Hva er "riktig" lydgjengivelse? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Først, Dire Straits har lenge været kjendt for å ha meget god lyd på platene deres. For det andre, rigtig lyd kan få en lyst å kaste stereo´en, eller hjemmekinoen i søplet. Jeg sitter ofte og nyter musikk nede, hvis kona slår én tangent på pianoet oppe gidder jeg ikke høre mere på anlegget, illusionen falder jo sammen ! Dette med "High Fidelity" er salgsgas, men dette avholder mig nu ikke fra å ha denne interessen.
    Niels.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomTomTo
    Hvordan kan det ha seg at de som driver med musikk til vanlig ikke bryr seg om hvordan dette høres ut gjennom høyttalerne?
    På den andre siden sitter HIFI nerden og analyserer hvilke instrumenter, merke på instrumenter og kanskje ned til minste detalj analyserer og vurderer lyden ut fra innspillingens opprinnelse?
    Jeg vet om endel som har musikk som yrke, og mange av de har brukbare stereoanlegg. Spesielt gjelder det de som spiller klassisk musikk.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med hva som er riktig lyd kan det aldri bli enighet om. De fleste produsenter har forskjellig smak når det gjelder hva slags sound en låt skal ha og hvordan gitaren skal låte. Når han så mikser dette på sine Genelec aktive monitorer og er dritfornøyd, sender han denne miksen til et masteringsfirma hvor de også setter sitt preg på verket. Tipper de fleste bruker Genelec der også, ihvertfall de norske masteringstudioene. Kanskje løsningen er et par Genelec? Jeg har hatt et par Genelec 1031a selv i studioet mitt, men de ble skiftet ut i løpet av et års tid. Hvorfor? Jeg likte ikke lyden... :wink:

Hjemme har jeg Kef Cresta serie. Låter fint det. Men såklart, det er ikke det samme som i studio.. hehe

På de fleste live plater har de ambience mikker i salen som fanger litt av stemningen under konserten, resten er mikset i studio og farget med litt klang og "live effekt"..

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd eller "riktig lyd" er det vel mange meninger om, noen hører på techno (donk, donk musikk) andre hører på klassisk...
    Og de som hører på techno eller noe i den dur ville ikke hørt noen forskjell (iallfall ikke stor) om de hadde hatt en diskant til 100 000,- eller en til 100,- så for dem har ikke diskant lyden så mye å si..
    mens de som hører på klassisk ikke trenger den "kraftige" bassen..
    Min personlige mening er at mellomtone og diskant skal være klar og tydelig men ikke "masete".
    Bassen skal være dyp og fin og ikke minst stram
    (det vil si ikke "fisebass"..)
    Og alt skal høres riktig ut, helst litt bedre enn selve konsertene eller innspillingene av et eller annet og at da annlegget skal hjelpe til med lage det mer perfekt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I diskusjonene om god lyd beveger vi oss til stadighet oppimot det ekstreme og nesten perfekte. Men saken er jo den at svært mange, selv svært mange dyre anlegg, låter så grundig forjævlig råttent at det er helt totalt uinteressant å diskutere om lyden er rett eller ei. Forskjellen på den lyden som ble spilt inn og det som blir spilt av er enorm, og svært mye skyldes utstyr som er dyrt men dårlig. Hvor ofte har du blitt "lurt" til å tro at det faktisk står et flygel i stua di?

Jeg hørte på Dynabel S33 i dag. De låter så dårlig at det er en skam. Det er ikke en eneste ting som er som det skal. Jeg klarte bare å finne en eneste ting som var bra, og det var timingen i bassen, men når bassen er avstemt til å ikke gå under 50 Hz på en 12" så blir den jo automatisk rask også. Poenget er ikke den høyttaleren, men at den og mange andre høyttalere koster over 20 000 for et par, og selvsagt er alle mye bedre enn konkurrenter opptil 40 000...

Det er vel på tide å stikke fingeren i bakken og innse at det er ikke noe i veien for å lete etter den "riktige" lyden. Det vi får i dag er en svær overpriset søppeldynge og som enkelte har vært inne på før: "Ola dunk lar seg lure"! Og det gang på gang.

Når jeg har med meg kompiser og prøvelytter anlegg pleier jeg alltid å la dem lytte på utstyr jeg har en viss kjennskap til fra før. Det samme skjer hver gang. De finner de samme forskjellene som meg og de er enige med meg før jeg får sagt hva jeg mener. Det skyldes ikke annet enn at det utstyret som låter bra det låter bra på alle typer musikk, og det spiller høyt, dypt, dynamisk, detaljert. Utstyr som ikke har disse egenskapene vil bli svært kjedelig i lengden.

Det hjelper lite hvor mye eller lite det er fikset på innspillingen dersom signalet skal passere gjennom et treskeverk før det kommer ut i rommet. Det jeg vil frem til er at vi fokuserer rett og slett for mye på smak og behag og innser ikke at det er enorme kvalitetsforskjeller ute og går. Vi er rett og slett besatt av at den "riktige lyd" er uoppnåelig så det er bare å gi opp først som sist.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg hørte på Dynabel S33 i dag. De låter så dårlig at det er en skam. Det er ikke en eneste ting som er som det skal. Jeg klarte bare å finne en eneste ting som var bra, og det var timingen i bassen, men når bassen er avstemt til å ikke gå under 50 Hz på en 12" så blir den jo automatisk rask også. Poenget er ikke den høyttaleren, men at den og mange andre høyttalere koster over 20 000 for et par, og selvsagt er alle mye bedre enn konkurrenter opptil 40 000...
    Og dette er den samme høyttaleren som i siste "fidelity" skrytes opp i skyene. Jeg synes kanskje ikke at den var så tvers gjennom fæl som angitt over, men jeg syntes den var mer "kunstig" i lydgjengivelsen enn en middels god B&W, og jeg er ikke noen fan av dem heller... Da jeg prøvehørte S33 i Elteks lokaler var det også andre innom og ville høre samtidig. En av dem ristet på hodet, og jeg spurte om det var feil valg av musikk for ham. Han repliserte da at "Nei, tvert imot kjenner jeg denne innspillingen godt, og jeg har vel aldri hørt den gjengitt så dårlig". Personlig syntes jeg ikke det var SÅ dårlig, men var likevel overrasket over det jeg bare kan karakterisere som "rar" lyd, spesielt med vekt på at klang, timing og detaljering endrer seg så radikalt i den lavere mellomtonen i overgangen mot bassorådet. Jeg har sagt det før om S33 at jeg ikke synes de ulike frekvensområdene henger sammen. Men til forskjell fra Snickers-is, synes jeg at øvre mellomtone og diskant spiller åpent og luftig med god detaljering. Bassen er også god og rask. Men i mellomtonen/grunntoneområdet etc (kjært barn har mange navn) skjer det noe rart. Og det er i dette området det menneskelige øret er mest følsomt!

Ser at Snickers-is' poeng ikke er denne høyttaleren. Men det jeg vil fram til er at det er helt tydelig at den subjektive oppfatning av hva som er bra lyd er svært varierende. Mens jeg og Snickers-is synes et produkt faller helt gjennom, ihvertfall til prisen, så er det klart at både "fidelity" og Eltek ikke leker høyttalere. Eltek har sikkert gjort så godt de har kunnet når de satte sammen denne boksen, og de har jo også ganske vellykkede konstruksjoner fra før i sitt dynaBel-merke (tenker da spesielt på Exact og SuperExact, de lukkede subwooferne, Phobos, samt hjemmekinoserien med S12 og C11 som representanter).

Jeg tror grunnen er at det er forskjellig tilnærming til hva som er riktig lyd som gjør at vi oppfatter det så ulikt. Det har med rommet det spilles i, utstyrssammensetningen og musikkvalget å gjøre også, men jeg tror det som påvirker mest er det vi har mellom ørene...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det må sies at eltek har et mye dempet lytterom...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    det må sies at eltek har et mye dempet lytterom...
    Rart da, at dynaBel Nut og spesielt dynaBel S12 høres såpass bra ut i samme rom. Ikke noe tull der i gården (men det er klart at detaljeringsnivået i de høyttalerne er jevnt over dårligere enn i de dyrere dynaBel-modellene, så det er ikke sikkert rommets innvirkning blir like markant for disse.

Har faktisk tenkt at lytteromet hos Eltek må ha noen åpenbare svakheter, og har vært overrasket over det, siden de er såpass seriøse ellers...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så at det mer eller mindre kjente "anmeldersyndromet" også er gjeldende innen lyd. Med det mener jeg såkalte "kjennere" som anmelder filmer, musikk,bøker etc og som gjerne gir toppscore til noe vi "vanlige" finner noe så inn i ...... kjedelig.

mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest testen og bladet er lånt bort så jeg er spent på hva som står der, I mellomtiden har jeg startet en ny tråd om emnet på Høyttalerforumet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Kan det være så at det mer eller mindre kjente "anmeldersyndromet" også er gjeldende innen lyd. Med det mener jeg såkalte "kjennere" som anmelder filmer, musikk,bøker etc og som gjerne gir toppscore til noe vi "vanlige" finner noe så inn i ...... kjedelig.

mvh
    fidelity er ikke hvem som helst...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    fidelity er ikke hvem som helst...
    Hvem er de da?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var mer ett generelt spm enn noe spark til Fidelity(som man jo må være forsiktig med når det er folk fra HFS ute og går :wink: ).

La meg ta ett eksempel på sparket: Ulysses av James Joyce er kroneksempelet på en bok man "må ha lest" i litterære kretser. De første 100 sidene handler stort sett om været og en inngående forklaring om tang og tare på en strand i Dublin...

Mens Ringenes Herre av Tolkien blir mer sett på som noe man leser i ungdomstida.
    Folk kan jo prøve å lese disse og se hvem de får mest utbytte av.........

mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Var mer ett generelt spm enn noe spark til Fidelity(som man jo må være forsiktig med når det er folk fra HFS ute og går :wink: ).
    Hvem er HFS, og hvorfor skal man være mer forsiktig med å sparke "fidelity" når de er til stede?
    Jeg synes det er viktig å hevde sine saklige meninger, selv om de er sterke. Det som ikke er noe morsomt, og som heller ikke tillatt etter forumets regler er å drive med personangrep. Dette inkluderer selvfølgelig nedsettende karakteristikker av andre personer.

For å illustrere dette, så er det lov å si at det "fidelity" sier i om sak er galt, men ikke at journalistene i "fidelity" er gale.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFS=Hifisentralen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke Aristotiles som sa noe som at idivider oppfatter seg selv om senter for alt rundt dem. Noe i den duren. Det jeg tror man kan trekke dette til, er at når en person sier "Denne er stygg!" eller "Dette låter ikke bra!" så skal det ikke tolkes som universale sannheter, eller kommunisert som å være det, men som "Jeg synes denne er stygg!" og "Jeg synes ikke dette låter bra!". Samboeren sier stadig ting som "Fisk er ekkelt!", mens det hun mener er "Jeg liker ikke fisk!".

Kanskje litt off topic, men det jeg vil frem til er at noen er ikke flinke til å kommunisere at det de sier er ment å være deres synspunkter, og enkelte er ikke flinke til å tenke at det som er sagt ikke skal tolkes som om personen mener dette er det absolutte riktige. Uh.

Forøvrig er jeg enig i at det må gå ann å få til en middelvei mellom å prøve for mye å få alt korrekt og å få det til å låte musikalsk. Det er som poengtert tidligere, stor forskjell på kildetroverdigheten i materialet vi avspiller. Men det er jo kjekt når man kan høre at man er i Trinnity eller Albert Hall, og ikke i et studio.

Det er også litt fortvilende når det er en del god musikk som jeg bare ikke får meg til å nyte på stereo'en hjemme, men elsker å spille i bilen. U2 f-eks. Mange av sangene blir alt for masete.

A.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt, atta_svg!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Øyvind H"]Var mer ett generelt spm enn noe spark til Fidelity(som man jo må være forsiktig med når det er folk fra HFS ute og går :wink: ).

Faktisk noe jeg har tenkt på lenge men ikke turdet sige noe om ....
    Niels.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En definisjon på "riktig lyd" kan vel være den lyden som gir deg mest glede av musikken/filmen. Dette er kanskje ikke det som er rett målemessig sett, men for meg er det viktigere at det låter rett enn at det måler rett.

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "ektehet" er jo også en viktig faktor som er lite omtalt. Dersom man har et Munch-maleri sette man ikke farget glass foran. Det er noe med det å vite at det er ekte vare man hører på. Det "ekte" er alltid mest ekte, og som regel også det beste.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •