å påpeke at det er mange variabler og faktorer som spiller inn når man skal både kjøpe og teste utstyr er en selvfølge.
    Siden du ikke har hørt noen av de aktuelle produktene selv ville jeg anta at det beste ville være å avstå fra å synes så generelt som du gjør her.

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si at for mitt oppsett med Ikon6 høytalere, så ble det et veldig løft.
    Har testet Abrahamsen Integrert opp mot Yamaha 2600, Abrahamsen helt klart best både på å få frem detaljer og trøkk i bunn(ikke så veldig overraskende)
    Så har jeg testet Abrahamsen opp mot Thule IA75 integrert forsterker. Hadde på forhånd ikke all verdens forventninger, men der tok jeg feil. Både Thule og Abrahamsen ble koblet opp mot Abrahamsen V1.0 cd spiller, og det ble brukt balansert xlr kabler. På Kari Bremnes dukket det opp detaljer jeg aldri hadde hørt før, alt ble klarere i forhold til Thulen. Nyansene i stemmen kom tydligere frem. På Hotel California med Eagles fra plata Hell Freezes over viste Abrahamsen forsterkeren at det er nok av krefter til å få fram trykket på Ikon6. Det kjentes mye mer i kroppen enn det gjorde på Thule. Dette er da mitt inntrykk av Abrahamsen opp mot Dali Ikon 6. Sikkert mange som mener noe annet, men er det noen som har lyst til å høre på oppsettet, så bare si ifra....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bidrar ihvertfall ikke på noe konstruktivt vis. Å påpeke at det er mange variabler og faktorer som spiller inn når man skal både kjøpe og teste utstyr er en selvfølge.
    Siden du ikke har hørt noen av de aktuelle produktene selv ville jeg anta at det beste ville være å avstå fra å synes så generelt som du gjør her.
    Jeg påpekte det av den grunn at noen nær "slakter" Abrahamsen her, mens andre bruker mer rosende ord.

I så måte er det verdt å minne om akkurat det, at det finnes flere faktorer som påvirker inntrykkene man sitter igjen med. Trenger jeg å ha hørt produktene for å uttale meg, nei det gjør jeg ikke - da jo både "slakten" og rosen er like ubegrunnet da det for andre i ett oppsett og visst rom kan låte helt på det jevne.

Min mening var i grunn å få frem det enkle budskap at man ikke skal høre på hverken rosen eller risen, men heller lytte selv og skaffe seg ett inntrykk ut fra det enn selv hører. Akkurat det er mer riktig enn både risen og rosen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ftonnes
    Kan si at for mitt oppsett med Ikon6 høytalere, så ble det et veldig løft.
    Har testet Abrahamsen Integrert opp mot Yamaha 2600, Abrahamsen helt klart best både på å få frem detaljer og trøkk i bunn(ikke så veldig overraskende)
    Så har jeg testet Abrahamsen opp mot Thule IA75 integrert forsterker
    Nå er Thule 150B er den dårligste forsterkeren jeg har testet igjen (det er sikkert mange uenig i av ulike grunner). Matching påvirker selvfølgelig men alikevel, en meget god referanse er viktig.

Man kan ikke alltid bare skylde på matching/rom heller made4you. Det kan ikke sies nok at matching er viktig men jeg synes noen overdriver betytningen også. Da er det bare kjempeviktig å kjenne komponenetene den spiller sammen med og helst bør de være så nøytrale som mulig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart enig i at en god referanse er viktig. Nå forsvarer jeg ikke Abrahamsen med nebb og klør, men mitt inntrykk er at Thulen til 8000 kr ikke er i nærheten av Abrahamsen til 10 000 kr....
    Finnes sikkert 100-forskjellige meninger på dette her, men det er jo det som gjør det så spennende også. Så lenge brukeren er fornøyd med oppsettet i sitt rom, så håper jeg at han ikke bryr seg så mye om hva andre mener

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er den at selv om variablene er mange kan man da vitterlig få ett inntrykk av en komponent om man setter det inn i en velkjent kjede.
    Det var tilfelle med testen vi utførte. En av oss lever også av å selge Abrahamsen...
    Det er på ingen måte en slakt av produktet, heller det at Abrahamsen ikke levde opp til de store forventningene.
    Jeg er av den samme oppfatningen som deg når det gjelder å lytte selv i eget oppsett før kjøp - i et velkjent miljø. Men du kan vel ikke påstå at våre erfaringer er ødslet tid om ikke for noen andre enn oss selv?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolut ikke
    Har ikke nektet for noe av det dere har opplevd/hørt. Skrev bare om mitt lytteintrykk jeg.... At det finnes bedre produkter på markedet er det vel ikke tvil om, og jeg personlig liker å lese slike tester som den dere har gjort......
    Pr dags dato er jeg fornøyd med Abrahamsen, men hvem vet, om 1 år sitter jeg sikkert med noe annet. Oppgraderingsspøkelset er veldig ofte på besøk hos undertegnede

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ftonnes
    Oppgraderingsspøkelset er veldig ofte på besøk hos undertegnede
    Tror vi kunne hatt en veldig interessant episode av "Åndenes makt" her;-) :lol:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste nettop det nye Hjemmekino hvor de sier den nye Pioneer spiller veldig bra men har litt lite kontrol på bassen. Og dette er den som Elkjøp selgeren mente hadde mer kontrol i bassen en Abrahamsen!

Så dette er jo en glimrende sjanse til å teste forsterkeren som er grunden til Elkjøps utsagn om Abrahamsen, opp i mot hverandre!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •