Hva er "riktig" lydgjengivelse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er "riktig" lydgjengivelse?

Hifi og lyd er gøy. Det er moro å lese et eksemplar av f.eks. "fidelity" som beskriver utstyr man ikke har råd til eller til og med ikke har hørt om. Eksotisk og spennende.

Men hva er "riktig" lyd?

En stadionkonsert vil for publikum gjengis gjennom kraftig PA-utstyr med fokus på volum. Lyden skreddersys til stadion gjennom miksepult og equalizere. Lyden er sikkert bra ved miksepulten. Personlig har jeg vært på konserter hvor lyden er katastrofalt dårlig, hvor diskant og bass fullstendig drukner vokalen i en kakafoni av høy-og lavfrekvent støy. Men hvis man beveger seg til miksepulten, så høres det ikke så verst ut... De gangene jeg har vært på virkelig godt miksede konserter, har lydmannen (eller kvinnen) tatt flere runder rundt i lokalet i løpet av konserten. God konsertlyd er god lyd i alle posisjoner.

Et studioalbum gjengis for produsent og lydmann gjennom studiomonitorer i et relativt lite rom eller gjennom hodetelefoner. Miksen og sluttresultatet blir til etter deres preferanser på det foreliggende utstyret.

Så når man bruker flere hundre tusen på High End lydutstyr, blir lyden dermed "riktig"? Eller er "forbedringen" at man i større grad skjelner ting som lydmann og produsent faktisk ikke hørte under opptak og miksing?

Lydfilosofisk vil jeg kalle High End for en vitenskapelig tilnærming av lydgjengivelse. Man ønsker å høre opptaket med mest mulig detaljering og minst mulig påvirkning fra utstyret. Lydgjengivelsen skal være nøytral i forhold til opptaket, et mikroskop inn i lydkildens detaljer.

Til sammenligning vil jeg si at Hifi for oss som ikke er bitt av den absolutte High End-basillen er en mer estetisk tilnærming. Det handler da om at sluttresultatet skal høres bra ut i egne ører. Hvor nær dette er opptaket er av mindre viktighet.

Men er noen av disse to tilnærmingene mer "riktig" enn den andre? Jeg vil påstå at det ikke er det. Hvis noe skulle kunne betegnes som "riktig" lyd, så måtte det være at det skal gi den samme lydopplevelsen som lydmann og produsent hadde under sluttmiksingen av resultatet. For lyd er også kunst, og dermed til dels kunstig. Det "riktige" ville dermed være å hente produsenten/lydmannen inn i eget hjem for å sjekke om det høres ut slik de hadde tenkt. Dette er selvfølgelig ikke mulig (eller i det minste svært sjelden mulig). Og til syvende og sist har også disse ører og hjerne som er med på å forme deres opplevelse av lyden.

Så hva er "riktig" lyd? Høy troverdighet? Er ikke det en så subjektiv oppfattelse at den eneste som kan bedømme det er deg selv, med dine ører, i ditt eget rom, på ditt eget utstyr med dine plater?

Finnes det til syvende og sist noe mer ensomt enn ens egen oppfattelse av lyd...? Hjernen er alene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe Interessant tråd, og du setter definitivt fingeren på noe vesentlig. En annen ting som har slått meg i den sammenhengen er at lyden spilles inn gjennom en mikrofon med to transducere som igjen gjengis gjennom 2 høyttalere stående med et par-tre meters mellomrom, eller mer. Det må jo bli en feil i den geometrien der?

For meg er svaret følgende:
    Dersom musikk er mer underholdende "her" enn "der" så er det mest korrekt "her". Derimot har jeg ikke deffinert hva som er mest underholdende.

En begravelse på film skal gjerne ikke følges av rumlebass og kraftige transienter, men der bør man vel i stedet kunne føle den påtagende kalde stemningen og klemmende stillheten som bare brytes av prestens tvilsomme egenskaper som vokalist.

En heftig biljaktcene eller kanonene på Tschaikovskijs 1812 Overture derimot skal gjengies med en voldsom dynamikk. Jeg føler at musikkmateriale er mer ekte her siden det ofte er usminkede enkeltinstrumenter som er mikset sammen, så er det opptil anlegget å skape tilstrekkelig dynamikk. På film derimot er det mye "juksing" for å få det til å høres heftigere og mer dynamisk ut.

Med perkusjonsinstrumenter er det ofte et anlegg med god transientgjengivelse, og som er faselinjært som spiller "mest underholdende". Dersom det er brukt feil mikrofonoppsett og masse kompressorer og limitere under innspilling derimot er det fort gjort at det ikke låter bra uansett.

Som en konklusjon tror jeg at "riktigheten" rent teknisk kan oppnåes gjennom å tenke på hvordan det hele er spilt inn. I lytteposisjon bør man få lyden servert med et spredningsmønster som minner om to kvarte sylindre. Systemet bør videre være mest mulig homogent med hensyn til frekvensområde, dynamikk, spredning osv.

Ellers tror jeg man kan si at "riktig lyd" ikke er en ren smakssak, selvom enkelte ting er mer riktig for meg enn for deg osv, men en fiolin har sitt overtonemønster, og dersom ikke produsenten har ødelagt det under innspilling bør det være fult mulig å gjenskape det på en troverdig måte med rett balanse og dynamikk. Det man derimot bør ta med i betraktningen er at enkelte innspillinger er svært dårlige, og at enkelte produsenter ødelegger voldsomt for "den utøvende kunstneren" som for meg er artisten først og fremst, selvom produsenten i blant har litt for mye innvirkning på det endelige resultatet.

For meg har riktig lyd htviklet seg mer og mer i retning av det du hører når det ikke er elektronikk innblandet.

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tillegg, Roffe:

En god studioprodusent vil vel helst ta med demoer underveis i prosessen og høre den på andre anlegg enn studiomonitorene sine; han vil kanskje spille den i bilen på vei hjem, i anlegget i stua, be musikerne kjøre den på sine respekive anlegg osv, og bruke tilbakemeldingene til å flikke litt mer på miksen. Det ville iallfall jeg gjort om jeg var producer.. (selv om brorparten av gjengivelsen nok ville gått via studiomonitorene.)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange cder som ikke fungerer på gode anlegg, rett og slett fordi de er laget for å bli avspilt på en jvc boomblaster og lignende..
    umulig å si hva "korrekt" lyd er, subjektivt mener jeg..om der er et valg av 2 komponenter som kan settes i forsterker, hvordan vet hva hvilken av de som er korrekt? måler den?
    grunnen til at ulike merker har hver sin lyd er vel fordi de har kommet frem til hver sin måte å behandle signalet, hver sin lyd..

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ønske er å høre musikken som produsenten og artisten ønsker må vi nesten ha samme utstyr som de bruker under produksjon, eller?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Om ønske er å høre musikken som produsenten og artisten ønsker må vi nesten ha samme utstyr som de bruker under produksjon, eller?
    jepp. med dets kanskje også begrensninger?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    De fleste (alle?) lydstudio har i tillegg til studiomonitorene ett eller flere par "main stream høytalere" som resultatet prøvelyttes på.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Et lite tillegg, Roffe:

En god studioprodusent vil vel helst ta med demoer underveis i prosessen og høre den på andre anlegg enn studiomonitorene sine; han vil kanskje spille den i bilen på vei hjem, i anlegget i stua, be musikerne kjøre den på sine respekive anlegg osv, og bruke tilbakemeldingene til å flikke litt mer på miksen. Det ville iallfall jeg gjort om jeg var producer.. (selv om brorparten av gjengivelsen nok ville gått via studiomonitorene.)
    Ja tanken er tenkt. Poenget mitt er vel at det slett ikke er sikkert at det er lyttet på med det dyreste High End-utstyret.
    Hva er det da man ønsker å oppnå med det dyreste utstyret? Er det noen grunn til å tro at gjengivelsen blir riktigere med slikt utstyr?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde kanskje stå på platene hvilket utstyr som platen er prøvelyttet med. :-)
    Er det noen grunn til å tro at gjengivelsen blir riktigere med slikt utstyr?
    Tja, om det er mulig å finne noe utstyr som ikke "farger" lyden.

God lyd er subjektivt, spesielt i praksis. Teorien for god lyd er mulig å bli enig om, men...... så var det de ørene da.....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe"]
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Et lite tillegg, Roffe:
    Hva er det da man ønsker å oppnå med det dyreste utstyret? Er det noen grunn til å tro at gjengivelsen blir riktigere med slikt utstyr?
    ja, om du ser på prisen! :lol: :lol: :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finnes flere skoler.

Endel innspilt musikk er forsøkt innspilt "ufarget" med m/s stereo mikrofoner eller kunsthode. I dette tilfellet er et virkelig fysisk rom referanse, og avvik fra dette er "målbart" og hørbart. Da gir det mening å ha krav til frekvens og fasegang, forvrengning, spredning, lytterom etc. Hvis så en nært perfekt referanse brukes på dette, og så brukes til monitoring av "produsert" musikk har man noe å forholde seg til.

Floyd Toole skrev om kulturelle forskjeller, hvor engelske produsenter lagde musikk for engelske kjøpere (som også hadde engelske høyttalere). Dette samme skjedde/kunne ha skjedd i Usa og asia. Resultatet blir at man får lukkede markeder som foretrekker egne innspillinger og utstyr fordi dette låter best m de referansene man har.

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rikitg lydgjenngivelse er når lyden som treffer ørene er likt som inholdet på plata. Det er vel egentlig umulig å få til i praksis.

Det finnes mange ulike måter å tilnærme seg en slik lydgjenngivelse, hvilken måte som er mest riktig er en større debatt. Jeg mener at man vanskelig kan kalle en måte for mer riktig enn andre, det handler om hva slags egenskaper hver enkelt vektlegger og verdetter.

Så jeg mener at det ikke finnes en fasit på hva slags utstyr som gir en mest mulig riktig lydgjenngivelse. Det er mange tilnærminger, det finnes ikke en som passer for alle, men de fleste finner sikkert en som passer for seg selv.

Det finnes også masse utstyr som ikke engang prøver å tilnærme seg en riktig lydgjenngivelse. Men det er jo egentlig en annen sak.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå vi snakker om live og konserter så har jeg aldri forbundet det med god lyd i HiFi-ordet rette forstand. Høy gjengivelse.

Konsterter er ofte som man nevner her skurr og høyt volum.

Derfor skjønner jeg meg egentlig ikke helt på så kalte live-album som Robbie Williams Live 2003 m.m.

Er dette studiolyd med pålagt publikum, eller direkte innspilling av anlegget på konsert.
    Sistnevnte tilfelle må i så fall være god graut etter min mening.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Derfor skjønner jeg meg egentlig ikke helt på så kalte live-album som Robbie Williams Live 2003 m.m.
    Det er nok et live opptak som er tappet gjennom et splittskap og bearbeidet i studio. Råmaterialt er nok orginal signaler fra konserten, men har nok lite med lyden på konserten å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Nå vi snakker om live og konserter så har jeg aldri forbundet det med god lyd i HiFi-ordet rette forstand. Høy gjengivelse.

Konsterter er ofte som man nevner her skurr og høyt volum.
    Når jeg snakker om live så mener jeg først og fremst akustisk.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da formen "unplugged" ?
    Det har jeg mer igjen for enn jomende PA-annlegg på Vallehovin.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alle konserter der de ikke bruker elektrisk forsterkning av musikkinstrumenter.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med foreksempel "Best of Dire straits" Med Live plate "mark knopfler live from royal albert hall" Lyden der skal visstnok ikke være bearbeidet i ettertid (I følge notis på coveret). Det er en del bakgrunnsstøy dersom man skrur opp volumet, men lyden er ganske bra etter mine ører. Det er jo en live feeling over den da. Instrumentene er jo elektriske.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg forundrer meg over er at de som har musikk som lidenskapelig hobby ofte ikke interesserer seg for HIFI. Da definerer jeg musikk som musikere, noen som spiller i band, gitar m.m. Det må bemerkes er min personlige oppfatning av venner og bekjente og deres interesser.

Hvordan kan det ha seg at de som driver med musikk til vanlig ikke bryr seg om hvordan dette høres ut gjennom høyttalerne?
    På den andre siden sitter HIFI nerden og analyserer hvilke instrumenter, merke på instrumenter og kanskje ned til minste detalj analyserer og vurderer lyden ut fra innspillingens opprinnelse?

Hmm, dette kan bli en lang diskusjon.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •