Holdbarhet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Holdbarhet

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Holdbarhet

Jeg lurer på hvor lenge en forsterker varer før den må på service, og hvor lang levetid en forsterker har. Snakker da om hi-fi komponenter som er byged for hånd. Samme spørsmålene om hi-fi cd-spillere. Rundt 10 000 kroners klassen på begge.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en kvalitetsforsterker med normale enkle komponenter skal kunne stå på kontinuerlig i kanskje opptil 10år før det dabber virkelig av... så er det bare å skifte kondensatorene og alt er nesten som nytt igjen

med masse chipper og slikt som i receivere er det kanskje litt vanskeligere.
    men stereoprodukter fra nad, rotel, doxa osv er veldig enkle.
    tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder forsterkeren så kan den være suveren den, selv bruker jeg en nesten 30 år gammel forsterker som er veldig musikalsk og man skal betale MYE for å få noe tilsvarende nytt. Kondensatorene er som sakt problemet, dem tørker ut, men dem kan skiftes og forsterkeren kan om dette svarer seg modereres med hensyn til kondensatorene. Er forsterkeren håndbygd så er den nok trolig av en kvalitet der det godt kan forsvare hva det koster og være verdt utlegget.

Hva gjelder CD-spillere så har dem utviklet seg mer på 10 år enn forsterkerene, med tanke på DA-konverterene etc. Spesifikasjonene er helt andre i dag enn for 10 år siden, så CD-spiler kan du kanskje kjøpe en god ny en og muligens få en bedre en? Sant er det ett godt drivverk på den du tenker på så kan du jo kjøpe en ekstern DAC og ha utrolig gevinst med det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forsterker er jo bare elektronikk, så med kondis utbytte, så holder de vel veldig lenge. Men cd-spiller har jo litt mekanikk som sikkert går etter 10-12 år. Men hvis man skal bytte pickup og kondiser, og komponentene ikke kostet en halv årslønn, så er det kanskje liksågreit og kjøpe nytt?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle elektronikk-komponenter jeg har kjøpt har holdt mye lenger enn jeg har ønsket å bruke det.

Det er på en måte selv-justerende. Billig dritt ønsker du ikke å beholde lenge... godt utstyr ønsker du å beholde lenge, men det er ikke noe problem for kvaliteten er som regel tilsvarende god...

Og bare ikke la deg lure av disse elkjøp selgerne som skal plusse på en forsikring mot alt mulig på toppen av kjøpsprisen - helt bortkastet og da mister man jo et påskudd til å kjøpe nytt !

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim er en av få(?) produsenter som tar service på alle sine prudukter.

De anbefaler serviceintervaller på 8-10 år for effektforsterkere og strømforsyninger, 10-15 år for forforsterkere og CD-spillere.

Men det er ikke noe galt i å blåse i servicen.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Men det er ikke noe galt i å blåse i servicen.
    Jepp - kjør så lenge det låter bra, deretter er valget enkelt: oppfriskning eller nykjøp. Om utstyret er velfungerende og låter bra så er det ingen grunn til å endre dette. Om det mister kraft og futt - som mitt gamle Technics anlegg - så er det ingen grunn til å bruke penger på dette.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan man bare dytte på større kondensatorer uten å gjøre noen andre endringer? Isåfall er det på høy tid at 218 forsterkeren får seg en liten oppgradering.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Jepp - kjør så lenge det låter bra,

Man blir vant til lyden komponentene gir, og om du har hatt samme forsterkeren i ti år, kan du da huske hvordan den spilte når den var ny?

Jeg har mine tvil.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Marantz forsterker fra 1982, den billigste JVC forsterkeren fra 1983, og en Denon fra 1992. Disse spiller fortsatt alle 3, og ingen av dem har vært på service eller rep noen gang. Det eneste som har blitt gjort er å rense pot-meterne en gang hvert 5.år eller der omkring
    De hadde nok sikkert trengt noen nye kondensatorer, men at jeg hører noe feil med lyden? Nei. Om de spiller like bra nå som de var nye? Aner ikke. Om det har vært en forringelse av lyden, kommer denne så sakte men sikkert at man ikke legger merke til det antar jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •