Kurs innen AV. (nettstudier)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kurs innen AV. (nettstudier)

Legger ut et lite tips til dere som kanskje vil lære litt mer innen lyd og bilde.

FU Nettstudier tilbyr kurs innen kinoteknikk.

Folkeuniversitetet

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken! Har sendt en forespørselen og venter spent på ett svar

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilket nivå dette kurset ligger på, men jeg har meldt meg på for å kanskje lære en ting eller to til. :-)
    Uansett er vel dette en fin ting å ha med på CV'n om man vil søke jobber innen bransjen.

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høre jo veldig interessant ut dette, så lenge det er ett godt nivå på hva de lærer bort. Blir kanskje litt mye og betale for og bli fortalt at 4 laken for og bli fortalt at 5.1 er når man bruker 5 høytallere for de øvre frekvensen og 1 sub for de lavere frekvensene.

Skal bli artig og høre på tilbake meldingene fra både kurset og folk som tar det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvilken kunnskaper som kreves av en kinomaskinist, men jeg håper da det er mer enn bare å trykke play og snurr film.

Uansett, det blir interessant og se hva kurset byr på. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dette svaret (har kuttet ut litt som er personlig som tlf nr, navn, etc):

Vil du bli kinomaskinist, trenger du kurset Kinoteknikk. Alle som ønsker å bli godkjent kinomaskinist må ta dette kurset, men det passer også for filmarbeidere, film- og kinointeresserte og andre som ønsker å vite mer om hvordan framvisning av film foregår. Veien til kinomaskinistsertifikatet (og eksamen ved en lokal kino) er bestått teorikurs i kinoteknikk og grundig praksisopplæring på en kino.

Hva lærer du?

Du lærer om prinsippene for bruk av kinoteknisk utstyr og noe av teorien som ligger til grunn for å gjenskape bilder og lyd. Du lærer også om film og filmbehandling, og litt om kinomaskinistens arbeidsforhold. Det legges vekt på hvordan du skal framføre film for å ivareta filmskaperens intensjoner.

Hvordan gjennomføres kurset?

Kurset er ikke nettbasert.

Kurset er organisert som en ren fjernundervisning med brevinnsendinger. Materiellet er delt inn i 7 studieenheter og er samlet i en ringperm, totalt ca. 300 sider. Til hver studieenhet hører det et sett med innsendingsoppgaver, som blir kommentert og rettet av en fjernundervisningslærer. Etter fullført kurs og tilstrekkelig praksis på en kino, kan du gå opp til sertifiseringsprøve.

De 7 studieenhetene heter ”Film og filmbehandling”, ”Kinomaskinen”, ”Lys og lyskilder”, ”Lyd og lydanlegg”, ”Andre filmformater og elektronisk kino”, ”Automatikk. Det elektriske anlegget”, ”Arbeidsrutiner. Vedlikehold”.

Kurset er utviklet i samarbeid med bransjeorganisasjonen Film&Kino. Kursforfatter og fjernundervisningslærer er Rolv Gjestland, konsulent i kinodesign og teknikk.

Om ditt spørsmål:

Muligheten for jobb etter kurset har vi dessverre ingen oversikt over, men kurslæreren og lokal kino er de to beste stedene å spørre.

Kurset har ingen fast gjennomføringsperiode – den bestemmer du selv innenfor toårsfristen – men de fleste klarer det på 3-4 måneder, vel å merke ved siden av full jobb.

Vi sender i posten en detaljert innholdsfortegnelse kopiert fra læreboka, og en studieveiledning.

Kursprisen er kr 3980. Ved påmelding oppgis navn, adresse, e-post/telefon og fødselsdato.
    Ser morsomt ut. Tror at jeg skal høre med kinoen hvor jeg bor.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv tatt/holderpå med dette kurset, og kan si at du høystsannsynlig vill bli ganske skuffet om du tar det. Det handler 95% om 35mm projektorer, som forsåvidet er inntresant nokk det man du lærer lite som hjelper deg i hjemmekino sammenheng.
    Dog er lyd kappittelet ganske inntresant pluss de 5 sidene det står om digital projektorer.
    Det er for all del veldig inntresant men hvis du bestiller dette i håp om å lære "mye" som kan hjelpe deg med hjemmekinoen din så blir du nokk skuffet handler kun om profosjonell kino tekknikk, og derfra mest 35mm...

Hvis du håper på å ta hele "maskinist sertifiseringen" må du gå i lære på en kino i ca 3 månder full stilling for så en praktisk eksamen. Med mindre kinoen har tenkt å annsette deg som maskinist så tviler jeg på at de vill betale deg for utdannelsen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at kurset har ikke noe mening ? Det høres ut som som det er vanskelig å finne seg en deltids/full jobb seinere ...
    Jeg hadde ikke tenkt at kurset skulle handle om hjemmekino men hadde håpet at jeg kunne jobbe litt på en kino og lære mer om profesjonell kino teknikk (både lyd og bildet).

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall er det inntresant.
    Sorry, tror jeg missforsto deg litt. Jeg trodde du ville ta dette kurset for å lære generelt mer om hjemmekino og av. Ville bare formidle at denne boken handler om proffesjonell kino og kansje ikke blir så veldig inntresant hvis du kun er inntresert i hjemmekino. Men hvis du tenker på å bli kino-maskinist er du nødt til å ha dette. Men vill snakket med din lokale kino før du melder deg på. Mulig de kan dekke kurset osv?
    I forhold til jobb ville jeg snakket med din kino først, det er tross alt snakk om en del penger hvis du ikke får fullført kurset.

Lykke til!
    Beklager den lille missforsåelsen igjen, hvis du er inntresert i kino er denne abselutt inntresant

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått innholdet til kurset for et par dager siden. Det virker spennende samtidig som en del ting er kjent for meg. Det gjør ikke noe at du missforsto meg litt, det er tross alt hjemmekino vi snakker om her :-D

Jeg tror at jeg skal ta en prat med med de som jobber på kino her i byen. Som du skriver er det lurt å ha en avtale på forhånd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •