Jeg har funnet gull

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har funnet gull

Bokstavlig talt...

Kom over en Luxman-forsterker til den nette sum av 100 kroner da den ikke var testet, noen hadde kastet den/gitt den bort (ikke vet jeg dens historie). Men der stod den i alle fall, på en Fretex innsamlingsstasjon... Ble nysgjerrig på den, spurte om den skulle selges og fikk til svar at det ikke var sikkert at den virket (???)

Vell, jeg løftet på den, så avgjort blandt de tyngste 35 watt forsterkerene eller tilsvarende jeg har vært borti og sågar tyngre enn en kamerat sin Rotel med heftigere spesifikasjoner. Så jeg spurte om dem skulle selge den, fikk til svar at ja, men den måtte i så fall sjekkes om den virket. Da sjanset jeg litt, spurte hvor mye dem skulle ha for den slik den stod nå, utestet... 100 kroner, siden den som sakt kanskje ikke virket... Ok, sa jeg og gav dem en hundrelapp og fikk den med hjem.

Vell hjemme koblet jeg den opp og sammenlignet den med en Marantz PM-80 Mk.II som jeg hadde den gangen (2x25 W klasse A/95 W klasse AB den 15 år yngre Marantz'en). Jeg fikk litt av ett inntrykk da det var mer futt i Luxman'en uavhengig av om jeg kjørte Marantzen i A eller AB (med mer kraft altså), for ikke å snakke om hvor mye mer musikalsk Luxman'en lød - trengte ikke kjøre noen blindtest der nei... Så jeg kvittet meg med Marantz'en og tok Luxman'en med og besøkte en kamerat som på den tiden hadde en Rotel ha hadde betalt 7500 kroner for og som vi begge to synes låter bra...

Også Rotel'en måtte overaskende melde pass, ikke hva gjaldt trøkk men definitivt musikalsk. Luxman'en har overasket meg mang en gang, og eneste jeg har å utsette på den er i grunn at den ikke passer så bra sammen med tung last (men hva skal man forvente fra en så "liten" sak). Sammen med lettere last derimot så fungerer den overaskende bra og jeg klarer ikke så enkelt å styre min beundring for en sak til verdi av fatteslige 100 kroner og som i tillegg nok nærmer seg 30 år med stormskritt.

Så til alle der ute som skal kjøpe dere nytt og ikke har all verdens budsjett å rutte med - for under tusen kroner kan man få ok komponenter som er å leve med for en førstegangskjøper (her står en Marantz CD-67 Special Edition til 500 kroner brukt koblet til Luxman'en). En tilsvarende kombo er mulig å få for 1000 om man er heldig, og da mangler man bare høytalere og kabling.

Ett tips som er vesentlig bedre enn å besøke Elkjøp/ekspert etc., samt for samme sum så får man mye mer for pengene om man handler brukt enn om man handler nytt... Man skal ha ett helt annet budsjett om nytt skal lønne seg, og det finnes mange komponenter av levlig kvalitet for en billig penge brukt (finnes også sikleutstyr-men det koster jo tilsvarende også, brukt altså).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker forresten da jeg testet Luxman'en mot en Denon. Ikke vært så mye bort i Denon, mulig dem leverer bedre kvalitet enn min erfaring tilsier. Bare vært borti 6-7 produkter av dem, men er mest fordi jeg har styrt unna etter mine første inntrykk av merket (som var kjempenegativt). Husker vi stilte opp forsterkerene side om side (med topplokket av), en Denon, samt Rotel'en og Luxman'en. MÅTTE jo ta en titt under lokket på dem da min kamerat har elektroutdanning og pekte og forklarte - vakrest innvendig var nok Rotel'en med sin ringkjernetrafo og nydelige oppbygging, Luxman'en måtte vi nesten blåse støv av (men han hadde slik trykk-greie med stort lufttrykk for den jobben - så nesten litt rotete ut Luxman'en kontra Rotel'en)... Denon'en derimot, etter det inntrykket har jeg styrt unna og ser jeg f.eks. en Rotel og Denon så er forventningene forskjellig (for å si det mildt).

Man skal kanskje ikke dømme merker, har jo sett at Denon av mange er nevnt i positive vendinger, så jeg skulle kanskje lånt øre til dem igjen tross jeg har hørt noen bokser fra dem som er under enhver kritikk om jeg skulle uttale meg. Er kanskje feil å sitte med ett slikt inntrykk...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en slik en?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Gøy med gamle ting som virkelig virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bra

gøy du fikk den så billig

får ta meg en tur nedpå butikken jeg å.... :P

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det gull i signalveien? Eller evnt hvilke komponenter er av gull?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke en slik en...

Denne er nok en del eldre enn den der ja...

Og så er den blank i fronten, sågar en reciver.

Skal ta bilde av den og legge ut, men da vil nok mange sikkert le av forsterkeren... Men greit nok det, den er ikke mye å se på og ser slettes ikke ut som noe som kan gi forventninger om hvordan den reelt lyder.

http://avforum.no/minhifi/show.php/made4u

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en NYDELIG (synes jeg) Luxman. Den MÅ sjekkes!!

Slike finner man brukt for ikke for ille summer, 500 kroner om man er heldig!!

Den er godt konstruert også, med to ringkjernetransformatorer (en for hver kanal som er separert på hver sin side av forsterkeren - Trafoene kan sees om enn ser på toppen av den) - transistorene sitter på kjøleribbene på utsiden av disse innenfor gitterene man ser på hver side av den...

Forsterkeren har avskildt for og effekt-trinn, disse må kobles sammen med kabel og den kan således brukes som både effekt- eller for-forsterker...

Luxman laget kvalitet, og den gangen var R-5045'en min dyrere enn dette droget her (L10'en) såvidt meg bekjent etetr å ha tittet rundt og hentet info om Luxman (fikk interessen med R-5045'en min og etter å ha hatt L10'en i hus også).

l10.jpg @ Fotopic.Net

Luxman laget flere spennende produkter den gangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L10'en (ikke min dette)

Men det her er også gull om noen kommer over en...
    Den jeg beskrev over her...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •