Noen her som hører med øynene? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 114
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    og det er da litt rart med firmaer som konstruerer hifi utstyr at de bruker penger på slikt, f.eks er min forsterker utstyrt med terminaler fra WBT og cardas, er det mulig at de setter disse på bare for å gjøre et produkt dyrere? Nei neppe da ofte det blir spart inn på det som kan spares inn.
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Russell
    Looking at this from a different perspective, there will always be those who will want expensive wire, not because there is an audible difference, but because they may value pride of ownership and prestige in a similar way to that of owning a Tiffany lamp or a Rolex watch
    If I don’t believe that expensive speaker wire makes an audible difference, why is it used inside the IDS-25 speaker system? The answer is very simple. IDS is out to sell speakers and not everyone believes in ordinary wire. The explanation is the same as what McIntosh found at shows and is described in the section above. Cardas wire does not sound any better but it may help to sell speakers to those who are concerned about wire and are not convinced that ordinary wire is just as good. The increase in cost is negligible compared to the drivers, enclosures and equalizer.
    Speaker Wire

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt før har jeg ikke nokk kunnskaper om emnet til å kann utdype dette, og jeg foretrekker å lytte til produkter istede for å kjøpe pga av kunn gode spesisfikasjoner.
    Ja du er bra heldig stilt du som er elektrikker og "allvitende" og har så mye mer peiling enn alle oss andre idiotene på forumet. Hva med å prøve noen gode strømkabler i et godt anlegg før du uttaler deg bombastisk om emnet som du sier du ikke har noen erfaringer med?
    Og du snakker om saklig...

Mener du at alle her på forumet har tro på kabler?
    At jeg er den eneste skeptikeren?
    Og når ble det feil å ha peiling på hva du snakker om?

Du tar dette alt for personlig. Du har tro på kabler, jeg har ikke tro på kabler.
    Av den enkle grunn at jeg er elektriker, som du sier.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi, oi. Ser ut som om det tar av heilt her.

Eg kan sei ein ting, og det er at ingenting er bere enn det svakeste leddet, så det at folk bruker masse penger på ein dyr ting, også er den andre llitt dåriligere. Så meiner eg at dei pengane den personen kunne ha spart ved å kjøpe ein litt billigare sio det ikkje blir noke bedre.

Dette er bare det eg meine, håpe dåke alle forstår meg ;p

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ironiske er jo at finvåg etter alt å dømme er en gjør-det-selv-kar!
    Det har jeg all respekt for! Selvgjort er velgjort!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Og du snakker om saklig...

^jaha hva er usaklig med det jeg skriver?

Mener du at alle her på forumet har tro på kabler?
    ^nei det har jeg heller ikke sagt noe sted, men de fleste har sjiftet ut noen av lissene som fulgte med da de kjøpte sine komponenter.

At jeg er den eneste skeptikeren?

^nei det har jeg heller ikke sagt.

Og når ble det feil å ha peiling på hva du snakker om?

^ Fint at du selv synes du kan det du driver med, men du sitter altså å sier at alle som tester slike produkter og opplever forskjeller tar feil og at du sitter på den absolutte sannhet, uten å ha noen erfaringer og komme med. Dette er for meg ganske så arrogant, og du har sålangt ikke vist noen store tegn til mye kunnskap om emnet.

Du tar dette alt for personlig. Du har tro på kabler, jeg har ikke tro på kabler.
    Av den enkle grunn at jeg er elektriker, som du sier.
    hva er ironisk med at jeg har lagd noe av det jeg bruker selv??

mvh Jørgen i angrepsmodus

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du står på at pris alltid følger kvalitet, når du samtidig vil gjøre det bedre selv, og til en rimeligere penge.
    Trodde i begynnelsen på "kranglinga" vår at du hadde for hundretusener i strømkabler. :-D
    Du virka ganske hårsår for å si det sånn!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pris følger stort sett kvalitet, men det betyr ikke at noe som koster ti ganger mer er ti ganger bedre , og slik er det vel egentlig ikke med noe som helst.
    At DIY innen hifi gir mye for pengene er ikke noe nytt, bare se på div høyttaler og forsterkerkit som finnes på markedet i dag. Og når det gjelder slike dippedutter sp kan amn jo komme med eksempel, på mine nåværeende høyttalerkbaler bruker jeg spader fra wbt, har hatt endel andre kabler med forskjellige terminering på, og her er det ingen tvil om hva som tåler mest, og hva som gir best kontakt, joda vist er prisforskjellen stor iforhold til de billigste termineringene på markedet men jeg mener de er verdt prisen.

hårsår er jeg muligens, det syns ikke jeg så klart. poenget er at jeg vet ganske så mange som opplever til dels store forskjeller mellom diverse kabler, og jeg har gjort det selv, og da synes jeg det er ganske så frekt å si at vi tar feil uten å ha prøvd dette selv.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og litt håpløst å benekte noe i nærheten av placebo.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og litt håpløst å benekte noe i nærheten av placebo.
    selvsagt er noe placebo, men når flere tester f.eks samme kabel og alle hører det samme uavhengig av verandre er placebo et veldig dårlig argument.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da synes jeg det er ganske så frekt å si at vi tar feil uten å ha prøvd dette selv.
    Hva med de som har testet det selv, og likevel påstår det samme?

I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands.
    We have been told by advertising that the exotic speaker wires offer fabulous advantages over ordinary lamp cord. It would seem reasonable that using this same wire for lamps would also enhance their performance. In the same vein as wire literature, you can have your light bulb reproduce light faithfully, finally allowing you see light the way it should be seen and bring out the natural performance of your table lamp. It may offer greater warmth, detail, brilliance, definition and speed by providing wider bandwidth and reduced skin effect. Just imagine what it might do for your electric razor and microwave!
    Speaker Wire

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Hva med de som har testet det selv, og likevel påstår det samme?
    ja da har de ikke opplevd noe forskjell betyr det at den ikke kan være der? og for deres del er jo det flott da de nokk sparte noen kroner. Man kan alltid krangle om hvem som har rett og galt, men noen vei med det kommer vi ikke, det kan jeg nesten vedde rævva mi på :P

når det gjelder linken din så er jeg fullstendig klar over hvor absurd dette med relevansen av kabler er fra et teknisk ståsted. Men pussig nokk er det de færreste som bruker lampettledning og de medfølgende lakrissnørene.
    Det som også er litt komisk med denne debatten er når de såkalte subjektivistene utfører en sjikkelig test, og fortsatt hører forkskjell så nekter fortsatt objektivistene på dette og leter det man kann for å finne mangler i testprosedyre osv.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som også er litt komisk med denne debatten er når de såkalte subjektivistene utfører en sjikkelig test, og fortsatt hører forkskjell så nekter fortsatt objektivistene på dette og leter det man kann for å finne mangler i testprosedyre osv.
    Hehe, og når objektivistene kjører en test og finner ingen forskjell, hva gjør subjektivistene da ... ?

Og selv om du oppfatter en forskjell, betyr det at den er der? Dette blir jo helt filosofisk. Så lenge man ikke kan legge fram fakta blir det en personlig sannhet om man hører en forskjell eller ikke. Og så lenge det er en personlig sannhet bør man kanskje være forsiktig med å anbefale kabler til personer som er uvitende om "kabeldebatten".

I et tysk hifi-blad foretok de en dobbel blind-test av signalkabler. Konklusjonen var at man skulle bytte ut lakrissnørene, men at det var ingen grunn til å kjøpe signalkabler som kostet mer enn 25 euro (200kr).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvsagt er noe placebo, men når flere tester f.eks samme kabel og alle hører det samme uavhengig av verandre er placebo et veldig dårlig argument.
    At tester i blader er uavhengig av hverandre betyr vel ikke at de er uavhengig av kronene fra produsenters annonser? Så at de kommer til samme konklusjon, tar jeg med en stor klype salt.
    Og så er det det med å være politisk korrekt og høre det samme som "alle" andre da. Hvem vil vel være den uten gull-ører?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At tester i blader er uavhengig av hverandre betyr vel ikke at de er uavhengig av kronene fra produsenters annonser? Så at de kommer til samme konklusjon, tar jeg med en stor klype salt.
    Og så er det det med å være politisk korrekt og høre det samme som "alle" andre da. Hvem vil vel være den uten gull-ører?
    Jeg leser dette dithen at du mener at testene hifi blad gjør er betalt av produsent/salgssted? der får stå for din regning. Nei jeg snakker ikke om tester gjennom hifi blad jeg snakker om erfaringer med produkter som kjøperne gjør seg, uavhengig av hverandre. Nei hvem vil være uten gullører, nei jeg tørr ivertfall si når jeg ikke hører forskjell, ble bla gjort en test av pickuper og platespiller på hifisentralen, vor nivå og frekvensgang ble rettet ut, samme låt ble spillt på begge spillere, og et av sporene var en mix av disse så det ble i bunn å grunn en blindtest. Dette har jeg så langt ikke klart å høre forksjell på, og jeg kan jo da selvsagt settte meg på bakbena, og nekte for at det er noen forskjeller fordi frekvensgangen er lik i begge låtene. Problemet er bare at det er flere som har hørt forskjellene og plukket dem ut i riktig rekkefølge.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Hehe, og når objektivistene kjører en test og finner ingen forskjell, hva gjør subjektivistene da ... ?

Og selv om du oppfatter en forskjell, betyr det at den er der? Dette blir jo helt filosofisk. Så lenge man ikke kan legge fram fakta blir det en personlig sannhet om man hører en forskjell eller ikke. Og så lenge det er en personlig sannhet bør man kanskje være forsiktig med å anbefale kabler til personer som er uvitende om "kabeldebatten".

I et tysk hifi-blad foretok de en dobbel blind-test av signalkabler. Konklusjonen var at man skulle bytte ut lakrissnørene, men at det var ingen grunn til å kjøpe signalkabler som kostet mer enn 25 euro (200kr).

nei da sier vi at de teite målemannene har dårlige ører eller dårlig anlegg
    Nei dette blir til tider sagt og det er bare tull, og som saggt dette kan vi krangle oss grønn på og vikommer ingen vei, mitt syn er ivertfall urokkelig. Hvis noen spørr etter råd til signalkabel, så svarer man jo selvsagt det man selv mener er rett og utfra egne erfaringer. Signalkabler er vel kansje de kablene som er lettest å høre forskjeller på, første sjikkelige kabelen jeg testet var en duelund rca kabel, hadde absolutt ingen forestilling til hvrordand et skulle låte eller om det skulle være noen forskjell, og isåfall hva var disse forksjellene? den ble byttet ut med en kabel fra monster til ca 400kr. Hadde du vært der da haddu du nokk sjiftet mening angående dette.
    å si at jeg ble påvirket av fancye plugger og strømper blir bare teit for denne kabelen er ikke mye lekker. :P

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser dette dithen at du mener at testene hifi blad gjør er betalt av produsent/salgssted? der får stå for din regning. Nei jeg snakker ikke om tester gjennom hifi blad jeg snakker om erfaringer med produkter som kjøperne gjør seg, uavhengig av hverandre. Nei hvem vil være uten gullører, nei jeg tørr ivertfall si når jeg ikke hører forskjell, ble bla gjort en test av pickuper og platespiller på hifisentralen, vor nivå og frekvensgang ble rettet ut, samme låt ble spillt på begge spillere, og et av sporene var en mix av disse så det ble i bunn å grunn en blindtest. Dette har jeg så langt ikke klart å høre forksjell på, og jeg kan jo da selvsagt settte meg på bakbena, og nekte for at det er noen forskjeller fordi frekvensgangen er lik i begge låtene. Problemet er bare at det er flere som har hørt forskjellene og plukket dem ut i riktig rekkefølge.
    Sier bare at hverken bladet eller leverandøren er tjent med at et produkt får stryk.

Og det er vel ingen statistisk umulighet å plukke ut 1 av 2 og tippe rett?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke greier å høre at det er lydforskjeller på phonokabler, kan jeg ikke skjønne annet enn at må ha potte tette øreganger, og lytter på musikk gjennom øynene.(hører med øynene)

Det er lydforskjeller på phonokabler og det har absolutt ingenting med placebo å gjøre. Men hvor mye lydforskjellene er verdt, og at ofte kan bytte av andre komponenter være mer fornutig, kan jo selvfølgelig diskuteres.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Det er lydforskjeller på phonokabler og det har absolutt ingenting med placebo å gjøre.
    Dette blir jo ikke sant bare fordi du sier det.

Du har opplevd en forskjell, subjektivt. Med mindre du kan bevise for andre at det er forskjell, objektivt, så handler det om tro og ikke fakta.

Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    De som ikke greier å høre at det er lydforskjeller på phonokabler, kan jeg ikke skjønne annet enn at må ha potte tette øreganger, og lytter på musikk gjennom øynene.(hører med øynene).

Da kan jeg si : tro kan man gjøre i kirka.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser med øynene(med litt hjelp av briller) og hører med ørene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig mener at kabler kan være med på å forandre lyd i ett anlegg. Jeg har testet og mener selv at lyden forandrer seg, så hvorfor kan jeg ikke mene det uten att jeg blir stemplet som dum fordi jeg tror på dette?

Selv mener jeg også at de som ikke hører forskjell enten har aldri testet, eller står så bastant på sin overbevisning att en hver form for sannhet som kommer frem ikke har noen form for betydning.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •