Noen her som hører med øynene? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 114
    Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men er kabelen bedre skikket til å lede vanlig 50 Hz strøm fra veggen og inn i utstyret bare fordi den koster mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaner81
    Men er kabelen bedre skikket til å lede vanlig 50 Hz strøm fra veggen og inn i utstyret bare fordi den koster mer?
    nei prisen har vel egentlig ikke så mye med saken å gjøre, men prisen bruker vel å følge ytelse. et anlegg til 100k må nødvendigvis ikke spille bedre enn et til 50 k.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men hvor fancy kan en vanlig strømkabel lages? Og hvor mye har det egentlig å si med den siste meteren fra veggen og inn i utstyret når stømmen kommer i kilometer på kilometer med vanlig kabel som ikke leder ved 90% av lysets fart, men nermere 50%? (lysets fart i vakuum ca. 300 000 kilometer i sekundet) Eller er i OFC...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men hvor fancy kan en vanlig strømkabel lages? Og hvor mye har det egentlig å si med den siste meteren fra veggen og inn i utstyret når stømmen kommer i kilometer på kilometer med vanlig kabel som ikke leder ved 90% av lysets fart, men nermere 50%? (lysets fart i vakuum ca. 300 000 kilometer i sekundet) Eller er i OFC...
    nei det var da en annen debatt, og det finnes vel flere av dem på kabelhjørnet.
    OG jeg har ikke teknisk kompetanse til å kan si hvorfor en kabel låter annerledes enn en annen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du sier jo at pris og kvalitet går hånd i hånd, så en strømkabel til 20 000kr må jo være 1000 ganger bedre på å lede strøm enn en til 20 kr?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler har forskjellige elektriske egenskaper, men nei det er liten sammenheng mellom de utopiske prisene enkelte produkter har og deres ytelser. Og i veldig mange tilfeller kunne pengene som er brukt på slike "vidunderprodukter" som kabler gitt en langt større oppgradering ett annet sted i kjeden.

Men kabel-produsenter bruker gjerne mer tid på å finne ut nøyaktig hvilke elektriske egenskaper som er *best*, og selv om ikke det er noen garanti for bra lyd i enhvert anlegg, er det i allefall mer gjennomtenkt enn "bilstereokabelen" . Dette, sammen med et flott design, pent pakket inn og et klingende navn, må man selfølgelig betale rikelig for (placebo-effekten får man med på kjøpet). Det er ingenting i veien for å lage en kopi av den kabelen med de samme elektriske egenskapene til den kabelen til langt lavere pris. Men hvordan finner man egentlig en 100% tilsvarende kabel? For også å snu på det, hvordan vet man egentlig at en kabel er bra bare fordi den er dyr?

Ble i forbindelse med et seerspørsmål utført en blindtest på kabler på det nye programmet "Logon" (NRK2) i går, der det ble konkludert hørbar forskjell på kabler. Det var 3 hifi-entusiaster og 3 som ikke hadde annet enn MP3 spillere.
    Den billigste kom frem som dårligst, men den mellomste (Supra) ble oppfattet som best. Det ble påpekt av et par av lytterne at forskjellene var for de veldig små, og at de i utgangspunktet hadde forventet større forskjeller. Anlegget bestod av Primare og Kef.

Selv bruker jeg lite penger på kabler. Rett og slett fordi jeg ikke er kommet i mål med resten av anlegget, og det føles da tullete å begynne å bruke penger på (for meg) små forskjeller. Det er dog et par ting jeg verdsetter i en kabel:

- Ferdige lengder, fortrinnsvis kortest mulig
    - Gode elektriske egenskaper
    - Plugger/spader av høy kvalitet, for eks. WBT (dette har sjelden de aller billigste alternativene)
    - God kvalitet på termineringer
    - Et greit utseende
    - En ikke alt for høy pris

Hører jeg med øynene? Jeg liker å tro at jeg hører med ørene, men alle mennesker blander sanser når vi mottar nye inntrykk. Dette gjelder ikke bare lyd. Har tidligere satt på høyttaler-kabler til 10 000,- på mitt anlegg uten å høre et døyt forskjell, men det betyr definitivt ikke at jeg er imun mot placebo eller at jeg kanskje ville har hørt forskjeller med en annen kabel. Jeg er skeptisk på å bruker store summer på kabler, men jeg respekterer andre som velger å gjøre det. Min kamerat bruker x-tusen på en eller annen oppgradering på motoren på sin bil. Selv merker jeg ingen forskjell når jeg sitter på, men han mener det er lett merkbart og peker på den nye flotte aluklumpen som liksom skal vise hvor fort det går.

Det er forøvrig interesant å se at de som oftest påberoper seg tittelen altvitere og involverer seg i diskusjoner om kabler for så å lektere og le av voksne folk som har holdt på med dette i 20-30 år, stort sett selv sitter med anlegg til under 10k og har ikke et eneste innlegg som viser at de er entusiaster og/eller bryr seg om lydkvalitet.

Hva som er sløsing med penger er opp til de som bruker de. I jantelandet Norge skal vi helst være født med like tunge lønningsposer og like preferanser, og nåde naboen om han skulle ha noe som er bedre enn andre. Om enkelte opplever anlegget sitt 5 ganger bedre enn før, og syntes kablene var verdt 20 000,-.....Hva så? Spiller det egentlig noen rolle om det kun er placebo eller at også elektriske egenskaper har en finger med i spillet? Spiller det noen rolle om det er mikroskopiske forskjeller, så lenge den som sitter hjemme å endelig koser seg med musikken er fornøyd? Hvorfor må enkelte på død å liv blande seg inn for så å gjøre alt i sin makt for å "drite ut" kjøperen? Misunnelse? Manglende forståelse? Sannelig ikke rart at norske diskusjons-forum blir så ensporet. :-)

Når det er sagt, så er jeg helt åpen for konstruktive diskusjoner på hva det er mest fornuftig å bruke pengene på, spesielt når nybegynnere står med anlegg til 10 000,- og er klare for å svi av 3000,- på kabler.

Om vi kan ta i bruk andre sanser for å øke opplevelsen, hvorfor ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Selv mener jeg det blir veldig feil å kritisere personer som setter design like høyt, eller over lyden ett produkt gir fra seg. De bruker sine egne penger på det de har lyst til å bruke dem på!
    Enig der. Folk må få kjøpe det de liker.
    Når det gjelder kabler da. De blir sagt til å farge lydsignaturen en del. Men hvem sier hvilken lydsignatur som er best? Kjøp kabler med grei dimensjon uten kabelsko og bananplugger så kommer en vel langt.
    Det er jo også slik at for å i det hele tatt "få lov" å bruke mye penger på anlegg fra samboer/kone/kjæreste, må en inngå et kompromiss der en velger noe utstyr som ser bra ut. Da gjerne med en litt høyere pris.
    Det blir veldig feil å dømme andre fordi de bruker penger på noe du selv ikke ville drømt om å gjort...
    Her er du inne på noe og. Har selv mange kamerater som er fiskere på store båter og tjente opp mot millionen i året da de gikk ut på fiske da de var ferdig med ungdomskolen. Greit nok ungdomer har ikke samme krav til kvalitet, men nå da disse er rundt 30 og fortsatt tjener like mye så må vel de få dyrke hobbyen sin enten den koster 10 eller 100000 i året.
    Liker du bil å kjøper felger til 25000,- per stk så sier en jo normalt at en person er gal eller litt "over the top", men ser de bra ut så er det vel ok ikke sant?
    Hadde vært bra teit om Hi-End'erne skulle rakke ned på alle andre som "er så dumme" at de ikke har gått til innkjøp av like dyre/gode produkter som de selv? :P
    Mener selv at folk her på forumet er ganske åpne og behjelplige og hvis neon spør om hjelp til et oppsett til mas 6000,- så sier ingen at han bare har råd til den ene høyttalerkabelen for den prisen

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvor mye kan folk bruke på f.eks et kinorom för det blir slösing? Jeg vil tro at f.eks min mor og jeg har forskjellig oppfatning av akkurat det. Kanskje til og med du og jeg har forskjellig oppfatning av det?
    Dette er jo individuelt. Akkurat nå går firmaet mitt bra og jeg har noen penger på bok (må presisere akkurat nå ). Altså kunne jeg kjøpt med en DAC, en platespiller og et RIAA trinn, men må tenke på fremtiden. Det er altså helt på grensen av hva min økonomi tåler akkurat nå. Jeg kunne kjøpt det men det ville vært uansvarlig fra min side. For naboen kunne dette vært helt greit, og hverken uansvarlig eller sløsing. Den som drar på seg et kredittkortlån på 40-50 laken mener jeg sløser uavhengig av om det han kjøper er bra og helt klart forbedrer lyden betraktlig...

Min mening

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med diskusjonen er jo at nybegynnere skal forstå at de ikke må ha dyre merke-kabler for at det skal komme lyd ut av høyttalerene.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke han har for plan å rakke ned på folks fokusering på merker, men en slags bevisstgjøring at det er ikke gull alt som glitrer..
    Man skal aldri høre på den snille mannen i butikken, men følge magefølelsen og ikke minst "lytte til erfarne fjell-folk" ;-) ...men må innrømme at jeg gjerne bruker litt ekstra på kabler for å sikre at lyden kommer trygt frem.. Og resonansdemping og strømkabler til komponentene for å gi dem best mulig arbeidsvilkår;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror ikke han har for plan å rakke ned på folks fokusering på merker, men en slags bevisstgjøring at det er ikke gull alt som glitrer..
    Man skal aldri høre på den snille mannen i butikken, men følge magefølelsen og ikke minst "lytte til erfarne fjell-folk" ;-)
    Jepp. Helt enig.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...men må innrømme at jeg gjerne bruker litt ekstra på kabler for å sikre at lyden kommer trygt frem.. Og resonansdemping og strømkabler til komponentene for å gi dem best mulig arbeidsvilkår;-)
    Den er jo grei... For deg.
    Høyttalerne er for meg viktigs, så Elektronikken, så kabler/dempning osv.
    Alt må låte bra OG se bra ut. Er ikke tilfelle per i dag, men for fremtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det blir litt feil når du tror du har den eneste rette svar made4u, det du gjør er jo på denne tråden her også, enorm subjekiv synsing..

Synes selv det blir feil når en har funnet det rette svar på hva som er fornuftig å kjøpe, eller hva som er realistisk lyd..:!:
    Jeg tror ingen som helst ting om saken, alt jeg ville ha frem er at dersom gutta reelt klarer å skille forskjeller i en blindtest, ja så mener jeg at dem skal kjøpe det dem synes låter best (om det så koster). Men dersom de ikke klarer å skille forskjellene i en blindtest der ørene og intet annet blir brukt, da er det tullerusk å bruke veldig mye penger for å sitte å se på lydutstyr som ikke har musikalsk verdi for dem...

Jeg sitter ikke på noen fasit på noe, jeg ville bare belyse noe som er ok å ha en diskusjon rundt. Jeg vet jeg provoserer noen ja, men det er også meningen å få en debatt her da den er ok for alle parter - og noen får kanskje tenkt seg om. Bare så det er klart så bekrefter jeg ikke noen sannhet her, men jo - det er sant at både jeg og mange andre har hatt utlegg som ikke tåler blindtest (da kunne man spart seg det)...

PS: Mulig mange får en god følelse meg stæsj dem kan sitte og betrakte uten at dem hører noen reel forskjell med unntak av når de har øynene åpen og ser herlighetene... Men en flaske vin gjør samme nytten, og du verden hvor bra det spilles når man har tatt ett glass eller flere... Går heller for vinen jeg enn ting jeg ikke klarer å skille, som om transistorforsterkeren står på dempeføttene til 300 eller 6000 f.eks.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Men en flaske vin gjør samme nytten, og du verden hvor bra det spilles når man har tatt ett glass eller flere... Går heller for vinen jeg enn ting jeg ikke klarer å skille, som om transistorforsterkeren står på dempeføttene til 300 eller 6000 f.eks.
    Og du verden så mye bedre vinen smaker når man får den servert på en bra resturant av en fransk kokk som forteller hvilket område den er fra og hvorfor den koster så mye.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Synes det er ganske godt resonert. Hva jeg mener er sløsing og horibel bruk av penger, kanskje føles rett for feks AndreWerdenskrieg. Mulig jeg ville synes hans bruk av penger er også er lite fornuftig... Men jeg bryr meg ikke om det, han om sitt og jeg om mitt.

Synes forøvrig det har blitt ganske mange tråder i det siste som går ut på å latterligjøre andre sine valg. Tråder som fremstiller de valgene man har gjort som så suverene at andre som velger noe annet fremstår som rene idioter. Da synes jeg diskusjonen når et lavnivå....

La nå folk få velge hvilke produkter man ønsker selv.

Enkelte her kommer neppe til å forstå hva jeg mener.... Sukk sukk sukk.
    Sakset ett utdrag fra ett svar:

Meg du sikter til?

Da vil jeg starte med det siste du sa, at ikke alle vil forstå deg... Vell, om du tolker meg dithenn at jeg rakker ned på andres valg så gjør jeg IKKE det altså. er frie til hva dem vil dem, og jeg dømmer aldri noen for valg av stereokomponenter.

Synd du ser meg som en som rakker ned, jeg stiller bare spørsmål for å få debatt og å lufte tanker her....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placebo er en flott ting! Tror man at noe hjelper, så hjelper det. Dette være seg "magiske" underlags-steiner (HiFi) eller essenser som man lager ved å plassere et glass vann foran en stjernekikkert for å "ta opp stjernens vibrasjoner" (helse).

Fra mitt ståsted ser jeg klare paralleller mellom visse former for "alternativ medisin" og "over the top HiFi", og jeg tror placebo-effekten spiller en relativt stor rolle i begge tilfellene.

MEN, hva er galt med litt placebo? Som sagt, hvis folk tror noe hjelper (dem) så gjør det faktisk det, og ingen logikk i verden kan rokke ved det. Jeg skriver ikke dette for å latterliggjøre noen - gudene skal vite at jeg har blitt "placeboisert" nok av ganger selv (om enn i liten grad innen HiFi).

Og man et veldig bra anlegg, og det begynner å bli vanskelig å forbedre det, ja så kanskje ER en forbedret volumknott det som skal til for at man hører en forbedring.

---

Jeg gidder ikke å irritere meg over at folk kjøper stjernevibrasjons-essenser eller volumknotter. Eneste jeg irriterer meg litt over er at jeg ikke kom på å selge det selv... ;-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ingen vits i å huge løs på hverandre.

Og handle kun etter pris tror jeg ikke det er mange som gjør om det er noen som gjør det over hode. Men at det er forskjellig lyd karakter på kabler burde det ikke være tvil om. Om det er den dyreste som låter best av en til 1000,- og 2000,- er vel ikke gitt. Og lyd handler jo mye om smak og det er en ting som man kan diskutere til man dør.

Et anlegg er ikke dårligere en det svakeste led er min mening og hva andre folk mener får være opp til dem. For jeg kjøper et anlegg til meg og ikke for å glede andre!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du sier jo at pris og kvalitet går hånd i hånd, så en strømkabel til 20 000kr må jo være 1000 ganger bedre på å lede strøm enn en til 20 kr?
    er det et stort poeng å være så usaklig som overhode mulig?
    kjører en bil som koster 1mill 10 ganger så fort som en som koster 100k?
    spiller en høyttaler som koster 100k 10 ganger så høyt som en som koster 10k?
    hvis målet ditt kun er å få lyd ut av noekan du dra på dynga og finne noe der, blir det jo gratis.

denne diskusjonen ser jo ut som det bare kommer dritt ut av så jeg kommer ikke til å svare på flere usakligheter fra deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere har jo enkelte gått ut mot synsere, fordi de har anbefalt høyttalere eller elektronikk uten å ha hørt det selv.

En kan vel trekke en parallel der mot dette temaet. Altså hører man forskjell om en har dempemateriale og spikes (spesielt til elektronikk) til tusenvis av kroner eller ikke? De som kan si at de gjør det vil jeg kalle synsere.

Men samtidig. so what hvis noen er synsere. Det ble slått fast av en ivrig sjel på forumet her at REL leverte de KLART BESTE subwooferene på markedet og ville slå SVS, Velodyne og andre i alle tester og situasjoner.
    Han hadde noe støtte men også mye "motstand" på sine påstander.
    Subwoofere i motsetning til spikes og dempemateriale kan en jo måle hva som på papiret er bra og ikke. REL gjør det dårlig på slike tester i følge de som vet noe om dette, men den personlige meningen til den enkelt kan ingen gjøre noe med.
    En annen her inne synes De Genexxa frontene har kjøpte var KONGE. Greit nok det og. Han ble anbefalt Dynavoice i stedet, men tok sitt valg og var fornøyd med det.
    Altså om man kan måle eller ikke om det ene er bedre enn det andre så kan ingen rakke ned på det når valget først er gjort.

Hvem ville ikke har verdens beste anlegg med verdens kuleste design?
    Tar man tilfeldig 30 stk av "guruer" og "eksperter" her inne vil de ikke være enig om hva det burde være, dette til tross for sin brede erfaring og gode kunnskap.

Tror nok mange her inne mener de har mye peiling og har et bra anlegg. Kanskje brukt 50-70000 på det.
    Hvis en person kommer å sier at at han kjøpte nye høyttalerkabler til 30 lapper så vil jo de fleste, inkludert mange av de med dyre påkostede anlegg si at dette var unødvendig og sløsing. Hadde de selv vært i situasjonen der de kunne bruke så mye penger på høyttalerledninger uten å måtte ødelegge økonomien hadde vel de også gjort dette hvis alt annet var oppgradert på tilsvarende nivå?

Dette er min oppfatning og min personlige mening, og leser en de andre postene før og etter denne vil en se andre meninger

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når det er sagt, så er jeg helt åpen for konstruktive diskusjoner på hva det er mest fornuftig å bruke pengene på, spesielt når nybegynnere står med anlegg til 10 000,- og er klare for å svi av 3000,- på kabler.
    Det er her jeg mener problemstillingen ligger. Det er ganske mange som svelger det selgere på HFK sier når de prøver å pushe dyre kabler...de vet jo ikke bedre, og tenker de må bruke minst 10% av budsjettet på kabler, siden den hyggelige mannen i butikken sier det gir så mye bedre lyd.

Hva folk bruker penger på må være opp til dem selv, helt klart. Men så snart de prøver å dytte religion på andre, presentert som vitenskap, da burde det være lov å ta til orde.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva folk bruker penger på må være opp til dem selv, helt klart. Men så snart de prøver å dytte religion på andre, presentert som vitenskap, da burde det være lov å ta til orde.
    Og er det da greit at bedrevitere som overhode ikke har noen mer kjennskap til digitalteknikk og signalbehandling enn at det går strøm i kabelen og digitalt er masse "enere og nuller, tar til orde?

Jeg skjønner poenget ditt. Kabeldiskusjoner bør være forbeholdt de som har litt bedre kjennskap til hobbyen/sitt anlegg enn de ferske og naive (vi har alle vært der ops: ).

Når det er sagt så må jeg si at det sannelig ikke ofte du ser at noen prøver å dytte "religion" over på andre (så fremt man ikke oppfatter all diskusjon om kabler som religion). Det må være lov å komme med anbefalinger på et spesifikt produkt, uten at en som ikke en gang har prøvd det skal ta på seg kronen og latterligjøre alle som åpner kjeften...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    er det et stort poeng å være så usaklig som overhode mulig?
    kjører en bil som koster 1mill 10 ganger så fort som en som koster 100k?
    spiller en høyttaler som koster 100k 10 ganger så høyt som en som koster 10k?
    hvis målet ditt kun er å få lyd ut av noekan du dra på dynga og finne noe der, blir det jo gratis.

denne diskusjonen ser jo ut som det bare kommer dritt ut av så jeg kommer ikke til å svare på flere usakligheter fra deg.
    Ja, for all del, sammenlign en strømkabel med den viktigeste delen av et anlegg.
    Mesteparten av all forvrenging skjer i høyttaleren.
    For en høyttaler betaler du faktisk for forholdsvis mye mer lydkvalitet enn hva du gjør når du kjøper en dyr strømkabel.
    Strømkabel dreier seg om status og får i det store og hele null og niks å si for lydkvalitet.
    Kjøp heller et nettfilter/UPS.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •