Noen her som hører med øynene? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 114 av 114
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen av dere som har dyre strømkabler som har prøvd dem på PCen? Det burde jo gjøre endel for ytelsen.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Dette blir jo ikke sant bare fordi du sier det.
    Jo

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo ikke sant bare fordi du sier det.

Det blir sant når Audiomur sier det.. han er jo ekspert..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Noen av dere som har dyre strømkabler som har prøvd dem på PCen? Det burde jo gjøre endel for ytelsen.
    Har ikke prøvd på pc-en nei, men kanskje jeg skal prøve den på brødristeren eller taklampa, kan jo hende jeg får bedre brødskiver og bedre lys?

Jeg har en dyr strømkabel fra Monster. Kosta vel 1000 spenn og er det dummeste kjøpet jeg har gjort noensinne ops: .

Skal være overspenningsvern og strømfilter, (kanskje den funker som overspenningsvern, men jeg tviler) men den fungerer i praksis akkurat som en hvilken som helst skjøteledning. Det er overhodet ingen forskjell i lyden ved bruk av denne, i forhold til den gamle ikea-skjøteledningen jeg brukte før.

Den eneste jeg vet denne kabelen gjør er å ødelegge tv-bildet hvis du kobler tv-antennen gjennom den. Har ikke opplevd det selv men vet om flere som har erfart dette.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg personlig mener at kabler kan være med på å forandre lyd i ett anlegg. Jeg har testet og mener selv at lyden forandrer seg, så hvorfor kan jeg ikke mene det uten att jeg blir stemplet som dum fordi jeg tror på dette?
    Jeg kan jo la en kabelprodusent svare for seg selv.

Sitat Opprinnelig postet av www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf
    We all like to describe how a good component improves the performance of our system, a perfectly legitimate comment. Unfortunately, buried in this statement is often the misunderstanding that the better component actually improved the signal in some way. There are certain areas of digital processing where this is possible, but in the analog world signals don’t get better, they only get worse. The substitution of a superior component improves a system only because it causes less damage.

Cables, like all components, should be chosen because they do the least damage.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ sier jo bare at lyden forandrer seg. Om signalet blir dårligere har det jo strengt tatt gjort det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo la en kabelprodusent svare for seg selv.

At en kabel skal gjøre minst mulig med lyden er jo netteopp den oppgave.. Men ingen klarer å levere lyd uten å gjøre noe med den (analogiske kabler) , derfor oppleves lyden forskjellig fra produsent til produsent.. Noen ødelegger lave frekvenser andre høye.. slik er det bare..

Hvis du leser hva som står i filen så forstår du også dette Maastricht, enkel logikk. Hvordan tolker du denne kommetaren fra produsenten Maastricht??
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    HoJ sier jo bare at lyden forandrer seg. Om signalet blir dårligere har det jo strengt tatt gjort det.
    Nettopp.

Sitat Opprinnelig postet av www.audioquest.com/pdfs/aq_cable_theory.pdf
    This “damage” comes in two basic forms: a relatively benign loss of information, or a change to the character.
    Så hvor bra må en kabel være for at vi skal unngå denne "skaden"?

Sitat Opprinnelig postet av Roger Russell
    It can be solid, stranded, copper, oxygen free copper, silver, etc.--or even "magic" wire--as long as the resistance is kept to be less than 5% of the speaker impedance. There is no listening difference as long as the wire is of adequate size.
    Der! Der er fasiten. Kabeldebatten er over

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde at forskjeller på signalkabler var noe de fleste viste hvar tilstede.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjeller i signalkabler er det, tror ikke noen mener annet. men ikke alltid forskjellene er i favør prisutleggene.

En ting er forskjellen på kablene som medfølger utstyret og oppgraderingene, en annen ting er forskjellene oppgraderingene seg imellom (ikke alt tåler her blindtester og en kabelpåvirkning kan treffe bedre på noen komponenter enn andre).

Dessuten kjøper mange kabler pr. postordre eller på andre måter utestet/uhørt, da ofte ut fra pris og utseende (noen som kjenner seg igjen)?

Det jeg ville frem til er at i en blindtest kan noen gå for det billigste mens de når de ser pris og utseende går for det siste og da ikke lyden, de kunne spart mye...

Jeg mente IKKE at forskjeller ikke finnes, for dem er der hva gjelder mye... Men nå har jeg sett lodd du kan ha i spillere for å gjøre dem tyngre/mer stabile og alt mulig annet, jeg tviler på at dem som kjøper slikt hører forskjell.

Dessuten skal man litt opp i pris for at slikt skal ha noe for seg, vet om en som har 3 par kabler til den nette sum av 3000 kroner paret (9000 kroner det) og kablene er nesten like dyrt som CD-spilleren hans som kostet 4990 kroner (like under 5000 kroner altså) samt forsterkeren hans har nypris på nesten 8000. (de to andre kablene besetter en kombinert DVD/VHS maskin samt en minidisk)... Spinnvilt!

Nå betalte han "bare" 4000 kroner for dem selv, kjøpte brukt, men likevell spinnvilt!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som mener noe om kabeldebatten bør ha tatt en titt på denne blindtesten som er svaret på alle audiofiles kritikk av blindtester generelt:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

En av test-sporene inneholdt følgende:
    "Tapskjede (CD-spiller+lang billigkabel+ADC i PC): HVis man tar utgangspunkt i målinger og data er det ingen tvil om at høyttaleren er den altoverskyggende kilde til egenlyd i et stereoanlegg, forvrengingen i elektronikk og kabler er til sammenligning forsvinnende liten. Allikevel er det mange audiofile som sverger til source-first prinsippet og allokerer store deler av budsjettet til signalkilde (CD-spiller) og kabler. Men forholder de seg til realitetene? Dette sporet er kjørt ut på analogutgangen på en Tandberg 4025 CD-spiller, gjennom 5 meter kabel av typen "lakrissnøre" og inn på AD-konverteren til et lydkort innebygget i et 600 kroners PC-hovedkort. Deretter er opptaket levelmatchet med den digitale orginalen v.h.a. Adobe Audition. Sporet har med andre ord vært innom en hel mengde uaudiofil "styggedom", men hvor hørbart er egentlig dette?
    "

Kan noen forklare hvorfor tapskjeden nevnt lengre opp fikk gjennomsnittlig ca samme score som "original 2"? Bekrefter dette at disse lytterne hørte himmelvide forskjeller når "lakrissnøre" bl brukt til å overføre lyden?

For ordens skyld er det medlemmer på hifisentralen som fikk stemme på hvilket kildemateriale man skulle bruke, de fikk tilsendt en CD som de kunne bruke vilkårlig lang tid å teste på (i sin egen stue), noen av lytterne i denne testen hadde utstyr til over 100.000...

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løkken glemte å sende signalet gjennom lufta. :roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til og med jeg hører forskjell på kabler. Særlig på signal kabler. Med høyttalerkabler er det mye mindre forskjell.

Jeg har aldri byttet et produkt eller en kabel uten at jeg syntes det har gjort lyden bedre. Har hørt mange kabler som låter forskjellig, men ikke byttet før jeg mente (mener) det gir bedre lyd.

Og for å si det som andre har vært inne på: Dyrere er ikke nødvendigvis bedre. De fleste greier seg med kabler til "normal" pris ... men "normal" pris er jo et diskutabelt beløp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Det jeg ville frem til er at i en blindtest kan noen gå for det billigste mens de når de ser pris og utseende går for det siste og da ikke lyden, de kunne spart mye...
    Nå har ikke jeg kjøpt noen høyttalerkabler enda, da alt har fulgt med anlegget da jeg kjøpte det, men for bare noen uker siden ville jeg gjort akkurat som nevnt her.
    Problemet er at flesteparten ikke hører hva som er best for anlegget hvis de skulle testet forskjellige kabler, da står man igjen med pris og utseende, der begge er avgjørende til en viss grad.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •