Tanker om valgene man gjør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker om valgene man gjør

En kamerat kom til meg en gang, oppglødd, han hadde gått til annskaffelse av en Sansui CD-spiller til 7500 kroner (var flott spiller den gangen). I alle fall, han satt på musikk som inkluderte ett flygel, og sa stolt som bare det: "Hør på dette da, hør hvor naturlig det spiller!"

Jeg spurte han så om han hadde hørt ett ekte flygel...? Nei, det hadde han da ikke... Jeg måtte da parrere med å spørre hvordan han da kunne vite at det låt naturlig?

For all del, jeg visste ikke selv den gangen hvordan ett flygel virkelig låt (og er jo store forskjeller på dem også vet jeg, som for flere instrumenter)... Vell, ingen av oss hadde noe å sammenligne med, men du verden hvor det låt flott uansett - vi var enig i en ting, at det var slik flygler MÅTTE låte.

Det var ikke alt for lenge etter at vi begge ble bitt av HiFi-basillen dette her, og skolerte som vi hadde blitt innen faget etter å ha lyttet til andre hifi kjennere som hadde mer kunnskap og erfaring enn oss så hadde vi lært oss en ting, nemlig det at annlegget skulle reprodusere virkeligheten mest mulig naturlig og naturtro... Helst skulle man ikke høre forskjell på orginal og anlegg...

Men der stod vi, uten særlig referansegrunnlag. Aldri hadde vel vi vært i en konsertsal og opplevd akustikken der, aldri hadde vel vi hørt en symforni, var sågar mange instrumenter vi ikke hadde hørt... Like fult synset vi, og hadde formeninger om hva som låt riktig og ikke - på grunnlag av dette hadde vi også formeninger om lydfilosofier, rør kontra transistor, vinyl kontra CD, eller om det ene merket var bedre enn det andre...?

Mer og mer har jeg fått for meg at det ikke er naturtroheten som er målet vårt, HiFi handler i grunn mer om smak og personlige preferanser enn om nettopp naturtrohet.

En ting er sikkert, og det er at ett gitt oppsett gjenngir virkeligheten bedre enn ett annet - slikt er målbart ved bruk av ørene... Om man da har ett referansepunkt vel å merke, da kan man bare sammenligne det man hører... Slik er det i alle fall i teorien!!

I praksis derimot, der kjenner man ikke akustikken i omgivelsene som skal gjenngis, man kjenner ikke klangen i instrumentet da ti piano eller feler ikke låter likt... Men det er heller ikke hva som søkes, det som søkes er selve lytteopplevelsen i seg selv (uavhengig om noe annet låter mer naturtro)...

Folkens, de fleste av dere kan fjerne dere fra myten om at det er det naturlige dere søker - mange av dere ville syntes annlegget ikke imponerte i samme grad om dere fikk naturen selv (artisten) inn i stua... Vi vil ha fiksjon, unaturlighet, noe som ikke nødvendigvis høres mest mulig naturlig ut men heller noe som gir enn hakeslepp og en opplevelse. Det er selve lytteopplevelsen vi søker!!

Hva som er bra, og hva som er dårlig er delte meninger om - den ene liker en høytaler mens en annen liker den andre, begge synes de valget sitt lyder best, ikke i forhold til virkeligheten der jo en av høytalerene ligner virkeligheten best, men i forhold til den individuelles lydpreferanser og forestillinger om hvordan det skal låte.

Så neste gang, si heller at det låter bra i stedet for at det låter naturlig - skal noe låte naturlig så må man ha godt grunnlag for å sammenligne med noe... Man MÅ sågar ha hørt noen symfonier og gjerne da også besøkt noen konserthaller før man skal uttale seg for bestemt om naturtroheten. Det ALLE derimot kan uttale seg skråsikkert og riktig om, ja det er hvordan de liker det ene i forhold til det andre.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jippi! Nok en pirketråd for gledesdrepere... Har det blitt din store misjon å belære alle andre her? :roll:

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg fornøyd med lyden i anlegget mitt, så er jeg fornøyd. Mitt syn på saken.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må bli utrolig vanskelig å kose seg med musikk å film hvis en går å spekulerer på alt det du har ramset opp de siste trådene ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytter man til levende musikk mister man jo interessen for hifi....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle digger akustisk musikk.... Jeg prøver å gå på pop/rocke-konserter så ofte jeg kan, og interessen for å få til et skikkelig anlegg hjemme blir bare større og større.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter må ikke glemme at religion er det vel ikke mulig å diskutere,om målet er å omvende den du snakker med.Lyd er jo en liten religion for mange av oss,og vi kan altids si hva vi mener om hva som er mest ekte og naturlig,men jeg er i grunn enig med trådstarter i at dette er såpass individuelle begreper at det er vanskelig å bli enige om en konklusjon.
    Jeg er glad i varm og crisp vintage-lyd,men noen vil sikkert mene at det låter rævva.Opptaksstudioenes hovedoppgave har vel ikke akkurat vært å lage opptak som gjenspeiler virkeligheten heller,på svært lange tider.Det var noe de drev med i 78 platens tid det,-før det fantes utstyr til å gjengi det ordentlig engang.
    Det er bla en av innvendingene jeg har mot produsenter som absolutt ikke skal ha tonekontroller på sine apparater.Med så mange dårlige,rare,gode,skarpe,myke og spisse innspillinger,som ikke skulle vært sånn,synes jeg det er en menneskerett å kompensere litt på forsterkeren.Det er liksom enklere det enn å møbelere om hele tiden..
    Skal gå med på at jeg har hørt mææægetdyre anlegg der behovet for tonekontroller ikke er like sterkt!Men dette hos folk som kan kjøpe en ny mercedes til samme prisen,og da bør nesten anlegget kunne tenke selv.
    Nei-dette får holde!
    mvh Rune

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ide :idea: ... nei ... sove. Sorry made4u. Du må nok gå i "tenkeboksen" som bl.a. jeg har gjort her.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i huleste vil du med alle disse negative trådene made4u?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva i huleste vil du med alle disse negative trådene made4u?
    På hvilken måte èr de neagative?
    Jeg synes det er mye som engasjerer ved innleggene signert made4u. Selv om det å starte 5 generelle diskusjonstråder/brannfakkler på to dager er litt heftig. Mye av det vi tydeligvis reagerer på er ordbruk og uttrykk for subjektive meninger. Man blir dog nesten fristet til å tro at dette er et migrerende kryss-forum angrep fra noen som ønsker at vi skal revurdere vårt verdigrunnlag? :twisted:

Jeg mener nå at alle innspill som vekker så mange kommentarer uten å direkte peile seg inn på en utstyrsgruppe er spennende, det engasjerer tydeligvis. Hvem er bedre til å stille de store og klossete spørsmålene enn en som ikke enda har blitt besudlet av forumets interne etikette?

I will revert later with my views on this and all the other ideas postulated by Mr. made4u. Untill tomorrow morning, be gentle guys.
    Ola

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ikke alle digger akustisk musikk.... Jeg prøver å gå på pop/rocke-konserter så ofte jeg kan, og interessen for å få til et skikkelig anlegg hjemme blir bare større og større.
    PA?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    På hvilken måte èr de neagative?
    Jeg synes det er mye som engasjerer ved innleggene signert made4u. Selv om det å starte 5 generelle diskusjonstråder/brannfakkler på to dager er litt heftig. Mye av det vi tydeligvis reagerer på er ordbruk og uttrykk for subjektive meninger. Man blir dog nesten fristet til å tro at dette er et migrerende kryss-forum angrep fra noen som ønsker at vi skal revurdere vårt verdigrunnlag? :twisted:

Jeg mener nå at alle innspill som vekker så mange kommentarer uten å direkte peile seg inn på en utstyrsgruppe er spennende, det engasjerer tydeligvis. Hvem er bedre til å stille de store og klossete spørsmålene enn en som ikke enda har blitt besudlet av forumets interne etikette?

I will revert later with my views on this and all the other ideas postulated by Mr. made4u. Untill tomorrow morning, be gentle guys.
    Ola

Dette handler om hobby, noe en holder på med fordi en har interesse for lyd, for meg handler det ikke om hvorvidt de produktene jeg har handlet har gått igjenom en haug med tester, målbare eller blindtester - for å prøve å skape en "realistisk" lyd som over hode mulig.. Men en hobby, der jeg legger sjel og penger i for å få den lyden jeg liker, og det utsene jeg synes er pent - til den prisen jeg synes er bra..

For meg er AVforum ett forum der vi møtes for å dyrke denne hobbyen, ikke for å bli sprøytet av negative holdninger, om hvorvidt våre valg er riktig i forhold til hva som engentlig låter "rett" Jeg bare underes hvor mange blindtester trådstarter har prøvd seg på? Eller om han vet hva som er "riktig" lyd..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    PA?
    Nei, og i hvert fall ikke Cerwin Vega! :-D

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er AVforum ett forum der vi møtes for å dyrke denne hobbyen, ikke for å bli sprøytet av negative holdninger, om hvorvidt våre valg er riktig i forhold til hva som engentlig låter "rett"
    Er veldig enig i det du sier, HoJ.

Det er litt overraskende hvor mye kjipe holdninger og krangling som kommer ut av denne hobbyen? Er det ikke mulig å være litt mer entusiast og litt mindre allviter? Prøve å holde seg litt på midtpunktet og argumentere for seg selv og sine inntrykk istedet for å generalisere, dømme og snakke om ting man vet for lite om til å uttale seg for skråsikkert?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Er veldig enig i det du sier, HoJ.

Det er litt overraskende hvor mye kjipe holdninger og krangling som kommer ut av denne hobbyen? Er det ikke mulig å være litt mer entusiast og litt mindre allviter? Prøve å holde seg litt på midtpunktet og argumentere for seg selv og sine inntrykk istedet for å generalisere, dømme og snakke om ting man vet for lite om til å uttale seg for skråsikkert?
    Er ikke så lett bestandig når man har sterke meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Æhh!Litt filosofiske betraktninger må man da vel kunne ta seg råd til.Det er da bare stereoanlegg det er snakk om.Skjønt det føles som mer,noen ganger..
    Mvh Rune

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe filosofisk ser jeg ikke i dette.. Ren personlig synsing er vell heller det rette ordet..

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe filosofisk ser jeg ikke i dette.. Ren personlig synsing er vell heller det rette ordet..
    Filoso Fisk? ... OK!:-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at trådstarters "nivå" eller "stadie" om man vil i prosessen med å "lære alt om lyd" er i en fase der kommentarer på påstander som disse i første innlegg er konstruktive. De er også nyttige for andre så jeg synes at det er verre om det blir nok en av 5000 metatråder enn om det er en av 5 tråder om målsetninger og valg.

Ofte er det jo slik at man synser og synser på bakgrunn av egentlig ingen reell kunnskap. Så kommer de "erfarne" som egentlig heller ikke besitter annen kunnskap enn at man har hatt 50 ulike forsterkere og høyttalere i hus. Dermed har man egentlig ikke kommet særlig mye lenger enn man var da man åpnet en brosjyre første gangen. Den type nysjerrighet som ligger i innlegget til trådstarter er nettopp forutsetningen for å kunne distansere seg fra denne ikkekunnskapen etter litt tid.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •