Bass!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Bass!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Bass!

Hei!

Eg har eit lite problem.Er ikkje ekspert når det gjelder hifi,så trenger litt hjelp.

Problemet er at eg ikkje får noe særlig bass ut av anlegget/høytallerne mine.

Har bowers & wilkins Dm604s3 høytallere,denon avr-2807 reciver,vincent sp331 2x150 watt effektforsterker,bowers & wilkins asw600 subwoofer,harman/cardon HD970 cd-spiller.Kjører for tiden stereo (har muligheter for hjemmekino,men har ein "pause" da det går mye i musikk for tiden )... Bruker Nordost Flatline Bi-wire MKII kabler på høytallerne og Nordost blue heaven rca mellom cd-spiller og reciver,og mellom effektforsterker og reciver og Monster Home Theater Powercenter HTS800 Strømrenser.....

Synest bassen er litt pudding og fraværende.Lyden i anlegget er heilt topp.Heilt rein og klar/detaljert.Men så var det bassen da.Blir for slapp.Er ikkje ute etter enorm bass slik som i cervin wega høyttalere,men mangler liksom trøkket.Hører på musikk som u2,creedence,dire straits,rammstein,tiesto,coldplay,osv.... Mye forskjelligt for å seie det slik....

Er det noen triks eg kan gjøre for å bedre bassen/trøkket slik anlegget er idag.Er ikkje so veldig inntressert i å bytte ut komponenter eller bruke mere peng akkurat nå....

Blei litt langt innlegg dette her.Hehe... Håper noen kan hjelpe med problemte da eg er fersk på området (ivertfall ikkje ekspert) c",)

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering...

Du har ikke prøvd med flere plasseringer av høyttalerne/sub? Kan gjøre store endringer på lyden. Lykke til ihvertfall
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen ville jeg også satset på (spesielt hva gjelder sub'en)...

Ellers er det slik at jo nærmere bakveggen hovedhøytalerene står, dess mer bass (kommer også litt an på rommet og om tak vegger etc er i vinkel). Men skal generelt virke det der med avstand til bakvegg... Noe luft mellom bakvegg og høytalerene er likevell å foretrekke for lydbildets skyld - og er det bassreflekser med porten bak så er det i alle fall ok å ikke trøkke høytalerene inn i veggen for å si det slik.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei. Hvor stort er rommet 604S3 står i? Har hatt disse selv og de er ikke akkurat lettdrevne. Muligens SP331 er litt for liten for disse høyttalerne.
    Hadde mine i et rom på ca 15 m2. Sto relativt tett inntil bakveggen. Er som regel ikke noe problem siden du har bassporten i front. Ser at du ikke vil bruke noe penger på bytte av utstyr, men ville nok prøvd en annen effektforsterker likevel. Har prøvd både Vincent og diverse Rotel sluttrinn på 604S3. Synes personlig at Rotel passer noe bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hei. Hvor stort er rommet 604S3 står i? Har hatt disse selv og de er ikke akkurat lettdrevne. Muligens SP331 er litt for liten for disse høyttalerne.
    Hadde mine i et rom på ca 15 m2. Sto relativt tett inntil bakveggen. Er som regel ikke noe problem siden du har bassporten i front. Ser at du ikke vil bruke noe penger på bytte av utstyr, men ville nok prøvd en annen effektforsterker likevel. Har prøvd både Vincent og diverse Rotel sluttrinn på 604S3. Synes personlig at Rotel passer noe bedre.

Hei!

Rommet er passelig stort vil eg tro.Ca rundt 30kvm vil eg tro..... Har sett det er mange innpå her som heler mot rotel.Er jo fristende.Men det var lommeboka da.Hehe... Ved kjøp av Vincenten var det prisen som var avgjørenede.Og so såg eg at det var flere stykker her inne som hadde den sammen med denon.... Så 150 watt blir for lite? Rotel er på 200? c",)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Du har ikke prøvd med flere plasseringer av høyttalerne/sub? Kan gjøre store endringer på lyden. Lykke til ihvertfall
    Har vel prøvd litt med suben.Men skulle kanskje flyttet lit på høytallerne.Dei står eit godt stykke ut....

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent er iallefall ikke for svak, ikke se på watt. Strømforsyninga på denne er enorm.

Min erfaring er at den roter mer i bassen en Vincent men det er alt i alt en smaksak

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Plasseringen ville jeg også satset på (spesielt hva gjelder sub'en)...

Ellers er det slik at jo nærmere bakveggen hovedhøytalerene står, dess mer bass (kommer også litt an på rommet og om tak vegger etc er i vinkel). Men skal generelt virke det der med avstand til bakvegg... Noe luft mellom bakvegg og høytalerene er likevell å foretrekke for lydbildets skyld - og er det bassreflekser med porten bak så er det i alle fall ok å ikke trøkke høytalerene inn i veggen for å si det slik.
    Porten er framme Skal prøve å flytte høytallerne litt lengre ut :-D Men vil lyden fortsatt vere like klar/detaljert/rein???

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Mener fortsatt at sp331 er litt liten. Har prøvd å biampe 2 stk Rotel 1070 på de 604s3 jeg hadde. Mye av punchen i bassområdet ble borte. Tror de to er kraftigere en en stk sp331. Tror heller ikke sp331 er liker seg når impedansen raser ned mot 3ohm. Wattene er nok ikke det mest vesentlige mellom Rotel 1080 og Vincent sp331. Rotel`n leverer nok en del mer strøm.

Newcomer SpeeS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme Problem!

Heisann har samme høytallere som deg (604s3) og en Rotel 1090 den yter 360 pr kanal å driver disse lett. men har samme problem når det gjelder trykk i bassen. tror begge må jobbe med plassering. Har aldri trodd at plassering har så mye å si men det har vist det. Spiller jeg f.eks ganske høyt å går rundt i rommet er det plasser jeg er fornøyd å andre plasser det er så å sei 0 bass for å være ærlig...

å da er kilden Vinyl :P

HJELP!

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener fortsatt at sp331 er litt liten. Har prøvd å biampe 2 stk Rotel 1070 på de 604s3 jeg hadde. Mye av punchen i bassområdet ble borte. Tror de to er kraftigere en en stk sp331. Tror heller ikke sp331 er liker seg når impedansen raser ned mot 3ohm. Wattene er nok ikke det mest vesentlige mellom Rotel 1080 og Vincent sp331. Rotel`n leverer nok en del mer strøm.

ja de leverer nok strøm de ja. men det jeg mener er at på et rom på 30m2 og de "store" høytalerene skal det holde.
    Vincent går ekstremt dypt i bassen og har en fin og lys klang.
    Han burde definitivt jobbe med plassering først så kanskje han kunne tenke litt akustikk før han graver for dypt i lommeboka for Vincenten skal absolutt ikke ha noen problemer med denne selv om den faller ned i 3Ohm. Vet ikke hva slags musikk trådstarter hører mest på men Sp331 er etter min erfaring en veldig potent forsterker. Har hatt den selv og har prøvd akkurat den på utallige høytalere. Den leverer en veldig bra bassrespons på de fleste så i bunn å grunn tror jeg rett å slett ikke det er det som er problemet.
    Beklager om jeg virket frekk.

Mvh. Aleksander

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Siden du har flatline kabler så kan du få litt "tam" bass, bass trenger stort kvadrat på kabelen. Test og lån\kjøp noen billige 2.5mm2 eller 4mm2 fra biltema eller noe.

Plassering har nesten alt å si på høytalerene etter min meining. Eg vil si eg doblet lydopplevelsen da eg fant "rett" plassering på høytalerene mine. Hjelper som oftes å dra dem ut fra veggen. Siden du har subwofer så kan den utfase bassen i lytteposisjon, dette kan du fikse med og justere "phase controll" eller noe lignende bakom subben. Frontene kan og utfase hverandre vist dem ikkje er plassert riktig.

Håper du finner ein løsning!

mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av SpeeS
    Heisann har samme høytallere som deg (604s3) og en Rotel 1090 den yter 360 pr kanal å driver disse lett. men har samme problem når det gjelder trykk i bassen. tror begge må jobbe med plassering. Har aldri trodd at plassering har så mye å si men det har vist det. Spiller jeg f.eks ganske høyt å går rundt i rommet er det plasser jeg er fornøyd å andre plasser det er så å sei 0 bass for å være ærlig...

HJELP!
    1090 er på 2x380W i 8 ohm Den er iallefall stor nok. Er ikke mer enn 5 mnd jeg hadde en slik på 604S3. Som jeg skrev lengere opp her i tråden så synes jeg ikke plassering var noe problem. Mulig lydkilde eller forforsterker kan påvirke lyden noe. Mulig signalkabler kan påvirke. Det viktigste er jo at det er bass i sweetspot og ikke andre steder i rommet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    ja de leverer nok strøm de ja. men det jeg mener er at på et rom på 30m2 og de "store" høytalerene skal det holde.
    Vincent går ekstremt dypt i bassen og har en fin og lys klang.
    Han burde definitivt jobbe med plassering først så kanskje han kunne tenke litt akustikk før han graver for dypt i lommeboka for Vincenten skal absolutt ikke ha noen problemer med denne selv om den faller ned i 3Ohm. Vet ikke hva slags musikk trådstarter hører mest på men Sp331 er etter min erfaring en veldig potent forsterker. Har hatt den selv og har prøvd akkurat den på utallige høytalere. Den leverer en veldig bra bassrespons på de fleste så i bunn å grunn tror jeg rett å slett ikke det er det som er problemet.
    Beklager om jeg virket frekk.

Mvh. Aleksander
    Ingen som er frekke her Vi er jo her for å diskutere slikt og dele erfaringer. Har bare bedre erfaring med Rotel på B&W enn Vincent. Har hatt 2 stk sp991 så jeg vet at Vincent leverer varene.
    Er vel andre faktorer som spiller inn her.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som er frekke her Vi er jo her for å diskutere slikt og dele erfaringer. Har bare bedre erfaring med Rotel på B&W enn Vicnent. Har hatt 2 stk sp991 så jeg vet Vincent leverer varene.

Ja jeg skal innrømme jeg ikke har den altfor store erfaring med Rotel, men det jeg har hørt har jeg blitt litt skuffet av litt rotete bass, det kan mye skyldes rommet og andre kilder også. Problemet med og ikke teste i egen stue er at dine egne referanser fra rom og akustikk ikke er like og da kan det meste høres dårlig ut, så ingen tvil om at jeg har tro på Rotel. Men da i "kjente" omgivelser

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Ja jeg skal innrømme jeg ikke har den altfor store erfaring med Rotel, men det jeg har hørt har jeg blitt litt skuffet av litt rotete bass, det kan mye skyldes rommet og andre kilder også. Problemet med og ikke teste i egen stue er at dine egne referanser fra rom og akustikk ikke er like og da kan det meste høres dårlig ut, så ingen tvil om at jeg har tro på Rotel. Men da i "kjente" omgivelser
    Kommer nok litt ann på kombinasjon av HT og elektronikk. Rotel passer meget godt med 600 serien. Stram og dyp bass. Men med 800 serien ble det kornete diskant. Øvre mellomtone ble litt i masete. Det er da min erfaring. Men som det blir nevt i tråden så er det en to store faktorer som spiller inn. Rommet og plassering.
    Håper det løser seg for trådstarter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nordost flatline gold er en dau sild av en kabel. bytt til solidcore installasjonsledning eller den 4kvadrats biltema`n som foreslått over.
    litt bedre blir det iallefall

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Har vel prøvd litt med suben.Men skulle kanskje flyttet lit på høytallerne.Dei står eit godt stykke ut....
    Viss du bare har prøvd litt bør du nok prøve mer, plassering har alt å si.
    Det kan ta mange timer før du finner beste plassering.
    Gå litt rundt i rommet og hør hvor det er mest bass, og viss du har mulighet så kan du jo flytte sofaen til der det er mest bass, eller bare flytte anlegget til en annen plass.
    I hjørner er nesten alltid mest bass, så det hjelper sikkert viss du flytter sofaen/stolen nærmere ett hjørne.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte så og si uker....er ennå i ny og ne og prøver meg frem.'

Begynte med mest mulig lik plassering så flyttet jeg de etter det. Har nå 50cm til bakvegg og 20 til sidevegg. Skulle gjerne hatt mer til sidevegg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpeeS

HJELP!

Det trodde ikkje eg heller.Men nå har eg flyttet høytallerne litt lengre inn mot vegge.Og det hjalp litt faktisk.Har også kuttet ut å bruke "digita Audyssey Romkorreksjon" på reciveren denon 2807.... Nå er audysseyen stilt på "OFF".Og har heller på funksjonen "pure direct"... Så Bassen kom seg ein del etter å ha flyttet høytallerene og slått av audysseyen (audyssen er ikkje blitt stilt inn igjen automatisk med mikrofon etter at eg flyttet høytallerene,så parametrene der blir nok feil.Så mulig det kommer seg etter at eg har stilt inn igjen.Men er fornøyd med pure direct funksjonen) Ikkje lett dette med plassering og bass :?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •