Tanker om valgene man gjør - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja.. sliter fremdeles med uttrykk som

"Hva pokker er det vits i å ha så mye kostbart stæsjh under hver komponent? Helt bortkastede penger!!"

Eller hans mas at vi må forholde oss til blindtester..

Det jeg prøver å si er bare at dette er hobby, en legger sjel og penger ned i dette, da blir det feil om en person skal kritisere meg fordi jeg ikke tenker som han.. Ja muligens at kabler fra biltema er like bra, eller bedre en mine kimber.. men det driter jeg i.. det er jeg som har kjøpt dem fordi jeg liker dem.. Da blir det feil at noen velger å kritisere meg for valget jeg har tatt, før jeg har prøvd å måle forskjell mellom disse og andre - eller kjørt bilndtester av dem..

Det dreper litt av "kosen" med å fikle med hifi synes jeg.. Men det kan være jeg som tar helt feil..8-)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active svennis1982 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tja.. sliter fremdeles med uttrykk som

"Hva pokker er det vits i å ha så mye kostbart stæsjh under hver komponent? Helt bortkastede penger!!"

Eller hans mas at vi må forholde oss til blindtester..

Det jeg prøver å si er bare at dette er hobby, en legger sjel og penger ned i dette, da blir det feil om en person skal kritisere meg fordi jeg ikke tenker som han.. Ja muligens at kabler fra biltema er like bra, eller bedre en mine kimber.. men det driter jeg i.. det er jeg som har kjøpt dem fordi jeg liker dem.. Da blir det feil at noen velger å kritisere meg for valget jeg har tatt, før jeg har prøvd å måle forskjell mellom disse og andre - eller kjørt bilndtester av dem..

Det dreper litt av "kosen" med å fikle med hifi synes jeg.. Men det kan være jeg som tar helt feil..8-)
    Selv om jeg nok aldri kommer til og bruke 100000 på ett par kabel par, så liker jeg når ting har litt kvalitets feel over dem. Samtidig så synes jeg det er feil og kritisere folk for alle valgene de gjør med hensyn til komponenter og tilbehør. Det er ditt system og det er du som skal betale for herligheten, da må du få lov til og gjøre som du vil. 2 systemer burde aldri være det samme, det blir for kjedelig.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at kanskje noen føler disse litt Audio/Video og Hifi filosofiske tådene til made4u, måtte vel være at man ikke har tenkt i disse baner selv tidligere, og får seg en liten oppvekker.

Synes made4u kommer med noen glimrende eksempler, og de eneste som kanskje burde bli litt fornærmet måtte være de i vennekretsen hans som blir trukket frem som litt grelle eksempler .

Stå på made4u, synes du har startet noen glimrende tråder, som på mange måter får i gang noen interesante og kanskje til og med viktige diskusjonene her inne.

Nå er det vel sånn at man ikke heller trenger å bli enige i slike "verdi" debatter om hva som høres ekte ut og bra ut osv og hva slags referangser man har til den virkelige verden. Ingen har vel en universell fasit på disse fenomenene, annet enn hva man har av egen erfaring og ut i fra det gjort seg opp noen egene meninger og fått laget en personlig fasit.

Generellt kan man vel si at Musikk og hifi verdenen kan deles opp i to hovedgrupper.

1. De som velger og bruker Audio utstyret til å få frem kvalitetene i musikken
    2. De som velger og bruker musikken for å få frem kvalitetene i Audio utstyret.

Må nokk inrømme at jeg føler meg mest hjemme i gruppe 2, der konstuksjon og arbeidsprinsipp i hifi utstyret nesten er like viktig som musikken, og man er på leit etter de innspillingene som får frem godlyden i anlegget og der ytelsene og god lyden mer kommer som en bonus.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En av grunnene til at kanskje noen føler disse litt Audio/Video og Hifi filosofiske tådene til made4u, måtte vel være at man ikke har tenkt i disse baner selv tidligere, og får seg en liten oppvekker.

Hva er nytt? At en bør stole kun på målbare tester??

Eller at det er tull å bruke penger på dyre ting som ikke kan bevises har noe mening med lyd??

Eller at en bør jobbe aktivt med blindtester??

Eller at ordet nøytral lyd helst ikke skal brukes??

Kan ikke si at dette er noe nytt, men heller ett virus som angriper AVforum med jevne mellomrom..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme."

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ofte er det jo slik at man synser og synser på bakgrunn av egentlig ingen reell kunnskap. Så kommer de "erfarne" som egentlig heller ikke besitter annen kunnskap enn at man har hatt 50 ulike forsterkere og høyttalere i hus. Dermed har man egentlig ikke kommet særlig mye lenger enn man var da man åpnet en brosjyre første gangen.
    Fantastisk - snakk om å treffe spikeren på hodet!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ

Kan ikke si at dette er noe nytt, men heller ett virus som angriper AVforum med jevne mellomrom..

Dette her er jo bare en liten basselusk, iallefall i forhold til alle trådene som omhandler bass. Da prater vi epedemier.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rules of AVforum.no:

1. CD-spillere er nå blitt mer eller mindre lydmessige like, (noen har funnet ut at et digitalt signal kun består av enere og nuller).

2. Alle kabler låter likt. (så fremt det de innhar de samme elektriske egenskapene, og det er sikkert ikke noe å tenke på --> bruk Biltema)

3. Forforsterkere regulerer bare volumet, så her kan hvilken som helst reciever brukes for best mulig resultat.

4. Er det noe galt med rommet, bruk Denon romkorreksjon.

5. Ingen anlegg klarer å gjenskape naturlig lyd uten en SVS, helst flere. (dette for å ikke gå glipp av den naturlige lyden under 25hz)

6. Apropos naturlig lyd, skal det også sies at det vi hører på er så unaturlig som det får blitt. Ergo kan det vel knapt sies at det er musikk vi hører på.

7. Uenig i noen av overstående punkter? Vis til en vitenskapelig blindtest som beviser det motsatte.

Folkens, nå mangler det bare å få avlivet myten om at forsterkere og høyttalere er lydmessig forskjellige, så er hele interessen offisielt død og begravet.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker HåkonN, du burde blitt forfremmet til Guru.. :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de punktene du nevner HåkonN, er i alle fall temaer som får i gang mange heftide diskusjoner..... Kanskje ikke så rart at disse da også kommer høyt opp blandt mulige temaer i et AV diskusjons forum....

I den ganske godt oppsumerende oversikten din, mangler vel bare tråder om "hvem utstyr jeg må søpe", innbrenning i plasma skjermer, CV og atter CV, dB og atter dB, Watt vs Watt , HD-DVD vs BD, og problemer med naboen osv....

Vi blir vel aldri enige her inne i forumet (ps. det er et diskusjons forum??), for ingen har vel egentlig noen fasit og alle de rette svarene. Det handler vel mer om å angi egene erfaringer, tanker og filosofier, innblandet forskjellige andeler kunskap innefor psykologi, software, wetware, hardware, elektronikk, digital teknikk, akustikk og en mengde andre berørte fagfelt som div. forum medlemmer er spesialister på.

Det er kanskje et tegn på at man har det litt for sorgløst og godt her i landet, når man går i harnisk pga div kabler i audio sammengheng.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •