Noen her som hører med øynene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 114
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen her som hører med øynene?

Spørsmålet er relevant, da nok noen her har gjort nettopp det. Innvistert i produkter som i større grad har en psykologisk effekt på dere heller enn en hørbar effekt. Ta kabler som ett eksempel;

Hvem får ikke gåsehud av bare tanken på kabler til 6000 kr meteren koblet til komponentene sine? Slikt skaper forventninger...

En kabel til "bare" 1000 kroner meteren er heller ikke dårlig, noe ganske annet enn den som fulgte med komponentene i alle fall.

Missforstå meg rett nå, jeg sier IKKE at kablene ikke har noe å si og at dem ikke kan påvirke lyden forskjellig da det kan dem. Men i ett gitt oppsett er det langt fra nødvendigvis slik at den dyreste kabelen er den som låter best, men ofte tolker mange de små forskjellene kabler generelt gir slik, mange ser på utseendet til kablene samt prislappen og lar seg påvirke.

Slik ender flere opp med en kabel de kanskje ikke ville valgt ut av de nevnte kabler i en blindtest. Ergo har ikke valget falt ut fra hva man har hørt, synet har her lurt mange og påvirket dem i valget da de små forskjellene de hørte ofte går i favør den dyre kabelen.

Den ideelle audio-handler må være blind og velge produkter upåvirket av å ha hørt prisen og latt den lage forventninger. Folkens, vi skulle hatt noe forran øynene når vi handler audio-produkter så vi unngikk å kjøpe produkter som ikke har lydmessig verdi for oss men da heller bare en psykologisk effekt.

Ta en jeg kjenner som ett eksempel der:

Han hadde imponerende komponenter (om enn ikke av aller dyreste/råeste sort). Tipper nok at nypris på elektronikken var rundt 60-70.000 eller deromkring, mens høytalerene er jeg usikker på hva koster (???).

Greit nok, jeg kunne selv funnet på å dra noe tilsvarende inn i stua, men han derimot hadde passert en grense jeg aldri kunne komme på å passere da det ville overskredet grensen mellom fornuft og galskap.

Han hadde brukt alvorlige summer på dempeføtter til hver komponent (dyre) samt han hadde en plate som skulle hindre resonanse under dette igjen (kostet også himmelvidt mye).

Hva pokker er det vits i å ha så mye kostbart stæsjh under hver komponent? Helt bortkastede penger!!

Har man en platespiller så er underlaget og demping alfa og omega, kjempeviktig... Fullstendig klar over det!! Spikes under høytalere og gode stativ m.m., jeg kjøper den også jeg. Også klar over at rør-greier er mer "følsome" greier enn transistor-produkter. Men å betale skjorta for å ha demping under riaa-trinnet samt transistorforsterkeren da (kontroll- og effekt-trinn)... (???)

Som om han (eller andre for den saks skyld) med bind for øynene (blindtest altså) skulle hørt forskjell med eller uten stasj'et som stod under komponentene...

Han kunne trygt spart seg de pengene, da i ørene hans er det ikke forskjeller å snakke om og da er det jo leit om han skal sitte der og føle at alt er bedre bare fordi han kan sitte der og oppleve den mentale og ikke hørbare effekten av alle utleggene sine... Sikker på at han kunne puttet komponentene inn i ett ok rack slik dem i utgangspunktet er (som sakt, snakker ikke om platespiller m.m. nå da underlaget der er viktig).

Altfor ofte har innvisteringer mange gjør ingen lydmessig effekt som forsvarer innvisteringen, eller som ved valg av kabler så er det ikke alltid forskjellene er til det bedre i blindtestene (da er det synd at en mental greie og forventningene til dyre greier skal påvirke oss til å føle annet).

Folk kjøper seg bananplugger, og de drar dem med hjem og får enda ett koblingspunkt i signalveien (ett ekstra - ikke bra). For å si det slik, å skøyte en ledning med en annen er idioti uten like for å si det rett ut - dessuten blir intet bedre enn det svakeste ledd, koblingspunkter er svakheter i signalveien... Men alt blir jo så mye bedre bare man får de bananpluggene til 450 kroner på plass, de til 250 kroner er jo selvfølgelig ikke like bra... (??)

Akkurat slike ting er det mange gjør, de innvisterer i mange duppedatter dem ikke kan høre forskjell på om er der eller ei (eks bananplugger, dempeføtter etc.) Lydmessig oppnår dem intet hørbart (kan skjønne bananplugger av praktiske hennsyn da). Mange kunne spart seg (unnskyld uttrykket) galskapen...

Ikke søk lykken i det å ha svi bort bortkastede penger, du lurer deg selv dersom du er en av de mange som har brukt store summer på produkter en enkel blindtest kunne spart deg for. I Audio-verden koster det av og til å se, husk at det er med ørene vi hører lyden.

Hilsen en som selv hadde vært i ekstase om noen hadde kommet her med kabler til en verdi av 40.000. Da hadde jeg også spisset ørene og kanskje lurt meg selv??

Utfordrer mange av dere til å foreta en blindtest på noe av det dere har og se om innvisteringen deres er verdt prisen dere har betalt. Tipper mye heller er en mental greie ja...!!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har med stor sannsynlighet rett i din påstand.

Har vært i flere tråder der jeg har testet diverse produkter oppimot hverandre, og mange av dem som kommer med inlegg gidder ikke engang å prøve det billigste produktet, men de har nok av "grunner" til at ikke resultatet av testen kan bli det som jeg har kommet fram til. Jeg har da bedt dem om å prøve selv, eventuelt blindtest, men det nekter de kategorisk å gjøre.

Men de bruker mye penger på dyrt utstyr, og er meget frittalende dersom noen mener at et rimelig produkt kan gjøre en adekvat jobb. Virker som det er mye snobberi blandt forum medlemmer. Flere av dem har visst mottoet: ikke test, men kom gjerne med ytringer.

Jeg sier ikke at de har mer penger enn vett, men de er altså uvillig til å teste ting selv veldig ofte, og støtter seg gjerne på en test av det ene dyre produktet, og dermed er det jo helt umulig at et rimeligere produkt kan gjøre en like god jobb.

Jeg har laget en kabelguide: http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Men her er det også mye som er tungt å svelge for dem som har brukt en formue på utstyr og kabler. Det er i grunnen lett å forstå. Det er jo helt naturlig for dem å forsvare de enorme summene har lagt ut, med nebb og klør. Det er ikke rart at mange av dem hisser seg opp, når noen er "frekk" nok til å påstå at andre produkter er like bra eller bedre, og dermed tolker de dette som om de ikke nødvendighet har gjort det smarteste valget. Da begynner følelsene å løpe løpsk og vi ser mye rare påstander som de nødvendigvis ikke kan stå inne for.

Det jeg synes de burde gjort, var jo å vurdere det produktet de kjøper, og ta en avgjørelse på dette. Dersom de har kjøpt det, så får de stå for det, og ikke angre dersom det kommer et nytt produkt, eller noen finner ut at et annet produkt er bedre eller likeverdig, til en langt lavere pris.

Alt faller jo i pris for tiden, så de blir mye søvnløse netter for dem som ikke klarer å stå for de da har gjort. Det er kanskje overvekt av dem med lite livserfaring blandt dem som absolutt på død og liv skal forsvare noe de har, eller skulle ønske de hadde, når de ikke vet hvordan det andre produktet virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Du har med stor sannsynlighet rett i din påstand
    Det er hva DU tror, ja.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjerne bytte ut noen av ordene i innlegget ditt med f.eks BMW, Audi eller SUV. Trenger man en BMW til 500 000 eller kunne man ha klart seg med en VW Polo til 150 000? Problemstillingen blir uansett den samme. Galskap for noen og fornuft for andre. For de fleste audiofile er det snakk om å endre og finjustere utstyret så godt det lar seg gjøre. Om veien og tiltakene man gjør for å oppnå bedre lyd er fornuftige får bli opp til den enkelte og ikke hvermansen med sin pekefinger.

Noen er fornøyd hvis anlegget spiller nesten like høyt som på diskoteket. Andre har det som hobby og stadig justere litt. La dem nå få holde på

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nokk mye rett i de tingene du skriver made4u, har filosofert en del i de samme baner selv.

Det jeg imiddlertid også har en mistanke om spiller en stor rolle er hvor påvirkelig vårt sansesystem og spesiellt hørsel egentlig er for slik ytre "eye candy" produkter og annen yttre påvirkning som f.eks status, påvirkning fra personer man stoler på og ser opp til osv.

Psykoakustiske effekter og fra medesinens ganke kjente placebo effekter kan spille inn, på den "prosessoren" som utgjør er en stor del av vår hørsel.

I de medisinske miljøene som jobber med hørsel og coclia inplantat osv, så angir disse ofte at man ikke hører med ørene, men med hjernen.

Ikke så rart kanskje at keiserens nye klær fort kan gjøre seg gjeldende i Hifi verdenen, da dette blnadt annet handler om å tjene penger, og faren for at man blir sett på som ubegavet og dum når man bare ser en naken keiser som sprader rundt, da kan det jo hende at man bevisst eller ubevisst slenger seg på og ser keiserens klær.

Du skal derfor ikke se helt bort i fra at vedkommende som legger mye resurser i stabile underlag for sine transistor forsterkere osv faktisk hører forskjeller, selv om de ikke egentlig er der, og bare man blir fornøyd og ikke føler seg lurt, så er det vel litt det hifi interessen vel også handler om...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at du nok ha noe rett i det du sier, men demping, justeringer osv... har jeg selv opplevd mye bra resultater med så du bør ikke avskrive det helt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Du kan jo gjerne bytte ut noen av ordene i innlegget ditt med f.eks BMW, Audi eller SUV. Trenger man en BMW til 500 000 eller kunne man ha klart seg med en VW Polo til 150 000? Problemstillingen blir uansett den samme. Galskap for noen og fornuft for andre. For de fleste audiofile er det snakk om å endre og finjustere utstyret så godt det lar seg gjøre. Om veien og tiltakene man gjør for å oppnå bedre lyd er fornuftige får bli opp til den enkelte og ikke hvermansen med sin pekefinger.

Noen er fornøyd hvis anlegget spiller nesten like høyt som på diskoteket. Andre har det som hobby og stadig justere litt. La dem nå få holde på
    Han skriver jo veldig tydelig at han selv er temmelig entusiatsisk, men at han i dette innlegget har tatt seg et ytre, og sannsynligvis mer fornuftig perspektiv.

Å dra inn biler her blir helt feil spør du meg, her er det snakk om produkter som muligens ikke engang gir en målbar effekt, mens det absolutt er tilfelle mellom en bil til 500' og en til 150'....merk at jeg ikke nevner noen bilmerker.....

Jeg er absolutt enig i at det finns mange duppeditter som nødvendigvis ikke har noen prisforklarende lydmessige argumenter, men så lenge det er den enkeltes penger er dette uansett et subjektivt spørsmål.....heldigvis

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Han skriver jo veldig tydelig at han selv er temmelig entusiatsisk, men at han i dette innlegget har tatt seg et ytre, og sannsynligvis mer fornuftig perspektiv.

Å dra inn biler her blir helt feil spør du meg, her er det snakk om produkter som muligens ikke engang gir en målbar effekt, mens det absolutt er tilfelle mellom en bil til 500' og en til 150'....merk at jeg ikke nevner noen bilmerker.....

Jeg er absolutt enig i at det finns mange duppeditter som nødvendigvis ikke har noen prisforklarende lydmessige argumenter, men så lenge det er den enkeltes penger er dette uansett et subjektivt spørsmål.....heldigvis
    Er han entusiastisk? Det går ikke så klart frem av innlegget IMHO. Han forteller noe mange har gjort før ham noe du enkelt kan finne ut om du søker litt her på AVforum eller hvilket som helst annet forum.

Hadde dippedutter og kabler m.m hatt en enkel målbar forskjell hadde det jo vært lett å forsvare en eventuell prisforskjell den ene eller andre veien. Nå viser det seg at det faktisk ikke er slik.

Når det er sagt så skal det nevnes at jeg ikke har noe problem med å se poenget til trådstarter men hadde helst sett at han baserte innlegget på erfaring fra egne tweaks og ikke sin venns tullete galskap.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Here we go again...
    Jeg synes det er utrolig unødvendig å skulle fortelle andre hva som er rett og galt å bruke penger på. Vi er da voksne mennesker og kan ta egne valg. Skulle en person velge å kjøpe et underlag til f.eks 600.000 til sin forsterker så er det ganske åpenlyst at dette ikke er bortkastede penger i hans øyne. Om det så er for syns skyld, av praktiske årsaker, forskjell i lyd, inntrykk eller bare følelsen av å ha/kunne kjøpe en slik duppeditt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at du ikke hører forskjell på ting betyr ikke at ingen andre kan det, men å si at alle som bruker penger på kabler underlag og hva det måtte være er bortkastede penger, fordi man selv ikke tror på det synes ejg er frekt og respektløst. Jo en bil til 150k og 500k kan sammenlignes, en bil er et transportmiddel, og du kommer deg mellom a til b med bilen til 150k akkurat slik du gjør det med den til 500k.

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    ... fordi man selv ikke tror på det ...
    Når forskjeller ikke kan måles, så må man tro i det minste.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid hadd inntrykk at bananplugger ikke 'forbedrer' lyden, da det tross alt er enda en ledd i koblingsveien. Bruker vi ikke bananer kun for enkelhetens skyld? Saken stiller seg vel litt annerledes hvis de loddes på...?!

Men alt blir jo så mye bedre bare man får de bananpluggene til 450 kroner på plass, de til 250 kroner er jo selvfølgelig ikke like bra... (??)
    Hvordan kan det bli bedre, når begge to 'svekker' lyden i form av enda et ledd?
    Jeg er enig det du skriver om bananplugger, jeg barer lurer litt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    har du kjøpt dine komponenter pga gode målinger ? eller lyttet du på dem først.?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert og visst, at mange på forumet er enig i deg med dette.

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både en gettoblaster til 3k og et anlegg til 200k spiller av en cd, de blir ikke samenliknet av den grunn.

Så om man kan trekke slike sammenlikninger, kommer vel my ann på interesse.
    En som intereserer seg for bli vil ha et motsatt syn av mange her inne på avforum.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Made4u:Hva er galt med placeboeffekten hvis den gir en bedre lydopplevelse? Er vel en reklame som ganske treffende har slagordet "Har du lyst, har du lov"

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    har du kjøpt dine komponenter pga gode målinger ? eller lyttet du på dem først.?
    Jeg kjøpte de pga den snille mannen i butikken sa de var bra.
    Hvorfor skulle han lyge til meg?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes made4u dreper noe av gleden med Hifi.. det skal lyttes å "føles" på.. Når han skrivar at stæsjh under hver komponent er bortkastede penger, så hvorfor i det hele tatt bruker du bortkastet tid på å prøve å undertrykke vår iver etter å pynte på hifi, både synlig og hørtbart. Nei, made4u, hifi handler om mye mer en bare målbare ting. Det er hørbare, synlige momenter som setter hvertfall mine følelser i sving, hvis det er bra da..

Sliter med at en skal være så negativ til stæsjh, hvis folk vil ha det - og føler seg bedre med det så er det vell opp til dem.. Personlig så synes jeg ikke bananplugger ikke bare er bra for det praktiske, men det ser bra ut også, derfor har jeg det..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kostbare oppgraderinger gjøres for lyd- eller bilde-opplevelsen, andre mer for kvalitetsfølelsen på selve produktet, gleden av å eie noe ikke alle andre har osv. Dette har jeg full respekt for.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte de pga den snille mannen i butikken sa de var bra.
    Hvorfor skulle han lyge til meg?
    det var da og et svar...

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •