Hva er "riktig" lydgjengivelse? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    "ektehet" er jo også en viktig faktor som er lite omtalt. Dersom man har et Munch-maleri sette man ikke farget glass foran. Det er noe med det å vite at det er ekte vare man hører på. Det "ekte" er alltid mest ekte, og som regel også det beste.
    Det er jo sant, men parallellen holder ikke 100%. Lyd på f.eks. CD er jo et opptak av den ekte lyden, og kan vel heller sammenlignes med å ta et bilde av Munch-maleriet med et kamera. Da vil jo bildet (enten det er analogt eller digitalt) være farget av optikken i kameraet og egenskapene til filmen/CCDen. Å gjenskape bildet på papir/skjerm ut fra dette opptaket er en utfordring i forhold til å få det likt originalen. Det er dette jeg mener er utfordringen i forhold til å definere hva som er "riktig" lyd. En "ekte" gjengivelse av Munch-maleriet ut fra bildet tatt med kameraet vil således kun verifiseres mot Munch-maleriet direkte. Også belysning i rommet vil virke inn, noe som kan betraktes som en direkte parallell til romakustikken.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordet "HIFI" og alt dette dekker er en illusion. Intet utstyr er så bra at det oppfattes som "live". Har man noen gang været på en konsert med ren akustisk musik vet man. At B&W på 70 tallet brukte B&W DM 7 II til en sammenlikning med en "live" fløytespiller beviser intet. Hjernen er bygget for at tage feil, selv kattene mine reagerer på hunder der er på TV ! Dette må betyde at tv´ets høyttalere er ganske gode, eller hur ? Tror ikke det nej.
    Med storskjerm og sacd i surround kan man få en "kose-effekt" hvor man synes det er gøy, men lyden blir jo stadig plat og flat når man sammenlikner med "live" lyden. Bevares, man har da kommet et stykke, men hifi utstyr er og bliver leker for de der har råd.
    Det er helt normalt at noe musikk lyder bedst i bilen, faktisk er "gøy-faktoren" høyest i bilen, dette er utroligt når man tenker på akustikken dér. I bilen har jeg vokaler rett i synet og bass til 25 hz, og skal jeg ha samme lyd hjemme må jeg ha mig en equalizer ! I bilen er loudness effekten utrolig høy, og "dynamic headroom" nærmest ubegrænset, nesten som å ha PA utstyr hjemme. Nu er PA utstyr bandlyst hjemme, jeg skjønner ikke helt hvorfor men spørg de kloke.
    Niels.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA er bannlyst fordi billig PA generelt låter søppel og ser ut som søppel.

Når det gjelder innspillinger som originalverk så er det også noe med ekteheten der. Det er liksom noe med det å se etiketten på plata, at det ikke er en CD-R eller noe. Dessuten er det mange innspillinger smo er gitt ut med bedre master osv. De er liksom de "ekte" eller i hvertfall originale innspillingene/reproduksjonene. Riktig må jo være det teoretisk beste man kan få til og ikke det faktiske live!

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •