Bygging av høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av høyttaler

Hei alle sammen.

Jeg lurer på å kjøpe meg et "byggesett" og bygge mine egne høyttalere. Har kikket en del rundt, og funnet fram til et sett jeg synes ser bra ut.
    Ljudia AB. Webbutiken <--- klikk for info om høyttaler byggesettet

Dette settet inneholder:

8 stk. MGR 1708 (Ljudia AB. Webbutiken) <--- klikk for info om MGR 1708
    2 stk. MGR DTH-1 (Ljudia AB. Webbutiken) <--- klikk for info om MGR DTH-1
    +Det meste man trenger for å bygge er også inkludert, bortsett fra kabler og plugger.

Til dette har jeg et par spørsmål som det ville vært fint å få svar på før jeg kjøper.

1: Ser det ut som en bra pakke, eller burde jeg finne noe annet? Hvis jeg burde finne noe annet, har du noen gode forslag?

2: Jeg må ha en forsterker/receiver. Har kikket på Pioneer VSX-416-S (Komplett.no - Pioneer VSX-416-S Receiver, Sølv, Dolby Digital, DTS, 5X100 Watt) Men vil denne receiver'en være sterk nok til å drive høyttalerene som jeg nevnte øverst i teksten? Hvis ikke, noen gode forslag på en annen receiver som vil være sterk nok?

Alle seriøse svar mottas med takk.

Mvh. Espen

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det.,....

de høyttalerene er møkk. Du får myyyye mer igjen om du kjøper ett par ferdige høyttalere. feks Dynavoice F-6: Komplett.no - Dynavoice F6, High gloss sort, 2 X 6,5" Basselementer (1000kr)

Eller Dynavoice M65 Calvados: Komplett.no - Dynavoice M65 Calvados Leveres som par
    (2000kr)

Eller: Aragon: ARGON 6140 Høyttalere

Angående forsterker så ser den litt grei ut. Ett strømforbruk på maks 280w tilsier vel ca 18 optimistiske watt per kanal med alle i drift samtidig (uten å se på forvrengingsprosenten). Det vil si at den vil få pusteproblemer lenge før du har koblet til de byggesetthøyttalerene.

Er budsjettet så stramt som du gir uttrykk for, så kjøp en Stereo-forforsterker brukt, og en billig effektforsterker. dette tror jeg Jens123 kan hjelpe deg med. Er du heldi finner du en brukt Rotel fra sent 80tall/tidlig 90tall der ute, da har du mengder av krefter.

Trål brukttorget her på avtorget, finn.no og hifisentralen, så finner du sikkert noe bra brukt.

Men for all del, kjøp ikke de billigutgavene av MGRserien(!!). De er ikke verdt sin egen vekt i avføring.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er også helt grei til små høyttalere: CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ok. Takk cowboy bebop. Satser på noe litt dyrere da ja, hvis de byggehøyttalerene er så dårlige som du sier. Hadde forresten tenkt på høyttalere og forsterker på tilsammen rundt 7000kr, så ja, stramt budsjett

Hva med DENON AVR-1306 Hjemmekinoreceiver (DENON AVR-1306 Hjemmekinoreceiver)
    5 x 75 watt i 8 ohm, og veier 10,4 kg. Burde vel kunne dra på litt med den, eller...?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denon er nok bedre ja, men jeg støtter det som blir sagt om å kjøpe brukt fullt ut. bruker du dine 7k på et fint brukt anlegg, vil du få mye mer for pengene og du vil kanskje få råd til en cdspiller inni alt dette også...
    finn.no synes jeg er det beste stedet å kjøpe brukt fra. legger til noen eksempler på gode tilbud. ellers kan du følge med på tråden http://avforum.no/forum/produkt-pris...rukt-kjop.html
    for tips.

Finn Torget - Proson V10 Series Stereohøyttalere
    Finn Torget - harman/ kardon AVR 330 Receiver til salgs
    Finn Torget - PSB 600 høyttalere
    Finn Torget - Proson Twin V-6
    Finn Torget - Rotel anlegg selges
    Finn Torget - Paradigm 7SEMK3 Gulvstående Høytalere
    Finn Torget - Harman / Kardon

bare noen raske eksempler fra mine funn på finn.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ja det høres lurt ut å kjøpe brukt ettersom jeg har et såpass stramt budsjett. Men det eneste problemet mitt er at jeg vet ikke helt sikkert hva jeg må se etter for å vite hva som er en bra høyttaler, og hva som er en bra forsterker. Så en forklaring, eller link til en side med forklaring som jeg kan lese ville vært supert.
    Har skjønt at de fleste som ser "kule" ut som regel ikke er de beste, ettersom produsenten ofte da har satset på design for å lokke til seg kjøpere, i stedenfor å satse på kvalitet. Har også skjønt at selv om det står feks. 7x120W er det ikke nødvendigvis bra, ettersom det ikke er reelle watt, bare noe produsenten lokker med.
    Utover det, så er jeg relativt blank på hva jeg må se etter når jeg skal kjøpe høyttaler og forsterker. Så forklaring/link ville jeg sette stor pris på

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du bygge bare for å spare penger? Eller fordi du syns det virker kjekt?

Nå må jeg bare si at med 7000 i posen så kan du faktisk klare å bygge noe kjekt og samtidig kjøpe forsterker. Men jeg tror jeg ville sett på 2veis høyttalere for å spare på fordyrende elementer, som elementer er Og kanskje satse på stereo forsterker istede for flashy surround.

Syns du det virker kjekt så sjekk ut bokhyllehøyttaleren 2S på ELTEK AS, eller hent inspirasjon på DIY Loudspeaker Projects,
    Hifi Forum HFLS-1 Högtalare
    + et kjapt søk på formuets DIY del så finner du mye interessant.

Det er utrolig kjekt å skape noe selv, men lysten må somsagt ligge til grunn..

Vi "trenger" flere som bygger selv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke tenkt å bygge for å spare penger, men fordi jeg liker og snekre. Går design og håndverk - trearbeid, og skal utdanne meg til møbelsnekker. Så jeg fant ut at det ville være kult å bygge høyttaler ettersom jeg både liker å snekre og jeg vil ha mer lyd på rommet mitt

Det eneste jeg sliter med er som sagt i en annen post å finne ut hva som er bra høyttalere/elementer/forsterker.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville i børjan ivertfall ta utgangspunk i prosjekter som allerede finnes. Å koke sammen en høyttaler fra scratch er ikke lett. Les på linkene og i DIY delen så vil du få et intrykk av hva andre DIY'ere syns om forskjellige konstruksjoner..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drivers
    her er noen veldig gode høyttalere til 2500kr inkl frakt... neppe noe under 10k som spiller fra de der.
    du trenger bare en frontplate. ingen sidevegger bsasrør eller noe.. trøkker likevel ganske greit. men går ikke så forferdelig dypt.
    bruker de selv

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner jo litt om Tannoy's coax drivere for de litt større modellene det der.

Og Vas: 243.9 liters sier jo at man enten må ha et lite kjøleskap i kasse-størrelse pr element... men de fungere altså OK med kun baffel?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de er laget spesifikt for åpen baffel
    høy Q - høy Vas for å få en riktig bass
    originalelementet Eminence Beta 15CX coaxial speaker. The Eminence Beta 15CX is a 15" 8 ohm coaxial speaker.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter:

Uansett hva du velger, post gjerne valget ditt (før du kjøper) her, så vi får se. Så slipper du eventuelle ubehagligheter.

Post også hva du ser etter i "gode brukt-kjøp"-posten. Der inne er det svært mange hjelpsomme, og ikke minst kunnskapsrike, personer.

Du sier også at du er god til å snekre (antar ivertfall det ettersom du går på design osv), da ville det jo være ekstra gøy å bygge noe selv.
    Bare husk at materialer, finish og eventuelt verktøy også må medregnes i utgiftspostene....

Ett par funn:
    Finn Torget - JBL E80 høyttalere til salgs

Finn Torget - Høytalere JAMO X3M
    Disse har jeg hatt innomhus en gang i tiden. De trykket bra!

Finn Torget - Acostic Research 312 HO front
    Store og billige! Skal visstnok være bra også!

Finn Torget - MONITOR AUDIO HØYTALERE
    (ett funn til prisen! er de også ganske strøkne utseendemessig tror jeg du må lete lenge for å finne en høyttaler i samme pris/ytelsesklasse!

Så gjelder det bare å finne seg en brukt 2x100w rotel eller lignende til ca 2000, og en fin forforsterker. Her kan kansje en billig Denon surround gjøre jobben, da får du jo radio, digitalinnganger, surround (senere), osv samtidig.
    DVDspillere kaster jo forhandlerene etter deg, så der skulle det ikke være noe problem.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte forressten hjem med ett par høyttalere til 1500 for paret. De var utrolig bra både lyd og byggekvalitet. Jeg bruker dem "bare" som center (se min hjemmekino), men koblet dem opp som fronter først, og de gjorde virkelig en god jobb der!

Ha litt tolmodighet, se deg om etter supertilbud, så kommer nok anlegget ramlende inn skal du se!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne er bra også: Finn Torget - Mirage M590i Høyttalere til salgs

Klarer sikkert å prute litt også om du er heldig...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg ville ikke kjøpt noe lavere pioneer reciever enn 1016.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til både cowboy bebop og DaButcher.
    Hvis jeg har forstått det riktig, så burde en 2x100w rotel og pioneer reciever 1016 (og oppover) klare fint å drive høyttalere med litt futt i? Som feks. noen av de fra finn.no som du ga meg link til?

Hva med Finn Torget - Eltax AVR-800 og Eltax Consept 600 stereoanlegg selges rimelig! pluss en rotel eller lignende? Eller er Eltax bortkastede penger?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva du velger av elektronikk, så anbefaler jeg at du bygger selv. Det er veldig artig, og for deg som skal bli møbelsnekker er det er fin utfordring. Enten bygge i heltre, eller MDF og laminering/finering. Jeg regner med at du har tilgang til mye verktøy og annet snadder på skolen?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, har tilgang til mye på skolen. Og jeg får veldig billige MDF plater også, 40kr per kvadratmeter Så det frister å bygge, bare jeg finner noen bra høyttaler elementer

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg gått for en "enkel" 2 veis stativhøyttaler. Lag noe lekkert der stativ og høyttaler smelter fint sammen. Gi meg et øyeblikk så skal jeg legge ut et fint eksempel på hva man kan gjøre selv.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •