Noen her som hører med øynene? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 114
    Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    konstruktivt innlegg made4u, jeg er ganske enig med deg

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpe med øya ja

Klart man kjøper litt med øynene!

For meg så er også utseende på utstyret viktig da det kommer til å stå et sted jeg oppholder meg daglig.

Testet kabler, spikes og føtter til komponenter jeg men for meg så har det mest "synlig" effekt altså for det visuelle.
    Oppgraderingen fra standard føttere og kabler var merkbar men å gi noen tusen for spessielle spikes eller liknende hørte ikke jeg hvertfall.

Selv de som ikke har greie på lyd skal like min kino når den er ferdig.
    Hvor mange her inne kan si med kors på halsen at utseende ikke betyr noe, dere har tatt dere brydderiet med å legge ut bilder av det og jeg syns det taler for seg selv.

For å trekke inn den kjente "bil" parralellen så kjøper jo de aller fleste en bil som man også liker utseende på om man har penger til det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Made4u:Hva er galt med placeboeffekten hvis den gir en bedre lydopplevelse? Er vel en reklame som ganske treffende har slagordet "Har du lyst, har du lov"
    Enig med deg. Man må gjerne kjøpe hva man vil og få en virkelig eller inbilt følelse av kvalitet. Jeg selv elsker den følelsen. Men da ungår jeg å diskutere for mye med andre som har rimelige produketer av samme karakter. Så mister jeg ikke illusjonen.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke å se bort ifra at hobbyen rundt hjemmekino og hifi er ganske innsauset med merkelige overbevisninger og "hørbare" forskjeller hvor i alle fall min fornuft taler imot.

Hadde man bare klart å backe opp de mest perverse "religiøse" overbevisninger om at kabler til 10% av anleggets verdi gir en klar hørbar forskjell overfor kabler til 1% av anleggets verdi ved å utføre noe så simpelt som en blindtest, hadde jeg ikke hatt noen problemer med å både synes disse investeringene er fornuftige og økonomisk forsvarlige.. Hvem er ikke for forbedring av lyden? Jeg har selv foretatt en blindtest på biltema-kabler og mye dyrere Tara labs-kabler uten særlig evne til å høre forskjell. Jeg satte de dyrere kablene til "dyre" omtrent like ofte som de andre tre kombinasjonene jeg kunne velge mellom. Jeg tenker alltid på hva slags andre komponenter man kunne fått i hus istedet for dyre kabler og lignende "stasj" - som virkelig kan forbedre lydkvaliteten etter mine ører.. Dobling av høyttalernes verdi gjorde underverker i min stue, men det skal sies at det aldri ble foretatt en blindtest på de gamle mot de nye..

Hvis man innser at placeboeffekten har en stor finger med i spillet, og fortsatt kjøper slike ting, er jo alt som det skal. Det er den blånektingen på å både utføre blindtester og det å stå kjempehardt på at man hører forskjell på ting jeg ikke klarer å høre forskjell på, som skurrer litt for meg..

Det er vel heller ingen som konstaterer fakta either way i denne tråden, ettersom alle inntrykk blir subjektive. "Det er hva DU mener!" er så åpenbart at det trengs neppe nevnes.

Newcomer vaner81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er jo akkurat den at "troende" på død og liv ikke kan innrømme at det overhode ikke fins forskjell på vanlige gode kabler, spikes o.l. og super-ultra-utgaver til flere tusen kroner. Lydmessig.
    De vil jo ikke føle seg lurt, som sagt tidligere.

Enig med du mattman!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvis man innser at placeboeffekten har en stor finger med i spillet, og fortsatt kjøper slike ting, er jo alt som det skal.

Det er den blånektingen på å både utføre blindtester og det å stå kjempehardt på at man hører forskjell på ting jeg ikke klarer å høre forskjell på, som skurrer litt for meg..
    Kunne ikke vært mer enig. Godt sagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv hører jeg liten eller ingen forskjell på kablene jeg bruker.

likevel ønsker jeg kvalitetskabler med et godt visuelt inntrykk. jeg vil at kablene skal se solide ut, bære preg av solid og god konstruksjon og kansje skape en illusjon av at det låter litt bedre enn det egentlig gjør..?

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mener jeg det blir veldig feil å kritisere personer som setter design like høyt, eller over lyden ett produkt gir fra seg. De bruker sine egne penger på det de har lyst til å bruke dem på!

Om det er rent visuelt, eller om det har en praktisk eller funksjonell nytteverdi spiller da ingen rolle for oss andre, bare personen som har handlet inn artikkelen er fornøyd?

Selv om det for andre kan virke ulogisk/usannsynlig/utenkelig at et produkt gjør noen forskjell, så er det ikke sikkert det er slik for personen som har gått til anskaffelse av det aktuelle produktet. Det ligger jo tross alt litt status i å ha heftige duppeditter. Mer for noen enn andre!

Det blir veldig feil å dømme andre fordi de bruker penger på noe du selv ikke ville drømt om å gjort...

Hadde vært bra teit om Hi-End'erne skulle rakke ned på alle andre som "er så dumme" at de ikke har gått til innkjøp av like dyre/gode produkter som de selv? :P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt feil når du tror du har den eneste rette svar made4u, det du gjør er jo på denne tråden her også, enorm subjekiv synsing..

Synes selv det blir feil når en har funnet det rette svar på hva som er fornuftig å kjøpe, eller hva som er realistisk lyd..:!:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heilt enig med deg Made4u!

at folk bruker strømkabler til 10000kr også er det lakris snøre inn til der du plugger dei dyre kablene inn. det er i vertfall SLØSING med penger.
    Vist man er så viktig på det, kan man jo ha eit eget kraftverk, med heilt rein strøm?!

INGENTING er bedre enn det svakeste leddet!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nok berre innrømme at placebo-effekta spelar ei ganske stor rolle her også ja, krever symmetri og ryddigheit i mitt oppsett, derfor he eg enda ikkje vore skikkeleg fornøgd :O Blir vel forhåpentligvis bra nok når eg ein gong blir ferdig med bygginga mi no.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FireLordMathias

at folk bruker strømkabler til 10000kr også er det lakris snøre inn til der du plugger dei dyre kablene inn. det er i vertfall SLØSING med penger.
    Vist man er så viktig på det, kan man jo ha eit eget kraftverk, med heilt rein strøm?!
    Da får vi bare konkludere med at alle som bruker mere enn 20 kr pr.meter på en kabel slöser med penger.
    Og hvor skal vi sette grensen på forsterkere, DAC'er, strömfiltre, CD-spillere, DVD-spillere, spikes, underlag, dempefötter etc för det er slösing?

Hvor mye kan folk bruke på f.eks et kinorom för det blir slösing? Jeg vil tro at f.eks min mor og jeg har forskjellig oppfatning av akkurat det. Kanskje til og med du og jeg har forskjellig oppfatning av det?

Eller skal man rett og slett la folk selv avgjöre hva som er slösing og hva som er fornuftig?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette temaet kommer vel sikkert alltid dil å bli diskutert og man kommer ikke til å komme nærmere noe svar. Det jeg er blitt møkk lei av i disse debattene er hvordan de som nekter for virkningen av tweaks, latterligjør alle andre som elsker denne hobbyen og det tune anlegget til det ytterste ved hjelp av tweaks. Og har man testet noe og ikke hører forskjell på f.eks en kabel som noen andre har hørt forskjell på så er det alltid den andre som blir lurt av placebo osv. placebo kan virke begge veier

en annen ting er det at man aviser all form for virkning av et produkt uten testing, men kunn på sin egen "tekniske fortreffelighet".

til FireLordMathias:
    Har du testet noen mer påkostede nettkabler til f.eks 10k kroner? hvis ikke så har du kansje ikke grunnlag til å kan si at det er bortkastede penger? Eller er det bare slik at du tilhører gruppen jeg nevner over?

og det er da litt rart med firmaer som konstruerer hifi utstyr at de bruker penger på slikt, f.eks er min forsterker utstyrt med terminaler fra WBT og cardas, er det mulig at de setter disse på bare for å gjøre et produkt dyrere? Nei neppe da ofte det blir spart inn på det som kan spares inn.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Eller skal man rett og slett la folk selv avgjöre hva som er slösing og hva som er fornuftig?
    Synes det er ganske godt resonert. Hva jeg mener er sløsing og horibel bruk av penger, kanskje føles rett for feks AndreWerdenskrieg. Mulig jeg ville synes hans bruk av penger er også er lite fornuftig... Men jeg bryr meg ikke om det, han om sitt og jeg om mitt.

Synes forøvrig det har blitt ganske mange tråder i det siste som går ut på å latterligjøre andre sine valg. Tråder som fremstiller de valgene man har gjort som så suverene at andre som velger noe annet fremstår som rene idioter. Da synes jeg diskusjonen når et lavnivå.... Mulig du har gjort et godt kjøp - vel og bra det, men man bør ikke på død og liv gå ut ifra at det er det best produktet for både Jørgen Hattemaker og Kong Salemo for så å prøve å prakke det på hver eneste en som spør om problemstillingen. Ok, dette er et diskusjonsforum - men ved ei grense går det bare over til å være patetisk. Det er noe som heter kildekritikk (noe jeg aktivt bruker her på forumet ved mine vurderinger, og det gjør dere også automatisk), kanskje man skal prøve å rette litt kritisk blikk på sine egne kunnskaper også før man roper ut sin mening..... Ikke sikkert du alltid har rett?

La nå folk få velge hvilke produkter man ønsker selv. Noen ønsker vakkre ting rundt seg, andre funksjonelle. Personlig liker jeg en middelvei. Har flere produkter hjem jeg kan si at jeg er meget godt fornøyd med, men passer det for alle andre? Jeg kan bare fortelle om mine opplevelser, så for de andre bedømme selv hva dem mener. For min egen del vil jeg ikke utrope noe av det jeg har som best i markedet eller de smarteste valgene, men for meg har det vært rett. Vi er subjektive mennesker.

Enkelte her kommer neppe til å forstå hva jeg mener.... Sukk sukk sukk.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

INGENTING er bedre enn det svakeste leddet!
    Men kjære deg, dette er en hobby!! og JA hobbyer handler ofte om å "sløse" penger på oppgraderinger. Men det er viktig at man ikke kaller det sløsing! Om alt er sløsing hva er da poenget med å diskutere på dette forumet??

Jeg mener at man må kjøpe hva man vil!! uansett hobby og eventuelle behov. Som du sier så er ikke noe bedre enn det svakeste ledd. MEN om man hele tiden oppgraderer ( sløser ) så får man til slutt et veldig bra svakeste ledd..Tenk på det du

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes det var bra å ta iniativ til å lage denne tråden. Apluas til trådstarter!
    Personlig så syntes jeg det må se litt "stort og flott" ut, selv om det ikke nødvendigvis er bedre en ting som ser ut som en dass. Man må jo huske på at det skal være fint å se på også, men folk liker jo forskjellige ting.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns Msport kommer med mye fornuftig her.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg leste i ett intervju med Andreas Viestad (Dagblad-kokk og kjent kokebokforfatter) der han fortalte om sitt store forbilde, som alltid brukte å lukke øynene når han spiste maten. Fordi at iflg. han: "slår man av en sans, så forsterker man ett annet". Og det stemmer veldig godt! Så jeg lukker øynene når jeg lytter til musikk.. Og bruker ørene..

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg må virkelig unskylde meg vist eg var veldig hissig der.

Eg syns det er heilt greit at folk bruker veldig masse penger på hobbyen sin. Det er bare at eg menerat alle komponentene må vere i samme klasse for at det liksom virker fornuftig å bruke så masse penger.

Om man har ein cd speler til 40k, og signal kabel til 50 lappen, så syns eg at du ikkje får mye ut av dei pengane du brukte på cd-spelaren.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg må virkelig unskylde meg vist eg var veldig hissig der.

Eg syns det er heilt greit at folk bruker veldig masse penger på hobbyen sin. Det er bare at eg menerat alle komponentene må vere i samme klasse for at det liksom virker fornuftig å bruke så masse penger.

Om man har ein cd speler til 40k, og signal kabel til 50 lappen, så syns eg at du ikkje får mye ut av dei pengane du brukte på cd-spelaren.
    hehe, ja det blir jo en litt annen sak, tror det er veldig få som har kabler som koster mer enn komponentene i anlegget. For å ta ditt eksempel med strømkabler til 10K, så er det få som bruker slikt ¨på rimelig utstyr, at det ikke er lurt å kjøpe en slik kabel til en forsterker til 10 eller 20k er jeg helt enig i. De som kjøper kabler i denne prisklassen har for det meste anlegg i en prisklasse hvor slikt blir lommerusk.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •