Lytter du til anlegget eller musikken? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lytter kun til anlegget hvis jeg har kjøpt noe nytt, eller hvis det er noe med lyden som irriterer meg, og da blir det som oftest hurtigt etterfulgt av at jeg kjøper noe nytt :-D

Jeg har nå ikke pillet ved en eneste instilling på over 6 måneder, og tenker ikke over lyden lengere, lytter bare til musikken.

Eller, noen ganger lytter jeg hvis ikke en gang til musikken. Jeg hørte CD #1 av The Wall 3 ganger i trekk i går før jeg kom på at jeg skulle skifte over til CD #2

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg har mange cder med så dårlig opptakskvalietet at det er på nippet til at det ikke er til å tåle på mitt hovedoppsett. Derimot er musikken så god at det veier opp for det. Det hender seg stadig vekk at jeg tusler ut i stua å hører på de på en gammel Rotel jeg har der ute ved Pc'n.
    På demo cdene min som jeg drasser rundt på er det ikke en eneste sang jeg ikke kunne tenke meg å høre på en helt vanlig dag uten noen form for kritisk fokus på lydkvalitet. Jeg anser det som en bonus, selv om det er flott når det klaffer sammen.
    Da blir det naturlig å spørre deg om dette:

Har du feil anlegg i forhold til egen musikksmak?

Mange burde spørre seg selv om akkurat det spørsmålet, i alle fall tenke over det. For ja, det sitter mange der ute, som har det som deg - på hovedannlegget i stuen (eller hvor det enn står) så spiller de en type musikk/plater (for å høre god lydkvalitet). Om du ser bort fra det annlegget så hører dem på annen musikk, og om musikken alene skulle styrt dem (at dem ikke er hifi-interessert) så hadde dem spilt annen musikk...

Ergo: er det musikken det da handler om, elelr er det stereoanlegget?

*Jeg er litt lik selv, men heldigvis ikke helt på kanten - men såpass at det spilles en del som elelrs ikke ville vært spilt hos meg, sant jeg utelukker noe.*

Beklager om dette ble ett lite slag i trynet - men mange burde tenke over dette da.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Da blir det naturlig å spørre deg om dette:
    Har du feil anlegg i forhold til egen musikksmak?
    Mange burde spørre seg selv om akkurat det spørsmålet, i alle fall tenke over det. For ja, det sitter mange der ute, som har det som deg - på hovedannlegget i stuen (eller hvor det enn står) så spiller de en type musikk/plater (for å høre god lydkvalitet). Om du ser bort fra det annlegget så hører dem på annen musikk, og om musikken alene skulle styrt dem (at dem ikke er hifi-interessert) så hadde dem spilt annen musikk...
    Ergo: er det musikken det da handler om, elelr er det stereoanlegget?

Beklager om dette ble ett lite slag i trynet - men mange burde tenke over dette da.
    Slag i trynet hører selve livet til! Jeg oppfatter ikke dette som sådan.
    For å svare kort vil jeg påstå at jeg ikke har valg feil utstyr til mitt bruk og mine preferanser (de er vel mine? ). All musikk fortjener å spilles i lytterommet og de blir til gangs det. Eksemplene jeg nevner er ytterligheter som dårlige bootlegs fra slutten av sekstitallet (de er ikke akkurat tatt opp med gamle studer eller nagracordere peilet inn på miksen). og andre album som stort sett har affeksjonsverdi. Sjarmermen\kvalmen ved hiss, brum, feedback, tempoavvik, fasefeil, manglende miksing, artifacts og publikumsstøy trekker lett fokuset vekk fra musikken. I mine ører kan slike ting komme i veien for musikkopplevelsen og jeg finner det mer behagelig å lytte til de på et dårligere og mindre engasjerende system.
    Jeg tror ikke jeg kunne vært foruten Renaissances geniale live album Tales of 1001 Nights, selv om lydkvaliteten er ved smertegrensen.
    Håper dette belyser mitt synspunkt noe. Jeg kan sammenligne det med ubehaglige underbukser - det er vel neppe utstyret som er feil?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lytter til musikken på anlegget, ikke omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra svar det siste der...

Selv føler jeg meg litt truffet av emnet her, men så innrømmet jeg også at HiFi-interessen preget musikklyttingen til en viss grad.

Vanskelig å få i pose og sekk, komprimiss vil man alltid oppleve.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det er ikke slik at jeg kjøper dårlig musikk pga lydkvaliteten. Men jeg orker sjelden å høre på musikk jeg egentlig synes er bra dersom lyden er helt forferdelig å høre på.

Årsaken er enkel og har ingenting med det at jeg lytter til anlegget og ikke musikken å gjøre:

Musikk med god lydkvalitet bringer frem mye mer av følelsene og musikkens sjel.
    Musikk med dårlig lydkvalitet omvendt.

Men det er jo noen typer musikk som kler det at lyden ikke er helmaks. F.eks en del rock. Mens annen musikk kun låter bra med god lydkvalitet, f.eks R&B. R&B med dårlig lyd (dvs omtrent alt som lages fortiden) gidder jeg ikke å høre på selv om sangen/låta egentlig er bra, ikke av prinsipp, men fordi opplevelsen da uteblir.
    100% enig!

Hvorfor holder vi på med HiFi hvis ikke lydkvaliteten er vesentlig? Plateinnspillingskvaliteten er en stor begrensning på totalopplevelsen.

Men rock trenger ikke high end anlegg for å gi en stor opplevelse, oftes tvert i mot da kvaliteten som oftes er middelmådig. Kompromissløs high-end anlegg om rock står på hovedmenyen synes jeg er litt tullete. Dessuten er rock ol. noe jeg bare hører på, ikke lytter til i sweetspot. Da er ikke innspillingskvaliteten så viktig.

Derimot når akustisk musikk med en nydelig kvinnestemme skal lyttes på i sweetspot økes musikkopplevelsen mange hakk ved gode innspillinger. For ikke å snakke om klassisk musikk. Å få følelse av å sitte i en konserthall og høre nøyaktig hvor musikerne sitter er virkelig en mektig fornøyelse etter å ha investert mange penger i utstyr som gir spesielt god soundstage.

Alså for meg bidrar kvaliteten til økt musikkglede men det er avhengig av sjanger. Jeg unnlater ikke å kjøpe musikalske favoritter bare fordi lyden er dårlig men like vikig og engasjerende som jakten på gode HiFi komponenter er jakten på plater som både har topp lyd og er topp musikalsk!

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig her at gode inspillinger hjelper i valg av cd plate. men jeg hører heller ikke på musikk "bare" fordi det er en god inspilling. Jeg hører mye på klassisk. Da søker jeg gjerne gode inspillinger på de verkene jeg lyst på.

Jazz er og en sjanger som jeg er glad i. Her finnes det mange gode musikalske fremføringer, er lydkvaliteten gjerne ikke er på topp. Mange gammle innspilllinger. Jeg lar ikke vær å høre på jazz av den grunn.

Mener litt av utfordringen er å få anlegget til å spille bra og på dårlige innspillinger og ikke finne gode innspiller som matcher høytalerne.

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ofte på sanger bare pga av at jeg liker bassen i de.
    Viss det er en sang jeg liker godt, og den er veldig dårlig innspilt, da hører jeg ikke på den.
    Men nå har jo jeg CV, så lydkvaliteten er ikke helt på topp uansett.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fordelt CD-kjøpene mine i 2 kategorier:
    -god musikk med god lyd
    -God musikk som jeg bare MÅ ha.. Koste hva det koste vil;-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lytter til musikken, men som mange andre har skrevet så lytter jeg vel til anlegget en stund etter jeg har kjøpt noe nytt. For hva er ellers vitsen i å kjøpe nytt om man ikke gjør dette for å få nye lytte opplevelser!

Jeg kjøper cd på grund av at jeg liker musikken, men finner det jo så klart irriterende når innspillingene er dårlig. Blir da ofte til at jeg velger å høre på en annen cd som det er bedre lyd på.
    Jeg kommer nok ikke til å sette på en cd med veldig god lyd om jeg ikke liker musikken.

Synnes det er veldig synd at det er så mange dårlige produksjoner. Og det har vel ikke blit bedre med årene.
    For mye av det nye som lages er jo nesten blotlagt for dynamikk. Så må le litt når plate selskapene lurer på hvordan de skal komme nedlastning til livs. Det er jo i mange tilfeller nesten ikke til å høre forskjel på en orginal cd og en mp3 rip.
    Men dette er vel en følge av at musikk spillt inn slik låter bra på disckman, bilsterio, I-pod og andre lyd systemer som maioriteten av jordas befolkning eier. Og pengen styrer jo det meste, så vi blir nok oversett som ofte minoriteter blir.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Men dette er vel en følge av at musikk spillt inn slik låter bra på dickman, bilsterio, I-pod og andre lyd systemer som maioriteten av jordas befolkning eier.
    En dickman?

(beklager, klarte ikke å dy meg...)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En god latter

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Takk, fikk meg en god latter der. Den var glimrende!:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man trenger en periode fra man har fornyet seg på utstyrssiden til man klarer å igjen fokusere på musikken synes jeg det høres ut som et dårlig tegn. I utgangspunktet burde det være slik at anlegget gjør at man ikke klarer å tenke på anlegget men kun rives med og fordypes i musikken.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En dickman?

Lurer på hva krefter han egentlig har?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om man trenger en periode fra man har fornyet seg på utstyrssiden til man klarer å igjen fokusere på musikken synes jeg det høres ut som et dårlig tegn. I utgangspunktet burde det være slik at anlegget gjør at man ikke klarer å tenke på anlegget men kun rives med og fordypes i musikken.
    Synes ikke noen av alternativene er noe å skjemmes over jeg.Om hovedfokuset ligger på musikk eller på anlegget,så fungerer ikke det ene uten det andre.Dette er bare to sider av samme hobby,og begge sider LIKER vel musikk,bare at den ene siden liker det bedre enne den andre.Den andre siden har sikkert like stort utbytte av å kople,skru,lodde,kjøpe nye komponenter.
    Mvh Rune

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig lytter jeg aldri til musikk, bare anlegget da uten noe som helst lyd :twisted: (det låter best)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Lurer på hva krefter han egentlig har?

Han "dicker" innom i ny og ne for sjekke hvordan ståa er:twisted:

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo! for min egen del hører jeg mer på musikken enn på stereo'n. Jeg er heller ikke sånn superkresen på stereo anlegg (og bør heller ikke være det da jeg ikke har noe å skryte av selv borstett fra litt watt ved lav forvrengning).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for skyte inn, innlegget er interesant fordi dette er en evigvarende diskusjon blant mine venner.

Men jeg pleier å si at bra musikk høres bra ut uansett anlegg, og dårlig musikk er like dårlig selv om prisen på anlegget er 6-sifferet.

Om man ikke kan høre på musikk på anlegg til 5000,- så tror jeg at man bør tenke seg om hva som er hensikten.
    Er det lyden, eller musikken man er interesert i!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    -God musikk som jeg bare MÅ ha.. Koste hva det koste vil;-)
    Så... dette burde muligens vært en egen tråd - men hvor mye over listepris snakker vi da...?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •