Lytter du til anlegget eller musikken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytter du til anlegget eller musikken?

Det er ingen tvil om at i HiFi-kretser så lyttes det ofte vell så mye til anlegget som til musikken (meg selv inkludert).

Mitt spørsmål blir derfor: Begrenser interessen for audioprodukter våre musikkvalg, på den måten at den utelukker hva vi i grunn synes er bra musikk nettopp av den grunn at innspillingen ikke er tilfredstillende?

Slik er det for mange, og det er i grunn synd å utelukke god musikk nettop av den grunn at vi spiller annen musikk som rett og slett lydmessig (men ikke musikalsk) låter bedre.

Hva står i sentrum for opplevelsen, musikken eller stereoanlegget? For min egen del så vil jeg si begge deler og at jeg prøver så godt jeg kan og balansere det hele, desverre står likevell mange CD'er nedstøvet eller de er gjemt bort, i utgangspunktet musikk jeg liker bedre enn noe av det som står fremme og ofte finnes i CD-skuffen.

Hva mener dere?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt mindre og mindre opptatt av anlegget, og synes det er behagelig, samt at det også er mye billigere. Ser ofte på forum som dette at folk ikke liker CD X "fordi det er dårlig lyd på den", det blir helt feil holdning for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forresten kjøpe meg en ny CD i dag, ikke den CD'en som musikalsk fenger meg mest men i dag blir det en CD kjøpt nettopp fordi jeg synes lydkvaliteten på den er superb...

Burde jeg heller kjøpe en CD med musikk som fenger meg mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Jeg har blitt mindre og mindre opptatt av anlegget, og synes det er behagelig, samt at det også er mye billigere. Ser ofte på forum som dette at folk ikke liker CD X "fordi det er dårlig lyd på den", det blir helt feil holdning for meg.
    Vet du, er den store hemsko hva gjelder interessen vår det. Og det er ofte slik at jo mer musikalsk (bedre) stereoanlegget er, dess mer avslørende er det av flere grunner men enkelt sakt fordi anlegget spiller på ett så mye større spekter enn det enkle. Det er mye enklere å få noe til å spille tilfredstillende innenfor ett mindre spekter, og da slipper mange å sitte og irritere seg over lydteknikerenes prestasjoner også.

Men du verden hvordan det lyder når lydteknikerene overbeviser oss om at de fortjener sin lønn, hvorfor er ikke alle innspillinger (spesielt favorittmusikken vår) underlagt en like tilfredstillende kvalitetsjobb?

Jeg synes variasjonene er for store, desverre!!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører på all slags musikk, gode inspillinger som dårlige.

Men ja, klart jeg er opptatt av utstyret også, ellers hadde jeg ikke skrevet det jeg gjør nå.

Made4u, du har knallgode innlegg, fortsett med det.

-Christian

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er helt meningsløst å kjøpe CD-er bare fordi de har høy lydkvalitet. Poenget med et godt anlegg for meg er å kunne spille musikken jeg liker på en god måte, ikke at jeg skal dra mest mulig ut av påkostede lydproduksjoner. Selvfølgelig setter jeg pris på at musikk jeg liker gis ut med god lydkvalitet.

Det tok meg ca 1,5 måneder før jeg sluttet å lytte på anlegget og begynte å lytte på musikken. Det var utrolig behagelig å gå over fra "hmmm - høres diskanten litt skrikende ut der" til "den låta var bra".
    Å lytte på anlegget fremfor musikken gir meg svært liten glede, men når utstyret er nytt, er det nok ganske naturlig å gjøre akkurat det.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et problem at noe av favorittmusikken ikke høres bra ut på hifien i stua.

Mine beste eksempler er vel Kent og Coldplay, i stua synes jeg flere av utgivelsene til begge gruppene ikke høres bra ut - lydbildet blir ofte rotete og overdrevet.

Men i bilen derimot (og i mp3-spilleren) høres det suverent ut (veldig høy klappe på rattet og riste på hodet - faktor ).
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er morro om man finner cd med god lyd og tester anlegget med det, men kommer aldri til å benke meg i sofaen for å høre på en cd i en sjanger jeg ikke liker bare fordi den er bra mikset. Og som det blir sagt så er det synd at det ikke legges mer vekt på produksjonen, spesielt blant store etablerte artister ( R.H.C.P f.eks)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lytter til musikken til vanlig.
    Skal jeg teste noe nytt hører jeg på anlegget.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både ja og nei! D.v.s når jeg har kjøpt noen nye komponeneter til mitt anlegg så spiller jeg cder som jeg vet har god lyd, for å nyte den "nye" lyden. Men gradvis så vender jeg meg musikken som jeg liker å lytte på..

Så er jeg så heldig at mye av den musikken jeg liker også har god lyd, så da får jeg det som ole brum uttaler ja takk! Begge deler.. :-D

Til tider så kan det også være at ønsket om go'lyd påvirker en oppfattning av hva som er god musikk - min smak er stadig under utvikling, slik er det vell med mange av oss!

Fin tråd forresten...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har haugevis med CDer med råtten kvalitet, og flere skal det bli! Ville aldri finne på å kjøpe en plate bare på grunn av lydkvaliteten.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mange cder med så dårlig opptakskvalietet at det er på nippet til at det ikke er til å tåle på mitt hovedoppsett. Derimot er musikken så god at det veier opp for det. Det hender seg stadig vekk at jeg tusler ut i stua å hører på de på en gammel Rotel jeg har der ute ved Pc'n.
    På demo cdene min som jeg drasser rundt på er det ikke en eneste sang jeg ikke kunne tenke meg å høre på en helt vanlig dag uten noen form for kritisk fokus på lydkvalitet. Jeg anser det som en bonus, selv om det er flott når det klaffer sammen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan vel jeg fastslå for mitt tilfelle at jeg kjøper musikk etter hva som er bra. Raste gjennom "billigkroken" på cdon.com nå nettopp og kjøpte dette:

A-ha - Headlines And Deadlines - The Hits Of
    Beethoven Ludwig Van - Pianosonat 4 13 19 20 & 22
    Waters Roger - The Pros & Cons Of Hitch Hiking
    Sinatra Frank - Super Hits
    Piaf Edith - Legendary
    Redding Otis - Greatest Hits (Very Best Of)
    Kingston 5 - Kingston 5 Presents The New Sound
    Various artists - All Children In School
    Gang Starr - Step In The Arena
    West Side Story / Sound of Music (2 disc)
    Holiday Billie - Lady Sings The Blues
    Satie Erik - Best Of
    Various artists - Andrew Lloyd Webber Essential Songs
    Simon & Garfunkel - Greatest Hits
    Liszt Franz - Complete Piano Music, Vol. 24
    Mozart - Flute Quartets
    Alien / Aliens (2 disc)
    Cash Johnny - The Best Of Johnny Cash
    Fitzgerald Ella - The Very Best Of
    Gilmour David - On An Island
    Various artists - Sounds Like Inertia

Er 4 dvd'er der også. Spiller jeg høyt for meg selv, noe jeg sjelden gjør spiller jeg ikke denne typen musikk. Da går det kanskje i elektronisk musikk.

Jeg kan vel ikke si "denne typen musikk" om det jeg kjøpte nå, men når jeg bare skal ha musikk i bakgrunnen eller når jeg skal høre musikk når samboeren er rundt, spiller jeg ofte slik musikk, sammen med Erlend Øye, Kings Of convenience, Nils Petter Molvær, osv.

Greit dette var billig cd'er men hadde jeg ikke likt musikken (eller min samboer likt den) ville jo den ikke bli kjøpt.
    Det samme gjelder dvd'er. Vil gjerne ha filmer som jeg kan bruke anlegget fullt ut på av og til, men ser kanskje mest filmer av roligere karakter.

Har den gleden av å ha hjemmekontor og det blir nok en del musikk i bakgrunnen, når jeg ikke har fullt telefonkjør.
    Etter en slitsom første del av dagen er de fint å legge seg på sofaen rundt klokken 15:00 og sette på noe rolig behaglig musikk å bare lukke øynene, spesielt hvis subben så vidt "brummer litt" bak armlenet på sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten made4u. Du studerer ikke tilfeldigvis Filosofi?
    Du har tatt opp spørsmål og formulert deg på en slik måte med så gjennomtenkte standpunkt som jeg aldri har sett her før. (ikke så mye denne tråden, men de to andre du startet i går var det vel).

Er litt kult å følge tråder som starter med lange innlegg og som faktisk blir interessante for andre å lese og kommentere. :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke slik at jeg kjøper dårlig musikk pga lydkvaliteten. Men jeg orker sjelden å høre på musikk jeg egentlig synes er bra dersom lyden er helt forferdelig å høre på.

Årsaken er enkel og har ingenting med det at jeg lytter til anlegget og ikke musikken å gjøre:

Musikk med god lydkvalitet bringer frem mye mer av følelsene og musikkens sjel.
    Musikk med dårlig lydkvalitet omvendt.

Men det er jo noen typer musikk som kler det at lyden ikke er helmaks. F.eks en del rock. Mens annen musikk kun låter bra med god lydkvalitet, f.eks R&B. R&B med dårlig lyd (dvs omtrent alt som lages fortiden) gidder jeg ikke å høre på selv om sangen/låta egentlig er bra, ikke av prinsipp, men fordi opplevelsen da uteblir.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På anlegget kan jeg høre på alt, syns nesten all musikk blir bra. Og hører nok i en grad på lyden mer enn på musikken.

Derimot på min lille Denon-reciever med Concept 1 høyttalere ( som forøvring blir brukt mer enn det store anlegget ) hører jeg bare på musikken. Her spiller jeg bare musikk jeg syns er bra uavhengig av lydkvalitet, blir også det samme med ipoden.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid kjøpt den musikken jeg liker å høre på, og det har faktisk ikke fallt meg inn å kjøpe noe bare for å høre på anlegget.

Utgangspunktet jeg har er at med et bedre anlegg vil musikken jeg kjøper vil bli bedre lydmessig, (ikke musikkmessig), som i og for seg er et av målene med hobbyen. Med et bedre anlegg vil derimot dårligere innspillinger bli mer avslørende, akkurat som du nevner Hanspf.

Red Hot Chili Peppers - Californication er både ett av mine absolutte favorittalbum, men har sannsynligvis en av de aller dårligste innspillingene jeg har hørt. Det begrenser derimot ikke antall ganger jeg kjører igjennom skiva, men jeg er oppmerksom på at lydkvaliteten ikke er på topp.

Hvis vi kjører musikk kontra film må jeg innrømme at jeg *bare* hører på anlegget når DVD'ene spinner i spilleren. Der er det absolutt rom for diskriminering av filmer på grunn av lydeffekter og innspilling.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvis vi kjører musikk kontra film må jeg innrømme at jeg *bare* hører på anlegget når DVD'ene spinner i spilleren. Der er det absolutt rom for diskriminering av filmer på grunn av lydeffekter og innspilling.
    Må si meg enig der.
    Ser jeg på drama etc så til og med da blir jeg helt fra meg hvis lyden ikke funker. Så en film der mye av talen kom fra høyre front og det var DRIT irriterende. Begynner jeg å justere etc på lyd under en film klikker det for kjæresten så er kjedelig med dårlig lyd.
    Er det action og fart det går i må en jo ha god lyd. En har jo forskjellige presets til forskjellig film, og normalt prøver jeg å justere kritikken min etter filmtype.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg har haugevis med CDer med råtten kvalitet, og flere skal det bli! Ville aldri finne på å kjøpe en plate bare på grunn av lydkvaliteten.
    Samme her ! Sa noen gammel Helloween ?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lytter til begge deler. Syns når lydkvaliteten er på topp, så høres musikken mye kulere og bedre ut. Men jeg kjøper selvsagt aldri CD-er pågrunn av kvaliteten.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •