Valg av høyttaler kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av høyttaler kabel

Er redd jeg starter et omstridt tema nå, men prøver allikavel:-)
    Har et par (nye) Mirage Omni 350 som drives med et Rotel effekttrinn på 2x120w. Høyttalerne er vel spillt omkring 50 timer til nå, så de er jo ikke ferdig innspillte ennå, da Mirage etter manges mening trenger relativt lang innspillingstid.
    Bruker i dag Nordost Flatline (billigste versjon) som høyttalerkabel, og lurer på om det kan være noe å hente i bassen på å skifte til en annen kabeltype i "budsjettklassen"?

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    Er redd jeg starter et omstridt tema nå, men prøver allikavel:-)
    Har et par (nye) Mirage Omni 350 som drives med et Rotel effekttrinn på 2x120w. Høyttalerne er vel spillt omkring 50 timer til nå, så de er jo ikke ferdig innspillte ennå, da Mirage etter manges mening trenger relativt lang innspillingstid.
    Bruker i dag Nordost Flatline (billigste versjon) som høyttalerkabel, og lurer på om det kan være noe å hente i bassen på å skifte til en annen kabeltype i "budsjettklassen"?
    Helt klart noe å hente i bassen på bytte av kabler. Billigste Nordost låter like flatt i bassen som kabele ser ut

Kjøp no Kimber 4 ellert 8 TC eller Viablue, Viablue vil nokk gji deg mye i toppen som Nordost. Mens Kimber nokk vil være litt roligere i toppen, noe som du kanskje vil sette pris på etter en stund. Nå kjenner jeg ikke til dine høyttalere så jeg vet ikke hvordan de låter.

Newcomer borgsol1 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv bestilt meg Viablue sine bi-ampingkabler, blir spennende å høre
    Har nettopp byttet ut "skolissekabelen" til subben med Viablue sin NB-F subkabel, og det ga ett betydelig løft. Subben var jo ikke til å kjenne igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skulle hatt noen høytalerkabler selv.. men max 1000kr og det er jo en jungel av kabler.. Trenger 2x1,5 meter bi-wiring kabler.. noen og anbefale?

mener ikke og hijacke tråden her så beklager hvis du føler det.. hehe

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå i alle fall ikke i "fella" å kjøp hådlagede kabler til 70.000,00 pr meter, og bruk heller ikke lampett ledning. Det gir seg selv at en produsent som produserer x antall km med kabel i året har lavere kostnad pr meter enn en som produserer 100 meter. En (høyttaler) kabel til +-200 pr meter med gode terminaler (kommer stort sett i tillegg) tilfredstiller de aller fleste, men ikke alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Gå i alle fall ikke i "fella" å kjøp hådlagede kabler til 70.000,00 pr meter, og bruk heller ikke lampett ledning. Det gir seg selv at en produsent som produserer x antall km med kabel i året har lavere kostnad pr meter enn en som produserer 100 meter. En (høyttaler) kabel til +-200 pr meter med gode terminaler (kommer stort sett i tillegg) tilfredstiller de aller fleste, men ikke alle.
    Enig i dette. og husk at det ikke er vits i å kjøpe for lange lengder heller. hvis du kjøper 2 stk 3 meters lengder har du til 6 meter mellom høyttalerene. Jeg har selv i alle år gått i denne fella. Som regel er det ikke mer enn 2 til 3 meter du trenger totalt for begge høyttalerene

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Har selv bruk for 2x 1m høytalerkabel. Er Kimber som du Leikis nevner, den som er flettet i hop til ca 70-80 kroner pr. m? Har vært inne på Audiofoni.no og sett på Xindak kabler som jo ser fine ut, men er de bra? Kan tenke meg å bruke omkring 600 kroner på kabler til min stereo. Noen flere forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, kabler kan prege lyden på en elelr annen måte - jeg foreslår blindtest og at du ikke har snøring på hva du hører på og når...

La andre bytte frem og tilbake for deg (en venn), se om du får lånt med deg kabler hjem og bare prøv deg frem du - men for Guds skyld, gjør det i blinde...

Kanskje vil du overaske deg selv ved ditt valg? Stol da på egne ører og ikke øynene

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest? Det er opplevelsen som teller er det ikke? Når endelig den skarpe diskanten forsvinner, eller når plutselig bassen sitter? Who cares om det er pga. kabelens elektriske egenskaper eller placebo..... (?)

:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Kasper-
    Enig i dette. og husk at det ikke er vits i å kjøpe for lange lengder heller. hvis du kjøper 2 stk 3 meters lengder har du til 6 meter mellom høyttalerene. Jeg har selv i alle år gått i denne fella. Som regel er det ikke mer enn 2 til 3 meter du trenger totalt for begge høyttalerene
    Helt sant. Har også selv testet dette med lyd/lengde på kabel. En liten forskjell hørte jeg på 1m og 6m kabel. Forskjell alså .. hva som var best tør jeg neimen ikke si. Husk at det også finnes kabler som er produsert slik at de skal ha en viss lengde, ferdig terminert, og da han man jo ikke noe særlig valg.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Blindtest? Det er opplevelsen som teller er det ikke? Når endelig den skarpe diskanten forsvinner, eller når plutselig bassen sitter? Who cares om det er pga. kabelens elektriske egenskaper eller placebo..... (?)

:-D
    Placebo er bra det. Fordelen er jo at billig placebo er like bra som dyr placebo

Forøvrig har jeg sansen for karer som dette:
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Russell
    It all sounds the same provided the resistance is low enough.
    Speaker Wire

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    For all del, kabler kan prege lyden på en elelr annen måte - jeg foreslår blindtest og at du ikke har snøring på hva du hører på og når...

La andre bytte frem og tilbake for deg (en venn), se om du får lånt med deg kabler hjem og bare prøv deg frem du - men for Guds skyld, gjør det i blinde...

Kanskje vil du overaske deg selv ved ditt valg? Stol da på egne ører og ikke øynene

Uff! Du og dine blindtester, har du selv prøvd på det?? Hva i huleste har du imot at folk også vil bruke øynene når de skal modde anlegget. Hva har du imot folk som også kan se..?

Selv mener jeg at kabler kan forandre lydbilde.. Prøv å få tak i noen gode brukte, f.eks. MIT sine ht. kabler gir litt mer i bassen..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvorfor made4u insisterer på at folk må kjøpe stygge høyttalerkabler? :P

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Lurer på hvorfor made4u insisterer på at folk må kjøpe stygge høyttalerkabler? :P
    Hva er stygt? Brede flate "padder" eller "grillpølser" i metervis?:-D

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Nei, si det du! :P

Synes forsåvidt både flate kabler ala Nordost flatline er ganske pent, og store tykke Kimber Select er fint..

Men "rå" kimber 4tc og 8tc synes jeg tar seg veldig bra ut! Er vel dette jeg synes er noe av det fineste!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tykkelsen det kommer an på men heller lengden...

I motsettning til for penis, så er det vel greit å ha kortest mulig signalvei her. Hva gjelder tykkelse derimot så kan en tynnere kabel låte bedre enn en tykkere...

Lengden derimot, den har ALLTID innvirkning... Og gutter, her kan vi skryte på oss å ha minst... Skaff dere monoblokker i så tilfelle!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •